Gå til innhold

Hvordan trene for å bli sterk uten å få store muskler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ser noen er kjempesterke, men likevel ikke har store muskler.

Selv bygger jeg tydeligvis for muskler. Blir sterk, men også stor. Og det siste var ikke akkurat målet.

Har dere tips til hvordan trene og bli sterkere uten å bli større?

Anonymkode: 39c09...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså volumet på musklene blir jo større når man blir sterkere, og noen har gener til å bygge store muskler mer enn andre. Og fettprosent avgjør hvor markert disse musklene blir. Jeg er også en slik som blir fort markert spesielt i overkroppen når jeg trener. Har ingen problem med det, men trener ikke isolert armer da jeg ikke nødvendigvis ønsker at de blir større.

Så aner ikke hvordan man trener for å bli sterkere uten å bli større, tror ikke det er mulig for enkelte. Jeg har forsøkt å kjøre lett med mange repetisjoner, men det eneste som skjer da er at jeg ikke blir sterkere, står bare fast der jeg er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom du ser styrketrenere på youtube, tiktok osv, så er det ikke uvanlig at menn og kvinner doper seg. Det gir større muskler enn hva en vanlig sterk mann/ kvinne ville hatt. Mange veldig sterke menn er relativt "tynne", og jeg tror enkelte ville bli overrasket over at de er så sterke uten at musklene buler i alle retninger. De som har enorme muskler doper seg

Jeg tror rett og slett det du ser som stygge, store muskler, er mennesker som doper seg for det meste. Det finnes selvsagt unntak. Men det skal mye til før den gjennomsnittlige personen får voldsomme synlige muskler.

Anonymkode: 39fc7...2bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dersom du ser styrketrenere på youtube, tiktok osv, så er det ikke uvanlig at menn og kvinner doper seg. Det gir større muskler enn hva en vanlig sterk mann/ kvinne ville hatt. Mange veldig sterke menn er relativt "tynne", og jeg tror enkelte ville bli overrasket over at de er så sterke uten at musklene buler i alle retninger. De som har enorme muskler doper seg

Jeg tror rett og slett det du ser som stygge, store muskler, er mennesker som doper seg for det meste. Det finnes selvsagt unntak. Men det skal mye til før den gjennomsnittlige personen får voldsomme synlige muskler.

Jeg snakker ikke om de på youtube og tiktok og andre bolere osv

Jeg snakker om meg selv, og jeg doper meg ikke, det kan jeg garantere. Trener ikke spesielt hardt heller. Styrke 2 ganger i uka. Men jeg har forholdvis rask progresjon. Og jeg bygger tydeligvis lett muskler. En del andre damer som trener der har lange sterke muskler. Mens jeg har fått DE armene🙈. Ser det veldig godt på lår og rumpe og.  Jeg vil ha lange, slanke og sterke muskler, men vet ikke hvordan jeg skal få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Har du forøvrig lest innlegget mitt? Virker ikke helt slik ut fra svaret ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du forøvrig lest innlegget mitt? Virker ikke helt slik ut fra svaret ditt.

Holdt på å finne noe nyttig skjema som viser hvilke muskler man trener med ulike øvelser som påvirke utseende. Men nvm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sterkere muskler er som regel større. Skal du bli sterkere uten å få større muskler, så går det på nervesystemet og koordinasjon. Dette er ting som relativt raskt "makses" ut i løpet av en treningsperiode.

Du kan jo fokusere på tunge vekter og få repetisjoner, samt få sett. Det er den enkleste måten. Du kan også fokusere på lettere vekter og mer eksplosive løft, men dette øker egentlig ikke styrke veldig mye.

Hvor lange musklene dine er går på utspring og feste, og er genetisk bestemt. Det får du ikke gjort noe med.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg snakker ikke om de på youtube og tiktok og andre bolere osv

Jeg snakker om meg selv, og jeg doper meg ikke, det kan jeg garantere. Trener ikke spesielt hardt heller. Styrke 2 ganger i uka. Men jeg har forholdvis rask progresjon. Og jeg bygger tydeligvis lett muskler. En del andre damer som trener der har lange sterke muskler. Mens jeg har fått DE armene🙈. Ser det veldig godt på lår og rumpe og.  Jeg vil ha lange, slanke og sterke muskler, men vet ikke hvordan jeg skal få det til.

Dette er det ikke noe som heter. Les deg litt opp før du begynner med trening. 

Anonymkode: 725d0...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er det ikke noe som heter. Les deg litt opp før du begynner med trening. 

Anonymkode: 725d0...205

Nå prøver jeg bare å beskrive det jeg ser da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt kunnskapsløst forslag : sjekk ut hvordan friklatrere trener.

Disse trenger høy relativ styrke, men kan ikke basere seg på å bygge. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ser noen er kjempesterke, men likevel ikke har store muskler.

Selv bygger jeg tydeligvis for muskler. Blir sterk, men også stor. Og det siste var ikke akkurat målet.

Har dere tips til hvordan trene og bli sterkere uten å bli større?

Jeg tenker at du kan fokusere på trening av mage - og ryggmuskler. Da blir du sterkere uten å bli mye større. Armene kan du trene med mange repetisjoner på liten belastning. Bein og rumpe kan sikkert bli litt større uten at det blir for voldsomt. Pass på å spise nok slik at du opprettholder tilstrekkelig fettlag for å unngå at muskler og blodårer spretter fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandum.PT skrev (14 minutter siden):

Sterkere muskler er som regel større. Skal du bli sterkere uten å få større muskler, så går det på nervesystemet og koordinasjon. Dette er ting som relativt raskt "makses" ut i løpet av en treningsperiode.

Du kan jo fokusere på tunge vekter og få repetisjoner, samt få sett. Det er den enkleste måten. Du kan også fokusere på lettere vekter og mer eksplosive løft, men dette øker egentlig ikke styrke veldig mye.

Hvor lange musklene dine er går på utspring og feste, og er genetisk bestemt. Det får du ikke gjort noe med.

Er nok genetisk sett disponert for å lett få store muskler.  Men syns ikke det er så pent når skjorta sprenger over overarmene mine som på en godt trent mann🙈 Andre damer med i utgangspunktet samme størrelse som meg, de har muskler som ikke buler ut, men kan godt være sterkere enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (3 minutter siden):

Smart innlegg. Kunnskapsløst svar fra meg; jeg gjetter på at de trener mest på klatring. Høres ut som en veldig god idè.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Druid skrev (3 minutter siden):

Du sier noe der ja🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svømming er en halvtung aktivitet som gjør en sterkere og en får trent noen av musklene som ellers lett blir glemt. Variert styrketrening er mitt svar.

Anonymkode: 80bce...288

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvordan er fettprosenten din i forhold da? Lavere fettprosent vil jo gjøre at du ser mindre ut. 

Anonymkode: aea63...94a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er i hovedsak genetisk. Noen har mer volum på musklene enn andre, så du må nok bare velge. Jeg bygger også mye volum til kvinne å være, men vil heller være sterk og stor, enn dvask og smal. 

Anonymkode: 19077...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (23 minutter siden):

Ja, og jeg tror nøkkelen der er at de spiser ganske normalt.

En strongman eller styrkeløfter spiser veldig mye. Man må kalorioverskudd for å bli større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle forskjellige og bør jobbe med å akseptere oss selv slik vi er, så får vi mindre motstand i det meste (selv om et ønske om forbedring selvsagt er lov uansett) 🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Dette tok kaka. Man kan fint trene seg til relativt store muskler uten å dope seg om man er genetisk disponert for det. Ut i fra innlegget ditt høres det ut som du mener at alle med litt størrelse på musklene bruker anabole steroider. Er helt klart en del som gjør det, men du har også mange av de som interesserer seg for trening og legger ned arbeidet som kreves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...