AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #1 Skrevet 3. mai 2023 Min baby er 3 mnd gammel. Jeg har blitt fortalt at ingen kjenner babyen bedre enn jeg gjør, men jeg sliter fortsatt veldig med å forstå hvordan babyen min kommuniserer. Må ringe til andre mødre for å spørre hva som kan feile baby når jeg ikke klarer å roe den ved gråt, og ofte har de svaret. Føler at jeg feiler i morsrollen og ikke har de instinktene andre har. I offentligheten blir jeg også veldig usikker og er redd for at andre dømmer meg som mor. I dag begynte baby å gråte mens jeg stod i dusjen. Fikk dårlig samvittighet av dette, men jeg lot babyen gråte til jeg var ferdig dusjet. Fortet meg riktig nok, men tenkte at uansett hva jeg gjør for å trøste så hjelper det ikke. Og det stemte for så vidt, babyen fortsatte å gråte uansett hva jeg gjorde for å trøste. Bare lurer på om andre har det på samme måte? Blir det bedre, kommer jeg til å lære meg å tolke babyens signaler etter hvert? Er andre mødre der ute like udugelige som meg? Anonymkode: f7345...e66
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #2 Skrevet 3. mai 2023 Det er helt normalt at det er vanskelig å tolke signalene. Helt dønn normalt. Du kjenner babyen best, men det betyr jo overhodet ikke at du klarer å lese signalene hver gang du heller. At andre mødre vet hva som skal til, er gjerne kun erfaring - de har prøvd og feilet seg frem på samme måte som du gjør nå. Husk også at det ikke er nødvendig å stoppe gråt. Målet er ikke å få gråten til å stoppe. Å trøste er ikke for å stoppe gråten. Det er for å gi barnet trygghet i gråten. Så i dusje-scenarioet, har jeg pleid å la mine ligge slik at de kan se og/eller høre meg. Nei, gråten stopper ikke, men de hører stemmen min og føler seg tryggere - selv om de ikke slutter å gråte. Så mindre fokus på at du må få gråten til å stoppe og at du er mislykket/gjør noe feil om den ikke gjør det, og mer fokus på at du ved å trøste, gir barnet nærhet og trygghet, og at det ikke gjør noe om barnet fortsetter å gråte. Så pvører du deg frem. Sjekke bleie. Bleie ok? Prøve mat. Ikke? Sjekke temperatur på babyen. Virker grei? Bysse, osv. Og huske hele tiden at gråt er helt ok. (og: ørepropper om du synes det er jævlig å høre på ) Anonymkode: 6b3b1...33b 7 1
Pantoten Skrevet 3. mai 2023 #3 Skrevet 3. mai 2023 Tror det er sammensatt Ja, DU kjenner DIN baby best, ingen kjenner akkurat det individet bedre enn du gjør. Pluss evt. far/medmor blabla. Men, andre mødre kjenner andre babyer og noen ting er universelle, eventuelt så er det noen ting som funker for noen og noen ting som funker for andre, så man må bare prøve. Noen ting er instinktive eller man finner ut av det selv med prøving og feiling, andre ting må man nesten ha vært igjennom selv for å kunne tipse om videre. Ikke vær hard mot deg selv Du er ny i rollen, babyen er ny i livet, det er mye å lære seg. Tror de fleste føler seg litt eller veldig lost til tider. Og noen ganger er ikke gråten noe å fikse, men man må bare være der og gi nærhet til det går over.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #4 Skrevet 3. mai 2023 Jeg husker en episode av Grey`s der Miranda Baily stod i operasjonssalen, og den som passet barnet ringte for å få hjelp. Da ble telefonen satt på høytaler hører babyen gråte og Miranda sier noe slik: "Dette er gråt nummer fire - det betyr at han er sulten." Det har jeg tenkt på mange ganger - jeg hadde ikke noe nummer på de ulike type gråtingene, eller visste akuratt hva den type gråt betydde eller hva en annen type gråt betydde. Tror ikke det gjøre meg til en dårlig mor. Anonymkode: 9d7ad...99f 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #5 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): I dag begynte baby å gråte mens jeg stod i dusjen. Fikk dårlig samvittighet av dette, men jeg lot babyen gråte til jeg var ferdig dusjet. Det er faktisk ikke greit i det hele tatt 😳 Anonymkode: d6216...b03
Bacteria Skrevet 3. mai 2023 #6 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er faktisk ikke greit i det hele tatt 😳 Anonymkode: d6216...b03 Tullprat. 6
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #7 Skrevet 3. mai 2023 Tar tid å lære seg gråt. Og jeg syns også baby har flere ulike "gråte-typer" jo eldre han blir. Da er det lettere å skille sutring, magesmerter, sult, skremt (høye lyder f.eks) osv. Stort sett hjelper tilrettelegging for søvn, mat, kos, byssing, bleieskift, avledning med lek. Av og til går jeg gjennom alle mulighetene, det hjelper ikke, starter på ny runde og plutselig var det mat han vikle ha likevel. Anonymkode: f7378...d09 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #8 Skrevet 3. mai 2023 Jeg følte på mye av det samme. Slet med å forstå hva baby ville. Skjønte ikke hvordn folk kunne skjønne forskjell på gråt. Ble litt lettere etterhvert Jeg bare prøvde meg frem litt jeg, som regel trenger de nærhet, er trøtte, er sultne, trenger ny bleie eller har vondt i magen. Iblant vil de ha bevegelse (at du bærer mens du går rundt). Iblant ville baby bli holdt på en spesiell måte. Så bare test litt forskjellig. Og om det ofte er gråt som er vanskelig å trøste les om våkenvinduer og sjekk om baby kanskje må få hjelp til å sove tidligere, om den har vært lenge våken. Anonymkode: adddd...d8d
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #9 Skrevet 3. mai 2023 Min tredje er 2 mnd nå og det er ikke alltid jeg vet 100% sikkert hvorfor hun gråter men det er jo bare å prøve til noe fungerer. Det er tross alt ikke så mange alternativer. Enten sulten, vondt, smokk, bleie, trøtt, nærhet eller kjeder seg. Jo og i dag var forsåvidt første gang hun ble usikker og redd også, bestemor holdt henne og da kom det ei skikkelig furteleppe og en ny type gråt. Så er det bare å starte med eliminerings-metoden. Somregel er det ganske innlysende da man merker bleie og vet hvor lenge det er siden mat og søvn pga en viss rutine. Anonymkode: ad6a7...0f2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #10 Skrevet 3. mai 2023 Ikke vær så hard mot deg selv! Det er greit å ikke vite. Jeg mener det handler om hvordan babyen kommuniserer også. Vi har en liten kar som har en lyd for sult, og gnir seg kraftig i øynene når han er trøtt. Han er stort sett superenkel å lese. Men, når han er veldig sliten, så kan han mikse opp lyden for sult med at han egentlig er trøtt… og da kan ting gå skeis noen ganger. For vi prøver iherdig å mate han, og han vil jo bare sove. Men det går seg til. Uansett, så føler jeg ikke at jeg kjenner babyen mer enn mannen min. Noen ganger gjenkjennes vi ting den andre ikke ser Anonymkode: f4eb2...fcc
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #11 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er faktisk ikke greit i det hele tatt 😳 Anonymkode: d6216...b03 Selvfølgelig er det greit. Man kan blant annet rope eller prate med baby for å trøste, uten å ta opp med EN ENESTE GANG. Til og med helsesøster sier det. Anonymkode: f4eb2...fcc 5
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #12 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er faktisk ikke greit i det hele tatt 😳 Anonymkode: d6216...b03 Joda. Man skyller av seg såpe osv før man går ut av dusjen. Anonymkode: 5a17b...5dd 2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #13 Skrevet 4. mai 2023 Ikke vær så streng med deg selv! Du vil lære barnet å kjenne og vokse med oppgaven. Jeg har ett barn på 1,5 år og er ofte usikker selv. Anonymkode: aa7e4...10c
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #14 Skrevet 4. mai 2023 Google de ulike gråtetypene da. Neee er ofte sulten feks. Man kan faktisk høre forskjell veldig ofte. Uansett, så er det mat, søvn, ubehag (bleie, magevondt, lys, temperatur), trygghet/oppmerksomhet/stimuli som er de store uansett. Tar ikke så lang tid å ta runden, men ofte fortsetter runden da. (Mat, ubehag, stimuli, søvn, etc etc etc). Betyr ikke at man er en dårlig mor bare for at baby går videre til neste behov. Anonymkode: 95747...8fa
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #15 Skrevet 4. mai 2023 Håper denne kan hjelpe litt Lykke til videre med baby, og ikke tvil på deg selv. 🫶🏻 Anonymkode: 20bab...3d3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå