Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg som mor får svært lite utbetalt i mnd da jeg har en liten deltidsjobb. Far har 100% stilling. Jeg vurderer å ta ut engangsstønad da jeg tjener ca 10 000 på det. Mister da far sin rett til foreldrepenger og er det ment at man skal dele engangsstønaden på oss begge?

Hva ville dere anbefalt å gjøre?

Anonymkode: 0cbf2...44e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Far har rett på 8 uker permisjon uten aktivitetskrav til mor, og resterende 32/42 uker med aktivitetskrav til mor. Dvs 70-75% (husker ikke helt, men på 70-tallet er det) jobb eller 100% studie. 

Anonymkode: 3fc61...ee2

AnonymBruker
Skrevet

Far får foreldrepenger basert på sin inntekt. Engangsstønaden er mors erstatning for foreldrepenger. 

Anonymkode: 3fc61...ee2

AnonymBruker
Skrevet

Velg engangsstønad. Så melder du deg opp til et nettstudie med 100% belastning. Da får far 40 uker med permisjon i tillegg til at du får engangsstønad. Ingen krav om å bestå eksamen, du må bare være oppmeldt til studie 😊

Anonymkode: bcd1d...698

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Velg engangsstønad. Så melder du deg opp til et nettstudie med 100% belastning. Da får far 40 uker med permisjon i tillegg til at du får engangsstønad. Ingen krav om å bestå eksamen, du må bare være oppmeldt til studie 😊

Anonymkode: bcd1d...698

tusen takk for tidenes tips ❤️

Anonymkode: 0cbf2...44e

Skrevet (endret)

Denne problemstillingen er noe av det mest urettferdige i norsk velferds-rett. Hvorfor i all verden er ytelsene foreldre får basert når i livet de får barn? Det mest riktige hadde vært at alle får samme ytelse. Eksempelvis kr 500 000,-. En jente på 20 år som føder mens hun er student får bare en engangsytelse. Dette til tross for at hun bidrar i samfunnet like mange år som en som føder når hun er 30. 

Endret av Brunello

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...