AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #1 Skrevet 30. april 2023 Har en jente som var 49 cm ved fødsel, og brukte størrelse 5 i ca 1,5 måned før vi gikk over til 56. Nå bruker hun 56 men ser noen av de er kort i beina, selv om 62 enda er veldig stort. Er det slik at når hun er over 56 cm skal hun begynne å bruke 62, eller når begynte dere å bruke dette? Ser det står at str 62 er 2-4 måneder men hun er 2,5 måneder nå. Anonymkode: 013b7...40a
Veggdyret Skrevet 30. april 2023 #2 Skrevet 30. april 2023 Se på størrelsen, ikke på alderskategoriene, de er mye mindre nøyaktige. Men noen plagg/merker er store i størrelsen og noen er små i størrelsen, noen har smale modeller (til "slanke" barn) og noen har videre modeller (til mer lubne barn). Så man må dessverre prøvde seg mye frem selv. Det er også helt lov å bruke 56 på overdelen og 62 i bukser, for eksempel. 2
Arkana Skrevet 30. april 2023 #3 Skrevet 30. april 2023 Ja, som Veggdyret sier, se på størrelsen og ikke på alderen. Nå er det en del år siden vi hadde spedbarn så jeg skal ikke si så mye om hvordan passformen på ulike klesmerker er akkurat nå, men vår erfaring var i alle fall at noen butikker/merker hadde klær som passet bedre for smalere barn mens andre passet bedre for mer lubne barn så man må prøve seg litt fram i forhold til eget barn. Stort sett har det vært nødvendig for oss å bytte størrelse når de lengdemessig er halvveis mellom størrelsene, altså at str 56 passer fra ca 53 til 59 cm og str 62 fra 59 til 65 cm osv. Og så er det helt normalt å bruke ulike størrelser på over- og underdeler ja. De vokser jo ulikt også og du vil oppleve at noen størrelser varer lengre mens andre er man så vidt innom før de har vokst videre til neste.
Heln Skrevet 30. april 2023 #4 Skrevet 30. april 2023 Du ser an ungen, de kan være så forskjellige 1 åringen min som er 71cm skal jo i teorien kunne bruke 74, men hun bruker 80 eller 86 for det meste. Jeg synes det er så stygt med de som bruker for små klær på barna sine, klær der bodyen når langt oppå armene bsre fordi «den passer jo i kroppen» feks.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #5 Skrevet 30. april 2023 Hvis hun er under 56 skal hun i teorien passe str. 56 (bruker den til hun blir 56, så over på str. 62). Men klær varierer i størrelsen uansett, og de færreste vet ikke nøyaktig hvor lange barna deres er til enhver tid 😛 sønnen min brukte 86 leeeenge, og selv når han var godt over i str. 92 var det flere 86-plagg som fortsatt passet, samtidig som han måtte ha andre plagg i str. 92 😂 så se på størrelse som en guide, og legg bort klær når de er for små selv om de «egentlig» skal passe😅 Anonymkode: ca165...3f7
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #6 Skrevet 30. april 2023 Min baby er over 68 cm og er 8.5 mnd. Hun passer i alt fra 62 til 74. 62 er vel rundt 2-4 mnd aldersmessig og 68 er 4-6, jeg synes det blir litt feil. Min følger kurven og er ikke en liten høyde for alderen sin . 74 kan være litt stort, 68 passer veldig fint og 62 begynner å bli litt kort i beina mens bodyer sitter som et skudd. Dvs ikke kort i armene men hun fyller bodyen ut. 62 er derfor på vei ut her. Men jeg er ikke sånn som kutter ut en størrelse etter en viss høyde/alder, bare prøver meg frem så mye miks og match her. Synes det er fint klær kan brukes lenge, men når de er for små da pakkes de bort. Skulle jeg kjøpt klær hun skulle bruke nå så ville jeg aldri kjøpt 62 men lagt meg på 68/74😊 Anonymkode: d14e0...f15
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #7 Skrevet 30. april 2023 Det er ikke vits å se på aldersanslaget, det kommer helt an på ungen. Yngste vår begynte i str 62 ved fødsel, og brukte str 74 rundt 4 mnd. Datteren til ei venninne av meg er nå fire måneder og har endelig kommet opp i str 62. Bare bruk det som passer. Vi har ofte hatt ulike størrelser i body og bukse i overgangsfasen. Anonymkode: d36b0...ada 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #8 Skrevet 30. april 2023 Min er 67 cm og bruker nå klær fra 62-80..snitt og kroppsform har masse å si. Noen klær er også veldig store i størrelse Anonymkode: a07a8...ab4
Okidokisjokioki Skrevet 30. april 2023 #9 Skrevet 30. april 2023 (endret) Størrelsene refererer til lengden på baby/høyden til barnet. Som flere skriver, alle barn er ulike. Vi brukte 50 veldig lenge og endte da med å hoppe over 56 og rett i 62. Kjedene er veldig ulik i størrelsene, så det vil også påvirke. I tillegg er vi forskjellige på hvordan vi ønsker at klærne skal sitte. Vi har alltid kledd vårt barn i relativt romslige klær og tenkt at det er komfortabelt. 😊 Endret 30. april 2023 av Okidokisjokioki
AnonymBruker Skrevet 30. april 2023 #10 Skrevet 30. april 2023 Og noen ganger bruker barnet én størrelse i lengden og én størrelse i bredden. 🤪 Er usikker på høyde og vekt på min (lenge siden forrige kontroll, heh), men han er rett over gjennomsnittet på høyde og rett under nederste persentil på vekt. Han er en str. 62 i bredden og stor 80/liten 86 i lengden. 15 måneder gammel, for øvrig. Anonymkode: 61649...e1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå