Gå til innhold

Konsekvenser av kode O99.3 ved keisersnitt etter eget ønske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hva slags konsekvenser det kan ha for meg at mitt keisersnitt etter eget ønske ble kodet som "O99.3 Psykiske lidelser og sykdommer i nervesystemet som kompliserer svangerskap, fødsel og barseltid?" 

Noen som vet? Ønsker å søke helseforsikring. Har det konskvenser for forsikring? Har det andre konsekvenser? 

Jeg oppfatter meg ikke som psykisk syk. I kodeveiledning fra 2023 står det at koden kun kan brukes når man fyller krav til psykiatrisk diagnose (fra F-kapittelet i ICD-10), men jeg har ikke det. 

Burde jeg klage? 

Anonymkode: 7967b...c20

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Well well well if it isn't the consequences of your own actions!

Anonymkode: 719cc...9a8

• Liker 7
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal du klage på? 

Anonymkode: 7b74f...9d6

AnonymBruker
Skrevet

Høres jo ut som noe psykisk, så blir merkelig når man ikke klarer å stå for det. 

Anonymkode: f3073...fe2

AnonymBruker
Skrevet

Det er omtrent umulig å få endret noe i journal etter det er skrevet, med mindre det er en konkret fakta feil. Jeg ville ikke brukt en kalori på å tenke eller klage på dette. Du kommer uansett ikke noen vei med det.

Legen må lete etter en passende diagnosekode for å forsvare keisersnittet - og det var vell denne diagnosen som var «minst feil».

Anonymkode: 0b403...b43

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skal du klage på? 

Anonymkode: 7b74f...9d6

På mer alvorlig diagnose enn tilstanden tilsier? Ønsket ks fordi bedre for barnet og mindre smerter for meg. Det er ikke en psykisk lidelse å ikke ville ha smerter eller å være sikker på å få et levende, ikke-skadd barn. Var ganske nervøs som gravid, også hos legen, men det er jo ganske normalt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Står det her i kodeveilederen: 

Merk at koden O99.3 bare kan brukes dersom pasientens tilstand fyller de diagnostiske kravene for klassifisering med kode fra kapittel V (F-kode). F-koden skal legges til som annen tilstand. Om pasienten velger å få utført et planlagt keisersnitt uten å oppfylle disse kravene, må du bruke en annen kode for annen tilstand.

Mener altså at jeg skulle kommet i den siste kategorien. Det står heller ingen f-kode.  Uansett, det jeg lurte på var konsekvensene for meg, noen som vet? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

På mer alvorlig diagnose enn tilstanden tilsier? Ønsket ks fordi bedre for barnet og mindre smerter for meg. Det er ikke en psykisk lidelse å ikke ville ha smerter eller å være sikker på å få et levende, ikke-skadd barn. Var ganske nervøs som gravid, også hos legen, men det er jo ganske normalt. 

Mindre smerter av KS?🙄 Å hva som faktisk er best for barnet kommer jo helt an på situasjonen, det beste for et frisk barn er å fødes vaginalt så lenge det ikke er noe risiko eller komplikasjoner som tilser noe annet… Skjønner godt at du har fått den diagnosen hvis du har grått deg til KS pga du ikke ville føde pga smerter. Har selv vært gjennom KS men det var pga komplikasjoner hos både meg og barnet, de plagene barnet mitt har fått kunne vært unngått om det ikke var for keisersnitt. Det ER større risiko senere for sykdom hos barn som er født med KS. 

Anonymkode: 15bc3...3cf

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du ønsket keisersnitt. Du fikk det. Du får ta konsekvensene av egne valg 

Anonymkode: fdd26...d68

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Den koden høres ikke bra ut :( 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Står det her i kodeveilederen: 

Mener altså at jeg skulle kommet i den siste kategorien. Det står heller ingen f-kode.  Uansett, det jeg lurte på var konsekvensene for meg, noen som vet? 

Man får ikke keisersnitt fordi man er litt bekymret og ikke har lyst å føde. Man får keisersnitt pga en medisinsk årsak eller fødselsangst. Så da har vel du angst da. Der er jo en ganske alvorlig diagnose.  

Anonymkode: 5ef49...a6b

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er jo på ingen måte bedre for barnet å komme til verden med KS enn vanlig fødsel. Og det regner jeg med du ble informert om og før du gikk for KS? Om du ønsker det fordi du har vært nervøs og hadde fødeangst så er det per definisjon en psykisk lidelse. Om du må oppgi den ved søk om helseforsikring vet jeg ikke, men om du venter i 5 år så slipper du å informere. De vil kun ha info fra 5 år tilbake i tid. 

Anonymkode: 6c6e3...2cf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

For å få keisersnitt må du jo ha påberopt deg noen plager, for ellers blir det ikke innvilget. 

Du har sagt du har problemer, men om de er ufordelaktige for deg så har du dem ikke mer? 

Anonymkode: 3007c...e61

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du har jo noen vrangforestillinger her

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta en telefon til forsikringsselskapet og hør med dem. Da får du jo et kvalifisert svar også. 

Anonymkode: d7615...046

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du er ikke garantert et levende ikke-skadd barn, uansett fødemetode. Det høres ut som om diagnosekoden stemmer nokså bra. 

Anonymkode: 09232...f54

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det vil sannsynligvis føre til dyrere forsikring og at forsikringen ikke vil gjelde psykiske problemer. Keisersnitt er ikke noe man bare kan velge fordi man har lyst og du er enten dum eller ufattelig uvitende hvis du helt på riktig tror at keisersnitt er bedre for barnet ditt. Ser ut som koden stemmer veldig bra med andre ord.

Anonymkode: af80c...391

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan få konsekvenser for deg. Du kan muligens få innvilget helseforsikring, men den vil ikke gjelde med sykdom i forbindelse med psykiske lidelser f.eks

Du vil jo ikke få endret dette in journalen din, du fikk innvilget KS pga grunnlag av dette. Det hjelper ikke si i etterkant at det var pga best for barn og du ville ha et levende barn.

Alle vil ha levvende barn, men flertallet ber ikke om ks av den grunn. Og alle vet det er smerter ved fødsel, men allikevel føder titusenvis damer i Norge barn hvert år. 

Anonymkode: af94a...676

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er jo på ingen måte bedre for barnet å komme til verden med KS enn vanlig fødsel. Og det regner jeg med du ble informert om og før du gikk for KS? Om du ønsker det fordi du har vært nervøs og hadde fødeangst så er det per definisjon en psykisk lidelse. Om du må oppgi den ved søk om helseforsikring vet jeg ikke, men om du venter i 5 år så slipper du å informere. De vil kun ha info fra 5 år tilbake i tid. 

Anonymkode: 6c6e3...2cf

Jo, det er bedre for barnet med KS. All internasjonal statistikk tilsier det. Ingen risiko for å dø i forbindelse med fødselen, ingen risiko for okysgenmangel i forbindelse med fødselen, ingen plexusskader. Den lille økningen i astma ved keisersnitt er ikke sikkert kausal, det er på ingen måte sikkert at det er fødselsprosessen eller mors bæsjebakterier som gjør at barn født ved keisersnitt har en noe økt sannsynlighet for astma. 

Da jeg var på forløsningssamtale hadde de ikke statistikk, så jeg fikk ingen reell informasjon om hva som var eset for barnet og for meg. Jeg spurte om det, men det fantes angivelig ikke noe som kunne vise risiko ved planlagt keisersnitt kontra planlagt vaginal fødsel i Norge. Vet selv det finnes en studie av kvinner over 35 med lav risiko for noen år siden, i Norge. Barnet kom bedre ut med planlagt snitt. 

Jeg var nervøs, men noe av det var jo knyttet til at jeg hadde lest meg frem til at for min situasjon (ønske om bare ett barn) så var keisersnitt bes.t Og så skulle noen andre bestemme over meg og mitt barn. veldig ubehagelig å miste autonomi og rett til å bestemme over egen kropp. Er normal til vanlig. At det står i kodeveilederen at legen må bruke andre diagnoser når kvinner velger keisersnitt tilsier jo at dette ikke er noe som kun gjelder meg. Men skjønner jeg må ringe å høre med forsikringsselskapet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du vil jo ikke få endret dette in journalen din, du fikk innvilget KS pga grunnlag av dette. Det hjelper ikke si i etterkant at det var pga best for barn og du ville ha et levende barn.

Men det var jo det jeg sa på forløsningssamtalen! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...