AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #1 Skrevet 3. mai 2023 Min svigermor røsker babyen ut av hendene på meg når vi er på besøk, noe vi er ganske ofte. Hun kan gå med baby i flere timer og ingen får holde. Jeg forstår jo at hun bare er stolt og det er absolutt ingenting vondt i henne. Likevel ble jeg litt irritert en dag da baby begynner å gråte, og jeg sier «nå er han nok sulten» som ett hint for å få baby tilbake for å gi mat. Jeg kjenner babyen min og eneste gangene han gråter er når han er sulten. Men dette skal hun ikke høre på, hun begynner å bysse å gå rundt og tilslutt slutter baby å gråte og «gir opp». Ble da redd baby er sulten uten å få mat siden hun ikke ville høre. Tilslutt begynte han å grine igjen, og jeg sier igjen at han er sulten. Da spør hun babyen «er du sulten? vil du til mamma?» også begynner hun å trøste baby igjen, uten å gi han for å se om han slutter. Heldigvis sluttet han ikke og jeg fikk matet han. Er det flere som har det slik? Hun er som sagt ingenting vondt i men det er litt frustrerende. Baby er 1,5 mnd gammel Anonymkode: f500d...807 1 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #2 Skrevet 3. mai 2023 Du må sette grenser. Babyen kommer først. Åssen skal dette gå når ungen maser om godteri hver gang bestemor kommer? (Og hun gir) Anonymkode: b7732...f9a 12 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #3 Skrevet 3. mai 2023 Jeg har aldri blitt så overkjørt i hele mitt liv som når jeg fikkk baby. At besteforeldre, og enkelte andre også, evner å være så frekk å overkjøre slik, som om vi ikke har peiling på vårt eget barn, det er så ekstremt respektløst og provoserendes. Anonymkode: 3bc5f...3aa 4 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #4 Skrevet 3. mai 2023 "Kom til mamma, så kan du kose deg med bestemor igjen etterpå". Og så tar du babyen. Ikke rart unger vokser opp uten grenser, når foreldre er så tafatte. Anonymkode: 60eaa...880 12 5
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #5 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må sette grenser. Babyen kommer først. Åssen skal dette gå når ungen maser om godteri hver gang bestemor kommer? (Og hun gir) Anonymkode: b7732...f9a Jeg har satt grenser. Jeg fortalte i 3 måneder, flere ganger OM DAGEN, at baby hater å bli lagt i fra seg uten kroppskontakt (klistermerkebaby) og hveeeeeeer gang overkjørte bestemoren meg med å si «jamen la meg bare prøve» eller å bare ta babyen å bysse han. Det handler ikke om at vi ikke klarer å sette grenser for vi setter dem, det er derfor ordvalget «overkjørt» nå blir brukt. Vi blir rett og slett overkjørt over de ekstreeeeemt tydelige grensene vi setter. Anonymkode: 3bc5f...3aa 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #6 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har satt grenser. Jeg fortalte i 3 måneder, flere ganger OM DAGEN, at baby hater å bli lagt i fra seg uten kroppskontakt (klistermerkebaby) og hveeeeeeer gang overkjørte bestemoren meg med å si «jamen la meg bare prøve» eller å bare ta babyen å bysse han. Det handler ikke om at vi ikke klarer å sette grenser for vi setter dem, det er derfor ordvalget «overkjørt» nå blir brukt. Vi blir rett og slett overkjørt over de ekstreeeeemt tydelige grensene vi setter. Anonymkode: 3bc5f...3aa Det er ikke tydelig, det du beskriver her. Du må vise. Når babyen skal ha mat, skal du ikke stå forsiktig på sidelinja og trippe som en forsiktig mus og pipe litt "er du sulten? Hvis bestemor tillater at du får mat?". Du skal fysisk ta babyen fra bestemor og si: "Nå er han sulten, jeg får mate ham. Så kan du holde ham etterpå". Anonymkode: b7732...f9a 12 1
Tipaa Skrevet 3. mai 2023 #7 Skrevet 3. mai 2023 Fy fan så provoserende å lese.. Hadde bare røsket babyen ut av armene hennes. Få ungen min!! Og hvis ho nekter, bare svare: Det var ikke et spørsmål! Få ungen min nå! Hvor er mannen din da? Står han bare og ser på? 9 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #8 Skrevet 3. mai 2023 Vær tydlig. Si at nå skal du mate så du må få han tilbake. Ikke gi deg. Ikke hint. Om hun krangler og ikke vil gi deg baby så får mannen ta en alvorsprat med henne. Anonymkode: 50ab6...712 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #9 Skrevet 3. mai 2023 Hadde ikke orket å besøke så ofte hvis hun absolutt må drive på sånn. Anonymkode: daaa6...b15 7 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #10 Skrevet 3. mai 2023 Jeg ville bare blitt ekstremt tydelig. Ser ikke vitsen med å dille og være forsiktig her. Anonymkode: f2f5a...5ca
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #11 Skrevet 3. mai 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har satt grenser. Jeg fortalte i 3 måneder, flere ganger OM DAGEN, at baby hater å bli lagt i fra seg uten kroppskontakt (klistermerkebaby) og hveeeeeeer gang overkjørte bestemoren meg med å si «jamen la meg bare prøve» eller å bare ta babyen å bysse han. Det handler ikke om at vi ikke klarer å sette grenser for vi setter dem, det er derfor ordvalget «overkjørt» nå blir brukt. Vi blir rett og slett overkjørt over de ekstreeeeemt tydelige grensene vi setter. Anonymkode: 3bc5f...3aa Jo, det handler faktisk om at du ikke klarer å sette grenser. Blir første grense ikke overholdt, må man sette en ny og strengere grense. Blir den heller ikke overholdt, så en tredje. Til sist settes grensen ved ytterdøren. Du skulle ha kastet kjerringen ut av huset og ikke bedt henne inn igjen. Anonymkode: 6f920...9d5 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #12 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har satt grenser. Jeg fortalte i 3 måneder, flere ganger OM DAGEN, at baby hater å bli lagt i fra seg uten kroppskontakt (klistermerkebaby) og hveeeeeeer gang overkjørte bestemoren meg med å si «jamen la meg bare prøve» eller å bare ta babyen å bysse han. Det handler ikke om at vi ikke klarer å sette grenser for vi setter dem, det er derfor ordvalget «overkjørt» nå blir brukt. Vi blir rett og slett overkjørt over de ekstreeeeemt tydelige grensene vi setter. Anonymkode: 3bc5f...3aa Dette er ikke grenser. Dette er at du gir etter. Om det hadde skjedd ville jeg bare tatt baby og gjort mitt, og ignorert. Ville jeg fortsatt følt meg presset ville jeg sagt "da drar vi hjem og gjør det på min måte der". Anonymkode: f2f5a...5ca 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #13 Skrevet 3. mai 2023 Det er faktisk så lett som at du går bort til bestemor som har babyen, sier «sånn, nå tar jeg babyen» mens du fysisk tar babyen fra bestemoren. Ikke sikkert bestemor vil synes det er noe ålreit, men det er eneste måten å ikke bli overkjørt på. Anonymkode: 08768...7e4 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #14 Skrevet 3. mai 2023 Sikkert ikke unormalt, men det er du som må sette grenser. Det er ditt barn. Vær konkret; "nå er han sulten, gi han til meg". Husker selv hvor ivrige besteforeldre var i begynnelsen. Måtte sette grenser for meg og barnet mitt. Det gjelder også senere når de vokser til. Ditt barn dine regler. Anonymkode: 8e6e1...0ee 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #15 Skrevet 3. mai 2023 "Nå har du ødelagt tilliten jeg har vist deg ved å la deg holde barnebarnet ditt. Du lytter ikke når jeg ber deg gi barnet tilbake til meg. Derfor får du ikke holde barnet lenger. Hvis du vil ha tips til hvordan du kan bygge opp tilliten igjen så kan du si fra." Anonymkode: c59c2...ab8 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #16 Skrevet 3. mai 2023 Det er ganske vanlig at besteforeldre PRØVER å ta mer enn du vil. Men altså, her er det du som ikke setter grenser. En grense er både å si ifra hvilken handling du ikke godtar, men også å si ifra hva konsekvensen av å overskride grensen blir - og så gjennomføre den. Du holder babyen. BEstemor kommer. Bestemor vil holde. Du sier klart ifra at "Når han gråter, vil jeg ha ham tilbake. Om jeg ikke får ham tilbake når jeg ber om det, får du ikke holde ham". Bestemor gir ikke babyen tilbake. Neste gang lar du henne ikke holde. Hun kommer neppe til å fysisk rive ham ut av armene dine - da gjør du motstand, og sier ifra at om hun prøver ta ham fysisk fra deg, får hun ikke komme på besøk. Osv. Anonymkode: eae36...f75 1
Maskinfører Skrevet 3. mai 2023 #17 Skrevet 3. mai 2023 Mulig hun føler det er deg hun bærer i armene det er nok ett savn for en hver mor 🙂
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #18 Skrevet 3. mai 2023 Maskinfører skrev (1 minutt siden): Mulig hun føler det er deg hun bærer i armene det er nok ett savn for en hver mor 🙂 Lol… Anonymkode: 98714...6f6 7
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #19 Skrevet 3. mai 2023 Det er mange tråder om dette både nå og før. Har opplevd det samme selv. Spesielt med førstemann. Var ekstra sårbar da og har faktisk fortsatt vonde minner fra det.. svigermor hadde til og med for vane å røske ham ut av hendene når han gråt:/ som hun trodde hun kunne trøste bedre enn en mor/far. Har i ettertid sett at hun har gjort det samme med baby til min svigersøster.. lurer virkelig på hva hun tenker 🤔😆 For vår del ble det såpass vanskelig at vi valgte å fjerne oss litt fra svigers. Det tror jeg ble sårt for de, og jeg tenker at hvis de (spesielt svigermor) hadde spilt kortene bare litt annerledes , så ville ting vært annerledes. Tror det jeg prøver å si er at dette fremstår som vanlig, og det finnes helt sikkert psykologiske mekanismer bak som kan forklare det (posisjonering osv), men når man ser hvor mye det plager en nybakt mor så vet jeg hvertfall at jeg aldri kommer til å gjøre det slik selv. Uansett hvor ulik jeg er min fremtidige svigerdatter vil jeg være lydhør og sensitiv overfor henne. Ser at besteforeldre med denne innstillingen definitivt vinner på det i lengden. og må bare legge til at samvær med slike svigers ble mye enklere med større barn. Anonymkode: a78ed...fd1 4
Maskinfører Skrevet 3. mai 2023 #20 Skrevet 3. mai 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Lol… Anonymkode: 98714...6f6 Sånn ere 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå