Gå til innhold

Brud med unormalt strenge/høye krav til kleskode og gaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk høre i dag at noen jeg kjenner har blitt invitert til et bryllup som jeg syns hadde unormalt streng kleskode til gjestene. Alle menn måtte ha på seg en mørk blå eller svart dress, og alle kvinner som skulle dit måtte gå i kjole. De fikk IKKE lov til å ha på seg rød, hvit eller svart kjole. Det skulle visst heller ikke vises noen form for kløft så kjolen måtte ha en høy utringning så dette ikke vistes. Var heller ikke lov å vise skuldrene. Kjolen skulle ikke være så kort at den var over knærne, men den skulle heller ikke være for lang så den dekket over anklene. 

 

De ønsket seg også aller helst penger i gave, men skrev at de som ikke kunne/ ikke ville gi penger i gave kunne få tak i noe fra gavelisten de hadde laget seg over hva de ønsket. På gavelisten var blant annet et servise som var svindyrt. Vi snakker sånn flere tusen kroner for kun ETT fat. Det "billigste" på listen var noen håndduker som kostet 500 kr per stk. 

 

Altså... Wtf,? Jeg syns dette er galskap....

Anonymkode: 97aec...036

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antrekk Mørk dress er da vanlig i bryllup. Les deg opp på hva det innebærer. Jeg er lite begeistret for så pyntede selskap, men aksepterer vertskapet ønsker.

Jeg synes altfor mange legger lista høyt når det gjelder bryllup. Gir aldri penger, og liker de ikke gaven for de bytte den. Alternativt, ingen gave.

Anonymkode: 83fd4...e73

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hadde ikke jeg giddet. 😅 kjole er kjole, og innen rimelighetens grenser bør man få gå i hva pokker man vil.

Anonymkode: 6570e...22d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antrekket virker å være helt normalt bryllupsantrekk.

Det er antakelig svært få som gir noe særlig under kr 500,/, så de har noe for alle.

  • Liker 30
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Antrekk Mørk dress er da vanlig i bryllup. Les deg opp på hva det innebærer. Jeg er lite begeistret for så pyntede selskap, men aksepterer vertskapet ønsker.

Jeg synes altfor mange legger lista høyt når det gjelder bryllup. Gir aldri penger, og liker de ikke gaven for de bytte den. Alternativt, ingen gave.

Anonymkode: 83fd4...e73

Altså unnskyld meg, men jeg syns det er helt absurd å være så detaljert på hva kvinnene som kommer i bryllupet skal ha på seg. Det med at menn skal ha på en mørk og fin dress kan jeg forstå, men alle detaljene om hva kvinner skal ha på blir for mye for meg.

For meg virker det mer som om bruden har ekstremt dårlig selvbilde eller er livredd noen skal stjele oppmerksomheten, og at det er derfor hun har laget seg så strenge regler på hva andre kvinner kan ha på og hvor dekket til de må være.... 

Anonymkode: 97aec...036

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forventer altså helt normal bryllupps etikette??

Kleskoden er liksom universiell i mange land, og minstekrav.

Du sitter med en datamaskin i handa, det tar sekunder å google kleskode.

Det blir ett penere brullyp og flottere bilder, om folk klarer kle seg. Tar seg ikke ut med ei mørk goth-kjærring i pent sommerbrullyp.

Anonymkode: 3f8a2...839

  • Liker 30
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså unnskyld meg, men jeg syns det er helt absurd å være så detaljert på hva kvinnene som kommer i bryllupet skal ha på seg. Det med at menn skal ha på en mørk og fin dress kan jeg forstå, men alle detaljene om hva kvinner skal ha på blir for mye for meg.

For meg virker det mer som om bruden har ekstremt dårlig selvbilde eller er livredd noen skal stjele oppmerksomheten, og at det er derfor hun har laget seg så strenge regler på hva andre kvinner kan ha på og hvor dekket til de må være.... 

Anonymkode: 97aec...036

Det er ikke brudens regler, det er standard etikette.

Du skal ikke ha kort kjole, ikke bare armer i kirken, ikke åpen tå (sandaler)

Hvit kjole, sier seg vel selv.

Sort er for begravelse. 

Rød kjole betyr at du har ligget med brudgommen. Rødt er også provoserende, og tar effekten fra bruden. (Men du kan spørre bruden om lov til å bruke rød kjole)

 

Man må ikke kjøre "jeg elsker campingvogn og crocks" hele tiden, og driter i eget utseende og hvordan jeg oppfattes.

Anonymkode: 3f8a2...839

  • Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pent og anstendig kledd bør egentlig holde. Jeg eier faktisk ikke dress, så da ville alternativene vært å kjøpe, leie eller ikke komme. Faren min gifter seg til sommeren, og jeg skal være riktig kledd til det, men det blir ikke dress.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke noe av dette var rart. Helt vanlig å ha kleskode, blandt annet vært i et bryllup hvor alle kvinner fikk beskjed om å kle seg i lysgul eller lysblå og menn i sort smoking. Det var nøye planlagt pga gruppebilde som ble råstilig! 😍

Vanlig med en gave til 5000 på ønskelista også, man forventer ikke at dette er noe én venn skal gi, men kanskje en vennegjeng på 8 stk istedet for 8 små graver eller at familien spleiser etc 

Det var jo alternativer til 500 kr der også så skjønner ikke hvorfor du syns det var så problematisk 

Anonymkode: 7b2ff...082

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke brudens regler, det er standard etikette.

Du skal ikke ha kort kjole, ikke bare armer i kirken, ikke åpen tå (sandaler)

Hvit kjole, sier seg vel selv.

Sort er for begravelse. 

Rød kjole betyr at du har ligget med brudgommen. Rødt er også provoserende, og tar effekten fra bruden. (Men du kan spørre bruden om lov til å bruke rød kjole)

 

Man må ikke kjøre "jeg elsker campingvogn og crocks" hele tiden, og driter i eget utseende og hvordan jeg oppfattes.

Anonymkode: 3f8a2...839

Jeg har vært i mange bryllup i mitt liv, og aldri har jeg noen gang hørt at å kle seg i rødt betyr man har ligget rundt med brudgommen 😂 Hva slags gammeldags tenkning er det om at rødt = hore?  Merkelig nok har jeg også aldri hørt at man ikke skal ha bare armer i kirken, selv om jeg har nærmest vokst opp i kirken pga. veldig kristen familie og har til og med familiemedlem som jobber i kirken.... De fleste som er brud går vel med bare armer i kirken de når de gifter seg? 😅 De fleste brudekjoler er jo uten ermer. Det eneste jeg har hørt før og som gir mening for meg er at man ikke går i hvitt, fordi bruden skal være den eneste i hvitt. Den syns jeg er grei nok og en ganske "universal" regel som jeg tror at alle faktisk vet om. 

I alle bryllup jeg har vært i har det vært sagt at man skal kle seg fint og ikke i hvitt. Tror de aller fleste oppegående voksne mennesker forstår at "fint kledd" ikke betyr "campingvogn og crocks" vibe som du så fint putter det... Men noen må vel bare ha det inn med teskje hvordan man kler på seg.....

For meg virker dette som noe skikkelig snobberi.

 

 

Anonymkode: 97aec...036

  • Liker 15
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er ikke brudens regler, det er standard etikette.

Du skal ikke ha kort kjole, ikke bare armer i kirken, ikke åpen tå (sandaler)

Hvit kjole, sier seg vel selv.

Sort er for begravelse. 

Rød kjole betyr at du har ligget med brudgommen. Rødt er også provoserende, og tar effekten fra bruden. (Men du kan spørre bruden om lov til å bruke rød kjole)

 

Man må ikke kjøre "jeg elsker campingvogn og crocks" hele tiden, og driter i eget utseende og hvordan jeg oppfattes.

Anonymkode: 3f8a2...839

Selv dronning Sonja har møtt opp i rød kjole i bryllup, så at det er lov i bryllup kan ikke stemme.

Endret av Brunello
  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært i mange bryllup i mitt liv, og aldri har jeg noen gang hørt at å kle seg i rødt betyr man har ligget rundt med brudgommen 😂 Hva slags gammeldags tenkning er det om at rødt = hore?  Merkelig nok har jeg også aldri hørt at man ikke skal ha bare armer i kirken, selv om jeg har nærmest vokst opp i kirken pga. veldig kristen familie og har til og med familiemedlem som jobber i kirken.... De fleste som er brud går vel med bare armer i kirken de når de gifter seg? 😅 De fleste brudekjoler er jo uten ermer. Det eneste jeg har hørt før og som gir mening for meg er at man ikke går i hvitt, fordi bruden skal være den eneste i hvitt. Den syns jeg er grei nok og en ganske "universal" regel som jeg tror at alle faktisk vet om. 

I alle bryllup jeg har vært i har det vært sagt at man skal kle seg fint og ikke i hvitt. Tror de aller fleste oppegående voksne mennesker forstår at "fint kledd" ikke betyr "campingvogn og crocks" vibe som du så fint putter det... Men noen må vel bare ha det inn med teskje hvordan man kler på seg.....

For meg virker dette som noe skikkelig snobberi.

 

 

Anonymkode: 97aec...036

I norske kirker går det meste nå om dagen. I Italia kommer man ikke inn i mange kirker med bare armer eller for kort skjørt eller shorts. Var nok slik her tidligere også, så en «regel» som henger igjen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

I norske kirker går det meste nå om dagen. I Italia kommer man ikke inn i mange kirker med bare armer eller for kort skjørt eller shorts. Var nok slik her tidligere også, så en «regel» som henger igjen.

Nesten alle kristne i Italia er jo katolsk kristne, så det er vel ikke så rart. De har jo mange flere strenge regler og ritualer som fortsatt henger igjen fra gammelt av enn vi har her. Nesten alle kristne i Norge hører jo til luthersk-protestantisk kristendom.... 

Anonymkode: 97aec...036

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nesten alle kristne i Italia er jo katolsk kristne, så det er vel ikke så rart. De har jo mange flere strenge regler og ritualer som fortsatt henger igjen fra gammelt av enn vi har her. Nesten alle kristne i Norge hører jo til luthersk-protestantisk kristendom.... 

Anonymkode: 97aec...036

Det er vel ganske sammenfallende med det jeg skrev.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (5 minutter siden):

Det er vel ganske sammenfallende med det jeg skrev.

Du sammenlignet to helt forskjellige former for kristendom.

Anonymkode: 97aec...036

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Fikk høre i dag at noen jeg kjenner har blitt invitert til et bryllup som jeg syns hadde unormalt streng kleskode til gjestene. Alle menn måtte ha på seg en mørk blå eller svart dress, og alle kvinner som skulle dit måtte gå i kjole. De fikk IKKE lov til å ha på seg rød, hvit eller svart kjole. Det skulle visst heller ikke vises noen form for kløft så kjolen måtte ha en høy utringning så dette ikke vistes. Var heller ikke lov å vise skuldrene. Kjolen skulle ikke være så kort at den var over knærne, men den skulle heller ikke være for lang så den dekket over anklene. 

 

De ønsket seg også aller helst penger i gave, men skrev at de som ikke kunne/ ikke ville gi penger i gave kunne få tak i noe fra gavelisten de hadde laget seg over hva de ønsket. På gavelisten var blant annet et servise som var svindyrt. Vi snakker sånn flere tusen kroner for kun ETT fat. Det "billigste" på listen var noen håndduker som kostet 500 kr per stk. 

 

Altså... Wtf,? Jeg syns dette er galskap....

Anonymkode: 97aec...036

Vanlig dresskode med et snev av galskap, ja. Mørk dress innebærer lang eller knelang kjole, dette er et bryllup ikke et coctailselskap. Fargeønsker er litt "over the top", men ok. Detaljer på utringning og eksakt lengde på kjolen er galskap.

Ønskelisten hørtes grei ut. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 hours ago, AnonymBruker said:

Fikk høre i dag at noen jeg kjenner har blitt invitert til et bryllup som jeg syns hadde unormalt streng kleskode til gjestene. Alle menn måtte ha på seg en mørk blå eller svart dress, og alle kvinner som skulle dit måtte gå i kjole. De fikk IKKE lov til å ha på seg rød, hvit eller svart kjole. Det skulle visst heller ikke vises noen form for kløft så kjolen måtte ha en høy utringning så dette ikke vistes. Var heller ikke lov å vise skuldrene. Kjolen skulle ikke være så kort at den var over knærne, men den skulle heller ikke være for lang så den dekket over anklene. 

 

De ønsket seg også aller helst penger i gave, men skrev at de som ikke kunne/ ikke ville gi penger i gave kunne få tak i noe fra gavelisten de hadde laget seg over hva de ønsket. På gavelisten var blant annet et servise som var svindyrt. Vi snakker sånn flere tusen kroner for kun ETT fat. Det "billigste" på listen var noen håndduker som kostet 500 kr per stk. 

 

Altså... Wtf,? Jeg syns dette er galskap....

Anonymkode: 97aec...036

Vi har også streng kleskode. Her skal alle gå i sjakett og kvinnene i lange aftekjoler der de kan velge mellom farger i en viss fargepalett. Rød, hvit og svart er ikke tillatt. Vi skal gifte oss på herregård med 1800-tallet som tema da. :) Vi begge er historie nerder, så det har aldri vært noe tvil om tema. 

Anonymkode: 8c950...615

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette høres unormalt ut i det hele tatt, ganske standard for noe så høytidelig som et bryllup. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du sammenlignet to helt forskjellige former for kristendom.

Anonymkode: 97aec...036

Vi hadde veldig mange av de samme kleskodene i Norge tidligere, men dette er blitt mindre restriktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De forventer altså helt normal bryllupps etikette??

Kleskoden er liksom universiell i mange land, og minstekrav.

Du sitter med en datamaskin i handa, det tar sekunder å google kleskode.

Det blir ett penere brullyp og flottere bilder, om folk klarer kle seg. Tar seg ikke ut med ei mørk goth-kjærring i pent sommerbrullyp.

Anonymkode: 3f8a2...839

Det var jo jævla fint sagt. Mange av oss føler oss ille til mote i blomstrete fjasemønstere eller lyse farger. Nei jeg er ikke goth lengre, men liker det mørkt. Forloveren min så strålende ut i svart kjole da jeg giftet meg 😊

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...