Gå til innhold

Kan en lærer bli tvunget til å tørke opp oppkast?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig må lærer vaske opp oppkast, urin,og avføring, det må fjernest med en gang. Det er ikke renholder sin jobb selv om hen er tilstede. Jeg har selv som renholder stått og sett på at lærer har tørka opp slik enda feigingen spurte om det ikke var MIN jobb. 

Anonymkode: 77a93...b0e

Det er jo ikke MER lærers jobb enn din. Om renholder faktisk var til stede, er det mer naturlig at hen tørker opp og at læreren faktisk gjør sin jobb, som er å undervise.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Jeg som lærer ville aldri gjort det 

Anonymkode: bf7b9...187

Hva ville du gjort da? 

Neste gang du ser klaging på lærere kan du tenke på hvordan slike innlegg påvirker omdømmet deres.. 

Anonymkode: bdc1d...b82

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

 

Både oppkast og diaré er faktisk meget smittsomt. Det å måtte vaske opp dette er noe helt annet enn å måtte håndtere de fleste andre uforutsette hendelser som skjer i arbeidshverdagen. 

 

Anonymkode: 1ac62...794

Man kan ta med seg hansker og maske på jobben, så man vet at man har det klart.

Anonymkode: 00af2...ed0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva ville du gjort da? 

Neste gang du ser klaging på lærere kan du tenke på hvordan slike innlegg påvirker omdømmet deres.. 

Anonymkode: bdc1d...b82

Vel, jeg jobber på vgs., med voksne barn, og ville selvfølgelig forventet at den som kastet opp vasker etter seg, eller at renholderen gjør det

Anonymkode: bf7b9...187

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Vel, jeg jobber på vgs., med voksne barn, og ville selvfølgelig forventet at den som kastet opp vasker etter seg, eller at renholderen gjør det

Anonymkode: bf7b9...187

Håper du ikke er læreren til mine barn kjenner jeg. Du tenker syke ungdommer skal finne frem papir og såpe før de reiser hjem. Ingen hurra for deg. 

Anonymkode: bdc1d...b82

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Selvfølgelig hadde det ikke gått fint for min del. Brukte det eksempelet da mange trekker frem yrker hvor dette gjøres, men hvor man likevel får en kompensasjon for å gjøre det da det ikke inngår i den normale arbeidshverdagen. Det at det er en kompensasjon, viser at dette blir sett på som meget uhygenisk arbeid.

Selvfølgelig gjøre man ikke det. Det er grunnen til at ingen nevner det før du tar det opp.

Jeg synes ikke det er like selvfølgelig. Hvis du har lest så mener jeg at det ikke står noen steder og etterspør om dette er riktig. En bussjåfør har ansvar for renhold i bussen. Mange bussjåfører vasker bussen innvendig etter endt arbeidsdag fordi det er en del av jobben. De jeg kjenner står alle ansvarlig for det. Jeg lurer ganske enkelt på dette da det går mye omgangssyke nå og jeg vet om lærere som har stått i den situasjonen. 

Jeg ser at de fleste bare mener at det er slik praksisen er. Det ser ikke ut til at noen vet av uttalelser fra verken forbund, relevante avtaler eller lovverk rundt dette. Det synes jeg er rart da det tross alt er kjempe smittsomt og virkelig burde vaskes skikkelig av noen som kan det. I det aller minste burde de som gjør det få et hygienetillegg for dette. 

Anonymkode: 1ac62...794

Du trekker frem feil. Jeg jobber på sykehus, renholderne der får ikke noe godtgjørelse. De skal heller ikke vaske oppkast det skal pleiepersonalet. Dog så er renholdere inne på alle slags smitte stuer uten noe ekstra betalt.

Anonymkode: d6447...2c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har jobbet som renholder. Fikk ikke tillegg for hverken spy eller avføring, nei. Det ble regnet som en del av hverdagen. 
 

Skole/bhg/aldershjem…

Anonymkode: 9dd06...fb0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (14 minutter siden):

Det er jo ikke MER lærers jobb enn din. Om renholder faktisk var til stede, er det mer naturlig at hen tørker opp og at læreren faktisk gjør sin jobb, som er å undervise.

Nei. Renholderen har sin plan å følge. 

Anonymkode: 9dd06...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Renholderen har sin plan å følge. 

Anonymkode: 9dd06...fb0

Det vet jeg. Men en renholder som ikke kan ta 3 minutter å tørke opp noe som har gått i gulvet er etter min mening en elendig kollega(selv om de jobber i forskjellige enheter). Klassisk NPM, savner tiden da de fleste i samme bygg også jobbet i samme organisasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på ungdomsskolen, kastet en av mine medelever opp i klasserommet. Lærer plent nektet å tørke opp, så da kom rektor og gjorde det. Vet ikke om noe mer skjedde, men den læreren ble snakket om.

Anonymkode: 496f6...230

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei, nå kom jeg på at en i klassen min på barneskolen kastet opp i klasserommet. Læreren vasket det opp ja.

Anonymkode: c614c...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på barneskolen måtte vi selv tørke opp vår egen oppkast. Dette var rundt 90-tallet. 

Anonymkode: 2dd74...9e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (18 minutter siden):

Det vet jeg. Men en renholder som ikke kan ta 3 minutter å tørke opp noe som har gått i gulvet er etter min mening en elendig kollega(selv om de jobber i forskjellige enheter). Klassisk NPM, savner tiden da de fleste i samme bygg også jobbet i samme organisasjon. 

Greia er at vi blir aldri regnet som kolleger resten av tida. 

Anonymkode: 9dd06...fb0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Greia er at vi blir aldri regnet som kolleger resten av tida. 

Anonymkode: 9dd06...fb0

Det er beklageligvis sånn mange plasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du trekker frem feil. Jeg jobber på sykehus, renholderne der får ikke noe godtgjørelse. De skal heller ikke vaske oppkast det skal pleiepersonalet. Dog så er renholdere inne på alle slags smitte stuer uten noe ekstra betalt.

Anonymkode: d6447...2c9

Jeg ser nå når jeg undersøker bedre at dette gjelder renholderne i private bedrifter; det er de som får det beste tillegget. Renholdere skal uansett få et smusstillegg for denne type arbeid. Det har de nedfelt i sin tariffavtale gjennom fagforbundet. 

 

 

Anonymkode: 1ac62...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Må læreren vaske opp spyet dersom en elev kaster opp i klasserommet? Jeg vet at mange gjør det og at det er en forventning om det, men hva hvis læreren nekter? Kan en bli tvunget? Har forbundene sagt noe om akkurat dette? Jeg finner ikke informasjon nett.

Renholdere får et tillegg for å vaske opp avføring og oppkast. Da må man jo kunne forvente at andre ansatte også får dette dersom de må gjøre det. 

 

Anonymkode: 1ac62...794

å slutt og syt. Om en liten unge er uhelfig og kaster opp skal du tvinge stakkars barnet til å vaske det opp selv? Du hadde vasket etter dine barn. Skal du jobbe med unger får du tåle såpass.

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er jeg klar over at det ikke nødvendigvis er. Som sagt, vet at det både er en forventning og en praksis på at lærere og evt  assistenter gjør det. 

Står det noen steder at lærerne må gjøre det? Hvordan er egentlig lovverket på dette? Det er jo meget smittsomt bl.a.. Renholdere får jo som sagt tillegg for å håndtere slike ting 🤔

Anonymkode: 1ac62...794

sånn er det for sykepleiere og helsefagarbeidere og. Vi får null tillegg for å tørke opp spy og avføring mens renholdere får tillegg for å vaske over etterpå

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren jeg ikke viste det når jeg jobbet som renholder var fast 1, noen ganger flere som smurte avføring rundt på hele badet sitt, gulv, vegger og inventar... Fikk aldri smuss tillegg for det. Haha. 

 

Det er vel heldigvis ikke så ofte sånt skjer.  Måtte vaske en trapp full av spy når jeg jobbet som servitør for en jobbkonferanse en gang. En mann kastet opp på vei ned kl 20.00 på kvelden.. 😂😂

Sjefen var der, så da fikk jeg tillegg. Kunne jo ikke la spy ligge til renholderne kommer dagen etter. 

Anonymkode: 5d34b...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Må læreren vaske opp spyet dersom en elev kaster opp i klasserommet? Jeg vet at mange gjør det og at det er en forventning om det, men hva hvis læreren nekter? Kan en bli tvunget? Har forbundene sagt noe om akkurat dette? Jeg finner ikke informasjon nett.

Renholdere får et tillegg for å vaske opp avføring og oppkast. Da må man jo kunne forvente at andre ansatte også får dette dersom de må gjøre det. 

 

Anonymkode: 1ac62...794

Det er innlegg som dette som får folk til å tvile på at lærere sliter så mye som de påstår at de gjør.

Du forventer alltså at fagforbundet ditt har tatt opp alt mulig helt ned til minste detalj når det gjelder hva du som lærer skal "måtte" gjøre? Hva tror du skjer i en butikk hvis en unge eller voksen kunde blir dårlig, eller på et sykehus, eller på bussen, i drosjen, på biblioteket osv osv osv osv. Og hvorfor skal den som vasker alltid ta drittjobbene? Er det ok å stå og se på at et annet voksent mennesker blir tilkalt for å ta noe, nettopp fordi du synes det er ekkelt å ta det selv? 

Voks opp!

Anonymkode: deb5c...4c8

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (30 minutter siden):

Det vet jeg. Men en renholder som ikke kan ta 3 minutter å tørke opp noe som har gått i gulvet er etter min mening en elendig kollega(selv om de jobber i forskjellige enheter). Klassisk NPM, savner tiden da de fleste i samme bygg også jobbet i samme organisasjon. 

Hva FAEN?! Mener du renholdere skal gå etter ansatte og tørke opp det de søler? Hva slags holdninger er det? Hvis noe har «gått i gulvet» så bøyer du deg for faen ned og tørker opp/plukker opp sjøl!! 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...