Gå til innhold

Datteren min på ni har fått en ukrainsk venninne på skolen og vil lære språket hennes... Hjelp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jenta datteren min er blitt venner med, snakker helt greit norsk, så dette er ikke grunnet vansker i kommunikasjonen. Det som har skjedd er at datteren min har fått innsikt i en veldig vanskelig situasjon for denne jenta, og empatiserer noe fryktelig med hennes opplevelser som flyktning. Jenta har vært på besøk hos oss, og jeg har selv tatt til tårene når hun har fortalt om hva hun har gått gjennom, og jeg må innrømme at mammahjertet brister av stolthet når datteren min sier hun vil lære seg russisk for å vise støtte og vennskap (for hun jenta her snakker mest russisk, etter det jeg har skjønt). 

Vi har sett litt på alternativer, blant annet Duolingo. Datteren min er veldig god i språk allerede, fordi vi har snakket mye engelsk med henne, så hun har ingen problemer med å forstå hvordan hun skal lære via Duolingo... Problemet er at det er litt tørt og voksent, selv med tegneseriefigurene. Temaene er veldig sånn "min eldre søster er på kontoret" og "broen over elven er av stein", og det føles veldig leksete. Det går sakte fremover, men jeg vil gjerne tilby henne noe mer tilpasset hennes aldersgruppe og interesser, og da særlig interesser hun deler med den ukrainske jenta, slik at de kanskje kan snakke sammen om disse.

Det jeg leter etter er barnefilmer som er dubbet til russisk, men som har engelske eller norske undertekster. Alle de klassiske Disneyfilmene er flotte, men vi har jo ikke en eneste DVD i hus lenger. Alt foregår digitalt. Finnes det noen apper designet for barn og språklæring, kanskje? Eller nettsider? 

Datteren min sier at det ikke er så farlig om det er tilpasset akkurat niåringer, så lenge det ikke er tilpasset voksne. Det kan med andre ord være veldig barnslig. Hun og den ukrainske jenta er for tiden veldig interesserte i verdensrommet og planetene, sminke og mote (jeg vet ikke helt hva de legger i dette eller hva jeg synes om dette, men la gå), og alt av dyr, men spesielt de søte (hennes ord!). Hun er opptatt av en haug andre ting også, men jeg tenker disse temaene kanskje er enklest å finne i en eller annen form for læringskontekst? Hva tenker dere?

Takk som leste alt, og takk for alle svar :)

Anonymkode: eb4b6...d56

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De snakker ikke russisk i Ukraina. De snakker ukrainsk.

Anonymkode: c190e...38b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja også? Ts sier jenta prater mest russisk. Forhold deg til det 🙄

Anonymkode: 88e58...bfe

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en god venn fra Ukraina, han snakker russisk. Så tror dette varierer.

Anonymkode: d3ca7...27b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de fleste ukrainere snakker og forstår russisk så er russisk og ukrainsk ulike språk. Å lære seg russisk kan bli å tråkke veldig feil med tanke på krigen. 

Endret av FruR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FruR skrev (1 time siden):

Selv om de fleste ukrainere snakker og forstår russisk så er russisk og ukrainsk ulike språk. Å lære seg russisk kan bli å tråkke veldig feil med tanke på krigen. 

Veldig mange av ukrainerne i Norge kommer fra russisktalende områder i Ukraina. De har derfor russisk som morsmål. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med dette måtte det bli diskusjoner av. Jeg vet ikke hva du skal gjøre, TS, men datteren din høres ut som en god venninne for denne jenta😃

Anonymkode: 49bda...0e3

• Liker 6
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler av Ukraina snakker russisk. Alt man skal blande seg borti 🙄

Jeg støtter at venninnen kan lære henne russisk. Det høres koselig ut! 

Anonymkode: 7c839...028

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke venninna til din datter lære henne russisk? Det må jo være beste måten å lære det på, samt styrke deres vennskap. 

Fantastisk av både deg og din datter å inkludere henne, samt ønske å lære annet språk.

Anonymkode: 30d18...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her.
Dette var da fryktelig kunnskapsløst. I de østlige delene av Ukraina er det mange som har russisk som morsmål - nettopp dette er jo noe av den angivelige årsaken til konflikten, at Putin ønsker å innlemme de russisktalende ukrainerne i Russland... Mot deres vilje. Dette kan du google. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ukraine_Majority_Language_Map_2001.png
Dette tok meg under et minutt å finne. Gjett hvor krigen er verst?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan ikke venninna til din datter lære henne russisk? Det må jo være beste måten å lære det på, samt styrke deres vennskap. 

Fantastisk av både deg og din datter å inkludere henne, samt ønske å lære annet språk.

Anonymkode: 30d18...c40

TS her:
Joda, og dette gjør de jo - men venninnen er jo også bare 9 år og innehar ikke de mest utviklede pedagogiske egenskapene. Det blir mest peking og herming, datteren min trenger noe hun kan pusle med for seg selv og som ikke er avhengig av venninnen. Og venninnen blir jo sikkert også sliten om hun skal drive og forklare alt mulig hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FruR skrev (1 time siden):

Herregud, nei. Selvfølgelig er det ikke "feil" å lære seg et språk selv om dette språket snakkes i et land som har gått til krig. 

Russisk er offisielt språk i mer enn bare Russland. Blant annet i Estland der ca 30% snakker russisk. Jeg har kolleger både fra Estland og Latvia som snakker russisk. Og ingen av dem er på noe som helst PRO-Russland eller krigen.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit nå i diskusjonen om russisk eller ikke - spørsmålet er hvor kan datteren til TS best lære, svaret er vel egentlig fra venninnen egentlig? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

TS her:
Joda, og dette gjør de jo - men venninnen er jo også bare 9 år og innehar ikke de mest utviklede pedagogiske egenskapene. Det blir mest peking og herming, datteren min trenger noe hun kan pusle med for seg selv og som ikke er avhengig av venninnen. Og venninnen blir jo sikkert også sliten om hun skal drive og forklare alt mulig hele tiden. 

Å «peke og herme» er faktisk den mest effektive måten å lære språk på, ts. Det er slik vi lærer babyer språket i det landet de tilfeldig fødes inn i. Så å peke og herme (og lytte) er riktig metode.

Men sånn rekt konkret: barnebøker eller barnefilmer (for unge barn) er designet for å lære barn språk. Bøker type «alfabet på russisk» eller «lær russiske bokstaver» er det nivået dere behøver. Fordi russisk skrift jo er veldig ulik vår. Det finnes en rekke youtubekanaler som reklamerer med å lære barn russisk. Da må du få en (voksen!) med russikkunnskaper til å sjekke om den duger, selvsagt. Men det pluss bøker er kanskje et greit sted å begynne. 

Hva med venninnens foresatte? Har du hørt om de har noen tips? Mange som er tvunget til å forlate sin kultur finner det givende å formidle den.

Anonymkode: c3e1f...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Haha. Selvfølgelig snakker de russisk i Ukraina. De aller fleste. 

Anonymkode: 5d4de...44d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng

Du kan laste ned tegnefilmer på russisk eller med russisk dub. Du kan finne norske eller engelske undertekster. Om du ikke finner dem der du laster ned, så går det an å laste ned subtitles fra nettet.

Snakk med noen du kjenner som vet hvordan bruke torrents som kan vise deg. Sikkert noen i familien eller slekten som har peiling?

2 hours ago, FruR said:

I all verden er dette for en merkelig logikk. Tror du virkelig at denne jenta og andre ukrainske flyktninger som snakker russisk mener at det blir feil at nordmenn lærer seg russisk for å snakke med dem? For noe tullete vås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe bra russisk musikk? Jeg har hørt mye på Rammstein og kan flere av sangene utenat, som i at jeg kan teksten på alle vers. Så jeg skjønner litt tysk og kan en del setninger og ord, til tross for aldri å ha vært i en halv tysktime.

Anonymkode: ee616...e2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Finnes det noe bra russisk musikk? Jeg har hørt mye på Rammstein og kan flere av sangene utenat, som i at jeg kan teksten på alle vers. Så jeg skjønner litt tysk og kan en del setninger og ord, til tross for aldri å ha vært i en halv tysktime.

Anonymkode: ee616...e2f

Mye bra russisk musikk. Venninna mi hører en del på polsk og russisk musikk. Men de synger nok såpass fort at man ikke skjønner noe uansett 😀

Anonymkode: 5d4de...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...