Gå til innhold

Liten bil med høy tilhengervekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må snart skaffe ny bil, og har behov for å kunne trekke tungt, i hvert fall 2000kg (hestehenger). 

Men jeg har ikke lyst på stor bil! Nå kjører jeg en liten gammel golf, og er egentlig helt fornøyd med det. Jeg trenger ikke god plass i bilen, det er stort sett bare meg og en hund, og jeg vil helst ha en så drivstoffgjerrig bil som mulig. Det blir også litt bykjøring, og da er det deilig med liten bil.

Men så har jeg altså behov for å flytte rundt på en hest, og trenger en sterk bil... 
Å ha to biler er uaktuelt.

Noen tips til hva jeg bør se etter? Med grei tillatt tilhengervekt men så liten/drivstoffgjerrig bil som mulig. Men selvsagt uten at det går ut over sikkerheten. 

Anonymkode: c01eb...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde engang en Mitsubishi Lancer (4x4). Den kunne trekke utrolig mye vekt

Anonymkode: 31a42...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kombo som ikke er så lett å forene. For å kunne trekke såpass mye, må egenvekten på bilen være ganske høy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og med høy egenvekt på bilen kommer neste problem - du må ha B96 eller BE for å trekke henger over 750 kg.

Anonymkode: 2efa8...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned "bil og henger" appen. Der kan du søke opp hvilken som helst bil og henger så kommer det opp hva som går og ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å dekke behovene dine.

Skal du kjøre med en henger med totalvekt på 2000 kg kan ikke din bil ha totalvekt på mer enn 1500 kg om du bare har B.
Ikke mange (om noen) biler som tilfredsstiller dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Og med høy egenvekt på bilen kommer neste problem - du må ha B96 eller BE for å trekke henger over 750 kg.

Anonymkode: 2efa8...27b

 

Illuminatum skrev (2 minutter siden):

Det er ikke så lett å dekke behovene dine.

Skal du kjøre med en henger med totalvekt på 2000 kg kan ikke din bil ha totalvekt på mer enn 1500 kg om du bare har B.
Ikke mange (om noen) biler som tilfredsstiller dette.

 

Jeg har BE, så det går fint. Og er klar over at jeg nok må ha en relativt stor og kraftig bil, jeg vil bare ha den så liten som mulig mens den enda er kraftig nok 😅

Anonymkode: c01eb...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Touran, S-max, kuga er jo typer som drar 2000kg. Er vel og noen hybrider som drar såpass. Er vel et større utvalg opp til 1500 kg last. 

Anonymkode: f1bc2...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny bil? Pris?

Om en skal ha en brukt/rimelig ville jeg valgt en VW Tiguan eller tilsvarende, små SUV med relativt høy egenvekt i forhold til lengden på bilen.
Men de er ikke akkurat drivstoffgjerrige.
Tiguanen er jo golf på stylter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

 

 

Jeg har BE, så det går fint. Og er klar over at jeg nok må ha en relativt stor og kraftig bil, jeg vil bare ha den så liten som mulig mens den enda er kraftig nok 😅

Anonymkode: c01eb...085

Kia Sorento diesel er vel en av de mindre bilene som kan ta stor henger.
Ellers har vel Ford Kuga 2100 kg som maks om jeg ikke husker feil
Ford Mondeo har vel maks 2000 kg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (3 timer siden):

Kia Sorento diesel er vel en av de mindre bilene som kan ta stor henger.
Ellers har vel Ford Kuga 2100 kg som maks om jeg ikke husker feil
Ford Mondeo har vel maks 2000 kg

Når det gjelder Sorento så snakker en første generasjon og selv da er den ikke akkurat liten. Den er også tørst som kommer av den bygget på ramme med tilhørende høy egenvekt. Den mangler også elektronisk stabilitets-program.
Men den drar henger veldig bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og med høy egenvekt på bilen kommer neste problem - du må ha B96 eller BE for å trekke henger over 750 kg.

Anonymkode: 2efa8...27b

BE på hestehenger faktisk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkel har en VW Tiguan 2011 Mod den drar han hestehenger med Gaupen om jeg ikke husker feil 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ford Kuga og VW Tiguan ser lovende ut, takk for tips  😁

Anonymkode: c01eb...085

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...