Gå til innhold

Jeg er på jakt etter en manuell sedan. Dette må jo være et gullfunn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, jeg vil ha en støysvak sedan med manuell girkasse og mye utstyr. Har ca 150k kr. Da må vel denne her være gull?:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=275655581

Leser bare positivt om biltyper.

Anonymkode: 57b0f...9aa

Kunne veddet en balle på forhånd på at det er Kia-mannen som er ute etter å markedsføre Kia / Hyundai igjen her på forumet, før jeg i det hele tatt trykket inn på linken.

Og nei, diesel sedaner driter man hardt i. Om den hadde vært bensin, så hadde det vært noe å vurdere, og da med fokus på "vurdere", - ikke nødvendigvis ende opp med å kjøpe det. Diesel egner seg ikke til en del småkjøring, bensin er best til det, samtidig som folk foretrekker større diesel bil til lengre reiser og strekninger.

Kia Optima er ikke akkurat vinneren i bruktbilmarkedet. Der er det mer Kia Soul som selger, om man ser på Second Hand Value, som gjerne faller brutalt ned som en stein for de aller fleste Kia / Hyundai. 

Fersk undersøkelse her - publisert for 2 dager siden - 3.mai. 

Ingen tvil i hvilke merker norske bileiere er mest fornøyd med. 

https://www.tv2.no/broom/dette-bilmerket-har-de-mest-lojale-kundene/15710103/

På toppen, som vanlig er: Toyota / Volvo / BMW / Mercedes-Benz / Tesla / Skoda / Audi.

Dette er topp 7 merkene, der 4 av 7 har med Tyskland å gjøre. En fra Japan, en fra USA, og Volvo er, tja, hvem vet hvem som eier Volvo. 

Eller sagt på en annen måte: De eneste merkene som scorer minst 80% og oppover og har samtidig 5 stjerner er: 2 fra Tyskland (50% andel blant topp 4), så en fra Japan - 25% andel, og den siste 25% andelen går til Volvo.

 

 

Anonymkode: ceec1...181

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kia tar jeg ikke i med ildtang engang.

Anonymkode: e760a...c8a

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Kunne veddet en balle på forhånd på at det er Kia-mannen som er ute etter å markedsføre Kia / Hyundai igjen her på forumet, før jeg i det hele tatt trykket inn på linken.

Og nei, diesel sedaner driter man hardt i. Om den hadde vært bensin, så hadde det vært noe å vurdere, og da med fokus på "vurdere", - ikke nødvendigvis ende opp med å kjøpe det. Diesel egner seg ikke til en del småkjøring, bensin er best til det, samtidig som folk foretrekker større diesel bil til lengre reiser og strekninger.

Kia Optima er ikke akkurat vinneren i bruktbilmarkedet. Der er det mer Kia Soul som selger, om man ser på Second Hand Value, som gjerne faller brutalt ned som en stein for de aller fleste Kia / Hyundai. 

Fersk undersøkelse her - publisert for 2 dager siden - 3.mai. 

Ingen tvil i hvilke merker norske bileiere er mest fornøyd med. 

https://www.tv2.no/broom/dette-bilmerket-har-de-mest-lojale-kundene/15710103/

På toppen, som vanlig er: Toyota / Volvo / BMW / Mercedes-Benz / Tesla / Skoda / Audi.

Dette er topp 7 merkene, der 4 av 7 har med Tyskland å gjøre. En fra Japan, en fra USA, og Volvo er, tja, hvem vet hvem som eier Volvo. 

Eller sagt på en annen måte: De eneste merkene som scorer minst 80% og oppover og har samtidig 5 stjerner er: 2 fra Tyskland (50% andel blant topp 4), så en fra Japan - 25% andel, og den siste 25% andelen går til Volvo.

 

 

Anonymkode: ceec1...181

Som er en rar statistikk. Tyske biler kan sammenlignes med å tenne sparekontoen din. Hadde foretrukket Kia og Toyota fremfor tyske merker.

BMW = Bring Mit Werkstatt

Anonymkode: 58a3d...ba3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke poenget. Hvorfor i alle dager insistere på manuelt gear om du er så uinteressert i bil og kjøring at du vurderer en bil som dette? 

Anonymkode: 16e6b...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er Kia mannen? Mor kjøpte Kia etter at far gikk bort. Han var fanatisk Wolkswagen-mann i 40 år, men bilene var alltid på verksted, alltid noe krøll. Mor har aldri klaget på Kiaen sin, så jeg trodde det var grei skurring? Hva er problemet her? Leser kun gode anmeldelser. 

Så du sier at jeg skal ha Toyota? Har du forslag? Mine krav er manuell gir, sedan, ratt- og setevarme, stille bil som ikke har hardt/sportslig understell (sliter med ryggen) og helst innenfor 150k kr.

Anonymkode: 57b0f...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin bil. Har lest mye bra om Optima - sjekk også tester på YouTube. Ville gått for bensin.

Anonymkode: a6efa...321

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvem er Kia mannen? Mor kjøpte Kia etter at far gikk bort. Han var fanatisk Wolkswagen-mann i 40 år, men bilene var alltid på verksted, alltid noe krøll. Mor har aldri klaget på Kiaen sin, så jeg trodde det var grei skurring? Hva er problemet her? Leser kun gode anmeldelser. 

Så du sier at jeg skal ha Toyota? Har du forslag? Mine krav er manuell gir, sedan, ratt- og setevarme, stille bil som ikke har hardt/sportslig understell (sliter med ryggen) og helst innenfor 150k kr.

Anonymkode: 57b0f...9aa

Likevel så vasker Volkswagen gulvet med Kia når det gjelder salgsstatistikk. Folk kjøper VW, mens Kia og Hyundai er helt wiped out - utslettet for april måned også.

https://ofv.no/aktuelt/2023/nybilsalg-i-motbakke-i-april

Ikke noe sted å finne Kia / Hyundai på topp 10.

Så over til bruktbil til 150.000. 

Kia-en du linket til er fra 2014 egentlig. Registrert sommeren 2014. Så vi snakker om en snart 9 år gammel Kia, som ikke har noe nybilgaranti. Du får kun en 3 MND "garanti", som jeg selv aldri hadde lagt noe særlig vekt på. I praksis er det nesten ikke garanti det der. 

Du kan heller få en Mazda 3 - som er 2017-modell, bensin. 120 HK med 6 MND garanti til Kr 164.900. Er sikker på at du kan prute den ned litt.

Selges av merkeforhandler - nemlig Toyota. Og denne Mazda 3 har manuelt gir.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=300597817

Selv om bakenden på Mazda 3 ikke er 100% "sedan", så har den nok plass. Er en stor og romslig kompakt bil. 

 

Et annet forslag er Volvo V40, manuelt gir. 122 HK, bensin. Til Kr 179.000. Noe pruting igjen bør gå an. Litt over budsjettet ditt, men definitivt verdt å vurdere både Mazda 3 og Volvo V40. 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=298888068

Stor nok bil, selv om bakenden her også er litt mer kompakt. 

Her får du biler som er enten registrert oktober 2017 (Mazda 3) eller desember 2016 (Volvo V40). Til marginalt høyere pris. 

Utvalget blir litt begrenset når du kun skal ha manuelt gir, men jeg begrenset søket og holdt meg kun til seriøse selgere og gadd ikke se på rare butikker og privatpersoner.

Her får du garantier og fra butikker som har høy score og tilbakemelding fra kunder, henholdsvis 4,4 og 4,6 i score.

 

Anonymkode: ceec1...181

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig du som er Kia mannen, som er så opptatt av å snakke ned merket? Ser ikke argumenter ennå, bare pjatt?

Mazda 3 og Volvo V40 er jo småbiler. Slik jeg forstår det er Optima større enn Passat, mer som en Superb i baksetet. Det trenger jeg fordi jeg har veldig langbeina tenåringer annenhver uke.

Anonymkode: 57b0f...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...