Gå til innhold

Gleder du deg til selvkjørende biler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt til noen så at du skrev et frekt eller politisk ukorrekt svar på kvinneguiden og krasjer bilen din, fjernstyrt. Tikkende dødsbombe

Anonymkode: 677f7...ac6

På tide å ta av foliehatten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Lykkedykker skrev (Akkurat nå):

På tide å ta av foliehatten..

Hjelper ikke at du skriver det, dessverre. Selvkjørende biler kan og vil hackes. Det er en selvfølgelighet akkurat som man hacker en pc. 

Tror du at alle i verden er snille og ønsker alle andre godt? Fakta er, dessverre, at de som har skaffet seg penger og makt har gjort det på grusomme måter som oftest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det gleder jeg meg veldig til.

Aller mest gleder jeg meg til vi oppgraderer veinettet og designer alt rundt selvkjøring. Da må det bli forbudt for ikke-selvkjørte biler å bruke alle våre hovedveier.

Med kun selvkjørende biler vil vi aldre mer ha ting som trafikk. Vi trenger ikke veikryss. Man kan bare suse fremover i 100 km/t med centimeters klarering til biler rundt. Det blir helt fantastisk.

Det eneste negative argumentet jeg klarer å ta seriøst er at noen folk synes det er gøy å kjøre bil, og da vil de ikke få lov til det. Det er legitimt, men å hindre fremgang for å ta hensyn til dem er jeg helt imot.

Anonymkode: d1180...573

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Har aldri gjort det, og hvertfall ikke nå som Billy Gates tydeligvis er en støttespiller for det. Kommer heller aldri til å sitte på med noen som kjøper en sånn bil. 

Anonymkode: a23c9...ae1

Selvsagt kommer du til å gjøre det. Alle kommer til å gjøre det. Du også. Du trenger å komme deg ut oftere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hjelper ikke at du skriver det, dessverre. Selvkjørende biler kan og vil hackes. Det er en selvfølgelighet akkurat som man hacker en pc. 

Tror du at alle i verden er snille og ønsker alle andre godt? Fakta er, dessverre, at de som har skaffet seg penger og makt har gjort det på grusomme måter som oftest. 

Ikke i min 20+ år med PC har jeg opplevd at noen av de har blitt hacket. Det betyr så klart ikke at mine PC'er ikke KAN bli hacket, men som sagt, har du foliehatten på deg så er en nok redd for det 24/7. 

Endret av Lykkedykker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (Akkurat nå):

Selvsagt kommer du til å gjøre det. Alle kommer til å gjøre det. Du også. Du trenger å komme deg ut oftere.

Ingen kommer til å gjøre det, folk kommer til å gjøre opprør fordi folk vil ha kontroll over sin egen bil, særlig når den kjører i 100 km/t

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lykkedykker skrev (1 minutt siden):

Ikke i min 20+ år med PC har jeg opplevd at noen av de har blitt hacket. Det betyr så klart ikke at mine PC'er ikke KAN bli hacket, men som sagt, har du foliehatten på deg så er en nok redd for det 24/7. 

Tror du at du vinner en diskusjon ved å gå til personangrep på folk? Forstår du at det er gjennomskuet?😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lykkedykker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tror du at du vinner en diskusjon ved å gå til personangrep på folk? Forstår du at det er gjennomskuet?😅

Vinner? Ok, dude. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lykkedykker skrev (4 minutter siden):

Vinner? Ok, dude. 

🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen kommer til å gjøre det, folk kommer til å gjøre opprør fordi folk vil ha kontroll over sin egen bil, særlig når den kjører i 100 km/t

Heller selvkjørende biler enn førere som kjører mens de sjekker mobilen og kjefter på unger i baksetet mens de kjører i 130km/t i 100-sonen. Mye heller.

Mer smidig trafikkavvikling vil også gi redusert behov for veiinvesteringer og derfor høyere skatter og avgifter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tdm900 skrev (18 timer siden):

Joda, det ser bra ut med selvkjørende biler🤓 Eierne liker å skryte av de i hvertfall.

Bare sånn bortsett fra at Tesla absolutt ikke er selvkjørende ennå. Selv om de kaller konseptet "Autopilot" er det ikke fullverdig selvkjørende egenskaper det er snakk om, så ja - inntil videre må man følge nøye med, også når man kjøper en tesla med de nyeste delautonomiske funksjonene. 

Anonymkode: 6af50...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det vil bli bra. Nå virker det utenkelig for mange, men det kommer ikke til å ta lang tid for vi er komfortable med å ligge å sove i baksetet mens bilen kjører mye tryggere enn du selv noen gang vil klare. Det vil blir langt lettere å foreta lengre reiser. Og hva om datteren din som studerer 50 mil unna plutselig trenger sykkelen sin? Jo, du putter den i bilen og sender bilen av gårde uten at du trenger å være med selv. 

Som noen har vært innpå her så er det noen scenarier som er potensielt skumle. Dersom bilene blir styrt av en sentral så betyr det at om noen hacker dette systemet så kan de potensielt kontrollere alle biler. I hvert fall på papiret. Dersom det skjer en gang så vil sannsynligvis folk flest nekte å sette seg i en selvkjørende bil igjen. Derfor må det være et latterlig høyt sikkerhetsnivå på dette.

Anonymkode: 32615...905

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror ikke ratt og pedaler vil forsvinne med det første, fordi mange liker å kjøre litt selv også. Men det vil nok bli en kombinasjon der man lar bilen kjøre på kjipe strekker, også kjører man selv når man har lyst - og ikke bare må. 

Uansett er sannsynligheten for hacking (med mindre man er kjendis og mer eksponert for slik) mye mindre enn trafikkulykker der folk råkjører eller begår førerfeil som fører til ulykker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror det vil bli bra. Nå virker det utenkelig for mange, men det kommer ikke til å ta lang tid for vi er komfortable med å ligge å sove i baksetet mens bilen kjører mye tryggere enn du selv noen gang vil klare. Det vil blir langt lettere å foreta lengre reiser. Og hva om datteren din som studerer 50 mil unna plutselig trenger sykkelen sin? Jo, du putter den i bilen og sender bilen av gårde uten at du trenger å være med selv. 

Som noen har vært innpå her så er det noen scenarier som er potensielt skumle. Dersom bilene blir styrt av en sentral så betyr det at om noen hacker dette systemet så kan de potensielt kontrollere alle biler. I hvert fall på papiret. Dersom det skjer en gang så vil sannsynligvis folk flest nekte å sette seg i en selvkjørende bil igjen. Derfor må det være et latterlig høyt sikkerhetsnivå på dette.

Enig i det, når det først kommer vil folk bli relativt komfortable med det raskere enn man tror. Se f. eks. bare på i hvilken grad mange tar flyreiser for gitt nå. Hadde man spurt folk flest som levde for 100 år siden om de hadde vært villige til å gå inn i et passasjerfly som kunne ta dem til fjernere himmelstrøk, så hadde mange lurt på om man hadde en skrue løs. I dag leer folk flest ikke et øye, selv om man cruiser i 800 km/t i de fleste værforhold, som regel styrt av en autopilot. 

Ja, det vil alltid være en liten risiko, men ser man f. eks. på flytrafikk og automasjon der, så har ikke hacking vært et stort problem. Dessuten trenger man ikke gå for en modell der en bil er fullstendig avhengig av en informasjon fra en sentral. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var det ikke en som lå ruset og sov i en tesla som kjørte selv?? Kjempe flott. :sarkasme:

Anonymkode: b40b6...603

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi..jeg tviler på at jeg klarer å si i fra meg så mye kontroll..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Gleder meg til Christine 2.0. :risterpåhodet:

Anonymkode: 97c0a...c28

Husker den.

Anonymkode: f40d1...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 minutt siden):

Oioi..jeg tviler på at jeg klarer å si i fra meg så mye kontroll..

Det kommer i mange små inkrementelle steg som gjør at når du ser tilbake kan du ikke peke på akkurat når det skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det vil alltid være en liten risiko, men ser man f. eks. på flytrafikk og automasjon der, så har ikke hacking vært et stort problem. Dessuten trenger man ikke gå for en modell der en bil er fullstendig avhengig av en informasjon fra en sentral. 

Enig. Det bør nok være en mulighet for passasjerer i bilen å kunne koble av nettet og la bilen kjøre inn til veikanten dersom det skulle bli behov for det. God sammenligning med flytrafikken. Det er det ikke noe hackingproblemer. På den annen side så styres ikke flyene av en sentral enhet så det blir ikke akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Enig. Det bør nok være en mulighet for passasjerer i bilen å kunne koble av nettet og la bilen kjøre inn til veikanten dersom det skulle bli behov for det. God sammenligning med flytrafikken. Det er det ikke noe hackingproblemer. På den annen side så styres ikke flyene av en sentral enhet så det blir ikke akkurat det samme.

Nei, men flyene mottar likevel og sender mye informasjon til sentralen, som igjen kan hjelpe autopiloten. Man kan tenke seg at autonome bilsystemer utformes på samme vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...