Gå til innhold

Tidlig gravid, og jobber med svært utagerende pasienter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg fant nylig ut at jeg er gravid. Jeg er ca 5-6 uker på vei. Sist jeg var på jobb ble jeg dyttet/slått og klemt bak en dør. Dette var en vakt hvor vi var flere på jobb. Problemet mitt er at jeg jobber nattevakter, helt alene på avdelingen. Det skal sies at jeg har sagt opp jobben min og begynner i ny jobb, men det er ikke før etter sommeren. Dette er en roligere plass. Har en legetime i dag så skal ta det opp. Hva hadde dere gjort? Tilrettelegging er en mulighet, men kan bli vanskelig. 

Anonymkode: acff1...658

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis de ikke kan tilrettelegge har du rett på svangerskapspenger. Jobben er jo til fare for foster som det ligger an nå uten tilrettelegging. Ta det opp med legen og les om svangerskapspenger på nav. 

Anonymkode: fdc9b...85a

• Nyttig 1
Gjest takinova
Skrevet

Svangerskapsspenger. Gå i trekantsamtale med jordmor og arbeidsgiver så snart som mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt det opp med legen. Så tidlig i svangerskapet har ikke livmora kommet opp over bekkenet, slik at det skal veldig mye til før episoder med utagerende pasienter skal få betydning for fosteret. Fosteret (embryoet) er meget godt beskyttet. Men en annen sak er jo om du selv har helse til å gå nattevakter alene. 
Uansett skal arbeidsgiver få mulighet til tilrettelegging før det blir aktuelt med svangerskapspenger. Om det er vanskelig for arbeidsgiver, er ikke ditt problem. 

Anonymkode: e3ae9...66d

AnonymBruker
Skrevet

Gå til legen/jordmor og få svangerskapspenger eller tilrettelegging, du skal ihvertfall ikke jobbe med utagerende pasienter når du er gravid. Du må tenke på egen helse og fosteret i magen.

Anonymkode: 47073...5f4

AnonymBruker
Skrevet

Tipper arbeidsplassen din har ordninger for gravide. De har jo det i fengsel osv. Har en venninne som jobber med noe av det samme som deg sikkert, og hun måtte over på svangerskapspenger. Det var bare slik praksisen var hos de når man er gravid. 

Anonymkode: 2bb40...898

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle. Jeg jobber i helgen, og har deretter fri noen uker. Når jeg kommer tilbake er jeg lengre på vei og føler at det er tryggere å fortelle folk om graviditeten. Vet ikke om jeg skal ta sjansen å jobbe i helga, eller om jeg må be om sykemelding i dag hos legen. Tror ikke det kommer til å bli mulig å tilrettelegge så kjapt. Har ikke superlyst å fortelle det enda på jobb for jeg er redd for at det kanskje ikke går bra i og med at jeg er så tidlig på vei enda. Så snart det blir tilrettelegging så kommer det ikke til å være noen hemmelighet, folk legger nok sammen to og to. Ikke at det er det største problemet her selvfølgelig. Men blir stressa av hele situasjonen merker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar alle. Jeg jobber i helgen, og har deretter fri noen uker. Når jeg kommer tilbake er jeg lengre på vei og føler at det er tryggere å fortelle folk om graviditeten. Vet ikke om jeg skal ta sjansen å jobbe i helga, eller om jeg må be om sykemelding i dag hos legen. Tror ikke det kommer til å bli mulig å tilrettelegge så kjapt. Har ikke superlyst å fortelle det enda på jobb for jeg er redd for at det kanskje ikke går bra i og med at jeg er så tidlig på vei enda. Så snart det blir tilrettelegging så kommer det ikke til å være noen hemmelighet, folk legger nok sammen to og to. Ikke at det er det største problemet her selvfølgelig. Men blir stressa av hele situasjonen merker jeg. 

Jeg tenker det går helt fint å jobbe i helga. Du er så kort på vei og det lille frøet er nok ganske godt beskyttet. Når magen blir større er fortsatt den lille i magen godt beskyttet i fostervann, men man er mest bekymret for slag og spark mot magen som kan medføre at morkaken løsner.

Men dette kjenner du på best selv, jeg vet ikke hvor voldsomt det kan bli på din arbeidsplass. Men dette kan nok legen din vurdere. Høres ut som en krevende jobb, så høres bra ut med en ny jobb!❤️

Anonymkode: 4e466...cda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...