Gå til innhold

Er det vanlig å telle opp pengegaver i konfirmasjon?


Amossa

Anbefalte innlegg

I fjor var vi i en konfirmasjon hvor konfirmanten og hans eldre søsken satt og talte opp hvor mye penger han hadde fått.  Før vi gikk fra middagsbordet ble totalsummen opplyst. 

For meg var dette en konfirmasjon med bismak.  Jeg vet det er en dans rundt gullkalven, at de fleste konfirmerer seg for pengene.  Likevel, finnes der ikke skamvett lenger?  

Hva mener dere?  Er dette vanlig, og er det ok?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke uvanlig å telle, men hvis du mener en felles opplysning til alle om summen høres helt sprøtt ut. 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at for en konfirmant er det dette dagen handler om. En kan mislike det, synes det er usmakelig men det er nå en gang slik at det er dette som er det store. Og jeg hadde ikke reagert så stekt på dette som deg ts. Selv om det kanskje ikke er vanlig med en høylytt samlet opplysning om sum 

Nå er det nesten 20 år siden jeg ble konfirmert men jeg husker ennda at det var konvoluttene dagen i det store handlet om, og det ble talt opp ja. Så var det en onkel eller en tante som humret litt i barten og spurte spøkefullt hvor mye jeg hadde fått, og det var ikke hemmelig, folk i selskapet viste hvor mye jeg hadde fått. Nei det ble kanskje ikke opplyst i en tale fra middagsbordet men dog alle viste det, slik alle viste at det var det som var poenget med konfirmasjon sett fra en konfirmant sitt side. 

En trenger ikke gjøre seg naiv som gjest tenker jeg, alle av konfirmantene er opptatt av penger den dagen, en er 14-15 år gammel og da er slike summer stort og selvfølgelig en snakkis, slik var det for 20 år siden og slik er det nå også. 

Den rosa elefanten i rommet heter penger den dagen, å late som at det er noe skamfullt, noe vulgært eller noe som skal ties ihjel blir for dumt, trenger ikke bli helt forskrekket av at 14/15 åringer teller hvor mye en har fått, det hadde vært langt værre viss 14/15 åringer ikke hadde brydd seg om slike summer, ikke hadde vært oppstemt, da hadde det vært et langt værre faresignal tenker jeg.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er koselig.

Anonymkode: 00943...724

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke vant med at det opplyses høyt hvor mye penger det er snakk om men det er helt vanlig å telle opp. Siste konfirmasjon vi var i ble det telt rett og slett fordi det var noen i selskapet som fint kunne finne på å raske med seg ett par lapper.

Anonymkode: 7054e...0f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg talte opp pengene mine når jeg var konfirmant. Flere ganger også. Klart det. Jeg var jo i ekstase over at JEG hadde fått så mye penger. Mange mange tusen kroner. Som ungdom uten særlig hår på balla. Å late som om at pengene ikke betyr noe var umulig for meg. Og det er selvfølgelig mange ungdommer som konfirmerer seg kun for pengene. Man trenger ikke late som noe annet. Det er ikke akkurat den kristne troen som står høyt i kurs. 

Jeg/vi ropte dog ikke opp hvor mye jeg fikk. Men så er det slik at veldig mange er nysgjerrige på hvor mye man fikk, så spørsmålet om det haglet fra alle kanter. Så å informere om dette til alle i selskapet tenker jeg er innafor for de som velger det, så slipper man spørsmålene fortløpende. Det er iallfall ingenting å lage en sak om.

Endret av Bombasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg telte selvfølgelig også det jeg fikk i konfirmasjonsgave men man hadde i det minste skamvett til å vente til etter festen, og at gjestene hadde gått. Selvfølgelig kjempegøy å få masse penger, det er det nok for alle men det er jo ikke det som burde være hovedfokuset.

Anonymkode: 03f74...251

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (44 minutter siden):

Den rosa elefanten i rommet heter penger den dagen, å late som at det er noe skamfullt, noe vulgært eller noe som skal ties ihjel blir for dumt, trenger ikke bli helt forskrekket av at 14/15 åringer teller hvor mye en har fått, det hadde vært langt værre viss 14/15 åringer ikke hadde brydd seg om slike summer, ikke hadde vært oppstemt, da hadde det vært et langt værre faresignal tenker jeg.

Jeg er ikke enig med deg.  Faktisk synes jeg at det er vulgært at 14-15åringer fokuserer på penger.  Jeg tenker at foreldrene har sviktet i oppdragelsen når konfirmanten synes det er helt greit å sitte å telle penger mens han har gjester.  Synes det er merkelig at ikke foreldrene har lært gutten at penger ikke er noe man snakker om, og slett ikke skryter av.  

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å telle pengene før gjestene har gått er mangel på folkeskikk.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke enig med deg.  Faktisk synes jeg at det er vulgært at 14-15åringer fokuserer på penger.  Jeg tenker at foreldrene har sviktet i oppdragelsen når konfirmanten synes det er helt greit å sitte å telle penger mens han har gjester.  Synes det er merkelig at ikke foreldrene har lært gutten at penger ikke er noe man snakker om, og slett ikke skryter av.  

Vel da får vi være uenig da. For jeg tenker at selvfølgelig fokuserer konfirmanten på penger, det er ikke appelsiner de får til konfirmasjon og det er ikke pga gullkorn i kransekake vitsene eller bibelvers og det kristelige som gjør at de konfirmeres. Og når det er første gangen i livet deres at de får slike typer summer som oftest så sier det seg selv at de er opptatt av dette. Igjen, jeg hadde virkelig ikke giddet å gjøre dette til en sak men blitt mer bekymret om konfirmanten knapt hadde respondert eller knapt brydd seg om en slik sum eller sagt "ingen kommentar" viss noen av gjestene hadde spurt som heller ikke er uvanlig mens du mener dette er et skammelig sjokk. Vi er uenig, jeg sier bare min mening. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (Akkurat nå):

Vel da får vi være uenig da. For jeg tenker at selvfølgelig fokuserer konfirmanten på penger, det er ikke appelsiner de får til konfirmasjon og det er ikke pga gullkorn i kransekake vitsene eller bibelvers og det kristelige som gjør at de konfirmeres. Og når det er første gangen i livet deres at de får slike typer summer som oftest så sier det seg selv at de er opptatt av dette. Igjen, jeg hadde virkelig ikke giddet å gjøre dette til en sak men blitt mer bekymret om konfirmanten knapt hadde respondert eller knapt brydd seg om en slik sum eller sagt "ingen kommentar" viss noen av gjestene hadde spurt som heller ikke er uvanlig mens du mener dette er et skammelig sjokk. Vi er uenig, jeg sier bare min mening. 

Jeg synes det er fint å høre meningen din, selv om vi ikke er enige.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville stusset hvis konfirmanten åpenlyst satt og talte penger med gjestene til stede, det er sånt man kan gjøre etterpå. Selvfølgelig forstår jeg at dette er noe mange av dem har sett fram til og at de gleder seg over det de har fått, men det er likevel noe usmakelig med åpenbart fokus på penger under festen. Det kan jo også oppleves respektløst eller sårende for gjester som har gitt mindre summer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper de aller fleste konfirmanter teller pengene, men det er så klart ikke normalt å opplyse om totalsummen i fellesskap. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er verre når det ligger en liste med oversikten over hvem som har gitt hvilken sum. Da blir forskjellen mellom besteforeldre, tanter/onkler etc veldig tydelig. 

Anonymkode: d0a31...316

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forferdelig usmakelig og dårlig folkeskikk. 

Pengene teller man etterpå. Pengegaver tas ut av konvolutter og samles så de andre gjestene ikke kan telle opp hvor mye de andre gjestene har gitt. 

Jeg fikk helt bakoversveis da jeg var i konf i mannen sin slekt på en annen kant av landet første gangen. Der ble alle pengene talt høyt og tydelig opp... Og nå i vår, når folk var gått over til å bare sette inn/vipps penger, ble alle pengebeløpene skrevet ned på et ark, som lå på gavebordet.. 

Anonymkode: 705ab...b3a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er forferdelig usmakelig og dårlig folkeskikk. 

Pengene teller man etterpå. Pengegaver tas ut av konvolutter og samles så de andre gjestene ikke kan telle opp hvor mye de andre gjestene har gitt. 

Jeg fikk helt bakoversveis da jeg var i konf i mannen sin slekt på en annen kant av landet første gangen. Der ble alle pengene talt høyt og tydelig opp... Og nå i vår, når folk var gått over til å bare sette inn/vipps penger, ble alle pengebeløpene skrevet ned på et ark, som lå på gavebordet.. 

Anonymkode: 705ab...b3a

Hva er problemet med dette? Det er jo gaver og samles på gavebordet. Helt grei skikk 

Anonymkode: 15ea0...67d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de telles opp etterpå, etter selskapet, er normalt og må være lov. Å gjøre det under selskapet og informere alle gjestene (?) synes jeg høres ut som dårlig folkeskikk. Hadde stoppa konfirmanten dersom det var mitt barn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig. Ble gjort da jeg og mine søsken også ble konfirmert, på 80- og 90-tallet.

Anonymkode: b63b3...255

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er problemet med dette? Det er jo gaver og samles på gavebordet. Helt grei skikk 

Anonymkode: 15ea0...67d

Problemet er at folk ser verdien av gaven ;) Det kan være pinlig for dem som har lite, som er dem som gir minst. 

 I tillegg er det ufint og uhøflig å stå der og gosse seg over verdien på gaven. Det er som å pakke opp en vase og umiddlebart google butikken den kommer fra for å se hvor mye den koster. 

Anonymkode: 705ab...b3a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...