Gå til innhold

Når bør jeg bytte bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på når det er smart å bytte bil økonomisk? Har pr nå Passat VW, 2,0D. Automatgir. 2014 modell, så blir 10 år sommeren neste år. Har hørt det er smart å bytte før de er 10 år?

Har gått ca 123000 km og jeg kjører mellom 6-8000 km i året. Følger alle service kontroller og kjører pent. Har helt nye sommer og vinterdekk. Alt virker til å fungere med bilen.

Trenger stor bil i ca 4-5 år til, etter det er nok barn flyttet hjemmefra og hunden ikke lever mer, så jeg trenger da ikke stor bagasjerom for hundebur og tenårings mange bagger til trening og hytta. Da kan jeg bytte til en langt mindre bil.

Bytte nå, før den er 10 år og kjøpe nyere brukt tilsvarende stor bil for å ha de neste 4-5 årene, eller beholde bilen i 4-5 år til jeg trenger mindre bil? Jeg er ikke handy med bil, så alt som oppstår må jeg sette bort. 

Hva er smart?

Anonymkode: 256aa...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lurer på når det er smart å bytte bil økonomisk? Har pr nå Passat VW, 2,0D. Automatgir. 2014 modell, så blir 10 år sommeren neste år. Har hørt det er smart å bytte før de er 10 år?

Har gått ca 123000 km og jeg kjører mellom 6-8000 km i året. Følger alle service kontroller og kjører pent. Har helt nye sommer og vinterdekk. Alt virker til å fungere med bilen.

Trenger stor bil i ca 4-5 år til, etter det er nok barn flyttet hjemmefra og hunden ikke lever mer, så jeg trenger da ikke stor bagasjerom for hundebur og tenårings mange bagger til trening og hytta. Da kan jeg bytte til en langt mindre bil.

Bytte nå, før den er 10 år og kjøpe nyere brukt tilsvarende stor bil for å ha de neste 4-5 årene, eller beholde bilen i 4-5 år til jeg trenger mindre bil? Jeg er ikke handy med bil, så alt som oppstår må jeg sette bort. 

Hva er smart?

Anonymkode: 256aa...15c

Jeg kjøpte den for 3 år siden, den hadde fulgt alle kontroller av en eier i alle år på merkeverksted. Ts

Anonymkode: 256aa...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lurer på når det er smart å bytte bil økonomisk? Har pr nå Passat VW, 2,0D. Automatgir. 2014 modell, så blir 10 år sommeren neste år. Har hørt det er smart å bytte før de er 10 år?

Har gått ca 123000 km og jeg kjører mellom 6-8000 km i året. Følger alle service kontroller og kjører pent. Har helt nye sommer og vinterdekk. Alt virker til å fungere med bilen.

Trenger stor bil i ca 4-5 år til, etter det er nok barn flyttet hjemmefra og hunden ikke lever mer, så jeg trenger da ikke stor bagasjerom for hundebur og tenårings mange bagger til trening og hytta. Da kan jeg bytte til en langt mindre bil.

Bytte nå, før den er 10 år og kjøpe nyere brukt tilsvarende stor bil for å ha de neste 4-5 årene, eller beholde bilen i 4-5 år til jeg trenger mindre bil? Jeg er ikke handy med bil, så alt som oppstår må jeg sette bort. 

Hva er smart?

Anonymkode: 256aa...15c

Jeg gjetter at det smarteste er å kjøre bilen disse  4-5 årene. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ganske mye penger på å reparere gamle biler, og tror det har vært greit økonomisk. 

Hvor mye tror du at du må ut med for en nyere bil?

Hvor mye mer får du for din nåværende bil hvis du selger den nå framfor om 5 år?

Hvis en nyere bil koster 200 000 så må du vel regne minst 20 000 i året bare i verditap.

Med så kort kjørelengde som 8000 km tror jeg ikke de årlige reparasjonskostnadene blir så store. Klarer du å holde bilen gående i 5 år så kan du bruke en del på reparasjoner på den gamle før det lønner seg med en nyere bil. Bare pass på å sette av penger til reparasjoner, så det ikke gjør så store innhogg i lønnskonto en når reparasjonen kommer.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjenner bilen du allerede har og hvis det ikke er store utgifter på den så lønner det seg ikke å bytte, kjipt å kjøpe en nyere bruktbil som viser seg å være en mandagsbil.

Anonymkode: c6bc4...c96

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 minutt siden):

Jeg gjetter at det smarteste er å kjøre bilen disse  4-5 årene. 

Takk for svar! Hvorfor tenker du det er smart? Der jeg kjøpte bilen, sa de det kunne være smart å selge bilen før den var 10 år, de sa mange setter søkegrense på 10 år når de skal kjøpe brukt bil. Men jeg kjører ikke veldig mye, og bilen virker fin, men redd om mye kommer de neste årene på reperasjon?

Den virker fint, jeg kjører ikke veldig mye (selv om jeg kjører hver dag, 4 km til jobb en vei). Nye dekk. 4 hjulstrekk som hjelper meg til hytta. Ryggekamera. Men redd for at jeg taper mye på å ikke selge/bytte før bilen er 10 år gammel?  Om 5 år er barna 23 og 21 år og hunden 14... Da er det bare meg igjen og jeg trenger en mye mindre bil for å få meg på jobb og hytta. Ts

Anonymkode: 256aa...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! Hvorfor tenker du det er smart? Der jeg kjøpte bilen, sa de det kunne være smart å selge bilen før den var 10 år, de sa mange setter søkegrense på 10 år når de skal kjøpe brukt bil. Men jeg kjører ikke veldig mye, og bilen virker fin, men redd om mye kommer de neste årene på reperasjon?

Den virker fint, jeg kjører ikke veldig mye (selv om jeg kjører hver dag, 4 km til jobb en vei). Nye dekk. 4 hjulstrekk som hjelper meg til hytta. Ryggekamera. Men redd for at jeg taper mye på å ikke selge/bytte før bilen er 10 år gammel?  Om 5 år er barna 23 og 21 år og hunden 14... Da er det bare meg igjen og jeg trenger en mye mindre bil for å få meg på jobb og hytta. Ts

Anonymkode: 256aa...15c

Det er iallfall min plan med min bil.  Etter 15 år får du kanskje ikke så mye igjen for den, men hvis den holder fint så  er trolig bilhold og prisfall mindre enn om du kjøper noe nyere. Jo nyere bilen er desto verre er prisfallet.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (7 minutter siden):

Jeg har brukt ganske mye penger på å reparere gamle biler, og tror det har vært greit økonomisk. 

Hvor mye tror du at du må ut med for en nyere bil?

Hvor mye mer får du for din nåværende bil hvis du selger den nå framfor om 5 år?

Hvis en nyere bil koster 200 000 så må du vel regne minst 20 000 i året bare i verditap.

Med så kort kjørelengde som 8000 km tror jeg ikke de årlige reparasjonskostnadene blir så store. Klarer du å holde bilen gående i 5 år så kan du bruke en del på reparasjoner på den gamle før det lønner seg med en nyere bil. Bare pass på å sette av penger til reparasjoner, så det ikke gjør så store innhogg i lønnskonto en når reparasjonen kommer.

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kjenner bilen du allerede har og hvis det ikke er store utgifter på den så lønner det seg ikke å bytte, kjipt å kjøpe en nyere bruktbil som viser seg å være en mandagsbil.

Anonymkode: c6bc4...c96

Takker for svar!

Da tenker jeg at jeg slår meg til ro med å beholde bilen i ca 5 år til, i stedet for å stresse med å bytte bil. Faller de faktisk ca 20 000 i verdi i året? Da er det jo litt penger man kan sette av på reperasjon enn å kjøpe ny bil for mer penger som også faller i verdi! Ts

Anonymkode: 256aa...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (8 minutter siden):

Det er iallfall min plan med min bil.  Etter 15 år får du kanskje ikke så mye igjen for den, men hvis den holder fint så  er trolig bilhold og prisfall mindre enn om du kjøper noe nyere. Jo nyere bilen er desto verre er prisfallet.

Jeg tror du har rett. Har bare kjent på stresset med at det evt kommer en mega regning på en eller annen reperasjon jeg ikke så komme.

Bil er uansett dyrt, så må se prisfall verdi opp mot naturlige reperasjoner for eldre bil. Bilen min leverer 100% nå, så ut fra alles tilbakemeldinger her, tenker jeg at jeg beholder bilen 4-5 år til... Selv om jeg ble anbefalt å bytte før bilen var 10 år gammel fra firmaet jeg kjøpte bilen fra. Bilen funker, jeg kjører pent, jeg trenger den størrelsen bilen min har nå i 4-5 år til. Etter det, har jeg helt andre bilbehov og mer naturlig å bytte da. Var bare redd jeg ville tape de mye økonomisk om jeg ventet å bytte etter at bilen bikket 10 år. Td

Anonymkode: 256aa...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lite i bruk gjennom året, behold den du har. Er mye bil igjen i den du har, og du vet ikke hva du får om du bytter den i noe anna. Det viktigste er å holde den ved like, uansett hva en har.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (11 minutter siden):

Så lite i bruk gjennom året, behold den du har. Er mye bil igjen i den du har, og du vet ikke hva du får om du bytter den i noe anna. Det viktigste er å holde den ved like, uansett hva en har.

Takk for innspill, flere har anbefalt meg å beholde min 2014 modell i 4-5 år til, til mitt bruk. Jeg satser på det og følger opp service avtaler og eu kontroller og har nye dekk og dekkhotell, de følger opp dette. Da er planen og beholde bilen til mitt bruk i 4-5 år til, så får jeg følge med på hva som skjer, og ta lærdom av det.

Takk for alle tilbake responser! ❤️ Ts.

 

Anonymkode: 256aa...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket kvdnorge.no og bilen lå nå som verdi ca 240 000. Jeg tippet den var nede i under 50 000. Så kanskje bil nok for de neste 5 årene? Ts

Anonymkode: 256aa...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan få 240' for en 10 år gammel Passat er det jo bare å slå til, men jeg tror det ikke før jeg ser det. Jeg ville tro virkelig pris var ned mot halvparten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Lurer på når det er smart å bytte bil økonomisk? Har pr nå Passat VW, 2,0D. Automatgir. 2014 modell, så blir 10 år sommeren neste år. Har hørt det er smart å bytte før de er 10 år?

Har gått ca 123000 km og jeg kjører mellom 6-8000 km i året. Følger alle service kontroller og kjører pent. Har helt nye sommer og vinterdekk. Alt virker til å fungere med bilen.

Trenger stor bil i ca 4-5 år til, etter det er nok barn flyttet hjemmefra og hunden ikke lever mer, så jeg trenger da ikke stor bagasjerom for hundebur og tenårings mange bagger til trening og hytta. Da kan jeg bytte til en langt mindre bil.

Bytte nå, før den er 10 år og kjøpe nyere brukt tilsvarende stor bil for å ha de neste 4-5 årene, eller beholde bilen i 4-5 år til jeg trenger mindre bil? Jeg er ikke handy med bil, så alt som oppstår må jeg sette bort. 

Hva er smart?

Anonymkode: 256aa...15c

Det er verken alder eller kilometer stand i seg selv som betyr noe, men standen på bilen, om den er pålitelig, og om den er dyr i drift. Er bilen i bra stand, god service historikk, ingen rare lyder eller problemer. Om du føler at du kan stole på at den vil starte på morgenen og ikke havarere på veien ville jeg kjørt den en stund til

Anonymkode: 2244c...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Lurer på når det er smart å bytte bil økonomisk? Har pr nå Passat VW, 2,0D. Automatgir. 2014 modell, så blir 10 år sommeren neste år. Har hørt det er smart å bytte før de er 10 år?

Har gått ca 123000 km og jeg kjører mellom 6-8000 km i året. Følger alle service kontroller og kjører pent. Har helt nye sommer og vinterdekk. Alt virker til å fungere med bilen.

Trenger stor bil i ca 4-5 år til, etter det er nok barn flyttet hjemmefra og hunden ikke lever mer, så jeg trenger da ikke stor bagasjerom for hundebur og tenårings mange bagger til trening og hytta. Da kan jeg bytte til en langt mindre bil.

Bytte nå, før den er 10 år og kjøpe nyere brukt tilsvarende stor bil for å ha de neste 4-5 årene, eller beholde bilen i 4-5 år til jeg trenger mindre bil? Jeg er ikke handy med bil, så alt som oppstår må jeg sette bort. 

Hva er smart?

Anonymkode: 256aa...15c

Passat, tåler font å gå et par hundre tusen til. Mest miljøvennlige er å bruke bilen helt opp.

Ene vår bil, har snart passert en halv million km.

Anonymkode: 50db6...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

 

Takker for svar!

Da tenker jeg at jeg slår meg til ro med å beholde bilen i ca 5 år til, i stedet for å stresse med å bytte bil. Faller de faktisk ca 20 000 i verdi i året? Da er det jo litt penger man kan sette av på reperasjon enn å kjøpe ny bil for mer penger som også faller i verdi! Ts

Anonymkode: 256aa...15c

De faller ikke 20k i året i alle år nei..

Anonymkode: 41606...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Sjekket kvdnorge.no og bilen lå nå som verdi ca 240 000. Jeg tippet den var nede i under 50 000. Så kanskje bil nok for de neste 5 årene? Ts

Anonymkode: 256aa...15c

240k sjekk igjen. Jeg kjøpte 2.5 år gammel toyota stvogn til 205k hos forhandler!

Anonymkode: 41606...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

240k sjekk igjen. Jeg kjøpte 2.5 år gammel toyota stvogn til 205k hos forhandler!

Anonymkode: 41606...86f

Sjekket igjen. Trodde den var fra 2014, men står registrert fra 2015.

Bilforhandlere 248 700. Private kjøpere 236 300-248 900

Hvor leser jeg feil? Har plottet inn registreringsnr og kilometerstand og det er det som kommer opp? Ts

Anonymkode: 256aa...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sjekket igjen. Trodde den var fra 2014, men står registrert fra 2015.

Bilforhandlere 248 700. Private kjøpere 236 300-248 900

Hvor leser jeg feil? Har plottet inn registreringsnr og kilometerstand og det er det som kommer opp? Ts

Anonymkode: 256aa...15c

Trykket nå på utvidet sjekk av bilen og kunne huke av på tilhengerfeste, mye vinterdekk osv, da ble prisen høyere. Da stemmer ikke nettsiden? Eller har jeg trykket feil et sted ?

Anonymkode: 256aa...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.5.2023 den 20.21):

Har hørt det er smart å bytte før de er 10 år?

Hvorfor skal det automatisk være smart?

Jeg har en Audi Q5 fra 2010. Kjenner forrige eier godt, og han har hatt den fra 2014 til 2020, da jeg kjøpte den. Jeg har ikke lån på den, og den har ikke hatt noen problemer med motor eller drivverk. Den koster meg såpass lite i drift ift størrelse og komfort på bilen at det ikke er lønnsomt å skaffe meg noe nyere. Sparer heller opp mer penger for å bytte den ut om noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...