Gå til innhold

Fortjener frivillige barnløse gratis eldreomsorg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helene1982 skrev (På 30.4.2023 den 20.31):

Jeg støtter opp om alle i samfunnet, jeg, men på en arbeidsplass er ikke det min jobb å tilrettelegge for barneforeldre. jeg er fleksibel og stiller opp for andre selvsagt, men det gjør også foreldre for meg. Om foreldre skal ha spesialbehandling på arbeidmarkedet ville det ført til at hver eneste gang en arbeidgiver kulle velge mellim to kandidater der en hadde barn og en ikke, ville de velge den uten barn, det er ingen tjent med.

Selvsagt skal arbeidsgiver ikke det. Men noen ganger kreves det tilrettelegging. Om en enslig forelder, f.eks. ikke har noen som kan være barnevakt når barnehagen er stengt, må hn enten få ferie, eller så må han ta med ungen på jobb. Arbeidsgiver kan heller ikke pålegge uventet overtid om det innebærer at småbarn må være hjemme alene.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du virkelig at eldreomsorg er gratis for brukerne? :hoho:

Anonymkode: a973b...809

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 9.28):

Folk må få gjøre hva de vil med livene sine, og vi kan ikke tvinge folk til å få barn.

Men for at samfunnet vårt skal fortsette å gå rundt, og at vi fortsatt skal kunne ha en velfugnerende pleie- og eldreomsorg, så er vi nødt til å føde flere barn som skal ta vare på oss når vi blir gamle.

Jeg vil ikke si at det er egoistisk å bevisst velge bort barn, men jeg spør meg virkelig: Kan de som FRIVILLIG velger bort barn forlange å få gratis eldreomsorg den dagen de har behov for det? Å forvente både i pose og sekk synes jeg blir litt merkelig.

Anonymkode: c6321...2c8

Ja. Hvis alle skulle blitt tvunget til å få barn ville mange flere barn lidd. Det er allerede nok foreldre i denne verden som aldri skulle hatt barn. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan man jo dra enda lenger.

Fortjener foreldrene til kriminelle eller navere gratis eldreomsorg?

Anonymkode: 1554a...905

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store spørsmålet er: fortjener foreldre som stiller slike spørsmål i det hele tatt noe fra samfunnet?

Ønsker ikke at mine barn skal vokse opp i et samfunn hvor slike holdninger eksisterer.

Hilsen tobarnsmor.

Anonymkode: dedb4...fb3

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får en til å tenke slik som ts?

Er det fødselspsykose? I tillegg til total manglende forståelse for skatt og velferd?

Manglende forståelse for politikk? Egosentrisme..?
Høy på seg selv med et lite barn er ihvertfall lett å fastslå.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Havner du på gamlehjem/sykehjem, så tar de hele pensjonen din. Samme det vell om de har barn eller ikke? Kanskje du mener at minstepensjonister ikke fortjener eldreomsorg?

For en syk tankegang uansett. 

Anonymkode: aaf47...5d0

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (På 2.5.2023 den 12.57):

Selvsagt skal arbeidsgiver ikke det. Men noen ganger kreves det tilrettelegging. Om en enslig forelder, f.eks. ikke har noen som kan være barnevakt når barnehagen er stengt, må hn enten få ferie, eller så må han ta med ungen på jobb. Arbeidsgiver kan heller ikke pålegge uventet overtid om det innebærer at småbarn må være hjemme alene.

 

Jeg tenker at alle ansatte trenger i ulik grad tilrettelegging. Noen har små barn, noen har en syk forelder, noen har sykdom selv som krever tilrettelegging. Jeg tror det er smart for alle arbeidsgivere å strekke seg lagt for å tilrettelegge for de ansatte, og jeg tror det er smart for alle ansatte å stille off for sine kollegaer slik at de får hverdagen til å gå opp. Single kan som regel heller ikke jobbe uventet overtid, da de også har planer på fritiden.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 9.34):

Så det er bare de som har barn som skal betale for eldreomsorgen mener du? Du er vel klar over at eldreomsorg ikke er gratis?

Anonymkode: cc111...d7d

De tar 75% av det de gamle får i mnd på gamlehjem, kanskje noe ts ikke er klar over.

Anonymkode: 4f489...336

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke - jeg kan ikke få barn pga alvorlig sykdom (for syk til å ta vare på meg selv, så er i et voldelig forhold fordi det ikke finnes noe alternativ for meg annet enn å bli med han for å få hjelp til det jeg trenger)... Jeg har også fått beskjed om at jeg 99% sikkert ikke kan få barn. Faller jeg innunder frivillig barnløs som ikke fortjener eldreomsorg?

Anonymkode: 22a23...f9a

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (11 timer siden):

Jeg tenker at alle ansatte trenger i ulik grad tilrettelegging. Noen har små barn, noen har en syk forelder, noen har sykdom selv som krever tilrettelegging. Jeg tror det er smart for alle arbeidsgivere å strekke seg lagt for å tilrettelegge for de ansatte, og jeg tror det er smart for alle ansatte å stille off for sine kollegaer slik at de får hverdagen til å gå opp. Single kan som regel heller ikke jobbe uventet overtid, da de også har planer på fritiden.

Alle har vel planer på fritiden. Men noen planer kan gjøres om. Om Kari er alene med treåringen sin etter jobb og Per hadde planlagt fisketur etter jobb, så kan ikke treåringen være alene hjemme mens mor jobber overtid.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 minutt siden):

Alle har vel planer på fritiden. Men noen planer kan gjøres om. Om Kari er alene med treåringen sin etter jobb og Per hadde planlagt fisketur etter jobb, så kan ikke treåringen være alene hjemme mens mor jobber overtid.

Det er ikke interessant for arbeidsgiver hva folk gjør på fritiden. Alle arbeidsoppgaver bør hovedsaklig legges til arbeidstiden, og man bør være løsningsorientert når det gjelder overtid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo derfor vi betaler skatt i dette landet bl.a. Er jo ikke sånn at evt barn står for eldreomsorgen uansett.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene1982 skrev (På 6.5.2023 den 6.29):

Det er ikke interessant for arbeidsgiver hva folk gjør på fritiden. Alle arbeidsoppgaver bør hovedsaklig legges til arbeidstiden, og man bør være løsningsorientert når det gjelder overtid.

"Man bør være løsningsorientert", tenker du her på arbeidsgiver eller arbeidstaker? Ikke alle arbeidstakere har mulighet til å være "løsningsorientert" dersom de ikke har mulighet til å skaffe barnevakt (på kort varsel)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig ikke et prinsipielt problem med det. Men det vil jo fordre at man kutter pengeflyten den andre veien.

Da er det eneste riktige å kutte i skatten til barnefrie, og la foreldre betale skatten som trengs for å dekke foreldrepermisjon, kontantstøtte, barnehagesubsidier, skoler, vedlikehold og drift av skoler, barnetrygd osv. Da kan de barnefrie selv spare pengene i fond til den dagen de trenger eldreomsorg.

Svakheten i forslaget er at folk må klare å sette av disse pengene til sparing i fond i stedet for forbruk. I tillegg må småbarnsfamilier få en tyngre økonomisk byrde på seg i en periode de kanskje heller trenger litt ekstra støtte. 

Personlig synes jeg det er finere med et samfunn hvor vi hjelper der det trengs, og stiller opp for hverandre, men begge forslag er jo mulig å få rettferdig.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (På 7.5.2023 den 16.33):

"Man bør være løsningsorientert", tenker du her på arbeidsgiver eller arbeidstaker? Ikke alle arbeidstakere har mulighet til å være "løsningsorientert" dersom de ikke har mulighet til å skaffe barnevakt (på kort varsel)

Ingen arbeidstakere har muligheten til å alltid si ja på kort varsel - enten man har barn eller ikke. Det kan være kjeledyr som trenger lufting eller foreldre som trenger hjelp, eller de har interesser og andre verv og forpliktelser. Selv om de fleste ikke kan stille opp hver gang og med kort frist, kan de fleste finne løsninger som gjør at arbeidsmengden blir rettferdig. Det kan være at man kan jobbe litt på kvelden eller planlegge for å komme litt tidlig eller bli litt lenger - ikke hver gang og ikke uten varsel, men av og til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helene1982 skrev (11 timer siden):

Ingen arbeidstakere har muligheten til å alltid si ja på kort varsel - enten man har barn eller ikke. Det kan være kjeledyr som trenger lufting eller foreldre som trenger hjelp, eller de har interesser og andre verv og forpliktelser. Selv om de fleste ikke kan stille opp hver gang og med kort frist, kan de fleste finne løsninger som gjør at arbeidsmengden blir rettferdig. Det kan være at man kan jobbe litt på kvelden eller planlegge for å komme litt tidlig eller bli litt lenger - ikke hver gang og ikke uten varsel, men av og til. 

Men for noen vil det la seg gjøre oftere enn for andre. Og man må jo ikke glemme den økonomiske biten her. Å ha mulighet til å jobbe overtid gir mer penger i kassa. Så det er ikke de som stadig "slipper," å jobbe overtid som har fordelen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (5 minutter siden):

Men for noen vil det la seg gjøre oftere enn for andre. Og man må jo ikke glemme den økonomiske biten her. Å ha mulighet til å jobbe overtid gir mer penger i kassa. Så det er ikke de som stadig "slipper," å jobbe overtid som har fordelen her.

Jeg jobber i en bransje der vi ikke får overtidsbetalt. Jeg er enig i at om noen ønsker å jobbe mer overtid enn andre og får mer betalt, er det null problem og alle er happy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (21 minutter siden):

Jeg jobber i en bransje der vi ikke får overtidsbetalt. Jeg er enig i at om noen ønsker å jobbe mer overtid enn andre og får mer betalt, er det null problem og alle er happy. 

I så fall har dere vel avspasering og/eller fleksitid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 9.28):

Folk må få gjøre hva de vil med livene sine, og vi kan ikke tvinge folk til å få barn.

Men for at samfunnet vårt skal fortsette å gå rundt, og at vi fortsatt skal kunne ha en velfugnerende pleie- og eldreomsorg, så er vi nødt til å føde flere barn som skal ta vare på oss når vi blir gamle.

Jeg vil ikke si at det er egoistisk å bevisst velge bort barn, men jeg spør meg virkelig: Kan de som FRIVILLIG velger bort barn forlange å få gratis eldreomsorg den dagen de har behov for det? Å forvente både i pose og sekk synes jeg blir litt merkelig.

Anonymkode: c6321...2c8

Kan jo hende at de uten barn fortsatt gjør en innsats for andre når de kan selv om de ikke får egne barn- og fortjener fullt ut å få det igjen i omsorg når de er syke/gamle ja

Anonymkode: 0302d...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...