Gå til innhold

Hva sier man om det som skjer etter døden til barn?

Månestråla

Anbefalte innlegg

Jeg ser på et program om barn med kreft hvor flere er døende. Jeg syns det er interessant å se hvordan foreldrene håndterer dette og hvordan de velger å besvare spørsmål om hva som skjer etter døden feks. Hun ene tror hun skal til himmelen med enhjørninger og at hun får møte familien sin der etterhvert når de også dør.

Jeg er selv ikke troende, og tror absolutt ikke på himmelen men kan forstå foreldre som velger å lage en slags paradisbeskrivelse for barna sine. Det kan jo være en trøst for både barnet og eventuelle søsken  

Hva ville dere fortalt deres døende barn (og dets søsken) om hva som skjer etter døden? Og hva er din religion/spirituelle bakgrunn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier at de kommer til himmelen.

Anonymkode: 09455...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vokst opp kristen, ikke troende nå. Partner er semi-kristen, så vi hadde nok sagt man kommer til himmelen. Var jeg aleneforelder vet jeg faktisk ikke. Ærlighet eller komfort? Vanskelig. Lener kanskje mot komfort. 

Anonymkode: c72f4...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke religiøs, og har tenkt å forklare barnet mitt at vi ikke vet hva som skjer når vi dør. At mange tror forskjellige ting kan skje og at en av disse er jo at man kommer til Gud i himmelen. 

Om barnet mitt var døende vet jeg ikke.. kan godt forstå man kanskje forteller man kommer til himmelen da med mer overbevisning for at barnet ikke skal være redd. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det som det er. Det er det ingen som vet. 

Anonymkode: b39c4...bd0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten, det er ingen som vet hva som skjer etter døden.

Anonymkode: ef70b...227

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke religiøs.

Vi har pleid å svare at ulike mennesker tror på det de selv ønsker, at noen tror slik, og noen tror slik. Blir jeg spurt hva jeg tror svarer jeg at jeg ikke vet, det er jo sant, selv om jeg er så godt som sikker på at det var det, alt er borte. 

Men dette er mennesker de ser på som "gamle" (selv om de egentlig ikke var det). Om det gjaldt et barn, jeg vet ikke, jeg ville mulig pakket det inn. 

Og så har jeg brukt regnbuebroen når det kommer til kjæledyr. Og har faktisk noen fine bilder i eget hode om hvor lykkelig pus ville vært der. 

Anonymkode: 7bb37...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at det er bare kroppen deres som er død, men sjelen deres lever videre i dette himmelriket og barna vil møte og se de som har dødt igjen. Si at de døde er her fortsatt og rundt dem for å passe på, men de kan ikke sees. De kan sende tegn gjennom sanger, tall, drømmer og annet for å vise til sine kjære at de fortsatt er rundt dem.

Anonymkode: f40ab...395

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi snakket om det, sa jeg at jeg ikke visste og ingen som vet. Så gikk vi i gjennom hva forskjellige religioner tror, også hadde vi en ganske interessant samtale om døden. Vi ble ganske så filosofiske rett og slett.

Anonymkode: 4ada7...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kristen, men hadde nok sagt at man kommer til himmelen og treffes igjen uansett..

Anonymkode: 35050...87f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig spørsmål.. det eneste jeg tenker, er at den dagen jeg er død,så vet jeg det ikke selv. Har vært i narkosebehandling å der ble det svart på noen minutter da jeg "sovnet". Om jeg hadde død under narkosen, så hadde jeg ikke visst det. Sånn er det med døden å.

Anonymkode: f7de1...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man nevner ikke noe om enhjørninger, prinsesser e.l. 

Jeg forteller om det er, at vi kommer til himmelen. Mine to barn har sett mye da de var små, hun ene så bestefaren min og begynte å gråte. Sønnen min så en mann i trappoppgangen vår. Jeg sa som det var, at det kanskje er mine besteforeldre (di sine oldeforeldre) som passer på. Så slipper de å bli redde. Døden er en naturlig gang i livet❤ Det skjer heldigvis ting etter døden også❤ k 35

Anonymkode: c9cba...633

Dine barn har lov til å tro på himmelen og at besteforeldrene venter der.

Hvorfor har ikke et annet barn lov til å tro på enhjørninger og prinsesser? 

Selv er jeg ateist og lyver ikke om noen av delene, men er åpen om at andre mennesker tror på ulike ting. 

Anonymkode: 7bb37...927

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for så mange gode svar. Jeg tror jeg heller mest mot det som en anonymbruker svarte om å fortelle at det er kun kroppen som dør men at sjelen lever videre i alt rundt oss, i tankene våre, musikk, naturen etc. det syns jeg er en fin tanke og det får barnet og søsken kanskje til å tro på at vi fortsatt på en måte er sammen etter døden selvom man ikke ser hverandre. Tror også at det kommer helt an på hva hvordan barnet er selv og at hvis hen har en formening selv om det som skjer rundt døden så hadde jeg gått med på det uansett hva det en måtte ha vært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil være ærlig å si til barnet å dø ikke er vondt og hun eller han ikke vil være alene når det skjer. Om barnet har besteforeldre på andre siden så vil jeg si mormor eller bestefar vil møte deg og ta deg med hjem til himmelen. Jeg ville fortalt litt om hvordan det er i himmelen, menneskene, hjemmene deres, naturen, alle unike farger som ikke vi har og dufter, den nydelige musikken. Jeg ville fortalt om slottet i himmelen, portvaktene og hvem som bor der. Jeg ville og fortalt om alle barna på andre siden som har det moro sammen, og kanskje barnet har et kjæledyr som er gått over på andre siden som venter på hun eller han. Og jeg hadde svart på spørsmål underveis om  barnet lurte på noe. Himmelen er fredfull, og jeg ville sagt til hun eller han er trygg og vil bli godt passet på. Og mer.. 🥰

Endret av Gladikaffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke et døende barn, men en 5-åring som har vært svært opptatt av døden en perioden. Jeg begynte med å si at det er det ingen som vet. Han ga seg ikke og lurte jo på alt om hva som skjer med kroppen, begravelse, kiste, ned i jorda osv. Så det hele endte med at han ble oppriktig kjempe redd for å dø. At vi ikke vet ble veldig diffust og da spinnet tankene hans avgårde. Endte derfor opp med å fortelle at mange tror man kommer til himmelen. Et fantastisk sted der alle lekene hans, lekeplasser og alle han er glad i er🤷‍♀️ 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt som er i himmelen, er også her på jorda

Anonymkode: f40ab...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...