Gå til innhold

Vi selekterer bort mange gode utøvere. Hvorfor skaper vi ikke mer rom for ulike styrker og svakheter?


Majer

Anbefalte innlegg

Jeg velger å fokusere spesielt på løping da det er en av de idrettene som stiller mest spesifikke krav.

Ta genet som enten gir godt oksygenopptak eller raskere aerob restitusjon avhengig av hvilken variant man har. I dag er det førstnevnte som regjerer i konkurranser, men det blir galt å si at en med sistnevnte er en dårligere løper. Man kan jo tross alt løpe igjen etter en kort pause. 

Et annet gen er MCT1. Har man en mutasjon i det vil melkesyren klareres rundt dobbelt så sakte. Det er en ulempe i sammenhengende løp hvor man tjener på å bli kvitt melkesyren fortest mulig, men en fordel i virkelig lange løp hvor den blir omgjort til energi og man holder seg langt under terskelen. Er man da en dårligere løper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Majer skrev (På 4.5.2023 den 23.12):

Jeg velger å fokusere spesielt på løping da det er en av de idrettene som stiller mest spesifikke krav.

Ta genet som enten gir godt oksygenopptak eller raskere aerob restitusjon avhengig av hvilken variant man har. I dag er det førstnevnte som regjerer i konkurranser, men det blir galt å si at en med sistnevnte er en dårligere løper. Man kan jo tross alt løpe igjen etter en kort pause. 

Et annet gen er MCT1. Har man en mutasjon i det vil melkesyren klareres rundt dobbelt så sakte. Det er en ulempe i sammenhengende løp hvor man tjener på å bli kvitt melkesyren fortest mulig, men en fordel i virkelig lange løp hvor den blir omgjort til energi og man holder seg langt under terskelen. Er man da en dårligere løper?

Er vel derfor noen er sprintere og noen løper mellom eller langdistanse 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurven skrev (16 timer siden):

Er vel derfor noen er sprintere og noen løper mellom eller langdistanse 

Ja, men hva med de som har masse treige muskelfibre, men ikke høyt nok oksygenopptak til å vinne en 10km, men som hadde vunnet om det heller var to 5km eller 10km på samme dag fordi de har god aerob restitusjon? Er ikke de like gode løpere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (2 timer siden):

Ja, men hva med de som har masse treige muskelfibre, men ikke høyt nok oksygenopptak til å vinne en 10km, men som hadde vunnet om det heller var to 5km eller 10km på samme dag fordi de har god aerob restitusjon? Er ikke de like gode løpere?

Tror de kan være gode på ultraløp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (1 time siden):

Ja, men hva med de som har masse treige muskelfibre, men ikke høyt nok oksygenopptak til å vinne en 10km, men som hadde vunnet om det heller var to 5km eller 10km på samme dag fordi de har god aerob restitusjon? Er ikke de like gode løpere?

Ikke hvis konkurransen er å løpe 10 km sammenhengende én gang 😉

Å være god må jo settes i kontekst. Hadde det eksistert konkurranser (som det kanskje gjør) slik som du beskriver så hadde de jo vært best i dem.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vinne er overvurdert. Konkurranseidrett er overvurdert. Allikevel, konkurranse er moro. I går var jeg på sykkeltur og ble forbikjørt. Jeg ga det jeg hadde og klarte å komme opp til bakhjulet på hun som kjørte forbi. Å holde seg ganske nær var en kamp i seks kilometer  før hun sakte men sikker forsvant opp en oppoverbakke. 

Min anbefaling, kos dere og tren slik dere liker. Noen av dere vil konkurrere, og noen trenger ikke det. Gjør som dere vil. I min beste alder (tenåring) ble jeg en gang nr fire i en stor konkurranse. Herlig opplevelse, og det var fantastisk å kjenne at kroppen virket.  Jeg angrer litt på at jeg sluttet å trene, burde ha fortsatt 2 ganger i uka til evig tid. Har begynt å trene igjen nå og det er moro å kjenne at kapasiteten øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...