AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #1 Skrevet 26. april 2023 Dette er ment som en liten oppmuntringstråd til oss selv, der vi kan dele litt om våre erfaringer med sykemelding/egenmelding fra jobb i svangerskapet. Selv tror jeg det er ganske vanlig å ha en del tid borte fra jobb under svangerskapet, og ofte sitter man jo igjen med noe dårlig samvittighet da det er opp til "alle andre" på jobb og ta den ekstra byrden. Likevel, arbeidsgiver plikter å tilrettelegge for gravide. Fungerer det godt i praksis? Har dere fått godt tilrettelagt? Hvor mye har du vært sykemeldt/borte fra jobb i graviditeten, og hvorfor? Jeg er borte fra jobb nå pga. ekstrem utmattelse og kvalme. Håper kvalmen gir seg litt i løpet av de neste ukene sånn at jeg kommer meg tilbake på jobb. Men blir også veldig syk av kollektivtransport - blir skikkelig kvalm av å ta kollektivet til jobb, og har ingen andre alternativer (bor i storby). Anonymkode: ddf12...9f8
Fame Skrevet 26. april 2023 #2 Skrevet 26. april 2023 To uker 100% sykemeldt og nå 50% på grunn av kvalme. Det tilrettelegges så godt det lar seg gjøre men jeg jobber innen helse så det er ikke så enkelt ^^, Satser på det gir seg snart
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #3 Skrevet 26. april 2023 Jeg var sykemeldt stort sett hele svangerskapene mine. Først helt og så delvis. Er det første barnet ditt? Da er man ofte opptatt av å være en "flink" gravid. Og i det skrudde samfunnet vi lever i, betyr det å være akkurat som før når man er gravid. For ikke å snakke om å komme raskest mulig "tilbake" etter fødsel. Du gjør absolutt INGEN en tjeneste ved å slite deg ut i svangerskapet. Ingen takker deg når du får babyen din og allerede er på minus fordi du skulle "holde ut" på jobb. Da er du overlatt til deg selv, og den veldige omsorgen man får fra det offentlige når man er gravid er plutselig borte. Mener ikke at man skal ta seg fri og ikke prøve å gjøre en god jobb selvsagt. Men å for eksempel slite seg ut på jobb slik at bekkenet tar kvelden utpå dagen, hjelper ingen. Lykke til og god bedring med kvalmen din! Det er heftig, men det går over! 🧡 Anonymkode: 095ab...b1b 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #4 Skrevet 26. april 2023 Jeg starta med 100% sykmelding når jeg holdt på å kjøre meg helt i grøfta og ødelegge familien jeg allerede hadde. Var 3 uker 100% for å komme meg. Så starta jeg å jobbe 60% etter det en del uker. Så ble det gradvis mer og mer sykmelding. Gikk opp til 50% noen uker, også 80% sykmelding. De var veldig flink til å tilrettelegge og tq hensyn på jobben, de gjorde alt de kunne. Men pga en fysisk tung og krevende jobb, som ikke helt harmonerer med mine plager, rype ekstreme bekkensmerter, utmattelse, kynnere av å snu hode til ene siden, uforklarlige magesmerter, søvnproblematikk, så måtte jeg gå til skrittet å ta 100% sykmelding de siste par månedene. For å ikke kjøre meg selv helt ned i grøfta igjen. Sykmeldingen for meg nå, er å levere ungene i bhg, dra hjem, prøve å få i meg litt mat. Også stort sett sengeliggende i senga til ungene må hentes på bhg igjen og sambo kommer hjem. Prøver å bruke energien på ettermiddagen med ungene. Til middagslaging, og være med de her hjemme. Da snakker vi maks 3 timer. Også er jeg mye sengeliggende igjen på kveldstid. Missunner de som er sykmeldte og traver rundt på kjøpesenter/kafee, besøker venner, går turer osv. Anonymkode: f5af9...1ad
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #5 Skrevet 26. april 2023 0. Ikke kvalme eller noen utfordringer. Har rolig kontorjobb, og siden det var første barnet kunne jeg bare slappe av når jeg kom hjem på ettermiddagen. Spent på hvordan det vil bli når eventuelt barn nr 2 skal komme. Nå er det jo ingenting som heter å slappe av etter jobb 😅 Anonymkode: b0997...d56
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #6 Skrevet 26. april 2023 Var ikke sykemeldt. En del kvalme i første trimester, ellers ikke så veldig mye plager. Anonymkode: a3643...001
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #7 Skrevet 26. april 2023 Har jobbet fullt begge svangerskapene. Jobber som sykepleier i Norges største mottak. Men er nok veldig invidulet. Anonymkode: 44995...2c2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #8 Skrevet 26. april 2023 Hadde en toukersperiode rundt uke 13 der jeg ble syk, da ble jeg 100 % sm for å komme meg ordentlig igjen. Jobben kan innebære en del smitte i tillegg. Så ble jeg 40 % sm i uke 20 ca. Pga bekken 100 % sm fra ca. Uke 27 frem til permisjonsstart pga bekken, vann I kroppen og psyken (blødninger). Anonymkode: d2e1b...0f9
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #9 Skrevet 26. april 2023 Jobbet fullt begge gangene. Første svangerskapet gikk knirkefritt. Nummer to med ett års forskjell var fullt av plager, og tungt med en liten en hjemme, men av en eller annen grunn sto jeg i det. Skulle aldri ha gjort det. Jeg var på felgen før fødsel, og det ble ikke noe bedre etter. Jeg sov bedre kanskje, men jeg hadde ikke noe overskudd til den lille. Likevel smiler man og jatter med når alle sier at man skal «nyte de første ukene», selv om det føles uoverkommelig tungt. Lille er 8 uker nå, og jeg er sykemeldt pga fødselsdepresjon mens far har permisjon. Mulig jeg hadde fått det uansett, men utgangspunktet hadde vært bedre hvis jeg ikke hadde vært så opptatt av å være «flink» i svangerskapet tror jeg. Anonymkode: 5fa12...7b6
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #10 Skrevet 26. april 2023 Ikke sykmeldt. Fikk ganske standard tilrettelegging fra jobb hvor jeg fikk nattevaktfritak fra 3.trimester. Hadde litt tilpasninger hvor jeg ikke gikk hele nattevaktshelger før den tid (19+14+12 timer opprinnelig, kuttet til 13+14+12 timer), og det gikk veldig bra Anonymkode: c4198...fe0
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #11 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): 0. Ikke kvalme eller noen utfordringer. Har rolig kontorjobb, og siden det var første barnet kunne jeg bare slappe av når jeg kom hjem på ettermiddagen. Spent på hvordan det vil bli når eventuelt barn nr 2 skal komme. Nå er det jo ingenting som heter å slappe av etter jobb 😅 Anonymkode: b0997...d56 Samme her, ikke sykemeldt. Hadde ingen plager annet enn ekstrem tretthet, bare sov etter jobb. Men med et barn fra før blir det straks vanskeligere, ja. 😅 Anonymkode: db8ab...1b4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #12 Skrevet 26. april 2023 Med førstemann var jeg ikke sykemeldt noe som helst. Litt kvalm i starten, trøtt og noen bekkenplager, men fungerte helt greit. Med andremann ble jeg 100% sykmeldt i uke 6 grunnet hyperemesis og var det frem til rundt uke 30. Da kunne jeg arbeide 30-50% frem til permisjonstart. Denne gangen forsøkte jeg å være 60% sykmeldt fra uke 5, men måtte kaste inn håndkle i uke 7 grunnet hyperemesis. Har nå store utfordringer med anemi, ustabil puls, magesår, kynnere og bekkenplager. Med to barn i barnehagealder ser jeg ikke for meg at jeg kommer meg tilbake til jobb før fødsel. Anonymkode: a7d4c...72d
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #13 Skrevet 26. april 2023 Vært veldig heldig med mine svangerskap. Kun hatt et par enkeltdager pga kvalme. Ellers jobbet jeg fullt frem til permisjon. Anonymkode: ebdee...eda
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #14 Skrevet 26. april 2023 Huff, jeg er kvalm nesten hele døgnet nå. Har legetime i morgen men har ikke noe lyst å be om sykemelding. Vurderer å bare fortsette å gå på jobb, men i min jobb blir det egentlig vanskelig. Anonymkode: 346fd...24b
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #15 Skrevet 26. april 2023 Jeg var sykemeldt en mnd i starten fordi pappa fikk kreft og døde brått. Så var ikke svangerskapsrelatert, men under svangerskapet. Så jobbet jeg fult frem til bekkensmertene tok overhånd i uke 25, så nå er jeg 100% sykemeldt enn så lenge. Vil tilbake i jobb så fort som mulig, men akkurat nå er jeg sengeliggende/avhengig av krykker.🙈 Tror det er svært få gravide som blir sykemeldt fordi de syns det er sykt gøy. Det er temmelig kjipt å sitte hjemme hele dagen. Så om du er sykemeldt, så er du det jo av en grunn, og vurdert av en lege om at du ikke bør jobbe. Anonymkode: d567a...a03
tulla23 Skrevet 26. april 2023 #16 Skrevet 26. april 2023 Jeg er hekt utslitt og har 4 barn fra før.. prøvde å få 50% sykemelding men jeg fikk det ikke 😭 Har ingen overskudd😮💨
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #17 Skrevet 26. april 2023 Jeg var alene med barna. Følte jeg måtte stå løpet ut, siden jeg ikke hadde mann. Penger og arbeid er viktig, når man skal forsørge familien alene. Ukependlet 500 km med tog. Ikke noe sykmelding. Svangerskapskvalme er for de som har mulighet til det, spør du meg. Sikkert behagelig å legge seg bakover på putene hver dag, eller kan det være immunforsvaret som reagerer negativt på mannfolk- lukten? Anonymkode: 09263...b2d
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #18 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg var alene med barna. Følte jeg måtte stå løpet ut, siden jeg ikke hadde mann. Penger og arbeid er viktig, når man skal forsørge familien alene. Ukependlet 500 km med tog. Ikke noe sykmelding. Svangerskapskvalme er for de som har mulighet til det, spør du meg. Sikkert behagelig å legge seg bakover på putene hver dag, eller kan det være immunforsvaret som reagerer negativt på mannfolk- lukten? Anonymkode: 09263...b2d Hvor ofte kastet du opp da? Selv hadde jeg en bøtte under resepsjonen og baren på jobb første svangerskapet. Kastet vel opp mellom 10 og 30 ganger hver arbeidsdag. Vil likevel ikke anbefalt denne løsningen. Det var ganske ubehagelig for gjestene som spiste i restauranten at jeg kastet opp 5 meter fra maten deres. Anonymkode: 346fd...24b 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #19 Skrevet 26. april 2023 Jeg var sykemeldt 2-3 dager i forbindelse med en bihulebetennelse. Tok også ut en egenmeldingsdag i forbindelse med en matforgiftning. Anonymkode: c1cba...3d1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #20 Skrevet 26. april 2023 Med nummer en jobbet jeg for fullt helt til permisjonen startet. Med nummer to ble jeg 20 % sykmeldt i uke 26 pga. smerter i korsrygg, deretter 100 % sykmeldt i uke 34 pga. svangerskapsforgiftning Anonymkode: cf21e...ba4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå