AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #1 Skrevet 3. mai 2023 Jeg synes dette med fast føde er så vanskelig! Har en gutt på 8 mnd som hadde gått kraftig ned på hele vekstkurven nå på 8 mnd kontroll. Jeg synes det er så vanskelig å få i han tilstrekkelig mat og ender ofte opp med å «toppe han» men amming etter måltid. Her er eksempel på hva han spiser på en dag: frokost: en liten porsjon grøt og en maispinne lunsj: 1 brødskive/banan+avokadomos/eggemuffins/bananpannekake/egg Mellommåltid: gresk yoghurt/banan/maispuff/brødskive middag/kvelds: en stor porsjon grøt og en grønnsak evt en smaksporsjon av voksenmiddagen. Frisk fruktmos til dessert Han får tilbud om amming etter hvert måltid og til to av duppene, samt natta som er utenom måltid. Jeg føler meg helt fantasiløs og skjønner ikke hvordan jeg skal få til god og næringsrik mat som han legger tilstrekkelig på seg av! Hvordan ser dagen ut på matfronten for andres små på samme alder? Anonymkode: 92a06...8f7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #2 Skrevet 3. mai 2023 På den alderen så brukte vi en del oppskrifter fra Ida Gran Jansen sin bok om barnemat. Lånte den på biblioteket, prøvde ut og skrev ned de oppskriftene som funket for oss. Anonymkode: f3c5b...dd2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #3 Skrevet 3. mai 2023 Vi lagde middager rundt den alderen. Laget kyllinggryte med masse grønnsaker og moste i den alderen. Syntes dere har litt ensidig mat og mye grøt. Anonymkode: 326fb...4ea
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #4 Skrevet 3. mai 2023 Det trenger ikke være at du gir for lite mat bare fordi babyen har gått ned i vekt på én kontroll. De vokser jo i rykk og napp. Vår hadde nesten ikke gått opp noe mellom to veiinger, men tatt det igjen og vel så det på neste kontroll. Hva sa hs om dette? Anonymkode: 5aa89...8e1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #5 Skrevet 3. mai 2023 Vi har lagd mye mos, både bare grønnsaker og med kjøtt/fisk (spiser ikke biter), med masse smør i. Anonymkode: 98215...824
IDGAF Skrevet 3. mai 2023 #6 Skrevet 3. mai 2023 (endret) Kanskje tilføre mer fett? Fet fisk, peanøttsmør, tilsette frø i brødet. Litt god olje/smør i grøten. Ville forresten droppet maispuffer. Det er jo godteri/snacks, ikke hverdagsmat. Endret 3. mai 2023 av IDGAF
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #7 Skrevet 3. mai 2023 Jeg har en på 6 mnd som såvidt har startet, så jeg kan egentlig ikke svare deg. Men jeg lurer på hva maispuffer er godt for? Har ikke helt skjønt det. Anonymkode: 57dd7...997
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #8 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har en på 6 mnd som såvidt har startet, så jeg kan egentlig ikke svare deg. Men jeg lurer på hva maispuffer er godt for? Har ikke helt skjønt det. Anonymkode: 57dd7...997 Det er null næring, men det er jo underholdning og så er det lett for ungen å holde selv. Smelter lett så minimal kvelningsfare. Anonymkode: f3c5b...dd2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #9 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er null næring, men det er jo underholdning og så er det lett for ungen å holde selv. Smelter lett så minimal kvelningsfare. Anonymkode: f3c5b...dd2 Ok ja, skjønner. Men skjønner da ikke helt hvorfor TS skriver det opp som en del av matrutinene. Det er jo mer avledning og underholdning enn faktisk mat om jeg forstår det rett. Anonymkode: 57dd7...997
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå