Gå til innhold

Gleder du deg til selvkjørende biler?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

svartkatt skrev (5 minutter siden):

De er her allerede?  Eller teller ikke autopilot?

"Autopilot" slik det er i dag, er kun et konseptnavn blant Tesla og kanskje andre produsenter, men det er ikke reelt sett helt autonom autopilot slik teknologien er på personbiler i dag. 

Anonymkode: 6af50...46a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

"Autopilot" slik det er i dag, er kun et konseptnavn blant Tesla og kanskje andre produsenter, men det er ikke reelt sett helt autonom autopilot slik teknologien er på personbiler i dag. 

Anonymkode: 6af50...46a

Okei. Har ikke så peiling. Men var passasjer i en slik Tesla. Tenker jeg vil trenge tid på tilvenning.. ellers greier jeg meg nok fint uten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svartkatt skrev (35 minutter siden):

De er her allerede?  Eller teller ikke autopilot?

Det som Tesla kaller for autopilot, er nøyaktig det samme som andre biler har, og har hatt i mange år. Men da kalles den ”Laneassist”. Det er det er, men de som kjøper Tesla mener bestemt at bilen klarer å kjøre helt på egenhånd, noe som er helt feil. Det selges også vekter, som festes på rattet, som skal lure systemet til å tro at sjåføren har henda på rattet, som står uttrykkelig i brukerhåndboka til Tesla, at de SKAL ha. Tror du det er trygt å sitte på med som ikke har henda på rattet? Jeg ville ikke vert det. For når den dagen kommer at vi har autonome kjøretøy, er hastigheten vesentlig lavere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et eller annet tidspunkt i fremtiden vil vi sjokkert tenke tilbake til den tiden da enhver idiot fikk manøvrere et kjøretøy i metall på ett tonn i 100km/t der det ferdes folk. 

Men det blir neppe i min levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tdm900 skrev (59 minutter siden):

Det som Tesla kaller for autopilot, er nøyaktig det samme som andre biler har, og har hatt i mange år. Men da kalles den ”Laneassist”. Det er det er, men de som kjøper Tesla mener bestemt at bilen klarer å kjøre helt på egenhånd, noe som er helt feil. Det selges også vekter, som festes på rattet, som skal lure systemet til å tro at sjåføren har henda på rattet, som står uttrykkelig i brukerhåndboka til Tesla, at de SKAL ha. Tror du det er trygt å sitte på med som ikke har henda på rattet? Jeg ville ikke vert det. For når den dagen kommer at vi har autonome kjøretøy, er hastigheten vesentlig lavere.

Nei, altså jeg ga beskjed at det der trengte han ikke gjøre med meg ombord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

svartkatt skrev (10 minutter siden):

Nei, altså jeg ga beskjed at det der trengte han ikke gjøre med meg ombord. 

Så bra👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke bil i dag og kommer neppe tilby anskaffe bil bare fordi de blir selvkjørende.

Jeg kan ta så mye buss og bane jeg vil for en brøkdel av prisen jeg hadde måttet betale bare for å få innendørs parkering. Like chill, bare billigere og raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Har du ikke fått med deg hvem BG er? Hva han står for? 

Anonymkode: 677f7...ac6

Jo det har jeg, spørsmålet er vel heller om du har det?

Anonymkode: 60681...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hjelper ikke at du skriver det, dessverre. Selvkjørende biler kan og vil hackes. Det er en selvfølgelighet akkurat som man hacker en pc. 

Tror du at alle i verden er snille og ønsker alle andre godt? Fakta er, dessverre, at de som har skaffet seg penger og makt har gjort det på grusomme måter som oftest. 

Anonymkode: 677f7...ac6

Det kan ikke selvkjørende biler også

Anonymkode: 60681...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Var det ikke en som lå ruset og sov i en tesla som kjørte selv?? Kjempe flott. :sarkasme:

Anonymkode: b40b6...603

Bedre at bilen kjørte enn at den rusete kjørte

Anonymkode: 60681...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke!

Selv ved selvkjørende bilen må sjåføren være oppmerksom for å kunne overstyre systemet hvis det skjer noe galt, og når jeg ser at folk tenker å lese avisen eller se film i stedet for å følge med, er det noe som skremmer meg.

Anonymkode: 76c4b...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (18 timer siden):

Heller selvkjørende biler enn førere som kjører mens de sjekker mobilen og kjefter på unger i baksetet mens de kjører i 130km/t i 100-sonen. Mye heller.

Mer smidig trafikkavvikling vil også gi redusert behov for veiinvesteringer og derfor høyere skatter og avgifter.

Naiv kommentar. Du tror komputere er feilfrie? Hva hvis AI'en i bilen begynner å tenke selv? Hva hvis det sprer seg et virus på noen sekunder i samtlige biler ute på veien og samtlige krasjer? Det er langt fra utenkelig.

Mye større sannsynlighet for at et større antall datamaskiner kollapser, samtidig, enn at det skjer med mennesker som pr 2023 ikke kan hackes. 

Selv om enkelte kaller mennesker "hackable animals".

Anonymkode: 677f7...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det kan ikke selvkjørende biler også

Anonymkode: 60681...9e3

Hæ?

Anonymkode: 677f7...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jo det har jeg, spørsmålet er vel heller om du har det?

Anonymkode: 60681...9e3

Absolutt

Anonymkode: 677f7...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Naiv kommentar. Du tror komputere er feilfrie?

De er besentlig mer feilfrie enn mennesker, og har ifattelig mye større regneevne.

Før vi rekker å reagere etter et nedarvet og tvungwt mønster fra når vi var jegere od samlere så har bilen regnet ut to millioner scenarier og valgt det beste svenariet.

Utfordringen vi skal fokusere på er:

Det beste scenariet for hvem?

Svaret er ikke gitt, men valgene presser seg på.

Selvkjørende biler er ikke et om-spørsmål, det er et når-spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 5/3/2023 at 5:14 PM, tdm900 said:

Det som Tesla kaller for autopilot, er nøyaktig det samme som andre biler har, og har hatt i mange år. Men da kalles den ”Laneassist”. Det er det er, men de som kjøper Tesla mener bestemt at bilen klarer å kjøre helt på egenhånd, noe som er helt feil. Det selges også vekter, som festes på rattet, som skal lure systemet til å tro at sjåføren har henda på rattet, som står uttrykkelig i brukerhåndboka til Tesla, at de SKAL ha. Tror du det er trygt å sitte på med som ikke har henda på rattet? Jeg ville ikke vert det. For når den dagen kommer at vi har autonome kjøretøy, er hastigheten vesentlig lavere.

Tesla og flere andre bilmerker er selvkjørende flere steder i USA

Anonymkode: 60681...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Hæ?

Anonymkode: 677f7...ac6

De kan også hackes

Anonymkode: 60681...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.5.2023 den 13.07):

Ja, det gleder jeg meg veldig til.

Aller mest gleder jeg meg til vi oppgraderer veinettet og designer alt rundt selvkjøring. Da må det bli forbudt for ikke-selvkjørte biler å bruke alle våre hovedveier.

Med kun selvkjørende biler vil vi aldre mer ha ting som trafikk. Vi trenger ikke veikryss. Man kan bare suse fremover i 100 km/t med centimeters klarering til biler rundt. Det blir helt fantastisk.

 

Det eneste negative argumentet jeg klarer å ta seriøst er at noen folk synes det er gøy å kjøre bil, og da vil de ikke få lov til det. Det er legitimt, men å hindre fremgang for å ta hensyn til dem er jeg helt imot.

Anonymkode: d1180...573

Flere Gokartbaner som kompensasjon?

Anonymkode: 52007...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/3/2023 at 3:53 PM, AnonymBruker said:

Var det ikke en som lå ruset og sov i en tesla som kjørte selv?? Kjempe flott. :sarkasme:

Anonymkode: b40b6...603

Hva er dumt med det?

Å ta bilen (lovlig) hjem etter en fuktig bytur gleder jeg meg veldig til.

Anonymkode: d1180...573

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...