Gå til innhold

Jeg er 18 år og sliter med anoreksi. Mamma vil ikke betale så jeg får gå til DPS.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går på vg2. Psykologen min vil egentlig at vi skal ha timer 1-2 ganger i uka, men jeg utsetter alltid (sånn at jeg kanskje har 2 ganger i måneden) fordi det er en kamp å få penger til timene. Det koster "bare" 375kr per time, og når jeg har betalt 3050kr så er jo egenandelstaket nådd, men allikevel er mamma så vrang og vil ikke betale. Mamma og pappa betaler annenhver gang. 

Hun har ikke dårlig økonomi (har ihvertfall råd til å ta seg helgeturer til diverse storbyer flere ganger i året). Kan jeg få noe stipend eller noe når det gjelder nødvendig helsehjelp? Eller bør jeg skaffe meg mer jobb/selge av tingene mine så jeg får råd.

Har lest at mamma og pappa har forsørgerplikt ovenfor meg frem til jeg går ut av vgs, men dette går kanskje ikke under den?

Anonymkode: 7e19c...080

  • Liker 3
  • Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Går på vg2. Psykologen min vil egentlig at vi skal ha timer 1-2 ganger i uka, men jeg utsetter alltid (sånn at jeg kanskje har 2 ganger i måneden) fordi det er en kamp å få penger til timene. Det koster "bare" 375kr per time, og når jeg har betalt 3050kr så er jo egenandelstaket nådd, men allikevel er mamma så vrang og vil ikke betale. Mamma og pappa betaler annenhver gang. 

Hun har ikke dårlig økonomi (har ihvertfall råd til å ta seg helgeturer til diverse storbyer flere ganger i året). Kan jeg få noe stipend eller noe når det gjelder nødvendig helsehjelp? Eller bør jeg skaffe meg mer jobb/selge av tingene mine så jeg får råd.

Har lest at mamma og pappa har forsørgerplikt ovenfor meg frem til jeg går ut av vgs, men dette går kanskje ikke under den?

Anonymkode: 7e19c...080

Er du sikker på at det vil dekkes etter 3050 er nådd? Om det er privat psykolog er jeg usikker på om det er riktig som du sier at det dekkes, det kan være derfor din mor mener det offentlige heller bør dekke det, fordi skal det dekkes må du (som regel) henvises fra fastlege til spesialisthelsetjenesten, (DPS) -

betale egenandel der for x-antall timer, også dekkes summen fra ca 3000 og oppover av frikort.. om du går privat tror jeg ikke samme regler gjelder. Så dette må du få avklaring på før du antar at din mor ikke ønsker å betale, det kan rett og slett være at en av dere har misforstått regelverket ? 

EDIT: Har fått gjentatte tilbakemeldinger på dette så forstår at TS får det via det offentlige 

Endret av Full Ugle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Går på vg2. Psykologen min vil egentlig at vi skal ha timer 1-2 ganger i uka, men jeg utsetter alltid (sånn at jeg kanskje har 2 ganger i måneden) fordi det er en kamp å få penger til timene. Det koster "bare" 375kr per time, og når jeg har betalt 3050kr så er jo egenandelstaket nådd, men allikevel er mamma så vrang og vil ikke betale. Mamma og pappa betaler annenhver gang. 

Hun har ikke dårlig økonomi (har ihvertfall råd til å ta seg helgeturer til diverse storbyer flere ganger i året). Kan jeg få noe stipend eller noe når det gjelder nødvendig helsehjelp? Eller bør jeg skaffe meg mer jobb/selge av tingene mine så jeg får råd.

Har lest at mamma og pappa har forsørgerplikt ovenfor meg frem til jeg går ut av vgs, men dette går kanskje ikke under den?

Anonymkode: 7e19c...080

hva feiler din mor? Forstår hun ikke at du er syk? Folk har dødd av dette... 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (Akkurat nå):

Er du sikker på at det vil dekkes etter 3050 er nådd? Om det er privat psykolog er jeg usikker på om det er riktig som du sier at det dekkes, det kan være derfor din mor mener det offentlige heller bør dekke det, fordi skal det dekkes må du (som regel) henvises fra fastlege til spesialisthelsetjenesten, betale egenandel for x-antall timer, også dekkes summen fra ca 3000 og oppover av frikort.. om du går privat tror jeg ikke samme regler gjelder. Så dette må du få avklaring på før du antar at din mor ikke ønsker å betale, det kan rett og slett være at en av dere har misforstått regelverket ? 

Det er ikke privat psykolg. Det er offentlig.

TS

Anonymkode: 7e19c...080

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 timer siden):

hva feiler din mor? Forstår hun ikke at du er syk? Folk har dødd av dette... 

før vi gir TS mer tennvæske på bålet mot sin mor bør vi faktisk forsikre oss om at TS har forstått Ordningen med frikort riktig. Jeg er veldig usikker på om du får det dekket etter 3000,- hvis du går til privat psykolog.. 

EDIT: Har fått gjentatte tilbakemeldinger på dette så forstår at TS får det via det offentlige 

Endret av Full Ugle
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

hva feiler din mor? Forstår hun ikke at du er syk? Folk har dødd av dette... 

Dessverre så er det ikke alle som tar så god forståelse eller vil forstå. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke privat psykolg. Det er offentlig.

TS

Anonymkode: 7e19c...080

Men du sier jo at du betaler privat? Ergo du setter opp timene selv som i form av private timer? Du sier at DPS er alternativet, så jeg skjønner ikke helt..? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har forsørger plikt hvis du går på vgs. Hvis ikke så er du tross alt 18. Får du søke nav om hjelp.

Anonymkode: 45fa3...429

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (3 minutter siden):

før vi gir TS mer tennvæske på bålet mot sin mor bør vi faktisk forsikre oss om at TS har forstått Ordningen med frikort riktig. Jeg er veldig usikker på om du får det dekket etter 3000,- hvis du går til privat psykolog.. 

Man må til offentlig.

Anonymkode: 48023...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (Akkurat nå):

Men du sier jo at du betaler privat? Ergo du setter opp timene selv som i form av private timer? Du sier at DPS er alternativet, så jeg skjønner ikke helt..? 

Nei jeg betaler i skranken hos DPS, men ringer nesten hver gang og sier at jeg ikke kan komme til timen. 

Anonymkode: 7e19c...080

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun har forsørger plikt hvis du går på vgs.

Noe jeg gjør

Anonymkode: 7e19c...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kreve bidrag via NAV, og bruke det til å ta vare på helsa di. I alle fall så lenge du går på videregående skole.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (1 minutt siden):

Men du sier jo at du betaler privat? Ergo du setter opp timene selv som i form av private timer? Du sier at DPS er alternativet, så jeg skjønner ikke helt..? 

Hun går nok til psykolog med avtale. dvs sponset av det offentlige. helt vanlig. 

Anonymkode: a8e19...629

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noe jeg gjør

Anonymkode: 7e19c...080

Da skal du få en viss sum som barnebidrag av far og mor, men det betyr ikke fri flyt av penger. Ta kontakt med nav så kan de regne ut hva du har krav på 😊

Anonymkode: 45fa3...429

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun går nok til psykolog med avtale. dvs sponset av det offentlige. helt vanlig. 

Anonymkode: a8e19...629

hm tok visst feil..

Anonymkode: a8e19...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan du ikke spørre faren din om 1000-2000? Du når frikort etter 8 timer, så du nærmer deg vel? 

 

Anonymkode: d9b77...d6c

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner din mor.. hadde gjort det samme.

Anonymkode: c2f85...1f5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full Ugle skrev (8 minutter siden):

Men du sier jo at du betaler privat? Ergo du setter opp timene selv som i form av private timer? Du sier at DPS er alternativet, så jeg skjønner ikke helt..? 

Hvor skrev ts at h*n betaler privat? 

Anonymkode: 9f3c0...ff1

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner din mor.. hadde gjort det samme.

Anonymkode: c2f85...1f5

Drite i forsørgerplikt og latt ditt alvorlig syke barn gå rundt å kvie seg for å ta i mot hjelp - fordi kostnaden på 375kr * 4 blir for høy? Og du heller ønsker bruke de pengene på en av dine storbyturer?

Årets mor!🥳

Endret av sstinemor
  • Liker 19
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...