Gå til innhold

kunstig intelligens (AI) for å parafrase og gjøre tekster bedre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette regnet som juks? Gjelder skrive oppgaver/bachelor skriving

Anonymkode: 6b4a3...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er dette regnet som juks? Gjelder skrive oppgaver/bachelor skriving

Anonymkode: 6b4a3...d48

Det vil hvertfall slå ut på gode plagiat-kontroller og kan gi deg solid trøbbel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (6 minutter siden):

Det vil hvertfall slå ut på gode plagiat-kontroller og kan gi deg solid trøbbel.

Nei, det vil ikke slå ut på plagiatkontroll. 

Anonymkode: 5a40a...475

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste universitet sier vel nå at det ikke er tillatt, men vet ikke hvordan de har tenkt å oppdage det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det vil ikke slå ut på plagiatkontroll. 

Anonymkode: 5a40a...475

Har prøvd akkurat det(ikke på en oppgave men på en tekst jeg skulle presentere). 

Så kjørte jeg den gjennom AI-sjekk og den ble flagget med en gang. 

Så prøvde jeg å kjøre den nye teksten gjennom et annet verktøy som skulle "menneskeliggjøre den". Fortsatt fant AI-sjekken den. 

Men mulig det er lov. Skjønner bare ikke at noen tar risken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, solsolsol said:

De fleste universitet sier vel nå at det ikke er tillatt, men vet ikke hvordan de har tenkt å oppdage det. 

Mitt universitet skriver ''Tekst skrevet av KI (AI) er ikke en informasjonskilde'', men jeg bruker den kun til å formulere tekster jeg har skrevet selv, eller tekster jeg har parafrase fra kilder, om til et bedre akademisk tekst 💁‍♀️.  

Anonymkode: 6b4a3...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Mitt universitet skriver ''Tekst skrevet av KI (AI) er ikke en informasjonskilde'', men jeg bruker den kun til å formulere tekster jeg har skrevet selv, eller tekster jeg har parafrase fra kilder, om til et bedre akademisk tekst 💁‍♀️.  

Anonymkode: 6b4a3...d48

Høres ut som juks. Dersom teksten din blir omformulert så er det ikke lenger ditt arbeid. 

Men for all del, spør universitetet ditt om det er greit å gjøre det sånn...

Anonymkode: 94657...256

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ut som juks. Dersom teksten din blir omformulert så er det ikke lenger ditt arbeid. 

Men for all del, spør universitetet ditt om det er greit å gjøre det sånn...

Anonymkode: 94657...256

Vil det også si at bruken av grammarly er juks? Ettersom den bidrar til omformulering av tekster/arbeid? 

Anonymkode: 6b4a3...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet på endel av egne tekster. De blir ikke bedre og AI skriver ikke godt akademisk. 

Ikke en av formuleringene AI ga meg var bedre enn mine egne. 

Anonymkode: 44816...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (49 minutter siden):

Har prøvd akkurat det(ikke på en oppgave men på en tekst jeg skulle presentere). 

Så kjørte jeg den gjennom AI-sjekk og den ble flagget med en gang. 

Så prøvde jeg å kjøre den nye teksten gjennom et annet verktøy som skulle "menneskeliggjøre den". Fortsatt fant AI-sjekken den. 

Men mulig det er lov. Skjønner bare ikke at noen tar risken.

En AI-sjekk er ikke en plagiatkontroll eller tekstlikhetsgjenkjenning. Jeg vet ikke om en eneste norsk UH-institusjon som per dags dato har databehandleravtale med en AI-sjekkleverandør, og da kan de heller ikke bruke disse verktøyene. 

Anonymkode: 5a40a...475

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil det også si at bruken av grammarly er juks? Ettersom den bidrar til omformulering av tekster/arbeid? 

Anonymkode: 6b4a3...d48

Jeg tror du skjønner forskjellen. Ingen grunn til å leke dum.

Anonymkode: 94657...256

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror du skjønner forskjellen. Ingen grunn til å leke dum.

Anonymkode: 94657...256

Det var et genuin spørsmål, ettersom grammarly bidrar også til omformulering av tekster. Det er ikke akkurat slik at ChatGPT forandrer hele setningen når den parafraser for meg. 

Anonymkode: 6b4a3...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører avsnitt gjennom chatbot for å sjekke for flyt og feil siden jeg skriver på engelsk. Har gjort dette hele semesteret -et godt hjelpemiddel. Men ingen chatbot skriver godt nok akademisk til å klippe og lime fra den. Men bruk charbot til informasjonsinnhenting som du sjekker opp med andre kilder, og referer heller til de. 

Veldig nyttig for å få nye perspektiver, formuleringer og argumenter du kan bruke i egen skriving, og informasjon - men dessverre ikke brukbar som kilde. 

Anonymkode: 84920...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår veileder på masternivå oppfordret til å bruke ChatGPT til å renskrive og omformulere teksten man har. Kanskje snakk med veileder. Noen folk er utdaterte og nekter å ta i bruk nye verktøy som gjør jobben enklere.

Anonymkode: 8bdf8...678

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker said:

 Noen folk er utdaterte og nekter å ta i bruk nye verktøy som gjør jobben enklere.

Anonymkode: 8bdf8...678

Dette!

Anonymkode: 6b4a3...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vår veileder på masternivå oppfordret til å bruke ChatGPT til å renskrive og omformulere teksten man har. Kanskje snakk med veileder. Noen folk er utdaterte og nekter å ta i bruk nye verktøy som gjør jobben enklere.

Anonymkode: 8bdf8...678

Fikk stikk motsatt beskjed her.. også master

Anonymkode: 35fad...c7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Fikk stikk motsatt beskjed her.. også master

Anonymkode: 35fad...c7c

Var det med tanke på juks at du ble frarådet å ikke bruke ChatGPT? Eller fordi den kunne gjøre feil

Anonymkode: 6b4a3...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

solsolsol skrev (8 timer siden):

De fleste universitet sier vel nå at det ikke er tillatt, men vet ikke hvordan de har tenkt å oppdage det. 

I de fleste tilfeller, er det ikke så vanskelig å oppdage. En av mine kollegaer, viste meg hvordan man kunne gjøre det. Men jeg er ikke spesielt teknisk begavet, så jeg har allerede glemt det. Men jeg har oppdaget, at den kan sladre.

En annen ting, den har store feil og mangler. Noen av mine elever har brukt den og oppgaven deres er vurdert til knapt stå karakter, da den er veldig god til å skrive, uten egentlig å fortelle noe som helst.

Anonymkode: 810e6...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (8 timer siden):

Har prøvd akkurat det(ikke på en oppgave men på en tekst jeg skulle presentere). 

Så kjørte jeg den gjennom AI-sjekk og den ble flagget med en gang. 

Så prøvde jeg å kjøre den nye teksten gjennom et annet verktøy som skulle "menneskeliggjøre den". Fortsatt fant AI-sjekken den. 

Men mulig det er lov. Skjønner bare ikke at noen tar risken.

Hvilket verktøy bruker du til AI-sjekk?

Anonymkode: 243e8...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvilket verktøy bruker du til AI-sjekk?

Anonymkode: 243e8...1df

Flere spennende verktøy til det. Blant annet Writer sin AI detector. Den norske smodin er også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...