Gå til innhold

Jeg er 18 år og sliter med anoreksi. Mamma vil ikke betale så jeg får gå til DPS.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kittykat skrev (3 timer siden):

Så mor skal ikke forsørge barnet sitt sånn at barnet får den hjelpen h*n trenger? Ts går til psykolog for en grunn, men sliter med å ha råd til å gå flere ganger enn et par ganger i måneden. Det er "kun" 750 kr i måneden, men 750 kr som ts sliter med å skrape sammen! Mor bør virkelig få hodet ut av sanden og hjelpe barnet sitt. Det er tross alt barnets helse det er snakk om her. 

Men hvorfor har "barnet" havnet i alt dette da? Hva er grunnen?  18 åringen får gå til fastlegen å be om hjelp. 

Anonymkode: c2f85...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Carrot skrev (9 timer siden):

forsørgeplikt og bidrag er ikke det samme som at foreldrene skal ha åpen lommebok desverre, men du kan jo ta kontakt med HELFO selv og sjekke når frikortgrensen er nådd:
Se frikort og egenandeler på Helsenorge - Helsenorge

Nå er ikke jeg professor i juss, men jeg er ganske sikker på at nødvendig helsehjelp går inn under forsørger sin plikt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hvorfor har "barnet" havnet i alt dette da? Hva er grunnen?  18 åringen får gå til fastlegen å be om hjelp. 

Anonymkode: c2f85...1f5

Det er nok en grunn til at DPS har tatt henne inn, og bestemt å gi henne så intensiv behandling, sannsynligvis etter henvisning fra nettopp fastlegen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

For noe tøys, fra man er 15 kan man fint ha en bijobb og når man er 18 og går på vgs bør det være obligatorisk å ha jobb ved siden av, trenger ikke være hver dag etter skole, men noen kvelder, helg osv gjør at man lærer og får erfaringer man trenger som voksen. 

Anonymkode: a912a...2bf

Med den logikken bør vell alle voksne med en dødelig sykdom jobbe?

Anonymkode: d1c56...3fc

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men hvorfor har "barnet" havnet i alt dette da? Hva er grunnen?  18 åringen får gå til fastlegen å be om hjelp. 

Anonymkode: c2f85...1f5

Vedkommende har vel allerede vært hos fastlegen, og fastlegen har henvist til DPS.

Årsakene til sykdommen er det nettopp psykologen som kan avdekke. Det kan virke som du har en begrenset forståelse av en fastleges kompetanseområde og også av psykisk sykdom?

Anonymkode: 5f355...7dc

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ts tydeligvis har sluttet å svare, er jeg usikker på om hi er et reelt problem...

Anonymkode: 2ae14...a26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

18-åringer bør jobbe. 
Tror ikke DPS koster noe

Anonymkode: 4e910...b1a

18 åringer som er psykisk syke og trenger psykolog en gang i uken bør konsentrere seg om å bli frisk.

Alle må betale egenandel for helsetjenester i Norge når man er over 18 år. 

Anonymkode: f1716...293

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (13 timer siden):

Hadde en forelder nektet å betale for AB-kur så hadde det også hjulpet å ta det opp med legen. 

Poenget mitt er det samme uansett.

Hva skulle legen gjort med det da? Det blir ikke plutselig gratis av at man ikke har råd? For viss det blir det så hadde jo alle med dårlig økonomi gått til legen og sagt at de ikke har råd....

Anonymkode: f1716...293

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajarRun skrev (9 timer siden):

Nå er ikke jeg professor i juss, men jeg er ganske sikker på at nødvendig helsehjelp går inn under forsørger sin plikt.

og samtidig har barnet etter loven også en plikt til å forsørge seg selv, gjerne via jobb ved siden av studier, og forsørgeplikten etter 18 år er knyttet direkte til studier.


Forsørgelsesplikt: Dette er du pliktig til – Codex Advokat (familierettsadvokater.no)
 

Så det er kanskje ikke så enkelt som at mor har en plikt til å betale for datteren, selv om det for normalt fungerende familier virker innlysende at dette er noe man bidrar til kan det være ting her vi ikke har fått informasjon om fra TS. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vedkommende har vel allerede vært hos fastlegen, og fastlegen har henvist til DPS.

Årsakene til sykdommen er det nettopp psykologen som kan avdekke. Det kan virke som du har en begrenset forståelse av en fastleges kompetanseområde og også av psykisk sykdom?

Anonymkode: 5f355...7dc

Det kan virke som at du krever at alle skal forstå psykisk sykdom.

Anonymkode: c2f85...1f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du, kan du få deg jobb etter skoletid?

Anonymkode: 41c23...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Siden ts tydeligvis har sluttet å svare, er jeg usikker på om hi er et reelt problem...

Anonymkode: 2ae14...a26

Tusen takk for alle svar. 

Jeg skal prøve å snakke med pappa. Han har betalt veldig mye (tannregulering, mobilabbonement, legetimer etter jeg ble 16 og måtte betale egenandel, skolepc - osv.) fordi mamma alltid har vært sånn vrang med penger. Han vil derfor ikke betale så mye lenger, fordi han mener det blir urettferdig (noe som er sant).

Jeg har noen sparepenger jeg kan bruke. Problemet er all ambivalensen rundt sykdommen min. Jeg har endelig klart komme dit at jeg tar i mot hjelp, men sykdommen er litt sånn "du kan jo ikke bruke dine egne penger og BETALE for å bli feita opp". Det er jo ikke rasjonelt, men det er akkurat den tankegangen jeg trenger hjelp til å få vekk - det er bare at ambivalensen er så sterk nå

Anonymkode: 7e19c...080

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som at det er helt sunt for deg å bo hos din mor - av flere årsaker. Er det en mulighet for deg å bo 100 prosent his din far? Din mor har ikke lov å nekte deg det hvis det er det du vil. 

Ellers støtter jeg andre som skriver at barnebidraget bør gå rett inn på din konto. Nav kan hjelpe deg med dette. 

Anonymkode: 0cb33...407

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du utredet for autisme?

Spiseforstyrrelser er veldig vanlig i denne gruppen

Anonymkode: aa97a...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tusen takk for alle svar. 

Jeg skal prøve å snakke med pappa. Han har betalt veldig mye (tannregulering, mobilabbonement, legetimer etter jeg ble 16 og måtte betale egenandel, skolepc - osv.) fordi mamma alltid har vært sånn vrang med penger. Han vil derfor ikke betale så mye lenger, fordi han mener det blir urettferdig (noe som er sant).

Jeg har noen sparepenger jeg kan bruke. Problemet er all ambivalensen rundt sykdommen min. Jeg har endelig klart komme dit at jeg tar i mot hjelp, men sykdommen er litt sånn "du kan jo ikke bruke dine egne penger og BETALE for å bli feita opp". Det er jo ikke rasjonelt, men det er akkurat den tankegangen jeg trenger hjelp til å få vekk - det er bare at ambivalensen er så sterk nå

Anonymkode: 7e19c...080

Men kanskje du skal se på det som en investerring i livet ditt? Det er bare noen få tusen, så har du frikort, det er virkelig verdt det, du er verdt det

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er du utredet for autisme?

Spiseforstyrrelser er veldig vanlig i denne gruppen

Anonymkode: aa97a...283

Jeg sliter virkelig med å se poenget med svaret ditt. Det har da absolutt ingenting med problemstillingen å gjøre?

Er du utredet for autisme?

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tusen takk for alle svar. 

Jeg skal prøve å snakke med pappa. Han har betalt veldig mye (tannregulering, mobilabbonement, legetimer etter jeg ble 16 og måtte betale egenandel, skolepc - osv.) fordi mamma alltid har vært sånn vrang med penger. Han vil derfor ikke betale så mye lenger, fordi han mener det blir urettferdig (noe som er sant).

Jeg har noen sparepenger jeg kan bruke. Problemet er all ambivalensen rundt sykdommen min. Jeg har endelig klart komme dit at jeg tar i mot hjelp, men sykdommen er litt sånn "du kan jo ikke bruke dine egne penger og BETALE for å bli feita opp". Det er jo ikke rasjonelt, men det er akkurat den tankegangen jeg trenger hjelp til å få vekk - det er bare at ambivalensen er så sterk nå

Anonymkode: 7e19c...080

TS, betaler din far bidrag til deg direkte etter du ble 18? 

Anonymkode: a912a...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS, betaler din far bidrag til deg direkte etter du ble 18? 

Anonymkode: a912a...2bf

Nei, jeg bor egentlig 50% hos min far. Han vippser meg for annenhver time hos DPS. 

Anonymkode: 7e19c...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sstinemor skrev (3 timer siden):

Jeg sliter virkelig med å se poenget med svaret ditt. Det har da absolutt ingenting med problemstillingen å gjøre?

Er du utredet for autisme?

https://www.nrk.no/vestland/overlege-trur-mange-unge-med-eteforstyrring-har-udiagnostisert-autisme-1.15921773

Her står det litt mer om det.

Jeg er selv utredet etter å ha fått tips om det her på Kvinneguiden. Jeg fikk diagnosen.

Anonymkode: aa97a...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (På 10.5.2023 den 14.05):

Er du sikker på at det vil dekkes etter 3050 er nådd? Om det er privat psykolog er jeg usikker på om det er riktig som du sier at det dekkes, det kan være derfor din mor mener det offentlige heller bør dekke det, fordi skal det dekkes må du (som regel) henvises fra fastlege til spesialisthelsetjenesten, (DPS) -

betale egenandel der for x-antall timer, også dekkes summen fra ca 3000 og oppover av frikort.. om du går privat tror jeg ikke samme regler gjelder. Så dette må du få avklaring på før du antar at din mor ikke ønsker å betale, det kan rett og slett være at en av dere har misforstått regelverket ? 

EDIT: Har fått gjentatte tilbakemeldinger på dette så forstår at TS får det via det offentlige 

Dps er jo offentlig........... selvfølgelig er det da.... offentlig!?

Herre.

Anonymkode: 4928b...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...