Gå til innhold

Er det slik at en jente ikke kan bli gravid uten eggløsning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan en jente bli gravid uten den korte tiden med eggløsning? 

jeg er ung og ikke noe erfaring angående dette temaet, men blitt sammen med en jente for litt siden, vi har ikke hatt sex enda.

jeg har prøvd å søke litt om dette på nett men blir ikke så mye klokere og vil ikke spørre ho om dette da det sikkert er et dumt spørsmål og vil ikke dumme meg ut fremfor ho. 

hvis vi har sex sammen og ho ikke har eggløsning er det da trykt om kondomen sprekker eller om vi har sex uten kondom? Kan ho bli gravid alltid hvis ho får sæd i musa? Hvis ikke, vet ho selv når ho har eggløsning så det kan bli tryggere sex?

Anonymkode: f9091...44a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sædceller kan leve i fem dager så det du vurderer er ikke trygt uansett.

Anonymkode: 36cf5...c0d

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

og nei hun vet ikke med sikkerhet når hun har eggløsning.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun vet ikke sikkert at hun har eggløsning med mindre hun tester for eggløsning ved å tisse på en teststrimmel. Og det er det ingen som driver med, untatt folk som prøver veldig hardt å bli gravide. Man kan derfor ikke være sikker. Anbefaler kondom eller annen prevensjon når dere er så unge, regner med dere ikke ønsker barn med det første :)

Anonymkode: 3cef1...d51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man er nødt til å spørre om det så er man kanskje for ung til sex 🫣🤣 

Anonymkode: 6e57b...b44

• Liker 3
Skrevet

Men...bruk kondom. Om hun har 100 prosent stabil syklus og vet når hun har har eggløsning ikke ha sex 2-4 dager før eggløsning .. ikke på dagen.

Men om du ikke vet bruk kondom hele tiden 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan en jente bli gravid uten den korte tiden med eggløsning? 

jeg er ung og ikke noe erfaring angående dette temaet, men blitt sammen med en jente for litt siden, vi har ikke hatt sex enda.

jeg har prøvd å søke litt om dette på nett men blir ikke så mye klokere og vil ikke spørre ho om dette da det sikkert er et dumt spørsmål og vil ikke dumme meg ut fremfor ho. 

hvis vi har sex sammen og ho ikke har eggløsning er det da trykt om kondomen sprekker eller om vi har sex uten kondom? Kan ho bli gravid alltid hvis ho får sæd i musa? Hvis ikke, vet ho selv når ho har eggløsning så det kan bli tryggere sex?

Anonymkode: f9091...44a

Er du klar for å bli pappa? Nei? Ikke ha sex.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Si ikke det. Kunnskapsløsheten råder i alle aldersklasser. Det er også slik, i hvert fall da jeg gikk på skolen, at jenter og gutter ble delt i seksualundervisningen fordi gutter trenger ikke å vite om mensen og sånne ekle greier.

Til ts. Ja, det er slik at hun bare kan bli gravid 1-2 dager i måneden, og det er den dagen hun har eggløsning og så lenge egget er levedyktig. Likevel, dine sædceller kan leve i flere dager inni henne. Opptil seks dager (og kanskje lenger og, men det er ikke så vanlig) kan sædcellene leve inni der og vente på egget. Altså er den usikre perioden i realiteten på 7-9 dager. Etter eggløsning derimot er det helt trygt. Men dette forutsetter jo så klart at hun kjenner sin egen kropp godt nok. Og det er ikke sikkert. Jeg er snart førti og det er kun de siste fem årene jeg har lært kroppen min nok å kjenne til å vite når det er trygt og ikke. Det beste er å bruke kondom!

Anonymkode: 30aeb...11d

• Liker 3
Skrevet

Du kan aldri belage deg på trygge perioder, og det er alltid en risiko for graviditet.

Det er riktig at man ikke kan bli gravid utenom det fertile vinduet rundt eggløsning.

Men kvinner kan ha ustabil syklus, eggløsning før og etter de antok det.

Og enkelte får spontan eggløsning - slik at de blir gravide på et tidspunkt de antok det ikke skulle være mulig. I tillegg kan sædceller overleve lengre enn normalen.

Så: bruk kondom, lær deg å ta den på riktig - og hopp gjerne av i svingen. Altså trekke deg ut i god tid før utløsning. 

Er mye man kan gjøre seksuelt sammen som ikke innebærer samleie. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mange voksne og som ikke er helt klar over disse tingene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syns det er dritbra du tør å spørre istedet for å gå inn i det og lukke øynene for kunnskapen og ende opp med å bli for tidlig foreldre. Så creds til deg!

For å svare på spørsmålet ditt så er det slik at menstruasjonen kan være veldig ustabil, spesielt i ung alder, men det kan den også fortsette å være. Gjennomsnittlig vil en syklus vare ca 28 dager, og da vil eggløsning komme ca på dag 14 (syklusdag 1 er dagen du får menstruasjon). MEN, det er få som faktisk har en så stabil syklus, eller som har akkurat 28 dager. Og det er svært få som vet når de har eggløsning. Noen kan få små murringer/smerter i egglederne, og få noe annerledes slim/utflod, men de færreste legger merke til dette. Dessuten kan sædceller leve flere dager i jenta, og kan derfor bli befruktet før/senere enn man selv tror. 

Altså: ikke bruk eggløsning som en måte å unngå graviditet på. Men, ikke vær redd for å ha sex heller, men det beste er jo å bruke prevansjon om man ønsker å unngå dette. Så vet jeg at mange ønske rå droppe kondomen, og for alt du vet, kan det jo være hun går på en annen form for prevansjon. Det lureste du kan gjøre er å faktisk snakke med henne om dette slik at dere begge kan ha sex trygt og uten å bekymre dere. Skjønner det kan være litt flaut og ta opp, men tror nok de fleste jenter syns det er fint at det snakkes om, for det skaper jo en trygghet mellom dere.

Anonymkode: fad73...917

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor gammel dere er og hun....men om hun vil begynne på prevensjon...google p ring. Dette er en ring som sitter inni skjeden i 3 uker og sp 1 uke ut. Du kan ikke 99 prosent ikke bli gravid. Men med denne slipper hun eventuelt å ta p pillene...for disse er det viktig å ta samme tid hverdag.. ikke glemme dem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg fulgte dårlig med i timene på skolen, og lærte ikke før jeg var 23 år at man kun kan bli gravid ved eggløsning. For min del så var det egentlig ganske bra jeg ikke visste, ellers hadde jeg aktivt prøvd å blitt tenåringsmamma😅

Anonymkode: aebca...cbf

AnonymBruker
Skrevet

Det du spør om er en prevensjonsmetode som baserer seg på "sikre perioder" (i hermetegn for det finnes ingen sikre perioder), og det regnes for å være en svært usikker metode, kun egnet for par som uansett snart planlegger å bli gravide, men bare skal vente noen måneder så det gjør ingenting om de blir gravide før. 

Du kan lese om befruktning på sex og samfunn her, les særlig siste avsnitt: 

https://sexogsamfunn.no/kropp/egglosningogbefruktning/#

Det store problemet er at eggløsning ikke alltid kommer på samme tid, den kan plutselig komme tidligere eller senere enn vanlig, og det kan man ikke vite. Poff, uplanlagt gravid. 

Kondom er et supert alternativ 🙂 

Anonymkode: da8f8...2ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Egget kan bare befruktes i et døgn etter at det har løsnet fra egglederne i en kvinnes underliv.

Sædcellene derimot, kan leve i opptil 5-7 dager inne i livmoren, så de kan ligge klar der og vente på eggløsningen og befrukte egget, enda det kanskje var nesten en uke siden dere faktisk hadde sexen.

Det er altså ganske risky å satse på "sikre perioder", fordi kvinner ikke alltid kan kjenne eller vite akkurat når de har eggløsning. Beregner man feil eller får eggløsning noen dager etter "normalen" kan man bli gravid om man da har samleie ubeskyttet, fordi dere trodde det var trygt da.

Dere bør satse på prevensjon. Kan jenta bruke p-piller er dette ofte regnet for å være en trygg prevensjon, men det finnes andre. Hun bør snakke med fastlegen eller helsesøster på skolen om prevensjon, hvis dere ikke vil bruke kondom.

Anonymkode: 0b3be...d0a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Badebuksa2.0 skrev (9 timer siden):

Er du klar for å bli pappa? Nei? Ikke ha sex.

Tull. Man kan fint ta abort. Ellers fins det et hav av prevensjonsmidler der ute.

Anonymkode: 57870...bd7

AnonymBruker
Skrevet

Eggløsningen kan flytte på seg. 

Anonymkode: 569f4...b1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Tull. Man kan fint ta abort. Ellers fins det et hav av prevensjonsmidler der ute.

Anonymkode: 57870...bd7

Kan han ta abort? Jøss.

Det eneste prevensjonsmiddelet som er aktuelt for ham er kondom, og det har han allerede nevnt i innlegget. Og tatt høyde for at det kan sprekke.

Det er BRA det finnes gutter tenker på slikt, og faktisk er litt redd for å gjøre jenta gravid. Nok av idioter som trekker på skuldrene og skyver hele ansvaret over på jenta. Som igrunn er akkurat det du gjør her 👆

Anonymkode: 355a8...8b4

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan han ta abort? Jøss.

Det eneste prevensjonsmiddelet som er aktuelt for ham er kondom, og det har han allerede nevnt i innlegget. Og tatt høyde for at det kan sprekke.

Det er BRA det finnes gutter tenker på slikt, og faktisk er litt redd for å gjøre jenta gravid. Nok av idioter som trekker på skuldrene og skyver hele ansvaret over på jenta. Som igrunn er akkurat det du gjør her 👆

Anonymkode: 355a8...8b4

Ja, kan kan så klart ta abort. Er ikke så big deal.

Anonymkode: ed1df...fc3

AnonymBruker
Skrevet

I gjennomsnitt er det ca 1 uke per mnd som er utrygg å ha sex i, mtp på graviditet, når man regner med hvor lenge sæd kan overleve. I praksis må du alltid ta høyde for at kvinner kan bli gravide når du har sex, fordi veldig mange kvinner har uregelmessige sykluser og de kan ikke kjenne når de har eggløsning. De kan i beste fall anta, men mange har i grunnen null kunnskap om egen kropp. Kvinner er gjerne like grønn som menn frem til de evt. prøver å få barn og ønsker vite litt mer.

Anonymkode: ebdd8...5c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I gjennomsnitt er det ca 1 uke per mnd som er utrygg å ha sex i, mtp på graviditet, når man regner med hvor lenge sæd kan overleve. I praksis må du alltid ta høyde for at kvinner kan bli gravide når du har sex, fordi veldig mange kvinner har uregelmessige sykluser og de kan ikke kjenne når de har eggløsning. De kan i beste fall anta, men mange har i grunnen null kunnskap om egen kropp. Kvinner er gjerne like grønn som menn frem til de evt. prøver å få barn og ønsker vite litt mer.

Anonymkode: ebdd8...5c5

Det hjelper ikke å kjenne sin egen kropp. Kvinner med regelmessig syklus kan plutselig og helt uten forvarsel få en uvanlig tidlig eller sen eggløsning. 

Anonymkode: da8f8...2ee

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...