Gå til innhold

Jeg er 18 år og sliter med anoreksi. Mamma vil ikke betale så jeg får gå til DPS.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mor må faktisk ikke betale når ts er 18 år. Så lenge hun dekker bolig og mat så er forsørgerplikten ivaretatt. Du får skaffe deg en jobb ts, eller høre med din far. Eller vi kan si til deg det samme som alle med overspising får beskjed om, ta deg sammen, spis mer og tren mindre. 

Anonymkode: c1de3...cbb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men TS, du går på skole, så du får stipend - hva bruker du pengene på?

Anonymkode: a912a...2bf

Man får ikke det nei 

Anonymkode: 250d9...6c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mor må faktisk ikke betale når ts er 18 år. Så lenge hun dekker bolig og mat så er forsørgerplikten ivaretatt. Du får skaffe deg en jobb ts, eller høre med din far. Eller vi kan si til deg det samme som alle med overspising får beskjed om, ta deg sammen, spis mer og tren mindre. 

Anonymkode: c1de3...cbb

Du har virkelig innsikt i psykisk helse ser jeg.....

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (2 timer siden):

før vi gir TS mer tennvæske på bålet mot sin mor bør vi faktisk forsikre oss om at TS har forstått Ordningen med frikort riktig. Jeg er veldig usikker på om du får det dekket etter 3000,- hvis du går til privat psykolog.. 

Ts forteller at det er offentlig psykolog hos DPS og da gjelder frikort. Det er også haugevis av private psykologer som har statlig driftsavtale og dermed også frikort gjeldende hos de. Jeg betaler kun opp til frikort hos min private psykolog og resten av året er gratis for meg. 

Anonymkode: 250d9...6c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts forteller at det er offentlig psykolog hos DPS og da gjelder frikort. Det er også haugevis av private psykologer som har statlig driftsavtale og dermed også frikort gjeldende hos de. Jeg betaler kun opp til frikort hos min private psykolog og resten av året er gratis for meg. 

Anonymkode: 250d9...6c0

Ok, dette var jeg heller ikke klar over. Takk for info :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel du som får bidraget fra din far på konto? Det kan du kreve når du er over 18 og går på vgs. I verste fall må du ta av de pengene.

Anonymkode: 1cb96...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dersom du bor hos den ene av dine foresatte, har den andre bidragsplikt. Disse pengene blir utbetalt til deg, når du er over 18 år.

Dette stemmer ts! Om du bor hos moren din så skal faren din fortsatt betale barnebidrag selvom du er over 18 år så lenge du fortsatt går på VGS. 

Hvis du ikke får disse tusenlappen pr måned på din egen konto så har du faktisk krav på det når du er over 18, og moren din lurer deg. 

Ring nav og be de endre kontonummer for barnebidraget faren din betaler så du får det på ditt kontonummer og ikke moren din sitt eller snakk med faren din direkte om dette. 

Anonymkode: 250d9...6c0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Går på vg2. Psykologen min vil egentlig at vi skal ha timer 1-2 ganger i uka, men jeg utsetter alltid (sånn at jeg kanskje har 2 ganger i måneden) fordi det er en kamp å få penger til timene. Det koster "bare" 375kr per time, og når jeg har betalt 3050kr så er jo egenandelstaket nådd, men allikevel er mamma så vrang og vil ikke betale. Mamma og pappa betaler annenhver gang. 

Hun har ikke dårlig økonomi (har ihvertfall råd til å ta seg helgeturer til diverse storbyer flere ganger i året). Kan jeg få noe stipend eller noe når det gjelder nødvendig helsehjelp? Eller bør jeg skaffe meg mer jobb/selge av tingene mine så jeg får råd.

Har lest at mamma og pappa har forsørgerplikt ovenfor meg frem til jeg går ut av vgs, men dette går kanskje ikke under den?

Anonymkode: 7e19c...080

18-åringer bør jobbe. 
Tror ikke DPS koster noe

Anonymkode: 4e910...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

18-åringer bør jobbe. 
Tror ikke DPS koster noe

Anonymkode: 4e910...b1a

Med det bør du unngå å svare i denne tråden. Du tror nemlig feil.

Anonymkode: e77bb...880

  • Liker 28
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

18-åringer bør jobbe. 
Tror ikke DPS koster noe

Anonymkode: 4e910...b1a

18-åringer bør primært konsentrere seg om skole, og i ts tilfelle, å få behandling for sine psykiske problemer. 

Anonymkode: 5f355...7dc

  • Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Med det bør du unngå å svare i denne tråden. Du tror nemlig feil.

Anonymkode: e77bb...880

Kan umulig være noe mer enn noen tusenlapper som man jo bør ha når man er voksen og av den grunn bør ha egen inntekt 

Anonymkode: 4e910...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan umulig være noe mer enn noen tusenlapper som man jo bør ha når man er voksen og av den grunn bør ha egen inntekt 

Anonymkode: 4e910...b1a

Når man går på vgs så er det pr definisjon jobb. Det er en grunn for at foreldre har forsørgeransvar så lenge barna går på skole. 
 

Gå å utøv trollingen din en annen plass. 

Anonymkode: e77bb...880

  • Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan umulig være noe mer enn noen tusenlapper som man jo bør ha når man er voksen og av den grunn bør ha egen inntekt 

Anonymkode: 4e910...b1a

Vi snakker om en skoleelev med alvorlige psykiske problemer, noe du ikke virker å forstå deg på

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enda et godt eksempel på hvorfor egenandelene burde fjernes. Helsehjelp burde være gratis, finansiert av skatteseddelen.

Anonymkode: 27d07...39f

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 timer siden):

hva feiler din mor? Forstår hun ikke at du er syk? Folk har dødd av dette... 

Tror ikke du skal lage mer dramatikk enn nødvendig.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar situasjonen for psykologen din, og for faren din. Håper det ordner seg.

Anonymkode: 83e03...26f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Macro skrev (1 minutt siden):

Tror ikke du skal lage mer dramatikk enn nødvendig.

 

Ingen får tilbud om mer enn 1 time i uka på DPS uten at de er alvorlig syke, og anoreksi er en av de psykiske lidelsene med høyest dødelighet

Endret av Topsi
  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sstinemor skrev (2 timer siden):

Drite i forsørgerplikt og latt ditt alvorlig syke barn gå rundt å kvie seg for å ta i mot hjelp - fordi kostnaden på 375kr * 4 blir for høy? Og du heller ønsker bruke de pengene på en av dine storbyturer?

Årets mor!🥳

Vi vet ikke historien mellom mor og datter i de første 18 årene..

Anonymkode: c2f85...1f5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (4 minutter siden):

Ingen får tilbud om mer enn 1 time i uka på DPS uten at de er alvorlig syke, og anoreksi er en av de psykiske lidelsene med høyest dødelighet

Ganske sikker på at psykolog hadde tilbudt seg å ringe nærmeste pårørende. Helsevesenet kan ordne biffen uten hjelp av KG om TS uttaler seg riktig til de.

Uansett ser jeg ikke hensikten med å repetere igjen og igjen hvor høy dødlighet sykdommen har til TS. Du er faktisk bare ute etter å krisemaksimere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (1 minutt siden):

Ganske sikker på at psykolog hadde tilbudt seg å ringe nærmeste pårørende. Helsevesenet kan ordne biffen uten hjelp av KG om TS uttaler seg riktig til de.

Uansett ser jeg ikke hensikten med å repetere igjen og igjen hvor høy dødlighet sykdommen har til TS. Du er faktisk bare ute etter å krisemaksimere.

Nei, jeg er etter å påpeke at en ikke oppnår noe med å bagatellisere at foreldrene ikke vil betale for nødvendig helsehjelp til ts, for det er alvorlig. hadde ts vært 17 hadde dette vært en barnevernssak sannsynligvis

Endret av Topsi
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...