Friendss Skrevet 11. mai 2023 #1 Del Skrevet 11. mai 2023 Har noen fylt bensin på dieselbil og kjørt langt? Hva skjedde videre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2023 #2 Del Skrevet 11. mai 2023 Japp. Langt og langt, kom til første lyskryss før bilen døde, innså hva som hadde skjedd. Fikk den på er verksted til en fyr vi kjenner, tømte tanken, renset filter osv, så var den good to go. Anonymkode: f2a7d...d9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 11. mai 2023 #3 Del Skrevet 11. mai 2023 Nei har ikke det men berget folk som har gjort det ene bilen klarte jeg og redde med totaktsolje 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #4 Del Skrevet 12. mai 2023 On 5/12/2023 at 12:04 AM, AnonymBruker said: Japp. Langt og langt, kom til første lyskryss før bilen døde, innså hva som hadde skjedd. Fikk den på er verksted til en fyr vi kjenner, tømte tanken, renset filter osv, så var den good to go. Anonymkode: f2a7d...d9d Jeg tror ikke på deg. Hvis du fyller bensin på en diesel bil og kjører den så skal det mye mer til enn å bare tømme tanken og rense filter (hvilket filter forresten?) for at den skal fungere igjen. Anonymkode: f7d29...244 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 12. mai 2023 #5 Del Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tror ikke på deg. Hvis du fyller bensin på en diesel bil og kjører den så skal det mye mer til enn å bare tømme tanken og rense filter (hvilket filter forresten?) for at den skal fungere igjen. Anonymkode: f7d29...244 Det er vel dieselfilteret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 12. mai 2023 #6 Del Skrevet 12. mai 2023 Maskinfører skrev (23 timer siden): Nei har ikke det men berget folk som har gjort det ene bilen klarte jeg og redde med totaktsolje Hva skjer egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 12. mai 2023 #7 Del Skrevet 12. mai 2023 Flintis skrev (4 minutter siden): Hva skjer egentlig? Hva som skjer ?? jobber noen ganger som Bilberger ikke noe annet enn det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #8 Del Skrevet 12. mai 2023 1 minutt siden, Flintis said: Det er vel dieselfilteret. Sannsynligvis. Men med tanke på kommentaren jeg svarte på så ville jeg høre hvilket filter den personen mente. For hvis bensin kommer inn i en diesel motor så kan ikke problemet løses ved å bare tømme tanken og rense et filter. Anonymkode: f7d29...244 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 12. mai 2023 #9 Del Skrevet 12. mai 2023 Maskinfører skrev (1 minutt siden): Hva som skjer ?? jobber noen ganger som Bilberger ikke noe annet enn det Nei jeg tenkte hva som skjer i motoren. Regnet med at du hadde spedd på inntekten med bilberging i og med du hadde reddet noen. Så da dro jeg ikke en forhastet konklusjon i dette tilfellet😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 12. mai 2023 #10 Del Skrevet 12. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sannsynligvis. Men med tanke på kommentaren jeg svarte på så ville jeg høre hvilket filter den personen mente. For hvis bensin kommer inn i en diesel motor så kan ikke problemet løses ved å bare tømme tanken og rense et filter. Anonymkode: f7d29...244 Hva skjer med motoren egentlig? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #11 Del Skrevet 12. mai 2023 Flintis skrev (7 minutter siden): Hva skjer med motoren egentlig? Google er din venn https://www.tv2.no/broom/fylte-feil-drivstoff-na-er-gode-rad-dyre/14330748/ Anonymkode: f5b42...8ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gazoline Skrevet 12. mai 2023 #12 Del Skrevet 12. mai 2023 Best å unngå ! Har ikke gjort det selv men det beste er å ikke starte motoren i det hele tatt, tanken må tømmes og om du har startet må motoren og filtre renses. Om du ønsker å vite mer om hvorfor bilen stopper så kan du søke på YouTube om forskjellen på 3takt og 4takt motor. Kort forenklet: diesel antenner ved kompresjon=3takt / høy energi for lav input = perfekt for maskiner bensin blir antent etter kompresjon, dette er den fjerde takten i motoren. Bensin i en diesel motor vil dermed aldri aktiviseres Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2023 #13 Del Skrevet 12. mai 2023 3 minutter siden, Flintis said: Hva skjer med motoren egentlig? Jeg vet ikke nok til å gi et ordentlig svar, men det er forskjell på diesel- og bensinmotorer. Bensin er mye mer lettantennelig enn diesel og antennes med en gnist fra tennpluggen. Diesel "varmes opp" av glødeplugger. Dieselmotorer (i hvert fall gamle motorer) trenger smøring fra dieselen så hvis den får bensin i stedet så får ikke motoren god nok smøring og da blir ting ødelagt. Jeg er ikke en mekaniker, så nå snakker jeg veldig overfladisk. Anonymkode: f7d29...244 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 13. mai 2023 #14 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Google er din venn https://www.tv2.no/broom/fylte-feil-drivstoff-na-er-gode-rad-dyre/14330748/ Anonymkode: f5b42...8ef AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg vet ikke nok til å gi et ordentlig svar, men det er forskjell på diesel- og bensinmotorer. Bensin er mye mer lettantennelig enn diesel og antennes med en gnist fra tennpluggen. Diesel "varmes opp" av glødeplugger. Dieselmotorer (i hvert fall gamle motorer) trenger smøring fra dieselen så hvis den får bensin i stedet så får ikke motoren god nok smøring og da blir ting ødelagt. Jeg er ikke en mekaniker, så nå snakker jeg veldig overfladisk. Anonymkode: f7d29...244 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg vet ikke nok til å gi et ordentlig svar, men det er forskjell på diesel- og bensinmotorer. Bensin er mye mer lettantennelig enn diesel og antennes med en gnist fra tennpluggen. Diesel "varmes opp" av glødeplugger. Dieselmotorer (i hvert fall gamle motorer) trenger smøring fra dieselen så hvis den får bensin i stedet så får ikke motoren god nok smøring og da blir ting ødelagt. Jeg er ikke en mekaniker, så nå snakker jeg veldig overfladisk. Anonymkode: f7d29...244 Så da koker det ned til et smøringsproblem om motoren i det hele tatt starter. Så maskinfører reddet motoren ved å tilføre totaktsolje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #15 Del Skrevet 13. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg vet ikke nok til å gi et ordentlig svar, men det er forskjell på diesel- og bensinmotorer. Bensin er mye mer lettantennelig enn diesel og antennes med en gnist fra tennpluggen. Diesel "varmes opp" av glødeplugger. Dieselmotorer (i hvert fall gamle motorer) trenger smøring fra dieselen så hvis den får bensin i stedet så får ikke motoren god nok smøring og da blir ting ødelagt. Jeg er ikke en mekaniker, så nå snakker jeg veldig overfladisk. Anonymkode: f7d29...244 Glødepluggene er kun i bruk når motoren er kald, selve dieselen antennes av kompresjon og dieselmotorer har mye høyere kompresjon enn bensinmotorer. Jeg har selv en gammel dieselbil som jeg fyller på et par-tre desiliter med totaktsolje når jeg fyller diesel, det gir en mye roligere gange på motoren og siden moderne diesel er ganske tørr så smører det også. Anonymkode: 03025...049 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #16 Del Skrevet 13. mai 2023 Vi gjorde dette i fjor sommer. Kjørte i tre timer etter fylling, og oppdaget det da vi ikke fikk start etter en pause. Bilen var inne på verkstedet i ca en time, vi betalte 3000kr og kjørte videre. Ikke hatt noe problem med bilen etterpå. Aner ikke hva de faktisk gjorde med bilen, men det var i alle fall ikke en omfattende prosess. Bilen er 10 år gammel, om det har noe betydning. Anonymkode: ad639...a6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 13. mai 2023 #17 Del Skrevet 13. mai 2023 Jentungen kjørte ett par kilometer før hun kom på at hun hadde fyllt bensin. Hun stoppet, bilen ble hentet og sendt på verksted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2023 #18 Del Skrevet 13. mai 2023 Vi tømte tanken selv, fylte på diesel og hadde på et par dl olje på tanken. Og bilen var friskmeldt. Litt jobb å pumpe alt ut, men kostnaden begrensa seg til noen liter bensin som var ubrukelig til drivstoff 🤪 Anonymkode: fa5e7...67f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slipses Skrevet 13. mai 2023 #19 Del Skrevet 13. mai 2023 Det er høytrykkspumpa og innsprøytningsdysene i en moderne dieselmotor som ikke tåler bensin. Bensinen er tørr, den smører ikke sånn som diesel gjør. Når dysene og høytrykkspumpa, som jobber under sinnsykt høyt trykk (opp til 2500bar), ikke får smøring får du metall mot metall kontakt og komponenten skjærer seg å sender metallpartikler igjennom hele drivstoffsystemet. I de fleste tilfeller går det bra hvis du ikke har kjørt til motoren har stoppet av seg selv, da holder det å tømme og rense tanken, skylle gjennom hele systemet med diesel og bytte dieselfilteret. Men jeg har flere ganger sett biler med totalt havari som har kostet 100-200k å fikse. Spesielt på BMW og Volkswagen. Og før noen sier VW eller BMW er drit uansett, de aller fleste bilprodusenter bruker samme drivstoffsystem fra Bosch/Delphi. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 13. mai 2023 #20 Del Skrevet 13. mai 2023 Flintis skrev (23 timer siden): Nei jeg tenkte hva som skjer i motoren. Regnet med at du hadde spedd på inntekten med bilberging i og med du hadde reddet noen. Så da dro jeg ikke en forhastet konklusjon i dette tilfellet😊 Åja sånn sett ja spørs åssen Dieselbil du har men går utover motor dyser og Høytrykkspumpe kan i verste fall koste 70 000,- og mere på en gammel Mercedes fra 1980-1990 tallet skrudde jeg bare ut pumpa og kjørte gjennom diesel så funka den igjen verre med de nye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå