AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #1 Skrevet 2. mai 2023 Jeg er så lei at jeg kan grine. Har en jente på 7 uker som ikke klarer å roe ned på egenhånd. Så langt har det gått i ammeproblemer og mme, delamming med pumping, utredning for tungebondstrøbbel og litt ekstra i forbindelse med fødsel. Nå er vi over på allergi, eksem fra topp til tå og utredning for allergi. Vi sover knapt om natten fordi mme'en gjør henne sulten hver 2. time og da bæsjer hun etter hvert måltid og gulper dammer. Hun kaver og trykker hele natten,mulig pga. kløe også. Hun hiver seg fra side til side og tar seg i ansiktet/ øynene stønner osv. Må smøre henne med kremer hver kveld uten at det hjelper stort. Hun sover med votter. Får så vondt av henne. Hun blir urolig i vognen også, og hvor langt kan jeg gå med henne i timen som blir igjen etter mating, bæsj, gulp og skift av både henne og meg. Oftere og oftere er hun propell i vognen og kaster seg frem og tilbake med kropp og hode, så må vi snu. Hun er aldri stille heller. Det er pusting, stønning og kaving med unntak av når hun får seg litt dyp søvn ( ved siden av meg der trygg samsoving er umulig) Vi vasker enorme mengder klær og håndduker!Bleiene lekker og det er gulp på alt av dyner, madrasser osv. Har tisselaken på så godt som alt, men treffer de utenkelige steder. Vi har prøvd alt. Kveldsuro skjer hver kveld og middag er nå et fremmedord, noe vi ikke har tid til lenger sammen. Å la henne sitte i vippestol ved middagen går ikke. Hun klarer ikke å sitte lenge uten oppmerksomhet eller behiv for søvn, og behov for søvn = byssing eller legge seg ved hennes side Der går kun i oppvask av flasker, vask av håndduker, tørk av gulp, byssing, bleieslift. Har hatt ubetalte regninger og ikke fått i meg nok mat og drikke. På grunn av delamming og mme i kombo, har jeg hatt brystbetennelse flere ganger. Jeg må pumpe for å ikke få betennelse og fordi jeg føler at jeg svikter henne om jeg kutter ut. Klarer jeg ikke time oppvarming av brystmelk og hennes sult,går edle dråper rett i sluket. (Pga.lite morsmelk, er det ganske kjipt) På grunn av matingen blir det et prosjekt å komme seg på butikken. Å ta med mme funker dårlig på grunn av store mengder gulp og frekvensen på matingen. Vi har ingen støtte fordi vi har foreldre som selv trenger hjelp. Lei av å høre at vi må be om avlastning, for vi har ingen som kan avlaste. Jeg synes heller ikke det er riktig å måtte be min gamle far om hjelp, eller stå i " gjeld" til naboen. Kunne ikke falle meg inn å spørre. Er bare så lei og frustrert etter en natt med 3 timer " søvn" Anonymkode: 05e98...9f6 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #2 Skrevet 2. mai 2023 Har du prøvd med mme uten melkeproteiner? Høres veldig ut som melkeallergi Anonymkode: 9fd7b...726 9 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #3 Skrevet 2. mai 2023 Huff! Føler med deg! Mitt råd: slutt å delamme! Gå over til kun mme for å spare litt tid der. Gir dere NAN nå? Prøv Hipp. Eller melkefritt, om utredning viser at det er melkeallergi. Anonymkode: e56db...e7f 7
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #4 Skrevet 2. mai 2023 Snakk med fastlegen, mulig du blir henvist til barnelege - og kan få “allergivennlig» MME på resept. Gudbarnet mitt måtte ha det, og det ble et nytt liv før og etter. Håper det ordner seg❤️ Anonymkode: e972a...41c 2 2
FjellFrua Skrevet 2. mai 2023 #5 Skrevet 2. mai 2023 Har du ei god venninne i nærheten? Senest for noen dager siden snakket min ene venninne om hvordan jeg reddet henne da hun fikk sin første. Jeg selv synes ikke jeg gjorde stort. Men jeg leverte mine egne i barnehagen, og dro til henne fra 09 til 16, hvor jeg bar, matet og fikset med babyen, og var støtte for mor. Vi grein litt i kor alle tre i perioder. Men det var snakk om en liten periode, et par uker. Også kom venninna seg mer på føttene og babyen taklet verden litt bedre, også blir ting bedre. Det blir bedre! Men kanskje har du ei venninne i omgangskretsen som er hjemme på dagtid? Spør! 2
FjellFrua Skrevet 2. mai 2023 #6 Skrevet 2. mai 2023 Og ja, dropp ammingen. Hun har fått morsmelk de første ukene nå, og det går helt fint uten morsmelk også. Jeg slet meg ut med pumping med nr 2 (Jepp, jeg lærte ikke første gangen, for førstemann fikk jeg knapt ammet i det hele tatt), og jeg tenker nå i dag "Hvorfor?!?" Ungen var happy på MME. Og mer ro for magen også, med bare MME. Nå er de tenåringer, og jeg tenker at det spiller jo ingen rolle om de fikk noen ekstra flasker morsmelk eller ikke. Ja, amming er bra. MEN man skal ikke ødelegge hele barseltiden med pumping. Det blir folk av MME unger også. 6
Mt3 Skrevet 2. mai 2023 #7 Skrevet 2. mai 2023 Kanskje helsestasjonen vet om frivillige som kan komme å bysse og avlaste litt noen timer her og der så du finner tilbake litt ro og krefter. Prøver dere melkefri mme? Om babyen aldri ammes så ville jeg droppet pumping, babyen trenger en mor som greier å fungere mer enn den trenger morsmelk. Og om babyen har masse utslett og er dårlig i magen så er det jo ikke rart at hun er veldig urolig 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #8 Skrevet 2. mai 2023 Dropp amming og få prøvd ut melkefri mme. For lindring av huden få hjelp hos hudlege som er spesialist. Du kan kjøpe på apoteket noe som heter kaliumpermanganat og blande etter oppskrift til bad/ vask. Den er lekker saftfarge på i blandet, men oksiderer til brun og setter flekker på klær osv, så ikke bra det beste du har. Kle i bomull, dropp ting med ull og kremer med lanolin/ ullfett. Lykke til ❤️ Anonymkode: 57648...b49 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #9 Skrevet 2. mai 2023 Jeg ville sjekket ut melkeallergi som noen andre her nevner. Sjekk insta-kontoen til barnelege Bente Kvenshagen ang melkeallergi og eksem. Masse lykke til❤️ Anonymkode: 9e27f...432 2
Humas Skrevet 2. mai 2023 #10 Skrevet 2. mai 2023 I tidligere tider har familie og lokalsamfunn bidratt til å hjelpe til. Det er litt sent hvis man ender opp med psykose pga langvarig lite søvn. Hør med helsestasjon, de må kanskje ha noen som kan bidra noen timer. Ikke vær redd for å spørre om hjelp. Mest av alt trenger barn kroppskontakt når de er urolige (og så klart klare å spise også) Lykke til 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #11 Skrevet 2. mai 2023 Kjære Ts. Føler sånn med deg. Vi hadde en grusom start og jeg vet helt på felgen. Ser flere nevner melkeallergi, ta dette videre med helsestasjon/lege hvis du tror det kan være noe i det. Vi slet også med kveldsuro (og kolikk). Lånte oss først yogaball som funket bra, men etter hvert investerte vi i Moonboon..rådyrt, men verdt hver krone. Plutselig kunne vi spise middag sammen. Flere som leier ut på Finn så gå an å teste ut om du finner en. Vi hadde heller ikke familie som kunne avlaste oss, men vi fortalte flere av vennene våre hvor tøft vi hadde det så da var det flere som tilbydd seg å hjelpe oss ved å handle og/eller lage middag til oss, kommer med brød på døra og lignende. I tillegg finnes det hjelp å få via helsestasjon (litt avhengig av hvor du bor selvsagt). Vi ble tipset om noen som kunne trille tur med babyen vår, nå var ikke det aktuelt for oss da han bare hylte I vogn, men de kan hjelpe med andre ting også. Hvis dere har økonomi til det ville jeg ha brukt penger på det som kan lette på hverdagen, bestille middag/brød på døra, matkasse eller dagligvarer på døra, kjøpe robotstøbsuger, sterilisator til flaskene, hushjelp eller andre ting som kan spare tid. Kanskje dere kan låne noe av dette hos venner eller finne billig på finn? Så vet jeg at det egentlig ikke hjelper å høre det akkurat nå, men det blir bedre. ❤️ Anonymkode: e2190...41d 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #12 Skrevet 2. mai 2023 Man blir gal av å gå i alarmberedskap døgn etter døgn, så jeg føler sånn med deg!❤️ Kontakt helsestasjonen. De kan hjelpe. Hvor bor du? Anonymkode: f2ca5...59c
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #13 Skrevet 2. mai 2023 Kjenner meg veldig igjen, og det ER så tungt, men det GÅR over! Du må be om hjelp der du kan, og jeg ville droppa delamminga og gått over til MME, gjerne melkefri en periode for å prøve. Føler med deg! Anonymkode: b334a...1eb
FjellFrua Skrevet 2. mai 2023 #14 Skrevet 2. mai 2023 Og hvis hun hyler i vogn, det gjorde han min også. Man skulle tro det bodde et baby-spisende usynlig troll nedi der, for han var hysterisk. Så når vi trillet tur med barselgruppa, så var jeg den som trillet tom vogn, for ungen hang i bæretøy. Men så skiftet jeg til sportsvogndelen på buggisen da han var 5 mnd (ja, jeg vet det er litt tidlig), og plutselig så var vogn greit. For da lå han ikke flatt lenger, og slapp å slite med reflux. (som vi etterhvert fant ut at han hadde) Etter det ble trilleturer helt gull. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #15 Skrevet 2. mai 2023 1. Selv om det kanskje ikke føles sånn så gjør du en innmari god jobb! Dere virker å ha hatt en tøffere start på barseltida enn de fleste, men fortsetter å stå i det hver dag. Med høy sannsynlighet er dette den tyngste tida. 2. Har dere økonomi til det og bor sånn til så betal for det som kan avlaste. Mat på døra, vaskehjelp osv. Uansett minimer alt som ikke er absolutt nødvendig. Ikke ha folk på besøk om du ikke vil. Spis enkelt. Lukk øynene for rot. Det er bare midlertidig. 3. Din mentale helse er viktigere enn amming. Del natta med far som kan gi mme. Noen dager med 4-5 timer sammenhengende søvn kan utgjøre en stor forskjell. 4. Snakk med helsepersonell om hvordan du har det, ikke bare hvordan baby har det. Blir du møtt med «dette er helt normalt»-type holdning som ikke hjelper deg, be om noen andre å snakke med. Ikke alle er like flinke/medfølende/påpasselige på f.eks. helsestasjon. 5. Husk at det å gi trøst er viktigere enn utfallet av trøsten. Anonymkode: 9fefa...4a5 3 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #16 Skrevet 2. mai 2023 Off TS, det er veldig forståelig at du er utslitt. Dette er tydelig en baby som virker plaget og trenger ekstra mye av alt. Det at babyen gulper mye og har utslett kan vel være tegn på allergi, og jeg ville byttet MME så snart som mulig. Slik kan dere ikke ha det, hverken du eller baby. Om du har nok melk til å fullamme så kan du vurdere det på et senere tidsspunkt dersom ting roer seg litt ned. Kan far bysse litt om kvelden når han er hjemme slik at du får litt søvn? 1-2t sammenhengende mellom måltidene kan hjelpe mye på. Anonymkode: c09b7...3f3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #17 Skrevet 2. mai 2023 Kjære ts, vær sliten med god samvittighet, men vit at virkelige superhelter er de mammaene som står på slik du gjør nå! ❤️ Min lille fikk tb klippet da han var 5 mnd. 5 mnd med uro, uro og mer uro. Han hyyyyylte til både jeg og pappaen så mannen med ljåen hver eneste kveld, 2-4 timer, alt for en times søvn før det var ny runde amming. Vippestol til middag var det bare å se langt etter her og. Husker jeg gledet meg sånn til det da alle andre snakket om hvor koselig det var å ha vippestol med baby ved middagsbordet. Her var det hyling, en av oss som bysset og den andre som inhalerte sitt måltid for at den som bysset også skulle få varm mat. Vi skaffet newborn Seat til tripptrapp stol - DET fungerte, da fikk vi middagene tilbake hvertfall! Netter har vært et mareritt siden han ble født. Jeg pleier å spøke med at jeg ikke har sovet på 8 mnd. Dessverre er det en bedrøvelig sannhet i det. Likevel, DET BLIR bedre!! Som nevnt er vår nå 8 mnd. Vi er ferdig med undersøkelser og timer hos allverdens helsepersonell. Gutten føler seg nok mye bedre og klar for å utforske verden. Han sover bedre (selv om han langt fra sover godt og lenge, føles det bra sammenlignet med tidligere) og han er mer robust. Hold ut du supermamma ❤️ Anonymkode: 3a50b...ad4
Sententia Skrevet 2. mai 2023 #18 Skrevet 2. mai 2023 Kjære deg ❤️ Jeg tipper du har vært gjennom alle følelsene jeg var gjennom med både min første og min andre. Og de er normale! La meg si det! (Og så er jeg glad jeg fikk litt hyggeligere følelser etter nummer tre. Alt var lettere der, selv om han var den som var for liten..) Selv om du skulle hate alt og alle, så er dette normalt. Min første er verdens flotteste gutt, som er mammas øyesten! ..men på et tidspunkt vurderte jeg NESTEN å selge ham billig på Finn. Jeg var så sliten.. Min nr 2 gulpa altså så mye at jeg var hysterisk mamma hos legen til slutt. Hysterisk! Jeg var sint og sur og fortvila og bare gråt. Noe var galt! Vi hadde ikke gulpekluter, men store badehåndklær. Over HELE huset! Men neida. Ungen la jo på seg, og HS sa alt var bra. Veeel.. legen tok oss heldigvis på alvor, og vi havnet på sykehuset. ALT endret seg etter andre mating med melkeproteinfri MME. Alt! Så jeg vil råde deg til å prøve melkefritt. Og ikke stress med amming om alt er dritt. For mor/barn som trives bedre sammen er MYE viktigere! Ikke la NOEN (og aller minst du selv) si noe annet. Og ja. 7 uker virker som en evighet! Men dette går seg til. En dag. Og da kommer du til å ha fantastiske dager med kul unge som får en liten personlighet som du blir kjent med ❤️ Lykke til. Og gratulerer, mamma ❤️❤️❤️ 1
Pantoten Skrevet 2. mai 2023 #19 Skrevet 2. mai 2023 FjellFrua skrev (4 timer siden): Har du ei god venninne i nærheten? Senest for noen dager siden snakket min ene venninne om hvordan jeg reddet henne da hun fikk sin første. Jeg selv synes ikke jeg gjorde stort. Men jeg leverte mine egne i barnehagen, og dro til henne fra 09 til 16, hvor jeg bar, matet og fikset med babyen, og var støtte for mor. Vi grein litt i kor alle tre i perioder. Men det var snakk om en liten periode, et par uker. Også kom venninna seg mer på føttene og babyen taklet verden litt bedre, også blir ting bedre. Det blir bedre! Men kanskje har du ei venninne i omgangskretsen som er hjemme på dagtid? Spør! Åh ❤️ Dette var så fint å lese. Tenk om vi kunne lent oss mer på hverandre. Jeg vet at for meg hadde det sittet langt inne å spørre om noen kunne stille opp for meg på den måten. Så flott av deg å stille opp og sterkt av venninnen å faktisk spørre om og ta imot hjelp.
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #20 Skrevet 2. mai 2023 Føler med deg ❤️ Du ER flink! Hold ut, det BLIR bedre. Hilsen ei som tok knebøy med baby i bæresele for å ha sjans til å få inn søvn. Trilletur utgikk helt fra 7 uker til 4 mnd grunnet uro i vogna. Så kjøpte vi Natures sway hengevugge (ved 7 ukers alder) og søvn ble plutselig enkelt. Anbefaler altså å sjekke ut mulighet for hengevugge. Tipser også om instakontoen barneleg1. Der finner du mye tips om eksemhud og melkeproteinallergi (som hun mener er vanlig årsak til uro hos de minste). Bra og nyttig konto Lykke til videre ❤️ Anonymkode: 34c8f...408
Anbefalte innlegg