Gå til innhold

Forskjellig antrekk når kvinne/mann sykler til jobb

Geojak

Anbefalte innlegg

Sykle til jobb er fornuftig, da får man jo beveget seg på vei til/fra jobb.

Nå som våren endelig har kommet til Østlandet, dukker de opp igjen de som sykler til jobb.
Har gjort noen observasjoner og stusser litt.

Det er noenlunde 50/50 fordeling mellom kjønn til de som sykler
Menn som sykler til jobb, har (i det området jeg bor hvert fall)nesten uten unntak kledd seg i "sykkel antrekk" som om de deltar i et sykkelløp.
Har til gode å se mange kvinner i det samme, kvinner sykler gjerne i mer "jobb antrekk" eller "hverdagslig" treningsklær.

Hvorfor er det slik?
Må menn kle seg i "sykkelantrekk" for å være spreke nok på sykkel?

Bare for å understreke, dette er ikke veldig viktig for meg, så ingen stor sak, bare en undring jeg har der jeg selv sitter å kjører bil til og fra jobb. (vurderer å ta sykkelen fatt, men tror ikke jeg går til innkjøp av "sykkeltøy" for turen til og fra jobb)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper at mennene tar det som trening, kvinne som transport fra a til b. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs veldig hvor langt det er å sykle tenker jeg.

Jeg (M49) sykler stort sett i sommerhalvåret, når jeg er på det lokale kontoret ca 6km hjemmefra sykler jeg i samme klær jeg bruker på jobb.

Men er inne på hovedkontoret 1-2 ganger i uka som er ca 45 km hjemmefra, da blir det sykkeltøy og dusj når jeg kommer frem.

Anonymkode: cff62...6c5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OxBall skrev (På 9.5.2023 den 23.59):

Tipper at mennene tar det som trening, kvinne som transport fra a til b. 

Men jeg tar det også som trening (kvinne) og har på treningsklær. Mange menn har egne "sykkelklær" virker det som 😄

Jeg synes bare det er gøy og sjarmerende, så det er ikke noe kritikk. Jeg så en kollega av meg i parkeringskjelleren for sykler her en dag med fullt sykkelutstyr og dress-sko 😄 Menn er så søte av og til 😀

Anonymkode: 9958c...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger gjerne myke (og billige) leggings, tross dresskode. 

Mannen har noen hinsides dyre dressbukser, som heller ikke er behagelige å sykle med da søm gnager,  og raskt blir slitt i skrittet. Så han er pålagt å skifte 😅

Anonymkode: 13988...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geojak skrev (På 8.5.2023 den 15.24):

Sykle til jobb er fornuftig, da får man jo beveget seg på vei til/fra jobb.

Nå som våren endelig har kommet til Østlandet, dukker de opp igjen de som sykler til jobb.
Har gjort noen observasjoner og stusser litt.

Det er noenlunde 50/50 fordeling mellom kjønn til de som sykler
Menn som sykler til jobb, har (i det området jeg bor hvert fall)nesten uten unntak kledd seg i "sykkel antrekk" som om de deltar i et sykkelløp.
Har til gode å se mange kvinner i det samme, kvinner sykler gjerne i mer "jobb antrekk" eller "hverdagslig" treningsklær.

Hvorfor er det slik?
Må menn kle seg i "sykkelantrekk" for å være spreke nok på sykkel?

Bare for å understreke, dette er ikke veldig viktig for meg, så ingen stor sak, bare en undring jeg har der jeg selv sitter å kjører bil til og fra jobb. (vurderer å ta sykkelen fatt, men tror ikke jeg går til innkjøp av "sykkeltøy" for turen til og fra jobb)

Sykkelklær er best å sykle i og skal man dusje og skifte er det naturlig valg. Sykkelshorts har innebygd pute og skal brukes uten truse. Er det langt smører du også litt vaselin på den huden som får mest trykk fra setet. Dette gjør at du unngår sår.

Hvis det er kjølig bruker jeg gjerne skiklær utenpå sykkeltøyet, og er det mindre enn seks-sju grader blir det skihansker. 

Noen av de som blir hekta på sykling og liker mye fart vil ha tettsittende sykkeltøy fordi det gir mindre luftmotstand som gjør at det går lettere og fortere. Tettsittende eller flagrende utgjør kanskje mer en 1 km/t i forskjell når du ligger i 30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykler man så fort at man blir svett, bruker de fleste treningstøy. 

Sykler man i så bedagelig tempo at man ikke blir svett, trenger man jo ikke styre med tøy... H

Jeg bor i Bergen, hvor det er mye bakker (og som regel drittvær), og her ser jeg svært få som sykler i noe annet enn treningstøy. Ingen forskjell på kvinner og menn. 

Anonymkode: 9ae06...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sykler man så fort at man blir svett, bruker de fleste treningstøy. 

Sykler man i så bedagelig tempo at man ikke blir svett, trenger man jo ikke styre med tøy... H

Jeg bor i Bergen, hvor det er mye bakker (og som regel drittvær), og her ser jeg svært få som sykler i noe annet enn treningstøy. Ingen forskjell på kvinner og menn. 

Poenget er jo at menn ofte bruker eget "sykkeltøy" som ikke er det samme som de trener i 😄  Men gøy at du har en annen erfaring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner selvfølgelig at det benyttes treningstøy når man blir svett. Så det kan dusjes og skiftes.

Det jeg synes er litt artig å observere er egentlig forskjellen på menn og damer. 
Ikke noe galt med at man benytter sykkeltøy, men her jeg bor er det langt flere menn som har "sykkeltøy" mens damer viker som de sykler i "vanlig" treningstøy.
OG det er ikke alltid farten på den som sykler indikere hvilket tøy som er valgt.
Virker litt som menn er mer "merke bevist" hvis vi kan kalle det det, og må ha eget tøy til sykling, mens damer kan sykle i det samme tøyet som de løper og driver annen trening i,

Så gjelder det selvfølgelig ikke alle jeg vet det, men det er påfallende mange menn som har "sykkeltøy"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Poenget er jo at menn ofte bruker eget "sykkeltøy" som ikke er det samme som de trener i 😄  Men gøy at du har en annen erfaring :)

Ikke her jeg bor. Jeg (kvinne) har syklet til jobben i åresvis, og 90% av kvinnene jeg treffer i garderoben, både på nåværende og tidligere arbeidsplasser, har syklet i sykkelbukse/shorts (altså med padding), sykkelsko, og sykkeljakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, kvinne 36, sykler i sykkeltøy til jobb. Det er jo helt utrolig mye mer praktisk, kanskje menn flest er mer praktiske enn kvinner i så fall? 

Jeg sykler på en "rask" sykkel, noe som gjør at det er digg med ordentlig shorts. I tillegg liker jeg å ha lommer på ryggen til tingene mine for å slippe sekk, noe annet treningstøy ikke har. 

På våren og kaldere dager er det også veldig praktisk å kunne bruke løse bein og ermer på morgenen og putte dem i lomma på vei hjem når det er varmt. 

Anonymkode: acb44...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror du må forklare nærmere!

Anonymkode: de86e...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så lang veg, ca 6 km, så sykler i vanlig tøy evt en treningsbukse. Dusjer ikke, men bytter av og til overdel.

Bruker en sykkelparkering som dekker rygg og rompe, liker ikke å bli kald og våt.

Anonymkode: 05eaa...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...