Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg var tilbake i jobb for 3 uker siden og er nå 5 uker på vei med nr 2. Første svangerskap var jeg sykemeldt i 7 mnd grunnet hypermesis osv.. Spydde daglig til uke 31. Nå har kvalmen og oppkast kommet tilbake og jeg lurer på om jeg har rett til ny sykemelding? Leser at en må ha jobbet i 26 uker før retten på ny sykemelding. Telles ukene jeg hadde foreldrepermisjon?

Anonymkode: 30da6...71a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ganske sikker på at foreldrepermisjon teller som ny opptjening. Det er vel blant annet derfor det er så ugunstig med ulønnet permisjon?

Anonymkode: 72ddd...2ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lønnet foreldreperm teller.

Anonymkode: b8ab1...081

AnonymBruker
Skrevet

Jobber du 4 hele uler etter permisjon har du tjent deg opp full rett til sykepenger. Unntak er ulønnet permisjon 

Anonymkode: 279e0...d1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jobber du 4 hele uler etter permisjon har du tjent deg opp full rett til sykepenger. Unntak er ulønnet permisjon 

Trenger ikke jobbe for å opptjene ny rett til sykepenger så lenge man har vært i betalt foreldrepermisjon i 26 uker eller mer 

Anonymkode: 0b713...10a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men man får maksimalt 52 uker med sykepenger og må være i arbeid i 26 uker for å opprbeide nye. Så det jeg tror ts lurer på, er om ukene i permisjon telles som opptjening til nye rettigheter. Har dessverre ikke noe svar på dette.

Men ts, hvis ikke så har du ca 5 mnd igjen med rettigheter. Dersom du tar ut lovpålagt ferie fra arbeidsgiver fører du det opp på søknad om sykepenger og maksdatoen for sykepenger flyttes tilsvarende frem i tid. Det går også an å få foreldrepenger tidligere hvis du skulle stå uten sykepenger. Ellers kan man søke om aap, som tar utgangspunkt i ca 66% av inntekten din, MEN dette kan potensielt påvirke opptjeningen din i foreldrepenger. 

Anonymkode: 467f8...575

AnonymBruker
Skrevet

Ja, hvis du har brukt opp dine 52 uker med sykepenger må du jobbe 26 uker for å ha rett på nye sykepenger. Har du vært i LØNNET foreldrepermisjon, så telles disse ukene som at du har vært i arbeid. Snakket med nav om dette idag faktisk. Så spørs jo hvor lang permisjon du hadde + hvor lenge du har vært i jobb. Du trenger derimot kun være i jobb 4 uker for å kunne ta ut egenmelding (om jeg har forstått dette riktig). 

Anonymkode: 123e0...057

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, hvis du har brukt opp dine 52 uker med sykepenger må du jobbe 26 uker for å ha rett på nye sykepenger. Har du vært i LØNNET foreldrepermisjon, så telles disse ukene som at du har vært i arbeid. Snakket med nav om dette idag faktisk. Så spørs jo hvor lang permisjon du hadde + hvor lenge du har vært i jobb. Du trenger derimot kun være i jobb 4 uker for å kunne ta ut egenmelding (om jeg har forstått dette riktig). 

Anonymkode: 123e0...057

Men om hun brukte 7 mnd av sykemeldingsperioden, og det ikke går 26 uker mellom de 7 mnd og ny sykemelding legges disse sammen. Ergo har man da kun ca 5 mnd igjen. 

Ellers riktig som alle nevner, lønnet permisjon er likestilt med jobb. 

Anonymkode: e63a0...32b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Trenger ikke jobbe for å opptjene ny rett til sykepenger så lenge man har vært i betalt foreldrepermisjon i 26 uker eller mer 

Anonymkode: 0b713...10a

4 uker etter ulønnnet. Rett på sykepenger rett etter foreldrepenger.

Anonymkode: 4992b...bd5

Gjest storetora
Skrevet

Du har rett på sykepenger, om du er ærlig med arbeidsgiver å sier grunn til sykmelding mener jeg de kan også søke refusjon. Sykmelding pga svangerskap stiller seg anderledes en sykmelding pga sykdom. Det var i alle fall slik for 15 år siden.

AnonymBruker
Skrevet
storetora skrev (21 minutter siden):

Du har rett på sykepenger, om du er ærlig med arbeidsgiver å sier grunn til sykmelding mener jeg de kan også søke refusjon. Sykmelding pga svangerskap stiller seg anderledes en sykmelding pga sykdom. Det var i alle fall slik for 15 år siden.

Nei, det gjør det ikke, ut over refusjonen, som kun er et pluss for arbeidsgiver. Sykdom er sykdom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det gjør det ikke, ut over refusjonen, som kun er et pluss for arbeidsgiver. Sykdom er sykdom. 

https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/sykdom/sykefravar-og-sykepenger/

Hvorfor skal folk være så påståelig når de ikke har peiling

Refusjon av sykepenger ved fravær de første 16 dagene

I enkelte tilfeller får bedriften refusjon (men må forskuttere sykepengene) også for fravær innenfor de første 16 dagene:

Hvis NAV har innvilget fritak fordi arbeidstakeren har en langvarig eller kronisk sykdom 

Hvis arbeidstakeren er sykmeldt på grunn av en svangerskapsrelatert sykdom og NAV har innvilget fritak for arbeidsgiverperioden 

Etter tre fraværsdager i små bedrifter der de samlede lønnsutbetalingene forrige år ikke var høyere enn 40 G, og som har forsikret seg mot sykepengeansvaret i arbeidsgiverperioden

Anonymkode: ed635...fa7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/sykdom/sykefravar-og-sykepenger/

Hvorfor skal folk være så påståelig når de ikke har peiling

Anonymkode: ed635...fa7

Hvor retter du på meg, om jeg tørr spørre? Jeg sier ut over refusjon av arbeidsgiverperioden, som er det samme som fritak 🙄, så er det ingen forskjell på sykemelding med eller uten svangerskap i bunn. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...