Gå til innhold

Når bør man stille i begravelse og ikke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er så usikker på normene her, men husker jo selv hvor mye det betydde for meg at folk jeg aldri ville forventet det av stilte i begravelsen til et nært familiemedlem av meg.

Lurer på om det er god norm/vanlig eller forventet å stille i begravelse ved følgende anledninger:

1. Samboers gode venn som jeg ikke kjente selv sin begravelse

2. En pasient jeg som hjelpepleier hadde kjent i 6 år og var glad i sin begravelse

3. En nabo jeg er vokst opp med da jeg var liten og kjente litt sin begravelse

4. Tenåringssønnen til en barnehagetante vi har kjent i 4 år og føler vi kjenner godt sin begravelse 

5. Kollega sin mamma sin begravelse 

Anonymkode: 711f1...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lær å formulere deg då folk forstår.

Anonymkode: 8efaf...7b1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Samboers gode venn som jeg ikke kjente selv sin begravelse - Ja, du er der da som støtte for samboer om han ønsker deg der

2. En pasient jeg som hjelpepleier hadde kjent i 6 år og var glad i sin begravelse - definitivt ja

3. En nabo jeg er vokst opp med da jeg var liten og kjente litt sin begravelse - ja, hvis det føles rett for deg

4. Tenåringssønnen til en barnehagetante vi har kjent i 4 år og føler vi kjenner godt sin begravelse - nei, rart om dere ikke er personlige venner i tillegg

5. Kollega sin mamma sin begravelse - nei, rart om dere ikke er personlige venner i tillegg

Anonymkode: 036df...d28

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

 

1. Samboers gode venn som jeg ikke kjente selv sin begravelse

Ja, dersom samboeren din skal dit så kan du fint være med for å vise støtte til han

 

2. En pasient jeg som hjelpepleier hadde kjent i 6 år og var glad i sin begravelse

Ja

 

3. En nabo jeg er vokst opp med da jeg var liten og kjente litt sin begravelse

Ja

 

4. Tenåringssønnen til en barnehagetante vi har kjent i 4 år og føler vi kjenner godt sin begravelse 

Sønnen til ditt barns barnehagetante? Nei

 

5. Kollega sin mamma sin begravelse 

Nei

Anonymkode: 711f1...08b

 

Anonymkode: eea76...53a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Lær å formulere deg då folk forstår.

Anonymkode: 8efaf...7b1

? Beklager om jeg skrev noen ord feil. Dårlig autokorrektur.

Anonymkode: 711f1...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Kolleger av meg kom i mamma sin begravelse selv om de ikke kjente henne. Det syntes jeg var fint. Men egentlig enig, tror ikke jeg ville gjort det selv om vi ikke var veldig nære kolleger og venner på fritiden også.

Anonymkode: 711f1...08b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå i begravelsen til de du føler du ønsker/trenger å gå i. 
Det er ikke noe du skal gjøre av plikt.

 

 

Anonymkode: a9132...4cc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

 

1. Samboers gode venn som jeg ikke kjente selv sin begravelse - Ja, du er der da som støtte for samboer om han ønsker deg der

2. En pasient jeg som hjelpepleier hadde kjent i 6 år og var glad i sin begravelse - definitivt ja

3. En nabo jeg er vokst opp med da jeg var liten og kjente litt sin begravelse - ja, hvis det føles rett for deg

4. Tenåringssønnen til en barnehagetante vi har kjent i 4 år og føler vi kjenner godt sin begravelse - nei, rart om dere ikke er personlige venner i tillegg

5. Kollega sin mamma sin begravelse - nei, rart om dere ikke er personlige venner i tillegg

Anonymkode: 036df...d28

Ja til alle om du føler det er rett. 

Anonymkode: f89e6...0d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noen fastlåste regler her.

Da mannen min døde brått og uventet - kom det mennesker som aldri hadde møtt ham i begravelsen, for å støtte meg (både de som hadde kjent meg godt og noen litt lenger ut i familien mi). Det satte jeg personlig stor pris på i en vanskelig tid.

Når begravelse/bisettelse blir annonsert på forhånd tenker jeg det er helt i orden at alle som har hatt et forhold til den døde eller en av de etterlatte kommer om de føler for det og kan det. 

Anonymkode: 9753a...bb4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar. Kolleger av meg kom i mamma sin begravelse selv om de ikke kjente henne. Det syntes jeg var fint. Men egentlig enig, tror ikke jeg ville gjort det selv om vi ikke var veldig nære kolleger og venner på fritiden også.

Anonymkode: 711f1...08b

Jeg bor langt unna mine foreldre. Da mamma døde uttrykte flere av mine nære kollegaer at det var synd, ellers ville de vært der for meg den dagen, i bakgrunnen. 

Man går i en begravelse når man selv føler for det, med mindre det er en relasjon som kan såre andre i kirka. For eksempel om du er en ekskjæreste, eller det er en konflikt med avdødes nærmeste. 

Snudd på det så betydde det egentlig lite for meg hvem som kom og ikke kom. Jeg satt pris på de som var der, men synes ikke mindre om de som ikke var der, men da var det som sagt snakk om en del avstand. Jeg ville nok syntes det var litt merkelig om søskenbarn av meg satt i samme bygd og så på TV mens begravelsen var. 

Anonymkode: 5cfd5...126

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Lær å formulere deg då folk forstår.

Anonymkode: 8efaf...7b1

For et r a s s h ø l  du er! 

 

5 hours ago, AnonymBruker said:

? Beklager om jeg skrev noen ord feil. Dårlig autokorrektur.

Anonymkode: 711f1...08b

Du fikk svar av et troll :gruppeklem:Noen eier dessverre hverken hjerneceller eller empati :klem:

Til svaret mitt: Hvor jeg ikke hadde følt det naturlig, var tenåringssønn og kollega sin mamma. Hadde dog gitt en oppmerksomhet på annen måte ❤️

Anonymkode: 6d0a4...bfb

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er to grunner til å stille i begravelse: Hvis du selv kjente den som døde og ønsker å følge dem til siste hvilested eller hvis noen du er nær har mistet noen og du ønsker å støtte dem. I de tilfellene du beskriver ville jeg tenkt at jeg deltar i de fire første, men ikke i nr 5 (fordi du ikke har noe forhold til personen og vedkommende var "bare" kollega av din mor). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått i begravelse til foreldre til gode venner, selv om jeg ikke kjente den avdøde. Dette for å være der for å støtte vennene. Jeg har gått i begravelse til en fjern slektning for å representere familien vår, ikke fordi jeg hadde er nært forhold til den avdøde. Jeg har vært i begravelse til et barn som gikk på mitt barns skole fordi barnet mitt ville ha meg med, ikke fordi jeg kjente det døde barnet eller foreldrene. 
 

I ditt tilfelle med barnehageansatts barn ville jeg heller sendt en blomst eller kondolansekort til vedkommende, ellers ville jeg nok vært der i de andre eksemplene. For å støtte min mor, om hun ønsker det, i sin kollegas begravelse. 

Som du forstår er det ikke noen skrevne regler her, om det ikke er formidlet noe spesielt fra avdødes familie. 

Anonymkode: f4d24...45d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nok gått i alle begravelsene listet opp hvis jeg hadde mulighet/fri den dagen. Mest usikker på eksempelet med tenåringssønnen til barnehageansatt, det blir nok litt for perifert og samtidig veldig tragisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått i de begravelsene jeg hadde lyst til å gå i og kunne gå i.

Du føler fort i magen når du har en "plikt" til å gå i begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått i alle de begravelsene, selv om jeg ikke kjente den som er borte, ville jeg gått for de etterlate sin skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Lær å formulere deg då folk forstår.

Anonymkode: 8efaf...7b1

Lær deg å ikke være så slem:opplyser: Skjønner godt at du bruker AB knappen her.

 

Til TS.

Gå i de du føler er rett.  Personlig hadde jeg blitt med samboer for å støtte ham, de andre hadde jeg droppet. Rett og slett fordi jeg ikke liker begravelser.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man "bør" ingenting, men stiller opp i de man selv finner for godt til enhver tid.

Anonymkode: 1fb4b...e55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lær å formulere deg då folk forstår.

Anonymkode: 8efaf...7b1

Her tror jeg det er du driter deg ut litt, kompis. Skriv bedre sjøl om du skal klage på andre. Jeg forstod godt hva TS mente. 

Anonymkode: c9c6e...335

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er så usikker på normene her, men husker jo selv hvor mye det betydde for meg at folk jeg aldri ville forventet det av stilte i begravelsen til et nært familiemedlem av meg.

Lurer på om det er god norm/vanlig eller forventet å stille i begravelse ved følgende anledninger:

1. Samboers gode venn som jeg ikke kjente selv sin begravelse

2. En pasient jeg som hjelpepleier hadde kjent i 6 år og var glad i sin begravelse

3. En nabo jeg er vokst opp med da jeg var liten og kjente litt sin begravelse

4. Tenåringssønnen til en barnehagetante vi har kjent i 4 år og føler vi kjenner godt sin begravelse 

5. Kollega sin mamma sin begravelse 

Anonymkode: 711f1...08b

Så lenge begravelsesseremonien er åpen for alle som ønsker å komme, tenker jeg du kan dra i alle disse. Vaken/gravøl er selvsagt kun for de som hadde direkte tilknytning til den avdøde, og da tenker jeg at du kan delta på gravøl hos nr 1 (hvis samboer tar deg med) og nr 2 (hvis du er invitert av slekta). De andre gravølene bør du holde deg unna. 

 

Anonymkode: c9c6e...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...