AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #1 Skrevet 4. mai 2023 Forrige gang jeg var gravid for mange år siden fikk jeg diagnosen hyperemesis gravidarium og fikk forskjellige kvalmestillende midler. Den gang var det afipran og phenergan for min del. jeg krysser jo fingrene for at det ikke blir like ille denne gangen, men hva slags erfaringer har dere som har trengt det med å få utskrevet medikamenter mot kvalme og oppkast? Må man bli skikkelig dårlig/ innlagt før man får hjelp? Er det lett å få (zofran som jeg har lest mye positivt om)? jeg kommer uansett til å snakke med legen, ønsker bare å høre litt erfaringer. Anonymkode: ad07d...6c1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #2 Skrevet 4. mai 2023 Var lett å få postafen iallfall. Anonymkode: 45116...0b8
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #3 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var lett å få postafen iallfall. Anonymkode: 45116...0b8 Jepp, samme her. Anonymkode: 14cd5...fce
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Skrevet 4. mai 2023 Jeg informerte legen på første konsultasjon i uke 6 at vi har HG i familien. Når kvalmen startet opp uken etter, gikk jeg 2 uker med sterk kvalme, før jeg dro til legen og fikk kvalmestillende. Legen var veldig behjelpelig. Mtp at både mor, mormor og fargmor hadde HG med sykehusinnleggelser, så var legen klar på at jeg har sterkt forhøyet risiko for HG. Har avtale med fastlegen om at jeg skal ha enda lavere terskel for å få kvalmestillende ved en eventuell ny graviditet. Anbefaler å snakke med legen i planleggingsfasen, og avtale at du kan få hjelp raskt dersom kvalmen blir like ille ved neste svangerskap. Anonymkode: 90732...4dc
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #6 Skrevet 4. mai 2023 Har 3 hyperemesis-svangerskap bak meg. Med nr 1 var det ikke noe som het medisinering mot kvalme annet enn postafen. Med nr 2 var det heller ikke vanlig med annet enn afipran og phenergan, men de som hadde det værst fikk zofran. Med nr 3 måtte jeg prøve afipran og phenergan først og jeg fikk ikke vurdering for zofran før etter uke 13 (de ønsker ikke å gi I 1 trimester om du ikke holder på å daue basicly). Måtte da få time til gynekolog for vurdering på sykehuset som måtte vurdere det og det måtte dokumenteres skriftlig til Helfo at jeg hadde prøvd afipran og phenergan med lav virkning for å få den på blå resept. Vurderingen må komme fra spesialist, de godtar ikke henvendelse fra fastlege. Måtte så vente på vedtak fra Helfo. Egenandelen var også høy, over 500 kr. Vil ikke si det var enkelt, det var mange uker med styr og venting. Anonymkode: 1a345...9f1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #7 Skrevet 4. mai 2023 Takk for svar Jeg var ikke klar over at Zofran ikke var trygt i første trimester, så der må jeg absolutt lese meg opp. Postafen kan man vel kjøpe når man vil, men blir så trøtt av den og kvalm av den sløvheten. Afipran har fungert ok, så da skal jeg komme meg til legen. Jeg har fortsatt liggende en del Afipran fra sist, men tipper den er utgått. Er bare 3 uker enda. Anonymkode: ad07d...6c1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #8 Skrevet 4. mai 2023 Var hos legen forrige uke. Fikk beskjed om at de ikke ønsket å medisinere gravide, så jeg fikk ingenting. Forstod det slik at jeg ikke får ta postafen engang. Anonymkode: b37f7...f77
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #9 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Var hos legen forrige uke. Fikk beskjed om at de ikke ønsket å medisinere gravide, så jeg fikk ingenting. Forstod det slik at jeg ikke får ta postafen engang. Anonymkode: b37f7...f77 Veldig rart? Er jo flere medisiner som kan hjelpe mot kvalme som er trygg under graviditet… ville gått til en annen lege. Anonymkode: 9c702...ea9 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #10 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Takk for svar Jeg var ikke klar over at Zofran ikke var trygt i første trimester, så der må jeg absolutt lese meg opp. Postafen kan man vel kjøpe når man vil, men blir så trøtt av den og kvalm av den sløvheten. Afipran har fungert ok, så da skal jeg komme meg til legen. Jeg har fortsatt liggende en del Afipran fra sist, men tipper den er utgått. Er bare 3 uker enda. Anonymkode: ad07d...6c1 Du trenger jo ikke lese deg opp, det er tross alt legen sitt ansvar 😅 Men det står i felleskatalogen. Det øker frisikoen for leppe- ganespalte. https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-zofran-novartis-683475 Anonymkode: 1a345...9f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå