Gå til innhold

Hvordan ser jeg forskjell på sommerdekk og piggfrie vinterdekk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en stor felles parkering i borettslaget her jeg bor. Jeg vil gjerne se hvilke av mine naboer som enda ikke har skiftet til sommerdekk. 

Så hva skal jeg se etter for å raskt avgjøre om et dekk er sommerdekk eller piggfritt vinterdekk?

Anonymkode: e506f...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skal du med den informasjonen? 😂 Det er ikke ulovlig å kjøre med piggfrie vinterdekk hele året. Det er ikke anbefalt, men det er ikke ulovlig.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trøndermann38 skrev (1 minutt siden):

Sommerdekk har langsgående riller

image.png.b370a683f166d964198530ed1fc0dfc6.png
Mønsteret på tvers i et vinterdekk er laget for å få godt grep på snø og is. I et sommerdekk er det langsgående riller. De er der for å transportere bort vann, og er helt nødvendige for å unngå eller redusere effekten av vannplaning

 

MEN - hvorfor?

Anonymkode: e2369...544

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

trøndermann38 skrev (48 minutter siden):

Sommerdekk har langsgående riller

Ikke nødvendigvis. Mine sommerdekk har ikke det. 

Anonymkode: 800bc...0fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dekk er merket med et snø-symbol på vinterdekkene. Vet ikke om det gjelder alle merker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På hvilken måte angår det deg om naboene kjører med sommerdekk, helårsdekk eller piggfrie vinterdekk? Så lenge de ikke kjører på sommerdekk når det er snø/glatt ser jeg ikke problemet (og det er faktisk heller ikke ditt problem hvis de gjør det heller).

Anonymkode: bf80d...79f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke nødvendigvis. Mine sommerdekk har ikke det. 

Anonymkode: 800bc...0fc

Mulig dine dekk er såkalte helårsdekk. Greit nok å bruke såklart og kan jo være praktisk om man bor slik til at det kan komme noe snø mm utenom vinderdekksesongen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi har en stor felles parkering i borettslaget her jeg bor. Jeg vil gjerne se hvilke av mine naboer som enda ikke har skiftet til sommerdekk. 

Så hva skal jeg se etter for å raskt avgjøre om et dekk er sommerdekk eller piggfritt vinterdekk?

Anonymkode: e506f...703

hvorfor?

Anonymkode: 8d4e5...f70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/28/2023 at 8:18 PM, AnonymBruker said:

Vi har en stor felles parkering i borettslaget her jeg bor. Jeg vil gjerne se hvilke av mine naboer som enda ikke har skiftet til sommerdekk. 

Så hva skal jeg se etter for å raskt avgjøre om et dekk er sommerdekk eller piggfritt vinterdekk?

Anonymkode: e506f...703

Hvorfor vil du se dette?

Anonymkode: ed883...776

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrue skrev (19 timer siden):

Mulig dine dekk er såkalte helårsdekk. Greit nok å bruke såklart og kan jo være praktisk om man bor slik til at det kan komme noe snø mm utenom vinderdekksesongen. 

Niks. Sommerdekk. Helårsdekk er hverken eller, og burde være forbudt. 

Anonymkode: 800bc...0fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Mange lurer på hvorfor. Jeg bare er bekymret for naboene mine. Jeg har lagt en gul avlang lapp på vindusviskeren til de som har sommerdekk med en hyggelig påminnelse om å la bilen stå i morgen. Det er meldt snø, men jeg vet mange lar seg friste til å ta en snarvei.

Anonymkode: e506f...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 12.40):

TS her. Mange lurer på hvorfor. Jeg bare er bekymret for naboene mine. Jeg har lagt en gul avlang lapp på vindusviskeren til de som har sommerdekk med en hyggelig påminnelse om å la bilen stå i morgen. Det er meldt snø, men jeg vet mange lar seg friste til å ta en snarvei.

Anonymkode: e506f...703

Da er du litt narvestad altså 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, Lurven said:

Da er du litt narvestad altså 

Ikke bare litt 

Anonymkode: ed883...776

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggfrie dekk har gjerne ❄️❄️❄️ med trekant rundt på siden av dekket gjerne også anmerket med M+S mid and snow 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke kan se forskjell på sommer og vinterdekk synes jeg du skal holde deg unna å gi råd om bilkjøring til andre

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 30.4.2023 den 12.40):

TS her. Mange lurer på hvorfor. Jeg bare er bekymret for naboene mine. Jeg har lagt en gul avlang lapp på vindusviskeren til de som har sommerdekk med en hyggelig påminnelse om å la bilen stå i morgen. Det er meldt snø, men jeg vet mange lar seg friste til å ta en snarvei.

Anonymkode: e506f...703

hahahah

Anonymkode: 7a795...dda

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hehe...

Jeg kan se forskjell på flere måter. 

Jeg har snøsymbol på dekkene, så det er veldig lett å se, i tillegg til manglende riller som flere skriver.

Jeg har også ulike felger på sommer- og vinterdekkene. Jeg ser at dette går igjen hos en del. Vinterdekkene har helt gråe felger, mens sommerdekkene er både svarte og grå.

Anonymkode: 80d9f...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...