AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #1 Skrevet 28. april 2023 Hvordan var din første erfaring etter du begynte på Ritlin eller andre medisiner for ADHD? Kan jeg forvente noe spesielt som humør? Anonymkode: ce6cb...763
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #2 Skrevet 28. april 2023 Så merkelig, vurderte å starte en sånn tråd ettersom jeg hentet ut min i dag og skal begynne i morgen. Håper det kommer noen interessante svar 🤞 Anonymkode: 218a4...c14 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #3 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så merkelig, vurderte å starte en sånn tråd ettersom jeg hentet ut min i dag og skal begynne i morgen. Håper det kommer noen interessante svar 🤞 Anonymkode: 218a4...c14 Skal begynne utprøvning på onsdag selv. Jeg håper jeg kan få ett mer stabilt liv og ikke føle meg så ulykkelig lenger Anonymkode: ce6cb...763 1
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #4 Skrevet 28. april 2023 Min erfaring med Ritalin er ikke bra , men andre sier det funger for dem . Jeg sleit med å være meg og følte jeg mista personligheten min. Pluss kunne bli ganske «zombie». Anonymkode: 92b88...e22
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #5 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Skal begynne utprøvning på onsdag selv. Jeg håper jeg kan få ett mer stabilt liv og ikke føle meg så ulykkelig lenger Anonymkode: ce6cb...763 Begynner også på onsdag! Jeg håper jeg får mer fokus og motivasjon, for her er alt bare kaos og jeg greier ikke å gjøre noe med det fordi jeg ikke skjønner hvor jeg skal begynne/greier ikke ta valg og hjernen min er en overtenkende masse av grøt. Anonymkode: 2dad4...3f8 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #6 Skrevet 29. april 2023 Tok en tablett for tre timer siden, ble litt mer fokusert tror jeg. Synes det er vanskelig å vurdere med én gang, og tror få merker virkning på laveste dose. Skal jo opp i seks ganger høyere dose i løpet av mai. Men matlyst er borte, har ikke spist i dag ennå og klokka er halv to. Jeg har godt av å gå ned litt jeg, så det er helt greit 😅 Mulig den kommer i full mundur når medisinen går ut av kroppen 😄 Ellers ingen bivirkninger som jeg har merket. Anonymkode: 218a4...c14 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #7 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 20.05): Begynner også på onsdag! Jeg håper jeg får mer fokus og motivasjon, for her er alt bare kaos og jeg greier ikke å gjøre noe med det fordi jeg ikke skjønner hvor jeg skal begynne/greier ikke ta valg og hjernen min er en overtenkende masse av grøt. Anonymkode: 2dad4...3f8 Ei venninne av meg tar Ritalin, og begynte etter noen måneder også på Cipralex. Hun opplever det litt sånn, og litt mer positiv….ikke innstilling kanskje, men mer løsningsorientert kanskje. Ikke sånn magisk fix, men en bump på et vis. Anonymkode: fb1f5...e44 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #8 Skrevet 29. april 2023 Jeg har holdt på i fire uker nå. Tar 20 mg kapsler med modifisert frisetting. Det er en ganske lav dose, og effekten er subtil. Men den er der. Det viktigste for meg er at det er litt mindre masete i hodet. Det er mindre tankekjør, og jeg klarer å prosessere alle typer stimuli mer effektivt. Som også betyr færre distraksjoner. ADHD-medisin er ikke en mirakelkur, men for meg så gjør den det litt lettere å være meg. Anonymkode: 06697...4c4 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #9 Skrevet 29. april 2023 AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 19.24): Min erfaring med Ritalin er ikke bra , men andre sier det funger for dem . Jeg sleit med å være meg og følte jeg mista personligheten min. Pluss kunne bli ganske «zombie». Anonymkode: 92b88...e22 Da har du ikke funnet riktig dosering. Anonymkode: ea0e3...530 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #10 Skrevet 29. april 2023 Noen eksperter sier at Ritalin ikke skal være førstevalg til voksne. Anonymkode: ea0e3...530
AnonymBruker Skrevet 29. april 2023 #11 Skrevet 29. april 2023 Fungerte bra en stund. Etterhvert gikk det så fort ut så jeg ble bare irritert av følelsen den ga. Har slutta for flere år siden, begynt med advance, men den også mister virkningen etter en tid så må ta pauser for at den skal fungere litt igjen. Og så begynte blodtrykket mitt og øke, så etter en stund med blodtrykksmedisiner så har jeg gitt opp alt av adhd medisiner. Anonymkode: 42450...f0c
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #12 Skrevet 2. mai 2023 Jeg fikk ro i hodet av Ritalin, men ikke bedre konsentrasjon. Etterhvert som jeg økte dosen fikk jeg angst, så jeg sluttet. Prøvde å redusere dosen først, men angsten gikk ikke bort likevel. Prøver nå Aduvanz i stedet. Ikke fått bedre konsentrasjon av den heller. Får gjort svært lite. Men det er "stillere" i tankene. Anonymkode: 189c2...bb2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #13 Skrevet 2. mai 2023 Har ikke prøvd selv. Men barnet mitt. Energi ble mye bedre, følte seg mer med i hverdagen. Men ble mye kvalm etterhvert. Og har prøvd ut andre medisiner. I begynnelsen bra effekt. Men klarer ikke spise. Og ender opp med svært dårlig energi etterhvert. Ritalin fungerer forskjellig på alle. Det tar tid å finne riktig mengde og type , da det er flere varianter av ritalin. Du må bruke medisinene minst 2 uker, før du vet helt sikkert hvordan det påvirker deg. Med mindre det er noe å korrigere med en gang. Så hvordan det funker for en kan være helt annerledes for noen andre. Så det blir en prosess med prøving og feiling. Anonymkode: a2e5f...de0
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #14 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 29.4.2023 den 13.24): Tok en tablett for tre timer siden, ble litt mer fokusert tror jeg. Synes det er vanskelig å vurdere med én gang, og tror få merker virkning på laveste dose. Skal jo opp i seks ganger høyere dose i løpet av mai. Men matlyst er borte, har ikke spist i dag ennå og klokka er halv to. Jeg har godt av å gå ned litt jeg, så det er helt greit 😅 Mulig den kommer i full mundur når medisinen går ut av kroppen 😄 Ellers ingen bivirkninger som jeg har merket. Anonymkode: 218a4...c14 Anoreksi er en bivirkning av ritalin. Så pass på. Anonymkode: cb0df...2d2
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2023 #15 Skrevet 2. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Anoreksi er en bivirkning av ritalin. Så pass på. Anonymkode: cb0df...2d2 Ingen fare, jeg har minst 20 kilo å gå på og er glad i mat 😄 Men takk for advarselen 😊❤️ Anonymkode: 218a4...c14 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #16 Skrevet 4. mai 2023 Tatt min første 20mg Ritalin depot. Kan ikke si jeg merker noe spesielt, verken virkning eller bivirkning. Jeg følte meg litt mer "tom" i hodet ca 2 timer etter jeg tok den. Det var ganske rart, var sånn behagelig tomhet. Men ellers føler jeg ikke noe stort enda. Anonymkode: ce6cb...763
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #17 Skrevet 4. mai 2023 Noen som har erfaring med nedsatt matlyst på Ritalin eller andre typer medisiner? Går det over, eller forblir matlysten redusert hvis man først har denne bivirkningen? Anonymkode: 189c2...bb2
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #18 Skrevet 4. mai 2023 Min 10 år gamle sønn startet med ritalin for et par måneder siden. Matlysten forsvant mer eller mindre umiddelbart og har dessverre ikke kommet igjen. Det kan godt hende at vi må slutte med medisinen da han går ned i vekt og har minimalt med energi fra kl 14 og utover 😔 Ritalinen har hatt god effekt på fokus og konsentrasjon hos ham, så dette er ganske fortvilende. Anonymkode: baf87...ad1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #19 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min 10 år gamle sønn startet med ritalin for et par måneder siden. Matlysten forsvant mer eller mindre umiddelbart og har dessverre ikke kommet igjen. Det kan godt hende at vi må slutte med medisinen da han går ned i vekt og har minimalt med energi fra kl 14 og utover 😔 Ritalinen har hatt god effekt på fokus og konsentrasjon hos ham, så dette er ganske fortvilende. Anonymkode: baf87...ad1 Matlysten kan man vel justere litt, som i å spise likevel? Det gjør jeg i hvert fall, men det er kanskje vanskeligere for en 10-åring enn en voksen som vet hvorfor man bør spise. Gi ham helmelk med proteinpulver, mye smør i maten, mye proteiner osv.? Jeg vet ikke om det er mulig å få til, kanskje dere kan få råd av en ernæringsfysiolog? Eller bare næringsdrikker, det er og mulig om han får dem i seg? Håper dere finner en annen type medisin som hjelper like godt på konsentrasjon og fokus. Det er det jeg sliter mest med jeg og, å jobbe som jurist uten å eie konsentrasjonsevne er ganske utfordrende. Anonymkode: 218a4...c14
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2023 #20 Skrevet 4. mai 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Matlysten kan man vel justere litt, som i å spise likevel? Det gjør jeg i hvert fall, men det er kanskje vanskeligere for en 10-åring enn en voksen som vet hvorfor man bør spise. Gi ham helmelk med proteinpulver, mye smør i maten, mye proteiner osv.? Jeg vet ikke om det er mulig å få til, kanskje dere kan få råd av en ernæringsfysiolog? Eller bare næringsdrikker, det er og mulig om han får dem i seg? Håper dere finner en annen type medisin som hjelper like godt på konsentrasjon og fokus. Det er det jeg sliter mest med jeg og, å jobbe som jurist uten å eie konsentrasjonsevne er ganske utfordrende. Anonymkode: 218a4...c14 Han føler seg konstant mett og maten vokser i munnen på ham. Han får allerede ernæringsdrikker, helmelk, eget brød tilsatt olje/knuste cashewnøtter osv. Han har alltid vært småspist og er liten for alderen. Han har ikke bare ADD dessverre, og egenledelse og ansvar for egen kropp er fraværende. Og ritalinen tok altså dessverre fullstendig knekken på matlysten hans. En voksen, eller også en mer aldersadekvat 10-åring, ville nok ha klart å tvinge i seg mer næring, det har du rett i. Men det er altså vår erfaring. God effekt på fokus og konsentrasjon, og færre voldsomme frustrasjonsutbrudd. Men fullstendig drap av matlyst. Anonymkode: baf87...ad1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå