Gå til innhold

Mye allergi i barnehagen/skolen. Kan jeg bruke dette laktosefriet smøret? Blir kaken laktosefri da?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har du prøvd med både smør og olje?

Anonymkode: f07ce...201

Ja.

Bakete med smør før, men måtte så lage en som var melkefri også. Har bakt med olje siden.

Anonymkode: c394a...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for tips ang salt!

Synd å høre at det ikke smaker like godt med smørkrem. Hadde håpet dette skulle gjøre at den smakte litt bedre. Hadde tenkt å dele kaken i to og ha smørkrem inni.

Anbefaler du vanlig glasur av melis, kakao og kaffe?

Anonymkode: f07ce...201

Du kan fint ha vanlig glasur av melis, kakao og kaffe 😊Ikke farlig med en ss kaffe for små barn, mange gir jo barna sine cola. 
 

Jeg har laget sjokoladesmørkrem av 50/50 Melange melkefri og Berit Nordstrand smøremyk (den siste er for bløt til å lage smørkrem av alene, men god på smak). Det har blitt ganske godt, faktisk! Bare pøste på med ekstra vaniljesukker. Her tenker jeg du kan bytte ut smøret i den oppskriften du har på sjokoladesmørkrem😊

Anonymkode: d5ba5...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Takk for tips forresten! Da blir det denne😃

Anonymkode: f07ce...201

Jeg syns også denne er veldig god. Men vil advare om at dette også er for mykt til å brukes i smørkrem alene. Men det går som sagt fint å kombinere Melange og Eldorado. 

Anonymkode: d5ba5...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare pass på at strøsselet du bruker er glutenfritt også. Mange med gluten dessverre 😔

Anonymkode: d86a7...81d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hilsen melk.no 😅 

Anonymkode: 7f941...60b

Du hoppet bukk over at sitatet var fra linken til norges astma og allergiforbund…?

 

Og hvorfor skulle melk.no lyve om hvor mye laktose det er i smør? Særlig når tallene de oppgir samsvarer med det som står overalt ellers?

Anonymkode: bda41...b18

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (7 timer siden):

Det er så ubehagelig å tygge strøssel. Eller er det bare jeg som synes at det ødelegger litt?

Strøssel ødelegger hele kaka, smaker grusomt og knaser ekkelt mellom tennene. 

Anonymkode: bda41...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rotemor skrev (8 timer siden):

Det er så ubehagelig å tygge strøssel. Eller er det bare jeg som synes at det ødelegger litt?

Jeg liker den typen strøssel, men andre må jo velge hva de vil 😊 og det er jo ganske populært med strøssel for barn. 

Anonymkode: 30a0e...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg tror også det, skjønner ikke helt hvorfor smør, melis, kakao og dråper kaffe er innafor for barn? Ts

Anonymkode: f07ce...201

Bare melis er også poppis. Særlig med fargerikt strø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør vel ikke noe at det er litegrann kaffe i glasuren vel. 
Støtter de som sier at om kaka skal være tilpasset de med laktoseintoleranse, er det helt ok å bruke vanlig meierismør. 
Det gjør jeg alltid, og jeg har flere som er laktoseintolerante i familien. 
De mengdene laktose som er i smøret har ikke noe å si, er min erfaring. 
Da er det nøyere med gluten, der er det nulltoleranse hvis personen har cøliaki. 
 

Det er kjempeviktig å være klar over at intoleranse overfor laktose (melkesukker) er noe annet og mer ufarlig enn allergi mot melkeprotein. 
En med laktoseintoleranse tolererer som oftest fint en liten mengde laktose. Får vedkommende i seg for mye, er resultatet «kun» oppblåst mage og muligens diaré. Ubehagelig, men ikke dødelig. 
I motsetning til noen av de som har melkeproteinallergi. Døde jo nettopp en ung gutt etter å ha fått i seg en halv bolle med vanlig melk. 
Denne tilstanden er mye verre enn laktoseintoleranse, og de som har den i alvorlig grad vil gjerne bære med seg epipenn.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men men men .. kaffe i glasur er vondt joooo. ( hilsen Mats fem og mamma 32)

Anonymkode: 7eede...016

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Synes det er vanskelig å lage glutenfritt og laktosefritt som smaker godt. Velger derfor å lage Toro sjokoladekake glutenfri med laktosefritt smør. Men blir dette rett? Kan man gjøre det på denne måten? Og hvilken av de to bør man velge?

B5EC24D3-14A1-4237-89CC-73320CB3D08D.jpeg

B980516E-4CC2-48EA-BB68-2852DBB84D32.jpeg

CA06C3E5-33E7-41B1-8A91-4F16A1182B2C.jpeg

Anonymkode: f07ce...201

Ikke fokuser på laktosefritt, men melkefritt. De med laktoseintoleranse kan ikke DØ av melk, det kan derimot noen med melkeproteinallergi.

Anonymkode: 68959...bf6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (12 timer siden):

Jeg bruker Eldorado sitt margarin. Det er melkefritt og kjempegodt. 

C9A0F91D-BB3A-47E8-8872-CB31DC09D99D.jpeg

Den der er vel til å bruke på brødskiver, men ikke så godt egnet til bakst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg syns berit Nordstrand sitt smør er det beste mdlkefri i baking 

Anonymkode: e50fa...dad

Ja, helt enig. Meget god smak på brødskiva også, her i huset spiser vi kun dette smøret hjemme nå. 

Anonymkode: b70ab...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Aldri i livet! Denne inneholder briljantblå, anbefales absolutt ikke til små barn. Bør heller helle to kilo kaffe i kaken i så fall.

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9573786/

The studies that were reviewed in this article show that diet, especially consumption of artificial food coloring, produces statistically significant increases in ADHD symptoms in children.

 

In mice and rats, Blue No. 1 specifically has been found to affect neurodevelopment and hyperactive behavior.

 

Understanding how artificial blue food dyes affect the brain and behavior of humans through increased research on the topic could provide alternative treatment options for children with ADHD.

Anonymkode: 68959...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på melkeallergi og på laktoseintoleranse. Hvis du skal bake for en person med laktoseintoleranse, kan du bruke det laktosefrie smøret. Skal du derimot bake for en person med melkeallergi, kan du ikke bruke noe slags smør, men må bruke plantebasert margarin/olje. Lettmargarin er ikke egnet til bakst og steking, kun til brød. I noen typer bakst er smør å foretrekke smaksmessig foran margarin, selv om en kan bruke begge, og i andre typer bakst er det litt hipp som happ. I Toro sjokoladekake tror jeg ikke det har så mye å si for smaken om du bruker margarin, billigere er det også, så jeg ville nok godt for Melange uten melk, salt og soya i kaken. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 time siden):

Den der er vel til å bruke på brødskiver, men ikke så godt egnet til bakst.

Jeg bruker det til absolutt alt, med suksess 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grüner skrev (11 timer siden):

Den der er vel til å bruke på brødskiver, men ikke så godt egnet til bakst.

Margarin - Eldorado

Den er veldig fin å bruke til steking og baking. Det står på pakken. Som en annen som har skrevet i tråden tidligere, så har jeg også god erfaring med å bruke den til sånne ting. 

Mange typer "bord-margarin" egner seg også utmerket til steking og baking. Eldorado inneholder en god del rapsolje, noe som gjør at den er ekstra fin til steking og baking i tillegg til å ha på brødskivene.

Endret av Millimani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Aldri i livet! Denne inneholder briljantblå, anbefales absolutt ikke til små barn. Bør heller helle to kilo kaffe i kaken i så fall.

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9573786/

The studies that were reviewed in this article show that diet, especially consumption of artificial food coloring, produces statistically significant increases in ADHD symptoms in children.

 

In mice and rats, Blue No. 1 specifically has been found to affect neurodevelopment and hyperactive behavior.

 

Understanding how artificial blue food dyes affect the brain and behavior of humans through increased research on the topic could provide alternative treatment options for children with ADHD.

Anonymkode: 68959...bf6

Takk for info. Jeg skal se på det. 

Anonymkode: 30a0e...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...