AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #1 Skrevet 3. mai 2023 Jeg er gravid med mitt første barn og holder på å lese mye om hvordan jeg kan forberede meg på best mulig måte. Ser en del på serier som Fødeavdelingen, og det er en ting som jeg har stusset litt over: Hvorfor er der slik at alle føder liggende på ryggen? Dere som har født, er dette noe som er en slags default med mindre kvinnen ønsker noe annet? Skjønner at det er ikke alltid mulig å føde på en krakk for eksempel, men det er mye forskning som bekrefter at å føde liggende på ryggen kan øke risikoen for fødselsskader, og at selve fødselen tar lengre tid fordi da er ikke bekkenet i optimal stilling. Er fødestilling noe man må spesifikt ta opp med jordmoren eller i et fødebrev? Anonymkode: 96b3f...c82 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #2 Skrevet 3. mai 2023 Dette kjenner du selv under fødselen. Jeg har født tre barn, og kroppen «forteller deg» hva som er best ☺️ Stol på kroppen, og ikke tenk på hva som er feil og riktig. Jormødrene kan jo anbefale stillinger, men ikke bestemme noe som helst. Anonymkode: 7ee50...e35 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #3 Skrevet 3. mai 2023 Du kan føde akkurat sånn som du vil. Ingen tvinger deg til å ligge på ryggen. At mange føder sånn tror jeg er fordi de ikke vet bedre, og ingen har heller gitt dem beskjed at man kan føde som man selv ønsker. Selv stod jeg på knærne i sengen og holdt meg fast mot veggen. Fikk massasje i ryggen/rompa samtidig. (Massasje og massasje… jordmor og barnefar presset meg halvt ihjel på skift fordi det var smertelindrende). Anonymkode: 1c4f8...571 2
Jumbojet30 Skrevet 3. mai 2023 #4 Skrevet 3. mai 2023 Jeg ville presisert hva du ønsker i et fødebrev. Jeg tror at mange ganger føder mange kvinner på ryggen fordi det er enklest for helsepersonell å komme til. Jeg har født slik to ganger. Stod mye i begynnelsen, men begge satt fast og trengte hjelp underveis, derav ble det liggestilling. Masse lykke til!
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #5 Skrevet 3. mai 2023 Fikk beskjed om å ligge sånn. Ble også vakuumforløsning og da må man vel ligge på ryggen. Mange er også koblet til drypp og monitoreringsutstyr, så er vel enklere for dem om den fødende bare ligger passiv i senga. Anonymkode: a4c71...4b1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #6 Skrevet 3. mai 2023 Mitt ene ønske var å ikke ligge på rygg, men endte opp der gitt... mye fordi jordmødrene der "ikke slapp meg opp". Klart, jeg kunne kommunisert tydeligere, men var ikke det jeg tenkte på der og da. Hvis det blir en gang til kommer mitt fødebrev til å bestå av IKKE LIGGENDE, med en liten presisering om at hvis det er helt helt medisinsk nødvendig er det såklart noe annet. Anonymkode: a46ef...056 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #7 Skrevet 3. mai 2023 Sjekk ut Fodebagen på Instagram. Ryggleie er egentlig den minst naturlige stillingen for den fødende, men mest praktiske for hjelperne. Anonymkode: f426a...9f5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #8 Skrevet 3. mai 2023 Noen ganger må man føde i en spesifikk stilling for at jordmor/lege skal komme til med sugekopp, tang, det er festet duppeditter (som det heter på fagspråket) på hodet til babyen, etc. Jeg hadde også lest mye om fødestillinger og skulle nå IKKE føde på ryggen nettopp pga det du sier. Men har altså endt opp med å føde begge ungene mine liggende i den klassiske på-ryggen-stillingen For meg var det bare det som passet. Det var ingenting jeg måtte, ingen medisinsk eller praktisk grunn. Det var bare det som funket for meg. Det var fullstendig uaktuelt å kare seg opp på kne eller på en krakk, etc. Har hatt to styrtfødsler, og begge gangene var det uutholdelig vondt å bevege seg. Lå musestille i fosterstilling helt til pressfasen, hvor jeg måtte ha hjelp til å komme meg over på rygg, og å reise meg på noe vis hadde vært uaktuelt. Anonymkode: 0e87e...099 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #9 Skrevet 3. mai 2023 2 minutter siden, Jumbojet30 said: Jeg tror at mange ganger føder mange kvinner på ryggen fordi det er enklest for helsepersonell å komme til. Jeg ville ikke peke finger mot noen, men det var nettopp dette jeg mistenkte også. Har to venninner som mener at de ble lurt til å føde på ryggen, selv om de hadde tydelig gitt beskjed om at de ønsker å føde på en krakk eller på alle fire. Og de fikk grad 2 og 3 rifter. Skjønner godt at det er ikke super ergonomisk for en jordmor å hjelpe føde et barn når kvinnen sitter på en krakk, men synes det er synd når dagens kunnskap om fordeler ved andre stillinger er så tydelig. Er bare litt engstelig fordi jeg er ikke den mest kravstore og kan fort blir overkjørt av noen som er mer bestemt i sårbare situasjoner. Anonymkode: 96b3f...c82 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #10 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville ikke peke finger mot noen, men det var nettopp dette jeg mistenkte også. Har to venninner som mener at de ble lurt til å føde på ryggen, selv om de hadde tydelig gitt beskjed om at de ønsker å føde på en krakk eller på alle fire. Og de fikk grad 2 og 3 rifter. Skjønner godt at det er ikke super ergonomisk for en jordmor å hjelpe føde et barn når kvinnen sitter på en krakk, men synes det er synd når dagens kunnskap om fordeler ved andre stillinger er så tydelig. Er bare litt engstelig fordi jeg er ikke den mest kravstore og kan fort blir overkjørt av noen som er mer bestemt i sårbare situasjoner. Anonymkode: 96b3f...c82 I den sillingen er det enkelt for jordmor å støtte mellomkjøttet for å unngå rifter. At de du kjenner fikk rifter trenger ikke ha noe med fødestillingen å gjøre. Jeg ville ikke låst meg på dette før fødsel... Ta det som det kommer. Anonymkode: 0e87e...099 1 1
Regnbuefisk Skrevet 3. mai 2023 #11 Skrevet 3. mai 2023 Begge mine fødsler var litt økt risiko pga blosteykk/svangerskapsforgiftning. Da ble det så mye ekstra utstyr at jeg ikke fikk bevege meg så mye. Med første syntes jeg det var skikkelig vanskelig, for da var jeg veldig usikker + fikk en jordmor som ikke var noe interessert i hva jeg ønsket, så jeg ble bare liggende på ryggen i senga da. Med nr to fikk jeg reise meg og gå rundt så mye jeg klarte. Selve utdrivningen gikk så fort at det ikke falt meg inn å endre stilling en gang. Opplevde det som veldig fint å presse på ryggen denne gangen. Fikk til å samarbeide godt med kroppen min.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #12 Skrevet 3. mai 2023 Jeg hatet den fødebenken og var ikke kjempehappy for å ligge på rygg jeg heller; men det var ganske tydelig at jordmødrene ville ha en slik, på rygg og på den utrolig ukomfortable benken. Det er nok en del av oss førstegangsfødende som ikke kjenner eller vet hva kroppen aller helst vil, eller "går inn i oss selv" og så har man ikke kapasitet eller krefter til å kjempe den kampen der. Jeg endte med å presse som en gærning for å få ut barnet, og så fort det var gjort så ville jeg opp/vekk fra den benken. Om det blir flere barn på meg så blir det prekestol eller på alle 4, de får meg ikke opp på den flere ganger. Kort sagt, når du er der og dagen kommer, så gi beskjed! Det er greit at det er medisinsk viktig at de kommer til, men om du har en regulær fødsel så må du få gjøre det slik du føler du får mest lindring/komfort/trivsel. Anonymkode: 0c245...bef 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #13 Skrevet 3. mai 2023 Ble kommandert fra ryggleie til knestående av jordmor grunnet at hjerterytmen sank hos barnet. Så noen jordmødre tenker heldigvis annerledes. Anonymkode: e097b...6b3
WilhelmineAmalie Skrevet 3. mai 2023 #14 Skrevet 3. mai 2023 Jeg hadde ikke tenkt å ligge på rygg. Ville bruke tyngdekraften. Men ente med at jeg ville på rygg og jordmødrene ville ha meg opp😂
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #15 Skrevet 3. mai 2023 Født to ganger og jordmor har aldri bedt meg om noen som helst stilling, men oppfordret meg til å gjøre det jeg syntes føltes best. Tenker en grunn til at mange føder på ryggen er a) Hvis jordmor sjekker der nede er det lettere å se når man ligger og b) den fødende er sliten og syns det er deilig å ligge å hvile (så godt det er mulig) mellom riene. Fødte nr 1 på rygg og nr 2 på alle fire i sengen. Men lå i forskjellige stillinger i løpet av fødselen, alt ettersom hva jeg følte behov for underveis. Tenker det er unødvendig å skrive i et fødebrev hvordan man vil føde. Du aner jo ingenting om hvordan fødselen blir, blir den kan vare i flere døgn, eller være over på et par timer. Og man aner ikke hvordan du vil oppleve smertene under fødselen og hvordan stilling du opplever best smertelindring. Kan jo hende du syns det er deilig å ligge også. Mitt beste tips, ikke planlegg for mye! Anonymkode: bbe48...63f 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #16 Skrevet 3. mai 2023 Umulig å planlegge hva slags fødestilling du vil bruke, dette er ting som bare skjer. Jeg fødte uten smertelindring og hadde planlagt å bruke forskjellige fødestillinger som lindring. Prøvde allverdensstillinger fra alle fire, til både sittende og stående. Barnet kom likevel da jeg lå på rygg fordi det ble vakuumforløsning og da er det ikke noe valg. Da hadde jeg trykket en time, var utslitt, gråt etter narkose og ville bare bli ferdig. Ga totalt blaffen i hvilken posisjon de ville ha meg i, hadde stilt meg på hodet om det ville hjulpet på å få ut barnet. mener ikke å skremme deg ts, jeg hadde en aldeles strålende fødselsopplevelse! 🥰 Ikke planlegg så mye, kroppen og helsepersonell vet best! Anonymkode: 2ed71...6e2 2
Hirka89 Skrevet 3. mai 2023 #17 Skrevet 3. mai 2023 Har inntrykk av at veldig mange ligger under hele fødselen, og føder på rygg. Hvorfor er det sikkert mange forskjellige årsaker til. Men du velger i utgangspunktet selv. Jeg stod med prekestol mesteparten av tiden, orket ikke tanken på å sitte eller ligge. Å stå hjelper også baby fortere og lenger ned i bekkenet. Når jeg kunne begynne å presse så prøvde jeg flere forskjellig stillinger. Først stående på prekestol, så sittende på fødekrakk, deretter stående på knærne i senga. Men til slutt måtte det bli vakum og da måtte jeg ligge på ryggen i senga. Men av de 8 timene fødselen varte så var det kun siste 30 minuttene jeg lå på ryggen. Skal bli satt i gang med nr.2 i morgen, og tenker jeg helst vil unngå å ligge på rygg om jeg kan. Men tar ting som det kommer. Det viktigste tror jeg er å prøve ut litt forskjellig ting for å finne den stillingen som funker best for deg 🙂
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #18 Skrevet 3. mai 2023 Du kan komme med ønsker, og endre mening underveis. Har lest litt fødselhistorie. Før i tiden hjalp kvinner hverandre, da var fødestillingene nok mer på alle 4, sittende osv. For å ta i bruk tyngdekraften. Når leger ble endel av helsetilbudet under fødsel havnet kvinnen på ryggen..... for det var best for legen. Første fødsel prøvde jeg alt, endte på ryggen da det tilslutt var nødvendig med tang. Andre gang på siden, med hevet seng hode var da selvfølgelig høyest opp. Anonymkode: d4e39...eb8 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #19 Skrevet 3. mai 2023 Før min første fødsel, leste jeg selv masse om hvor bra det er å føde på alle fire, hvor mye enklere fødselen går pga tyngdekraften, osv. Jeg var helt åpen for å prøve andre stillinger, det var også min jordmor, som oppfordret meg å prøve å bytte stilling og prøve litt forskjellig. Og må si at åpningsriene syntes jeg var enklere å holde ut stående, så jeg hoppet ned av senga og sto for hver rie. Men med presserier ble det noe helt annet, for min del. I praksis, ble det å føde liggende på ryggen et eneste alternativ som funket for meg. I den stillingen var smertene mindre enn i andre stillinger som jeg prøvde, og jeg følte jeg hadde mer kontroll på presiserer. Pluss at jeg var sliten og orket ikke annet. Etter to fødsler, konkluderer jeg altså at det ikke er helt tilfeldig at mange føder på ryggen, og nei, det er ikke pga av "historiske årsaker, at slik skulle det være enklere for mannlig lege å følge med på fødselen". Prøv hva som funker på deg, TS, jeg tror jordmor vil være åpen for at du skal prøve litt forskjellig. Anonymkode: c024f...06d 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #20 Skrevet 3. mai 2023 Jeg har født 3 ganger. To på rygg og nå siste på alle fire. Jeg hadde i fødebrevet at jeg gjerne ville unngå å føde på ryggen denne gangen pga bekkensmerter 😊 Anonymkode: bf4e4...b9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå