Gå til innhold

Har folk med adhd diagnose dårligere bordskikk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser flere innlegg her inne om kjærester og barn som spiser som en gris, slurper slafser og smatter, spiser med hendene, holder bestikket rart og lager mye skrapelyder med bestikk mot tallerken. Jeg lurer på om det er en sammenheng mellom adhd og bordskikk?

Anonymkode: 59928...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mja. Nei. 
kanskje hos gutter. ADHD hos jenter fortoner seg ikke så ofte som stemplet ADHD. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke.

Kan ha det litt travelt eneste, så kan fort bli litt mer uhell med glass som velter og slikt mens de er små.

Anonymkode: ef4b5...8b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle jeg kjenner med adhd klarer helt fint å oppføre seg ved bordet som alle andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tror jeg ikke. Det er vel mer sammenheng mellom dårlig/manglende oppdragelse og bordskikk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei tror det er uvane rett og slett. 

Anonymkode: 682b6...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min hadde lenge en tendens til å spise slik at han fikk mat langt utover munnvikene, lenge etter at han ble tenåring. Det var nyttesløst å si noe, han bare spiste sånn neste gang likevel. Hans adhd kan ha hatt noe å si, ja. Dårlig impulsstyring, trykke i seg god mat fort og gæernt uten å tenke på at man søler seg til.

I dag er han voksen og får heldigvis ikke mat langt bortover kinnene lenger.

Anonymkode: be0bd...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ADHD selv og har vært sammen med en som har det. Jeg holder kniv og gaffel i feil hender, men ellers er vi begge normale ved middagsbordet 😄

Men jeg er utålmodig og spiser veldig raskt. Kjenner imidlertid folk uten ADHD som spiser enda raskere, så 🤷‍♀️

Anonymkode: f2538...6f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ADHD selv og har vært sammen med en som har det. Jeg holder kniv og gaffel i feil hender, men ellers er vi begge normale ved middagsbordet 😄

Men jeg er utålmodig og spiser veldig raskt. Kjenner imidlertid folk uten ADHD som spiser enda raskere, så 🤷‍♀️

Anonymkode: f2538...6f7

Har en nevø som har adhd og gått på Ritalin i perioder. Han spiser som om det er hans siste måltid her på jord og har det fryktelig travelt og roter med smuler/matrester på bordet etter at han er ferdig, og han har ikke fått så veldig mye bedre spisevaner etter at han ble voksen (24 år). Min nevø holder også bestikket merkelig, men min kjæreste tar kaken..

Har fått en kjæreste som jeg mistenker har ubehandlet adhd (han sier det selv), som spiser som et dyr og sluker maten.

I starten av forholdet skjerpet han seg når han spiste, men nå når vi har vært sammen et par måneder har det eskalert med slurping, slafsing, mat oppover kinnene og holder bestikket som som små barn gjør, holder gaffelen i feil hånd selv om han ikke er keivhendt og bytter bestikket over i den andre hånden når han skal skjære opp maten. Når han spiser suppe høres det ut som han skal grave hull i suppeskålen, fordi han smeller skjeen i skålen.

Jeg har aldri sett noen som holder bestikket så rart tidligere.

Han har et barn som har adhd, og hen holder også bestikket på nesten samme måten som faren.

ts

Anonymkode: 59928...1c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rare greier..

Jeg har adhd men spiser pent. Jeg tørker dog smuler på buksen min, eller salt om jeg har spist potetgull, feks. Folk reagerer veldig på dette. 

Jeg har en kjæreste med ubehandlet adhd som spiser dobbelt så raskt som meg. Alltid. Og jeg holder gaffel og kniv feil.

ungen min har adhd og spiser nesten ikke, så sent spiser han.

Anonymkode: df6db...5c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

😂😂😂Nei, det har med oppdragelse å gjøre. 😂. De med Adhd kan synes det er uutholdelig å sitte rolig til alle har spist. Ha litt dårlig motorikk,, med kniv og gaffel. F. Eks. Være litt keitete, søler lett, men ikke med vilje. Hvor skulle de få dårlig birdskikk fra, ingen er født med dårlig birdskikk, 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.5.2023 den 17.42):

Jeg leser flere innlegg her inne om kjærester og barn som spiser som en gris, slurper slafser og smatter, spiser med hendene, holder bestikket rart og lager mye skrapelyder med bestikk mot tallerken. Jeg lurer på om det er en sammenheng mellom adhd og bordskikk?

Anonymkode: 59928...1c3

Stemmer ikke med min erfaring. Det eneste jeg vet er at enkelte er så rastløse at de ofte forsvinner fra bordet før en rekker si A!

Anonymkode: 3b084...84d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, etter min erfaring har de litt dårligere bordskikk. Var samboer med en som la telefonen på bordet og la brukt snus oppå telefonen eller heiv den på gulvet og limte tyggisen under stolen, har en venninne som raper og fiser ved bordet, og ler av det. Er de jeg har erfaring med på privaten. 

Anonymkode: e10eb...975

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2023 den 21.02):

starten av forholdet skjerpet han seg når han spiste, men nå når vi har vært sammen et par måneder har det eskalert med slurping, slafsing, mat oppover kinnene og holder bestikket som som små barn gjør, holder gaffelen i feil hånd selv om han ikke er keivhendt og bytter bestikket over i den andre hånden når han skal skjære opp maten.

Hvorfor sier du ikke ifra? Jeg orker ikke mye sladding og smatting og der kan man fint si ifra synes jeg. At han holder kniven i feil hånd har vel ingenting å si. Han skjærer med kniven i høyre hånd og så spiser han ned gaffelen i høyre sant? En noe barnslig måte å spise på synes mange nordmenn, men i usa er det helt vanlig. Sikkert i flere land også. 

Anonymkode: 3b084...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

YOSHIMITO skrev (20 timer siden):

😂😂😂Nei, det har med oppdragelse å gjøre. 😂. De med Adhd kan synes det er uutholdelig å sitte rolig til alle har spist. Ha litt dårlig motorikk,, med kniv og gaffel. F. Eks. Være litt keitete, søler lett, men ikke med vilje. Hvor skulle de få dårlig birdskikk fra, ingen er født med dårlig birdskikk, 

Jeg mener holder bestikket feil og lager mye bråk med skrapelyder fra bestikket, grisete spising med lyder.

Ts

Anonymkode: 59928...1c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, etter min erfaring har de litt dårligere bordskikk. Var samboer med en som la telefonen på bordet og la brukt snus oppå telefonen eller heiv den på gulvet og limte tyggisen under stolen, har en venninne som raper og fiser ved bordet, og ler av det. Er de jeg har erfaring med på privaten. 

Anonymkode: e10eb...975

Har sagt ifra så mange ganger at det har blitt krangel ut av det

Ts

Anonymkode: 59928...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler nok mer om alder…

Anonymkode: 8747b...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor sier du ikke ifra? Jeg orker ikke mye sladding og smatting og der kan man fint si ifra synes jeg. At han holder kniven i feil hånd har vel ingenting å si. Han skjærer med kniven i høyre hånd og så spiser han ned gaffelen i høyre sant? En noe barnslig måte å spise på synes mange nordmenn, men i usa er det helt vanlig. Sikkert i flere land også. 

Anonymkode: 3b084...84d

Han spiser sånn ja.i men holder også bestikk med tverrgrep slik små barn spiser, holder gaffelen loddrett slik bunden skraper i tallerkenen og lager skrapelyd, istedenfor å holde den på skrå slik de aller fleste gjør.

Ts

Anonymkode: 59928...1c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...