AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #1 Skrevet 30. april 2023 Er det noen som vet om dette fremdeles er vanlig praksis? Ser ut som min termin blir i desember, og jeg bekymrer meg litt. Er dette ulikt fra kommune til kommune kanskje? Om jeg ikke får barnehageplass til barnet, er det da ulønnet permisjon og kontantstøtte jeg må belage meg på? Bor i Tønsberg, Vestfold, om det er noen som har erfaring herfra. Anonymkode: 42967...229
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #2 Skrevet 30. april 2023 Jeg hadde termin på julaften og baby bestemte seg for å komme rett etter nyttår. Vi fikk barnehageplass da babyen var 1 år. Dersom barnehagene har ledig plass tar de inn barn. Dette er Bergen. Anonymkode: 846e9...2cb
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #3 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde termin på julaften og baby bestemte seg for å komme rett etter nyttår. Vi fikk barnehageplass da babyen var 1 år. Dersom barnehagene har ledig plass tar de inn barn. Dette er Bergen. Anonymkode: 846e9...2cb Oi, det er jo lovende at en storby klarer det. Da håper jeg det går an i Tønsberg også. Anonymkode: 42967...229
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #4 Skrevet 30. april 2023 Varierer veldig fra kommune til kommune. Noen har bare opptak i august, noen også i januar. Noen har fortløpende. De fleste tar vel inn ved ledig kapasitet. Bor i Øygarden (utenfor Bergen). Her er det opptak i august, viss noen slutter kan du være heldig å få utenom. Anonymkode: 1e701...dec
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #5 Skrevet 30. april 2023 Selvsagt kommer det an på kommune, det handler om plass i barnehagene og det varierer jo. De fleste barnehager som har ledige plasser, tar inn barn løpet av året, såkalt løpende opptak. Hvis ikke er det jo penger de ikke tjener inn. Vi bor på en mindre plass i Nordland og her er det god dekning og de fleste får plasser når de enn ønsker, dog riktignok ikke nødvendigvis i førstevalget, men aldri langt unna hjemmet. Anonymkode: c14f9...03c
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #6 Skrevet 30. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi, det er jo lovende at en storby klarer det. Da håper jeg det går an i Tønsberg også. Anonymkode: 42967...229 De klarte ikke det i Skien, 2022. Vi måtte vente til august, og jentungen var 1,5 år da. Anonymkode: a6030...a1d 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #7 Skrevet 30. april 2023 Og ja, det er i stor grad ulønnet permisjon og kontantstøtte som er løsningen. Går også an å legge en kabal med at begge foreldre jobber f.eks. to dager i uka og er hjemme to dager i uka, og så passer dagmamma eller besteforeldre den siste dagen. Eller kanskje man kan få til en løsning med noen man kjenner (f.eks. noen i barselgruppa som er i samme situasjon) om at man passer hverandres barn en dag i uka. Anonymkode: 01dc6...ebc 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #8 Skrevet 30. april 2023 Tønsberg har ikke den beste barnehagedekningen, men dere kan legge inn søknad i løpende opptak. Ellers er det ulønnet permisjon og kontantstøtte som gjelder ja. Jeg ville prøvd å spare litt penger nå om dere har mulighet 😊 Anonymkode: ea8eb...a3f 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #9 Skrevet 30. april 2023 Desemberbarnet 2021 skal begynne i barnehagen i august. Nordre Follo kommune. Anonymkode: 7c7cf...7eb 1
RockyRose Skrevet 30. april 2023 #10 Skrevet 30. april 2023 Min er født i januar, får ikkje plass i bhg før august då det er fullt. Så eg må gå ulønna i 7 mnd 🙈 Det variera alt etter barnehageplassar og kor stort årskullet er. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #11 Skrevet 3. mai 2023 Det vil avhenge av kommunen din, ja. I min kommune kan du drite i å få bhg-plass før du har rett på det. Jeg har januar- og februarbarn, og har pent måttet vente til de var halvannet år begge gangene. Da har vi tatt 80% permisjonsvarianten, spedd på med ferie, og så jobbet 50% begge to frem til bhg-start (dere har rett på å jobbe redusert så lenge dere har barn under 12 år, og det er mer gunstig enn å ha ulønnet perm mtp å miste rettihgeter til sykepenger, bli ufør, etc). Anonymkode: 9c99b...a9a
kaleidoskop Skrevet 3. mai 2023 #12 Skrevet 3. mai 2023 Det kan hende du ikke får plass. Da søker du om kontantstøtte. Tror det er 7500 kr i mnd. Ikke all verden, men hvertfall noe.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #13 Skrevet 3. mai 2023 Altså desemberbarn har ikke rett på barnehageplass før de er 1 år og 8 måneder, dvs hovedopptaket i august. Men, noen kommuner har opptak i januar. Jeg bor i en kommune hvor det ikke er det, mens venninna mi i nabokommunen hadde det, og der begynte hennes februarbaby i barnehagen i januar, altså når babyen var 11 måneder. Anonymkode: d9d96...a58
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #14 Skrevet 3. mai 2023 Kommer an på hvor mange plasser som finnes der du bor 😅 her fikk vi barnehageplass for vår jente født desember 2022. Anonymkode: b3e07...a3c
kathyzz Skrevet 3. mai 2023 #15 Skrevet 3. mai 2023 Har desember 2022 baby. Har ikke rett på plass før august 2024 🤦🏻♀️ dp bli ulønnet perm og kontantstøtte 🤦🏻♀️
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2023 #16 Skrevet 3. mai 2023 Vi fikk ikke før vår var 20 mnd. Jobbet redusert og i turnus, fikk kontantstøtte og hadde heldigvis hjelp av pensjonerte besteforeldre. Anonymkode: f2a81...e75
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #17 Skrevet 4. mai 2023 I barselgruppen min er barna født i slutten av november og begynnelsen av desember. Novermber-barna fikk barnehageplass, desemberbarna gjorde det ikke. Bor i Tønsberg. Ville hatt en plan B. Anonymkode: 56320...c6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå