Gå til innhold

Fortjener frivillige barnløse gratis eldreomsorg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror du TS at det er gratis eldreomsorg i dag? 
😂
Det er det altså ikke for noen, det trekkes fra pensjon og evt annen formue - noen som hadde formue før de trengte omsorg kan således være helt uten på slutten, all potensiell arv blir spist av og staten tar seg godt betalt, barn eller ikke.. Til og med hjemmesykepleie som tilsynelatende skal være gratis har en egenandel.. For ikke å snakke om hjemmehjelp eller det å bo på alders og sykehjem.. 

Så nei, ingen får noe gratis hjelp når de blir gamle i vårt land, de betaler for det - tidvis ganske dyrt. 

En som har liten pensjon mindre enn en som har høy men begge får samme tjeneste..
 

Sitat
Hva koster hjemmehjelp i mnd?
 
Timeprisen ligger vanligvis mellom 0-600 kr. Den øker trinnvis med husstandens samlede inntekt regnet i antall G (grunnbeløp i folketrygden). I de fleste kommuner betaler du maksimum for 8 timer hjemmehjelp i måneden. Om du har fått innvilget flere timer, vil disse timene bli kostnadsfrie.
Sitat
Hva koster det å bo på aldershjem?
 
Av inntekter inntil folketrygdens grunnbeløp, fratrukket et fribeløp kan det kreves betalt 75 % årlig. Av den delen av inntekten som overstiger folketrygdens grunnbeløp, kan det kreves 85 %. Kommunene kan altså kreve inntil ca. 85 % av all inntekt, som vederlag for opphold på sykehjem.

https://forsvaretsseniorforbund.no/resources/hva-skjer-med-okonomien-nar-jeg-havner-pa-sykehjem.pdf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helene1982 skrev (2 minutter siden):

Jeg har det, om jeg ikke blir syk og tjener det samme til jeg blir pensjonist. jeg håper selvsagt at jeg ikke havner på pleiehjem ,men at jeg dør på trass innen rimelig tid, mens jeg enda har nøtta sånn omtrent i behold.

Husk at de fleste får markant lavere pensjon når de passerer ca. 80. Da reduseres pensjonen markant for de fleste som har høye pensjoner fra privat  virksomhet. Tilleggspensjonen forsvinner, og en står igjen med ytelsen fra folketrygden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk må få gjøre hva de vil med livene sine, og vi kan ikke tvinge folk til å få barn.

Men for at samfunnet vårt skal fortsette å gå rundt, og at vi fortsatt skal kunne ha en velfugnerende pleie- og eldreomsorg, så er vi nødt til å føde flere barn som skal ta vare på oss når vi blir gamle.

Jeg vil ikke si at det er egoistisk å bevisst velge bort barn, men jeg spør meg virkelig: Kan de som FRIVILLIG velger bort barn forlange å få gratis eldreomsorg den dagen de har behov for det? Å forvente både i pose og sekk synes jeg blir litt merkelig.

Anonymkode: c6321...2c8

Når noen seriøst lager slike fordummende tråder så spør jeg meg selv; hvordan ble det til at vi fikk slik ukultur med å ville vurdere at  en selv gjør det riktige og fortjener, mens andre ikke fortjener? Det lukter skadefryd lang vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk må få gjøre hva de vil med livene sine, og vi kan ikke tvinge folk til å få barn.

Men for at samfunnet vårt skal fortsette å gå rundt, og at vi fortsatt skal kunne ha en velfugnerende pleie- og eldreomsorg, så er vi nødt til å føde flere barn som skal ta vare på oss når vi blir gamle.

Jeg vil ikke si at det er egoistisk å bevisst velge bort barn, men jeg spør meg virkelig: Kan de som FRIVILLIG velger bort barn forlange å få gratis eldreomsorg den dagen de har behov for det? Å forvente både i pose og sekk synes jeg blir litt merkelig.

Anonymkode: c6321...2c8

Håper for din del du er veldig ung og ikke har rukket å tenke gjennom ting skikkelig ennå. 
Hvor «frivillig» de valgene man tar gjennom livet kan i høyeste grad diskuteres. Å velge å ikke få barn kan være det smarteste, men også den verste avgjørelsen man kan ta. 

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Husk at de fleste får markant lavere pensjon når de passerer ca. 80. Da reduseres pensjonen markant for de fleste som har høye pensjoner fra privat  virksomhet. Tilleggspensjonen forsvinner, og en står igjen med ytelsen fra folketrygden.

Lag ungene som skal ta vare på meg, jeg har kontroll på egen økonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (4 minutter siden):

Tror du TS at det er gratis eldreomsorg i dag? 
😂
Det er det altså ikke for noen, det trekkes fra pensjon og evt annen formue - noen som hadde formue før de trengte omsorg kan således være helt uten på slutten, all potensiell arv blir spist av og staten tar seg godt betalt, barn eller ikke.. Til og med hjemmesykepleie som tilsynelatende skal være gratis har en egenandel.. For ikke å snakke om hjemmehjelp eller det å bo på alders og sykehjem.. 

Så nei, ingen får noe gratis hjelp når de blir gamle i vårt land, de betaler for det - tidvis ganske dyrt. 

En som har liten pensjon mindre enn en som har høy men begge får samme tjeneste..
 

https://forsvaretsseniorforbund.no/resources/hva-skjer-med-okonomien-nar-jeg-havner-pa-sykehjem.pdf

Man betaler mye mindre enn selvkost. De fleste som er på aldershjem betaler ca. 1/3 av hva plassen koster.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om man er frivillig barnløs, men har så også funnet ut av livmora og underlivet er så fucka av endometriose at man ikke kan få barn? Hvor havner man da.

Men også; det er jo ikke akkurat gratis er det det da. Man betaler for å ha et rom på eldrehjem. Så ikke akkurat helt gratis. 

Anonymkode: fecad...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (20 minutter siden):

Man betaler mye mindre enn selvkost. De fleste som er på aldershjem betaler ca. 1/3 av hva plassen koster.

men det er langt fra gratis tross kosten av driften, som TS la opp til 😊 

I tillegg er det mange som ikke vet at det er egne regler for om den som trenger hjelpen er ektefelle med en annen eller alene, hos NAV omgjøres også ektefeller til enslige i det de for eksempel trenger plass i institusjon for å få best mulig utregning/indekning, det er noen merkelige regler det er vrient å ha overblikk over før man står der som pårørende og ser at ens mor eller far mister pengene sine litt etter litt etter litt. For noen er det mye rimeligere å leie hjelp privat enn å bruke det offentlige. 

Å starte en diskusjon ang eldreomsorg uten å ha alle faktorene er håpløst, spesielt om man later til å tro at det er en forskjell mellom de som har "bidratt med barn" kontra de som ikke har det.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (3 minutter siden):

men det er langt fra gratis tross kosten av driften, som TS la opp til 😊 

I tillegg er det mange som ikke vet at det er egne regler for om den som trenger hjelpen er ektefelle med en annen eller alene, hos NAV omgjøres også ektefeller til enslige i det de for eksempel trenger plass i institusjon for å få best mulig utregning/indekning, det er noen merkelige regler det er vrient å ha overblikk over før man står der som pårørende og ser at ens mor eller far mister pengene sine litt etter litt etter litt. For noen er det mye rimeligere å leie hjelp privat enn å bruke det offentlige. 

Å starte en diskusjon ang eldreomsorg uten å ha alle faktorene er håpløst, spesielt om man later til å tro at det er en forskjell mellom de som har "bidratt med barn" kontra de som ikke har det.. 

Kostnadene er irrelevante. Det koster det samme for alle (gitt samme tjeneste). Poenget er at de med barn har sikret folk som kan gjøre noe når vi blir gamle. 

Endret av Brunello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok oftest barnebarn-generasjonen som gjør jobben med å ta seg av besteforeldre-generasjonen. Hva med de som får tre barn men ikke klarer å trumfe gjennom barnebarn - de har skapt tre ekstra personer som trenger eldreomsorg. Og er problemet nå snart at generasjonen etter boomerne ikke fulgte opp med like mange fødsler, eller er det boomingen i seg selv? Verden trenger ikke så mange mennesker, hvis man ser litt stort på det. 

Anonymkode: 2def8...abc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (6 minutter siden):

Kostnadene er irrelevante. Det koster det samme for alle (gitt samme tjeneste). Poenget er at de med barn har sikret folk som kan gjøre noe når vi blir gamle. 

Sikret? Hva har de sikret når dagens unge velger bort disse yrkene egentlig?  Hva har de "bidratt med" når vi har satt oss i en situasjon der vi må importere arbeidskraften fordi vi ikke ønsker at våre håpefulle skal måtte ta det ansvaret der er å stå i et lavtlønnsyrke de ikke verdsettes i, hvor vi oppfordrer dem til å velge yrker baser på helt andre ting enn omsorg? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Folk må få gjøre hva de vil med livene sine, og vi kan ikke tvinge folk til å få barn.

Men for at samfunnet vårt skal fortsette å gå rundt, og at vi fortsatt skal kunne ha en velfugnerende pleie- og eldreomsorg, så er vi nødt til å føde flere barn som skal ta vare på oss når vi blir gamle.

Jeg vil ikke si at det er egoistisk å bevisst velge bort barn, men jeg spør meg virkelig: Kan de som FRIVILLIG velger bort barn forlange å få gratis eldreomsorg den dagen de har behov for det? Å forvente både i pose og sekk synes jeg blir litt merkelig.

Anonymkode: c6321...2c8

Ikke noe vits i å presentere dette for Fredrik Solvang, i håpet ditt om at dette blir en debatt. Han har tross alt noen seertall å ta vare på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en grusom tankegang 😡 Folk uten barn har jobbet og betalt skatt et helt liv. Eldreomsorg er ikke gratis for noen.

  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Carrot skrev (44 minutter siden):

Sikret? Hva har de sikret når dagens unge velger bort disse yrkene egentlig?  Hva har de "bidratt med" når vi har satt oss i en situasjon der vi må importere arbeidskraften fordi vi ikke ønsker at våre håpefulle skal måtte ta det ansvaret der er å stå i et lavtlønnsyrke de ikke verdsettes i, hvor vi oppfordrer dem til å velge yrker baser på helt andre ting enn omsorg? 

Det gjelder selvfølgelig alle samfunnsfunksjoner. Fra søppeltømmer til administrerende direktører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses, er eldreomsorgen gratis her til lands?

Og jeg som trodde at skattene og avgiftene vi betaler inne hadde noe med det å gjøre?

Det er ihvertfall det jeg hører hver gang ressursene i eldreomsorgen er oppe på bordet..

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist med folk som utelukkende får barn for å få hjelp i alderdommen. Dette er grunnen til at du ble født, liksom.... 

Nei, det skal mine virkelig slippe. Sparer derfor en del ekstra for å ha nok til private tjenester. 

Anonymkode: 75fef...01c

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brunello skrev (1 time siden):

Det gjelder selvfølgelig alle samfunnsfunksjoner. Fra søppeltømmer til administrerende direktører.

Såå - bør vi da kanskje snakke at det ikke er barnløse som er problemet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (44 minutter siden):

Såå - bør vi da kanskje snakke at det ikke er barnløse som er problemet?

Problemet er jo at dersom ingen får barn, stopper alt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dem som har produsert flere barn, men der barna aldri begynner å jobbe og blir uføre fra de er 18?

Anonymkode: 35c8b...8a1

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (6 minutter siden):

Problemet er jo at dersom ingen får barn, stopper alt opp.

men det er jo ikke et problem for folk får fortsatt barn, de får færre barn riktignok pga at det ikke er forutsetninger for å ha mange barn på samme måte som for 70+ år siden og det er kanskje mange grunner til at vi ikke lengre får 5 eller flere pr familie, men derfra til at det skyldes frivillig barnløse er et heftig tankesprang å ta - for ikke å snakke om forsvare.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...