Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nylig fått vårt andre barn og hun nærmer seg nå straks 5 mnd gammel. Hun er mye mer krevende enn barn nummer en var når det kommer til natten, og her kommer min frustrasjon mot partner inn. Kanskje dere kan hjelpe meg å forstå partners tankegang bedre.

Vårt barn nummer to våkner nå gjerne rundt halv 3 for flaske, og neste gang ca kl. 6. Svært ofte (7/10 ganger) sliter hun med innsovningen etter flaska. Som holder oss våken omtrent like mange ganger.

Vårt barn nummer en er nå fire og er inne i en periode der han trenger å gå på do en gang i løpet av natten. Gjerne i firetiden. Han er nok ikke langt fra å gjøre dette alene, men vi stresser ikke med det da vi synes det er en ganske koselig ting å gjøre sammen med han, og han skal ikke trenge å gjøre det alene.

Jeg har prøvd å få til en ordning der vi sover på gjesterommet på tur. Omså bare et par ganger i uken for å hente oss inn. Der vi har ansvar for hvert vårt barn. Og da kan den som sover på gjesterommet f.eks også stå opp kl 6/7 og ta oppvåkningen med begge barn slik at den som har hatt matevakt kan hente seg inn med et par ekstra timer søvn. 

En ordentlig natt annenhver dag ser jeg på som en fantastisk løsning. Og vi var der, det fungerte bra synes jeg. Men partner ønsker ikke å sove på gjesterommet. Partner ser ikke ut til å bry seg om å våkne  02.30 og mate nummer 2. Så sove dårlig pga gråt. Våkne 04.00 for dobesøk med nummer 1. Og så ny oppvåkning kl. 6 for mating og svært sjeldent mere søvn etter dette. Partner ønsker at vi skal ha nærhet og dele disse øyeblikkene. Og de gangene jeg tar ansvar for flaska så er partner også våken, holder gjerne flaska sammen eller fikser ny bleie. Der tiden kunne blitt brukt til at en av oss sover. 

Og løsningen? Det er bare å legge seg tidligere, nå siste kvelden var det leggetid kl. 2130. For partner, det kreves ikke at vi gjør det sammen.

For min del er det døden og all mulig livsgnist forsvinner av at hver eneste natt består av maks 3 timer sammenhengende søvn. Det finnes ikke overskudd til trening, og man bare går rundt som en zombie. Noe som gjelder oss begge.

Med min løsning ville «matevakta» kunne lagt seg 22. og fått 4.5t søvn før mating, og så 2-3-4 nye timer med søvn tidlig på morgenen avhengig av om det var lite søvn på natta. Det er 7-8 timer med soving. Mens personen på gjesterommet kunne lagt seg 22-23 og fått 7-8 timer med søvn med kun en liten avbrytelse i form av dobesøk med nummer en. 

Dette må da være en hinsides mye bedre løsning enn at vi begge skal være ferdig med dyp søvn kl 0230 og til slutt få maks 6 timer med dårlig søvn i løpet av en natt? Hver eneste natt.

Hvorfor vil ikke partner være løsningsorientert? «Det går over, det er bare for en liten periode.» Ja det er sant men man kan jo gjøre det beste ut av det visst man har muligheten.?? Burde jeg legge fra meg dårlig samvittighet og bare ty til gjesterommet når jeg ønsker det selv om hun ikke benytter seg av det?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
KiStSt skrev (16 minutter siden):

Vi har nylig fått vårt andre barn og hun nærmer seg nå straks 5 mnd gammel. Hun er mye mer krevende enn barn nummer en var når det kommer til natten, og her kommer min frustrasjon mot partner inn. Kanskje dere kan hjelpe meg å forstå partners tankegang bedre.

Vårt barn nummer to våkner nå gjerne rundt halv 3 for flaske, og neste gang ca kl. 6. Svært ofte (7/10 ganger) sliter hun med innsovningen etter flaska. Som holder oss våken omtrent like mange ganger.

Vårt barn nummer en er nå fire og er inne i en periode der han trenger å gå på do en gang i løpet av natten. Gjerne i firetiden. Han er nok ikke langt fra å gjøre dette alene, men vi stresser ikke med det da vi synes det er en ganske koselig ting å gjøre sammen med han, og han skal ikke trenge å gjøre det alene.

Jeg har prøvd å få til en ordning der vi sover på gjesterommet på tur. Omså bare et par ganger i uken for å hente oss inn. Der vi har ansvar for hvert vårt barn. Og da kan den som sover på gjesterommet f.eks også stå opp kl 6/7 og ta oppvåkningen med begge barn slik at den som har hatt matevakt kan hente seg inn med et par ekstra timer søvn. 

En ordentlig natt annenhver dag ser jeg på som en fantastisk løsning. Og vi var der, det fungerte bra synes jeg. Men partner ønsker ikke å sove på gjesterommet. Partner ser ikke ut til å bry seg om å våkne  02.30 og mate nummer 2. Så sove dårlig pga gråt. Våkne 04.00 for dobesøk med nummer 1. Og så ny oppvåkning kl. 6 for mating og svært sjeldent mere søvn etter dette. Partner ønsker at vi skal ha nærhet og dele disse øyeblikkene. Og de gangene jeg tar ansvar for flaska så er partner også våken, holder gjerne flaska sammen eller fikser ny bleie. Der tiden kunne blitt brukt til at en av oss sover. 

Og løsningen? Det er bare å legge seg tidligere, nå siste kvelden var det leggetid kl. 2130. For partner, det kreves ikke at vi gjør det sammen.

For min del er det døden og all mulig livsgnist forsvinner av at hver eneste natt består av maks 3 timer sammenhengende søvn. Det finnes ikke overskudd til trening, og man bare går rundt som en zombie. Noe som gjelder oss begge.

Med min løsning ville «matevakta» kunne lagt seg 22. og fått 4.5t søvn før mating, og så 2-3-4 nye timer med søvn tidlig på morgenen avhengig av om det var lite søvn på natta. Det er 7-8 timer med soving. Mens personen på gjesterommet kunne lagt seg 22-23 og fått 7-8 timer med søvn med kun en liten avbrytelse i form av dobesøk med nummer en. 

Dette må da være en hinsides mye bedre løsning enn at vi begge skal være ferdig med dyp søvn kl 0230 og til slutt få maks 6 timer med dårlig søvn i løpet av en natt? Hver eneste natt.

Hvorfor vil ikke partner være løsningsorientert? «Det går over, det er bare for en liten periode.» Ja det er sant men man kan jo gjøre det beste ut av det visst man har muligheten.?? Burde jeg legge fra meg dårlig samvittighet og bare ty til gjesterommet når jeg ønsker det selv om hun ikke benytter seg av det?

1. Sive når baby sover, også dagtid

2. Ikke lage store avtaler, eller lag avtaler med forbehold og avlysning på kort varsel pga lite søvn

3. Forsone deg med kritisk lite søvn i lang periode i barnets første år. Vi har alle vært igjennom denne perioden og overlevd🧟‍♀️🙃

Anonymkode: 0712f...a86

AnonymBruker
Skrevet

Legg deg på gjesterommet annenhver natt. Vi har også den løsningen, og det er helt fantastisk. Partneren din har muligheten til å gjøre dette, men velger og la være. Det må være opp til henne. 

Anonymkode: a5829...2c0

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

1. Sive når baby sover, også dagtid

2. Ikke lage store avtaler, eller lag avtaler med forbehold og avlysning på kort varsel pga lite søvn

3. Forsone deg med kritisk lite søvn i lang periode i barnets første år. Vi har alle vært igjennom denne perioden og overlevd🧟‍♀️🙃

Anonymkode: 0712f...a86

1. og 2. går greit og er ikke noe problem. Men hvorfor ha kritisk lite søvn når vi har muligheten til en, i mitt hode, bedre løsning? Jeg forventer ikke ti timer med søvn lengre, men om du leste vår sak så er vi faktisk to, med gjesterom, som kan dele opp ansvaret..

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Legg deg på gjesterommet annenhver natt. Vi har også den løsningen, og det er helt fantastisk. Partneren din har muligheten til å gjøre dette, men velger og la være. Det må være opp til henne. 

Prøvde å ikke skape en han/henne sak her med å kun benevne henne som partner, men det skinte altså så lett igjennom at jeg er han og hun er hun😄 

Takk for svar, og enighet.

AnonymBruker
Skrevet
KiStSt skrev (9 minutter siden):

Prøvde å ikke skape en han/henne sak her med å kun benevne henne som partner, men det skinte altså så lett igjennom at jeg er han og hun er hun😄 

Takk for svar, og enighet.

Du skrev "hun" i siste setning 😅 

Jeg er kvinne og heelt enig med deg. Søvn er livsviktig. Har dere muligheten til en slik løsning, så er det absolutt best for begge to. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med deg. Vi hadde en veldig krevende baby mtp søvn og endte opp med å bytte på å sove på gjesterommet. Syns det var helt fantastisk første natten med skikkelig søvn etter flere mnd uten😅 Legg deg der med god samvittighet, la parter styre på som hun vil. Ønsker hun ikke å sove så får det være hennes problem, hun har jo samme muligheten.

Anonymkode: a76e3...5d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har dere fått til bare 2 oppvåkningen? 

Anonymkode: a25d3...0c2

AnonymBruker
Skrevet

Søvn er skikkelig viktig, pga psyken og energi.  Og da kan du jo ta det andre veien iht den løsningen som funket, at det er for en kort periode. 

Uansett bør dere bli enige om e løsning iht å få sove ut en dag innimellom på dagtid.  Ellers kommer dere til å bli gale 

Anonymkode: 05773...54a

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet

Jeg er enig med deg og mener at partner bare må akseptere dette. Søvn er viktigere enn nærhet akkurat nå. Ta igjen nærhet på andre måter. Partner må gjerne sove med deg på din vakt, men på hennes vakt må hun akseptere at du prioriterer søvn. 

Vi sov på separate soverom hvertfall hele første året med begge barna. Nå er ting tilbake til normalen og de to årene har ingen betydning nå lenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke at to oppvåkninger på natt er så galt, jeg da. Det er ikke uvanlig med 3-4-5 oppvåkninger på natta.

Anonymkode: 4d878...a48

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan har dere fått til bare 2 oppvåkningen? 

Anonymkode: a25d3...0c2

Rutiner😂 Jeg sier også at den første oppvåkningen varer som oftest veldig lenge, og etter den andre er baby gjerne ferdig å sove.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Synes ikke at to oppvåkninger på natt er så galt, jeg da. Det er ikke uvanlig med 3-4-5 oppvåkninger på natta.

Anonymkode: 4d878...a48

To oppvåkninger der den første som oftest varer veldig lenge. Og etter nummer to så er baby som oftest ferdig. Vi sover bra til 0230 og etter det blir det oppstykket.

AnonymBruker
Skrevet

Men herlighet. Partner ønsker nærhet og å dele disse øyeblikkene...? Altså. Joda, det er vel en fin tanke det. Men min erfaring er at disse øyeblikkene på natta når man er stuptrøtt og ungen ikke sovner og man bare hater livet der og da, det er ikke akkurat kvalitetstid! Og den ruinerte søvnen gjør en sliten og miserabel og ødelegger alle de andre potensielt fine øyeblikkene hele dagen derpå.

Nei, herregud. Hun må bare velge å leve på oppstykket søvn om hun vil. Men jeg ser ingen grunn til at ikke du skal velge gjesterommet de nettene hun har vakta. Hun har en mann som trør til og tar annenhver (!!) våkenatt. Hun skulle visst hvor mange kjipe småbarnsfedre det er der ute som ikke gidder en brøkdel av det.

Anonymkode: 3fccc...289

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...