Gå til innhold

Fortjener frivillige barnløse gratis eldreomsorg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så lenge man betaler skatt så bør man få eldreomsorg selv om man er barnløs, ja 😛 

Anonymkode: d0744...d5a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Carrot skrev (10 minutter siden):

men det er jo ikke et problem for folk får fortsatt barn, de får færre barn riktignok pga at det ikke er forutsetninger for å ha mange barn på samme måte som for 70+ år siden og det er kanskje mange grunner til at vi ikke lengre får 5 eller flere pr familie, men derfra til at det skyldes frivillig barnløse er et heftig tankesprang å ta - for ikke å snakke om forsvare.. 

Det er jo akkurat det diskusjonen går på. Folk får barn, og de som ikke får nyter godt av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Problemet er jo at dersom ingen får barn, stopper alt opp.

Hvorfor er det et problem? 

Anonymkode: 75fef...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for de har betalt skatt akkurat som alle andre. Mange betaler også mer skatt fordi de med barn får ekstra skattefradrag.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen som aller først burde vært garantert eldreomsorg er det de som har stått i disse yrkene selv. Det er DE som sørger for at tilbudet består, ikke de som får barn.

Sånn hvis man først skal sette idiotiske forutsetninger.

Anonymkode: 80f13...b31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor er det et problem? 

Anonymkode: 75fef...01c

Sånn rent umiddelbart er jo problemet at det ikke blir nok folk til å ta vare på oss. Det vil bli fullstendig kaos og lovløse tilstander. Dernest at menneskeheten utryddes. For oss er jo det første mest problematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sproffen skrev (9 minutter siden):

Ja, for de har betalt skatt akkurat som alle andre. Mange betaler også mer skatt fordi de med barn får ekstra skattefradrag.

Glem det med skatt. Det er ikke det ts er opptatt av. Premisset er at de uten barn ikke bidrar med noen som holder hjula i gang når de blir gamle selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da kan vi trekke det enda lenger… Bør kvinner som velger å få barn få bedre eldreomsorg enn menn, da de tross alt er de som risikerer liv og helse ved å sørge for nye verdensborgere? Og burde vi straffe kvinner for å ikke ønske å risikere liv og helse ved å ta bort «gratis» eldreomsorg for de, mens menn som har barn, men ikke risikert noe som helst, skal få?

Dustete diskusjon…

Anonymkode: 86ecc...dcf

Kvinner som føder burde få bedre eldreomsorg enn menn med barn pga. risiko for helse. Kvaliteten på eldreomsorgen burde derfor også øke med antall barn, siden hver graviditet/fødsel er en ny risiko for kvinnen.

Hva gjelder pappaene burde deres eldreomsorg avgjøres av i hvilken grad de har bidratt til barnas oppvekst. Her må vi bruke både samværsprosent, verv knyttet til barnas liv (FAU-leder, trener på barnefotballen, etc), samt økonomisk bidrag.

Men hva med stefedre og stemødre uten egne barn?

Hva gjelder barnløse i dette scenarioet, så har de lavere skatteprosent ettersom de ikke skal betale for skole, barnehage, helsetjenester for barn og graviditet/fødsel, sosiale goder som barselspermisjon og sykepenger knyttet til graviditet, alle sånne ting som ungdomsklubb etc etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Folk må få gjøre hva de vil med livene sine, og vi kan ikke tvinge folk til å få barn.

Men for at samfunnet vårt skal fortsette å gå rundt, og at vi fortsatt skal kunne ha en velfugnerende pleie- og eldreomsorg, så er vi nødt til å føde flere barn som skal ta vare på oss når vi blir gamle.

Jeg vil ikke si at det er egoistisk å bevisst velge bort barn, men jeg spør meg virkelig: Kan de som FRIVILLIG velger bort barn forlange å få gratis eldreomsorg den dagen de har behov for det? Å forvente både i pose og sekk synes jeg blir litt merkelig.

Anonymkode: c6321...2c8

Det som ikke får barn har jo belastet mindre velferdsstaten og skattemidlene mindre enn de som har fått barn, så da burde det jo være motsatt at de som har fått barn må betale og de som ikke har slipper hvis man skal følge din logikk

Anonymkode: 93379...e97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Du mener at en frivillig barnløs butikkmedarbeider har betalt mer skatt enn en forretningsadvokat med tre barn? 😄

Anonymkode: e7cc2...4cb

Forretningsadvokaten har betalt mer skatt, men den har også brukt mye mer av skattemidlene ved å få 3 barn så ved skatte regnskap kommer den barnløse butikkmedarbeideren bedre ut

Anonymkode: 93379...e97

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på hvor mye jeg sponser deg og dine barn gjennom skatteseddelen, så tenker jeg det går opp i opp den dagen jeg blir gammel og trenger sykehjemsplass. 

Anonymkode: c9645...a0f

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 timer siden):

Det er jo akkurat det diskusjonen går på. Folk får barn, og de som ikke får nyter godt av det.

Jeg er bekymret for endel ting som at folk ikke er opptatt av kildekritikk lenger, at språket blir fattigere da både å være uenig og terror er hat. det sammer er kritikk og mobbing det er mobbing, kritikk og bombeangrep er angrep osv. det jeg ikke er bekymret for at folk skal fortsette å ligge sammen. Om det er de smarteste som får flest barn, vet ikke, men folk ligger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (1 minutt siden):

Jeg er bekymret for endel ting som at folk ikke er opptatt av kildekritikk lenger, at språket blir fattigere da både å være uenig og terror er hat. det sammer er kritikk og mobbing det er mobbing, kritikk og bombeangrep er angrep osv. det jeg ikke er bekymret for at folk skal fortsette å ligge sammen. Om det er de smarteste som får flest barn, vet ikke, men folk ligger.

Det er jo ikke det som diskuteres. Selvsagt vil folk fortsette å få barn. Det som er ts sitt poeng er at de som ikke får barn ikke bidrar til at samfunnet går videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm. Og jeg som trodde vi i et velferdssamfunn betalte for slike ordninger og tjenester med skatten vår, og ikke barnefødsler.....

Anonymkode: 49f0d...318

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hmm. Og jeg som trodde vi i et velferdssamfunn betalte for slike ordninger og tjenester med skatten vår, og ikke barnefødsler.....

Anonymkode: 49f0d...318

Graviditet og barnefødsler koster samfunnet mye og vi er med på å betale for spleiselaget alle sammen som betaler skatt.

Ts har åpenbart ikke tenkt over dette før vedkommende skrev hovedinnlegget.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 timer siden):

Det er jo akkurat det diskusjonen går på. Folk får barn, og de som ikke får nyter godt av det.

Men de gjør jo ikke det - det er lenge siden dette var realiteten. VI importerer arbeidskraft, har gjort det siden 70 tallet.. kanskje tidligere og alle betaler for godene uavhengig av om de får barn eller ikke

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke det som diskuteres. Selvsagt vil folk fortsette å få barn. Det som er ts sitt poeng er at de som ikke får barn ikke bidrar til at samfunnet går videre.

du sier også dette

Sitat

Problemet er jo at dersom ingen får barn, stopper alt opp.

dette er jeg også bekymret for. Vi har fått et samfunn som går så raskt at man bare har tid til ett argument og ingen nyanser. Et samfunn består av mennesker økonomi, infrastruktur, matproduksjon, kultur og masse annet. Om du bidrar med et par unger som jobber på et eldresenter, kan jeg bidra med andre ting som penger eller løsninger som vil være nyttig i fremtden

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sharpa VinterBerg said:

Graviditet og barnefødsler koster samfunnet mye og vi er med på å betale for spleiselaget alle sammen som betaler skatt.

Ts har åpenbart ikke tenkt over dette før vedkommende skrev hovedinnlegget.
 

For ikke å snakke om skolegang. Og likevel ender en del opp med å aldri bli skattebetalere, så dere foreldre er jo i bunnløs gjeld til samfunnet egentlig. Tenker det er en veldig grei ordning som i dag at vi betaler skatt både til det vi får bruk for og det vi ikke benytter. Hadde blitt et veldig spesielt samfunn hvis man skulle gjort regnskap på hver enkelt. Det er mange som går i underskudd, for å si det sånn. 

Anonymkode: ffc89...035

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv frivillig barnløs og skal IKKE bo eller dø i Norge når jeg blir gammel 😉 Så fort leiligheten er utbetalt så selger jeg å flytter fra kalde Norge der endel ser ned på oss som ikke har barn. 

Anonymkode: d9c27...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For ikke å snakke om skolegang. Og likevel ender en del opp med å aldri bli skattebetalere, så dere foreldre er jo i bunnløs gjeld til samfunnet egentlig. Tenker det er en veldig grei ordning som i dag at vi betaler skatt både til det vi får bruk for og det vi ikke benytter. Hadde blitt et veldig spesielt samfunn hvis man skulle gjort regnskap på hver enkelt. Det er mange som går i underskudd, for å si det sånn. 

Anonymkode: ffc89...035

For ikke snakke om alt fraværet særlig småbarnsfamilier har. Egen sykdom og barns sykdom. 
Hvem er det som lider av det? Kollegene og andre som blir berørt av dette. Ts sine argumenter holder ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...