Gå til innhold

Ufaglærte på sykehjem. Hva syns dere om det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener man burde ha en utdannelse innen helse for å jobbe på sykehjem. 

Anonymkode: c9e0a...367

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener man kan ansette serviceverter på et sykehjem uten at disse nødvendigvis er utdannet ernæringsfysiologer eller helsefagarbeidere for å frigjøre helsefaglig personell til oppgaver som krever fagkompetanse.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten assistenten ville ikke de eldre fått sin pleie. 

Jobbe som ufaglært er også for mange veien til fagbrev. 

I et perfekt samfunn skulle alle hatt en utdanning innen helse hvis de jobber med helse. Men det er få eller ingen faglærte som vil jobbe på den måten ufaglærte jobber. De er oftest ringevikarer.

Et sted må alle begynne sin utdanning. 

 

 

Anonymkode: c210e...bf9

  • Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi ikke kunne ha ufaglærte, hadde vi vært for få folk på jobb, det er stor mangel på faglærte. Mange ender opp med å ta fagbrev eller begynne på sykepleien etterhvert. Alle må begynne et sted. De får grundig opplæring. 

Anonymkode: 2ddc2...3cc

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg mener man burde ha en utdannelse innen helse for å jobbe på sykehjem. 

Anonymkode: c9e0a...367

God tanke det.

Så hvordan løser du sykepleiermangelen da? 12.5% ned på søkerlistene til studiet i år om jeg ikke husker feil. Og med en tsunami av en eldrebølge som kommer.

 

...og slik får du ufaglærte på sykehjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendigvis noe problem. Det er mange av oss som pleier våre barn, foreldre og andre uten å ha helsefaglig utdanning. De må selvsagt få god opplæring, være egnet til jobben, og sykepleier/lege/helsefagarbeider må ta over når det trengs. Men mye av pleie og omsorg på sykehjem kan gjøres av ufaglærte. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil bli flere og flere ufaglærte i omsorgsyrker..det er en konsekvens av politikken som har blitt/blir ført i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes assistenter gjør en viktig jobb på sykehjem. Det gjør også til at flere utdanner seg som helsefagarbeidere da gjerne som litt voksne. Jeg syns derimot at det burde bli større krav til assistenter. De sykehjemmene jeg har jobbet på, har de tilsett en del som ikke kan godt nok norsk og som har ført til en del problem. Blant annet kommunikasjonssvikt i forhold til rapportering og feilrapportering, uro blant beboere da de ikke forstår hva assistenten sier og assistenten ikke skjønner hva de sier. Noen av de blir heller ikke flinkere i norsk, men har hatt rett på fast da de har jobbet så og så lenge. 

Anonymkode: 11c9d...7cc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (35 minutter siden):

Jeg mener man kan ansette serviceverter på et sykehjem uten at disse nødvendigvis er utdannet ernæringsfysiologer eller helsefagarbeidere for å frigjøre helsefaglig personell til oppgaver som krever fagkompetanse.

Jeg mener at de som ikke har helseutdannelse bør få en god serie med kurs, og særlig i etikk.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at alle som skal jobbe med mennesker skulle bestått ett kurs med eksamen om etikk og følelser.

Jeg ønsker ikke å bli gammel i Norge. Slik som eldre blir behandlet idag på offentlige sykehjem eller sykehus er ikke verdig. 

Anonymkode: 1dd1a...e98

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exinferis skrev (14 minutter siden):

God tanke det.

Så hvordan løser du sykepleiermangelen da? 12.5% ned på søkerlistene til studiet i år om jeg ikke husker feil. Og med en tsunami av en eldrebølge som kommer.

 

...og slik får du ufaglærte på sykehjem

Men det er vel allikevel mange nok søkere til å fylle studieplassene? Jeg tror problemet er at ikke alle kommer seg gjennom studiene,  men snubler i en eksamen her eller der, og det trenger ikke være en eksamen som avslører at man er uegnet i jobben.  De som er best i eksamen kan også bli fristet til å studere mer, og ende opp utenfor praktisk sykepleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv jobbet nærmere 15 år som ufaglært på sykehjem. For det meste deltid. Jeg jobber ikke med det nå. Når jeg kunne ta meg av en oppgave så frigjorde det tid til f.eks å gi medisiner, sårstell, følge opp diabetes, og mye annet for faglærte. 
 

Jeg elsket jobben min og tok de kurs jeg kunne, både igjennom jobb, og på fritiden f.eks igjennom Demensforeningen. Jeg vet ikke alle ufaglærte er så «interessert» i mangel på bedre ord, men med så stor mangel på folk så trengs der folk som meg som kan hjelpe til. For mange var/er det også en vei mot å bli faglært. 
 

Om det er mulig bør en gjerne sile litt bedre hvem som får jobb. En bør kunne norsk på et greit nivå, både muntlig og skriftlig. Det var dessverre ikke noen selvfølge. 
 

Anonymkode: 7b88e...3f0

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida.

Man trenger splutdannelse eller lege for å vurdere helse/gi medisiner. 

Helt vanlig stell og levere mat osv klarer da alle. 
 

Anonymkode: 51cc6...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet synes jeg det skal være utdannet personell på sykehjem, men det finnes sikkert massevis av dyktige ufaglærte omkring på institusjonene.  Da jeg hadde sykehjemspraksis i min utdanning jobbet jeg sammen med en dame som ikke hadde faglig bakgrunn, men som på mange områder var flinkere enn sykepleiere som jobbet der 😊

Anonymkode: d2928...8c4

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Neida.

Man trenger splutdannelse eller lege for å vurdere helse/gi medisiner. 

Helt vanlig stell og levere mat osv klarer da alle. 
 

Anonymkode: 51cc6...62e

Du vet at mange hjelpepleiere/helsefagarbeidere tar medisinkurs for å kunne gi medisiner på sykehjem? 

Anonymkode: 11c9d...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes stort sett det er en uting. De burde bli ansatt på kjøkken feks, ikke i pleien. Å stå som alene sykepleier med to assistenter er utrolig stress. De kan ikke avlaste oss, og de har ikke kompetansen til å observere og dokumentere slik som helsefagarbeidere og sykepleiere kan. Føler meg ikke trygg når jeg jobber med assistenter, de snakker ofte dårlig norsk og viktig informasjon om pasienten lan gå tapt. 

Anonymkode: fb809...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mener man burde ha en utdannelse innen helse for å jobbe på sykehjem. 

Anonymkode: c9e0a...367

Akkurat som i oppvekstsektoren så er det ikke nok faglærte hender for å få dette til å gå rundt.

Mange kan gjøre en god jobb som ufaglærte, men ideelt skulle alle vært minimum helsefagarbeidere ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fakta er at helsevesenet i Norge ikke hadde gått rundt om en ikke (og som i andre bransjer også) nyttet seg av ufaglærte. Jeg jobbet 7 år som ufaglært på sykehjem og sykehus (før og under utdanning til sykepleier).

Folk skulle bare visst hvor mye personell som ikke har helserettet utdanning som jobber i helsen, f.eks. mange pleieassistenter og fastvakter består av folk som tar ekstravakter i tillegg til sin vanlige jobb eller ved siden av studiene sine innen ikke helserelaterte studieretninger og tro det eller ei mange av dem er både arbeidsomme og flinke

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra med ufaglærte på gamlehjem/sykehjem. De gamle trenger mer enn bare stell og medisiner. 

Anonymkode: 1c82a...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet mange år på mange ulike sykehjem. Er det en gruppe som ikke burde fått jobbe der, så er det mennesker som ikke kan norsk helt flytende, og uten sterk aksent. Og de som absolutt ikke skjønner den norske kulturen. Jeg har vært vitne til mange graverende situasjoner, som har oppstått som følge av dårlig norsk. Det gjør meg i grunn veldig sint at eldre mennesker på sine gamle dager skal få hjelp av mennesker som ikke skjønner forskjellen på «do» og «dø» eller som ikke skjønner hva de mener når de sier at de vil ha «svart kaffe» eller at de må spy. Eller som ikke skjønner at de eldre gjerne vil pynte seg julaften og 17. mai, at de gjerne vil se sølvguttene og kongens tale, og at andakten i storsalen på sykehjemmet første påskedag er der av en grunn. Og jobber du julaften, må du faktisk tilrettelegge for at de eldre skal få i seg svinekjøtt!!! Problemet er både at de eldre gjerne snakket lavt eller har vanskelig for å snakke, og at de hører dårlig. Da oppstår situasjoner der det begås overgrep mot de eldre fordi pleierne kanskje gjør det motsatte av det den eldre vil.

Når det er sagt, burde ufaglærte fått mer kursing i etikk og hygiene. Når jeg kommer inn på et rom der gardinene er trukket for midt på lyse dagen, den eldre ikke har fått tilbud om å komme ut av senga, og frokosten er satt på bordet akkurat så langt unna at beboeren ikke når det, blir jeg lei meg. Og når jeg tredje kveldsvakt på rad blir spurt om å finne brillene eller gre håret til beboeren fordi det er åpenbart at morgenvakta ikke har gjort det, så blir jeg frustrert. Når jeg ser verken renne av et sår det er åpenbart at sykepleier burde tatt seg av for mange dager siden, så tenker jeg av og til at ufaglærte ikke skulle jobbet der. Men hvis de hadde blitt bedre opplært i når de skal kontakte sykepleier, så hadde det jo løst problemet.

Anonymkode: cf490...21f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...