Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ferdig med permisjon i august og gruer meg til å gå tilbake i jobb. Var sykemeldt store deler av svangerskapet grunnet behandling av min sjef. Legen mente det var psykisk belastende for meg. Videre kom andre plager. Forholdet mellom sjefen og meg er ikke noe bedre, og hun har ila permisjonstiden også fått meg til å føle meg dårlig. Hun er direkte ufin. 

Jeg vurderer sterkt å søke ulønnet foreldrepermisjon 1 år for å søke på nye jobber. Hvilke muligheter har jeg? Kan ikke begynne i min jobb jeg slet psykisk.. 

Anonymkode: 00a8e...245

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan si opp og søke dagpenger  bare husk at du ikke får dagpenger før det har gått 18(?) uker når du selv sier opp men det må da uansett være bedre enn å gå et år ulønnet? Siden du har baby er det også mye de ikke kan kreve av deg, som å flytte for å ta alle jobber blant annet. 

Anonymkode: 13d5a...dac

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan si opp og søke dagpenger  bare husk at du ikke får dagpenger før det har gått 18(?) uker når du selv sier opp men det må da uansett være bedre enn å gå et år ulønnet? Siden du har baby er det også mye de ikke kan kreve av deg, som å flytte for å ta alle jobber blant annet. 

Det er ikke helt riktig. Dersom det er årsaker på jobben som gjør at hun ikke kan gå tilbake. Kan fastlege be NAV om å slippe karensperioden. 

Anonymkode: 54f67...bcc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er ferdig med permisjon i august og gruer meg til å gå tilbake i jobb. Var sykemeldt store deler av svangerskapet grunnet behandling av min sjef. Legen mente det var psykisk belastende for meg. Videre kom andre plager. Forholdet mellom sjefen og meg er ikke noe bedre, og hun har ila permisjonstiden også fått meg til å føle meg dårlig. Hun er direkte ufin. 

Jeg vurderer sterkt å søke ulønnet foreldrepermisjon 1 år for å søke på nye jobber. Hvilke muligheter har jeg? Kan ikke begynne i min jobb jeg slet psykisk.. 

Du kan si opp jobben nå, mens du er i permisjon. Det er mye bedre med dagpenger enn ulønnet permisjon.

Hvorfor begynner du ikke å søke nye jobber nå?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg var også sykemeldt pga trakassering av arbeidsgiver. Jeg sa opp jobben før jeg gikk ut i permisjon og var sykemeldt hele oppsigelsestiden og deretter ut i permisjon. Jeg regner med at jeg vil få meg en ny jobb i løpet av permisjonstiden. 

AnonymBruker
Skrevet

Begynn å søk etter ny jobb nå. 

Anonymkode: e46bf...67b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er ikke helt riktig. Dersom det er årsaker på jobben som gjør at hun ikke kan gå tilbake. Kan fastlege be NAV om å slippe karensperioden. 

Enda bedre 🤷🏼‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du burde jo strengt tatt begynt å søke på andre jobber for en liten stund siden. Hvis du søker nå vil de ansette i løpet av juni kanskje, så regner de tre mnd oppsigelse sånn at man er klar til å begynne i oktober. Så få ut fingeren og begynn med jobbsøking, med mindre du heller ønsker å være hjemme et år til da. 

Anonymkode: ab1c7...1b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Høres ut som du burde bli sykemeldt hvis legen mener du blir psykisk belastet av det? Så søke andre jobber, å si opp når du har funnet ny jobb. 

Anonymkode: 24f6f...864

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Slutt å gi dårlige råd. Ts kan gå til lege, fortelle situasjonen og få en legeerklæring på at det ikke er bra for henne psykisk å stå i nåværende jobb. Vil tro Nav tar hensyn til dette. Har du en tillitsvalgt i bedriften du kan snakke med ts?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du begynner å lete og søke på andre jobber nå.

Anonymkode: a314f...de1

AnonymBruker
Skrevet
Diry72 skrev (1 time siden):

Slutt å gi dårlige råd. Ts kan gå til lege, fortelle situasjonen og få en legeerklæring på at det ikke er bra for henne psykisk å stå i nåværende jobb. Vil tro Nav tar hensyn til dette. Har du en tillitsvalgt i bedriften du kan snakke med ts?

Dårlig råd bare fordi du ikke er enig? Ok 

Skrevet

Kontakt din tillitsvalgte, og gå ikke på møter med arbeidsgiver uten at denne er med.
Siden du ikke skal tilbake burde du også få bistand med å varsle om din leder til lederen over og eventuelt HR.

Ikke søk ulønnet permisjon, og ikke si opp for å vente på dagpenger. Det er dårlige alternativer.

Foreldrepenger gir rett til sykepenger på linje med lønn, så du kan sykmelde deg fra arbeidsforholdet ditt i slutten av permisjonsperioden, og krysse for at det skyldes forhold på arbeidsstedet. Vær ærlig om at det ikke skyldes jobben og oppgavene dine, men at det skyldes dårlig arbeidsmiljø. Evt. kan du jobbe bare et par uker før du sykmeldes.
Du kan søke jobber mens du er syk, men bruk sykmeldingsperioden til å få NAV med på at du kan si opp stillingen din, og bli friskmeldt til jobbsøking. Da taper du ikke inntekt, og du får veiledning og oppfølging. Det trenger du.

Krysser fingra for at du blir frisk og rask og finner drømmejobben ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du burde jo strengt tatt begynt å søke på andre jobber for en liten stund siden. Hvis du søker nå vil de ansette i løpet av juni kanskje, så regner de tre mnd oppsigelse sånn at man er klar til å begynne i oktober. Så få ut fingeren og begynn med jobbsøking, med mindre du heller ønsker å være hjemme et år til da. 

Anonymkode: ab1c7...1b0

Jeg skiftet jobb i permisjon og søkte min arbeidsgiver om fritak fra oppsigelsestiden. Det var null problem, de forlengte vikariatet bare. Fikk da begynne i ny jobb med en gang  

Jeg fikk ny jobb virkedagen før jeg skulle tilbake i jobb 🤪 

Anonymkode: 485e3...a58

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...