AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Skrevet 25. april 2023 Hvis babyen din med melkeallergi har fått i seg noe med melk. Hvordan forekommer denne reaksjonen og hvor lenge varer den? Jeg spør fordi vi har mistenkt mpa og jeg har levd melkefritt og soyafritt siden han var 3 måneder (er nå snart 10 måneder). Symptomene var magesmerter og selv etter at jeg kuttet melk har han hatt mye plager og jeg ble ikke helt overbevist om at det var mpa, men legen mente jeg burde fortsette med melkefri diett eller kutte amming. Han har værr mye forstoppet blant annet. Det bedret seg etter at vi begynte med movicol for to uker siden. I samråd med lege har vi begynt å introdusere melkeprodukt. Sist torsdag morgen fikk han en liten bit brødskive med leverpostei med melk i. Natt til lørdag våknet han og gråt en del mens han prompet og det har skjedd hver natt siden. Nå har det gått 5 netter siden han spiste det og han har hatt reaksjoner i fire netter. Synes det er lenge, men jeg finner ikke noe informasjon på om dette er vanlig. Synes også det er rart at han kun reagerer på natten (rundt kl 04 og av og til kl 23). Gi jo ikke mening at det kun er da han får vondt. Vi fikk beskjed om å prøve igjen om en stund hvis vi er usikre. Siden han ofte har plager er det fryktelig vanskelig å tolke hva som evt er mpa og hva som er andre ting. Vil nødig plage ham mer enn nødvendig, men om det ikke er mpa er det jo helt tullete at både jeg og han går på en så begrensende diett. Anonymkode: 6f319...91a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #2 Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Hvis babyen din med melkeallergi har fått i seg noe med melk. Hvordan forekommer denne reaksjonen og hvor lenge varer den? Jeg spør fordi vi har mistenkt mpa og jeg har levd melkefritt og soyafritt siden han var 3 måneder (er nå snart 10 måneder). Symptomene var magesmerter og selv etter at jeg kuttet melk har han hatt mye plager og jeg ble ikke helt overbevist om at det var mpa, men legen mente jeg burde fortsette med melkefri diett eller kutte amming. Han har værr mye forstoppet blant annet. Det bedret seg etter at vi begynte med movicol for to uker siden. I samråd med lege har vi begynt å introdusere melkeprodukt. Sist torsdag morgen fikk han en liten bit brødskive med leverpostei med melk i. Natt til lørdag våknet han og gråt en del mens han prompet og det har skjedd hver natt siden. Nå har det gått 5 netter siden han spiste det og han har hatt reaksjoner i fire netter. Synes det er lenge, men jeg finner ikke noe informasjon på om dette er vanlig. Synes også det er rart at han kun reagerer på natten (rundt kl 04 og av og til kl 23). Gi jo ikke mening at det kun er da han får vondt. Vi fikk beskjed om å prøve igjen om en stund hvis vi er usikre. Siden han ofte har plager er det fryktelig vanskelig å tolke hva som evt er mpa og hva som er andre ting. Vil nødig plage ham mer enn nødvendig, men om det ikke er mpa er det jo helt tullete at både jeg og han går på en så begrensende diett. Anonymkode: 6f319...91a De kan ta opptil 6 uker før melkeproteinene er helt ute av kroppen. Barnet mitt har reagert i noen dager , men kan være urolig på natt i over en uke. Helt vanlig ved mpa at de reagerer om natten… Anonymkode: e9abd...611
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #3 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): De kan ta opptil 6 uker før melkeproteinene er helt ute av kroppen. Barnet mitt har reagert i noen dager , men kan være urolig på natt i over en uke. Helt vanlig ved mpa at de reagerer om natten… Anonymkode: e9abd...611 Takk for svar. Fikk beskjed av legen at det går raskere ut av kroppen når de har vært helt melkefrie så lenge og kun får i seg litt. Merkelig at det kun slår ut om natten og at han er helt fin på dagtid. Før var han plaget hele dagen, selv om det kanskje kom tydeligere fram om natten. I natt våknet han nesten hver time og gråt mens han prompet. Det har altså forverret seg og nå er det seks døgn siden han spiste den lille biten. Anonymkode: 6f319...91a
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #4 Skrevet 26. april 2023 Ok, dette er kun min erfaring og min personlige mening. Å kutte melkeprotein ene og alene grunnet magesmerter var voldsomt. Var det ikke ledsaget av noe andre symptomer? Forstoppelse er svært vanlig når de levet melkefritt(dette sier vår barnelege). Datteren vår har gått på movicol daglig i to år pga dette. Når du skal starte en provokasjon, så bør det inneholde kun varmebehandlet melk i feks bakst. Pålegg er mye, mye lenger ute i provokasjonen. Hver nye melketing gies dagelig i 1-2 uker, før du eventuelt går videre på 'stigen'. Og når du i tillegg har levd melkefritt en stund, så vil barnet reagere litt uansett i starten, fordi melkeproteinet er hardt for tarmene. Datteren vår reagerer alltid med først magevondt, så kommet utslettet, hvesingen, slimet, blodet osv. Anonymkode: c0470...359
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #5 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ok, dette er kun min erfaring og min personlige mening. Å kutte melkeprotein ene og alene grunnet magesmerter var voldsomt. Var det ikke ledsaget av noe andre symptomer? Forstoppelse er svært vanlig når de levet melkefritt(dette sier vår barnelege). Datteren vår har gått på movicol daglig i to år pga dette. Når du skal starte en provokasjon, så bør det inneholde kun varmebehandlet melk i feks bakst. Pålegg er mye, mye lenger ute i provokasjonen. Hver nye melketing gies dagelig i 1-2 uker, før du eventuelt går videre på 'stigen'. Og når du i tillegg har levd melkefritt en stund, så vil barnet reagere litt uansett i starten, fordi melkeproteinet er hardt for tarmene. Datteren vår reagerer alltid med først magevondt, så kommet utslettet, hvesingen, slimet, blodet osv. Anonymkode: c0470...359 Symptomene var en baby som gråt av smerter hver eneste dag i 4 måneder. Det var helsesykepleier som først foreslo melkefritt, testet ut litt, men hadde ikke nok kunnskap, dro til fastlegen som henviste oss til barnelege. Vi testet ut litt melkeprodukter igjen da han var rundt 5 måneder og da lå han en helt natt og gråt av smerter to dager senere, men det er jo umulig å vite om det var melkeproteinet eller noe annet, men hva skal man gjøre? Det var barnelegen som mente at det var bevis nok på at det er mpa og sa at jeg skulle leve melkefritt og at vi skulle komme tilbake når han ble 9 måneder. Barnelegen vår har ikke sagt noe om at forstoppelse er vanlig for barn som lever melkefritt og det var først da vi ba om det at vi fikk teste movicol. Barnelegen nevnte spesifikt leverpostei (som er ovnsbakt og dermed varmebehandlet) som noe vi kunne starte med. Legen sa heller ingenting om at han kunne reagere pga at vi har levd melkefritt. Det gir jo mening da. Jeg er helt i villrede, når til og med barneleger sier ulike ting.. Hva heter legen dere går til? Er det tilfeldigvis i nærheten av Oslo? Anonymkode: 6f319...91a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #6 Skrevet 28. april 2023 AnonymBruker skrev (På 27.4.2023 den 7.25): Symptomene var en baby som gråt av smerter hver eneste dag i 4 måneder. Det var helsesykepleier som først foreslo melkefritt, testet ut litt, men hadde ikke nok kunnskap, dro til fastlegen som henviste oss til barnelege. Vi testet ut litt melkeprodukter igjen da han var rundt 5 måneder og da lå han en helt natt og gråt av smerter to dager senere, men det er jo umulig å vite om det var melkeproteinet eller noe annet, men hva skal man gjøre? Det var barnelegen som mente at det var bevis nok på at det er mpa og sa at jeg skulle leve melkefritt og at vi skulle komme tilbake når han ble 9 måneder. Barnelegen vår har ikke sagt noe om at forstoppelse er vanlig for barn som lever melkefritt og det var først da vi ba om det at vi fikk teste movicol. Barnelegen nevnte spesifikt leverpostei (som er ovnsbakt og dermed varmebehandlet) som noe vi kunne starte med. Legen sa heller ingenting om at han kunne reagere pga at vi har levd melkefritt. Det gir jo mening da. Jeg er helt i villrede, når til og med barneleger sier ulike ting.. Hva heter legen dere går til? Er det tilfeldigvis i nærheten av Oslo? Anonymkode: 6f319...91a Nei, vi bor ikke i Oslo. Vi går til Catharina Sannes som holder til i Porsgrunn. Jeg forstår godt at dere prøvde og en hører selvsagt på de som kan mer enn en selv. Vi ble ikke hørt før datteren vår var 8 mnd, og hun hadde en del mer symptomer enn "bare" magesmerter. Var bare derfor jeg lurte. Men som sagt, jeg forstår at dere prøvde! Vi har fått beskjed om å bruke "Milk ladder" hver gang vi kjører provokasjon, samt at milde symptomer som magevondt og utslett kan være forbigående. I tillegg til at smør er absolutt siste tingen vi introduserer da det er det reneste melkeproteinet. Anonymkode: c0470...359
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #7 Skrevet 28. april 2023 Før vi eliminerte melkeprotein var han i hovedsak plaget med forstoppelse (i tillegg til dårlig vekst (gikk ned i vekt i stedet for opp, blant annet) og dårlig utvikling). Når han får i seg melkeprotein nå, får han utslett i fjeset (særlig rundt munnen, haken og kinnene), vondt i magen og løs mage. Sover dårlig på natta pga. magen, men har symptomer uavhengig av tid på døgnet. De første symptomene (som regel generell utilpasshet og utslett) kommer etter 1,5 til 2 timer, og alle symptomer unntatt løs mage går over så fort kroppen har fått tømt seg. Løs mage henger gjerne igjen i et par dager. Anonymkode: 9dd2b...94a
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #8 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 11.38): Nei, vi bor ikke i Oslo. Vi går til Catharina Sannes som holder til i Porsgrunn. Jeg forstår godt at dere prøvde og en hører selvsagt på de som kan mer enn en selv. Vi ble ikke hørt før datteren vår var 8 mnd, og hun hadde en del mer symptomer enn "bare" magesmerter. Var bare derfor jeg lurte. Men som sagt, jeg forstår at dere prøvde! Vi har fått beskjed om å bruke "Milk ladder" hver gang vi kjører provokasjon, samt at milde symptomer som magevondt og utslett kan være forbigående. I tillegg til at smør er absolutt siste tingen vi introduserer da det er det reneste melkeproteinet. Anonymkode: c0470...359 Takk fot svar. Vi har også fått en liste over hvordan vi skal kjøre provokasjon og der er smør på det andre steget. Utrolig frustrerende at man kan få så ulike tilbakemeldinger av barneleger. Hun vi går til er spesialist på allergi og barnesykdommer så skulle tro hun visste hva hun snakket om. Før vi gikk til henne fikk vi veldig mange ulike råd fra alle legene og helsesykepleierne vi snakket med. Virker ikke som om noen kan nok om dette, så da blir det til slutt opp til oss å ta en vurdering. Tror bare jeg skal slutte å amme så får vi fortsette med melkefritt til sønnen vår. Anonymkode: 6f319...91a
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #9 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 28.4.2023 den 13.02): Før vi eliminerte melkeprotein var han i hovedsak plaget med forstoppelse (i tillegg til dårlig vekst (gikk ned i vekt i stedet for opp, blant annet) og dårlig utvikling). Når han får i seg melkeprotein nå, får han utslett i fjeset (særlig rundt munnen, haken og kinnene), vondt i magen og løs mage. Sover dårlig på natta pga. magen, men har symptomer uavhengig av tid på døgnet. De første symptomene (som regel generell utilpasshet og utslett) kommer etter 1,5 til 2 timer, og alle symptomer unntatt løs mage går over så fort kroppen har fått tømt seg. Løs mage henger gjerne igjen i et par dager. Anonymkode: 9dd2b...94a Takk for svar. Høres ut som om han har den typen mpa hvor reaksjonene kommer raskt? Vi fikk beskjed om at det er to ulike typer og den ene ser man reaksjon etter kun noen timer, men den andre kan ta flere dager. Her er kun symptomene på natt, det var derfor jeg hadde et lite håp om at det ikke er mpa. Men da er det i så fall noe annet.. Anonymkode: 6f319...91a
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #10 Skrevet 5. mai 2023 On 4/26/2023 at 7:48 PM, AnonymBruker said: Ok, dette er kun min erfaring og min personlige mening. Å kutte melkeprotein ene og alene grunnet magesmerter var voldsomt. Var det ikke ledsaget av noe andre symptomer? Forstoppelse er svært vanlig når de levet melkefritt(dette sier vår barnelege). Datteren vår har gått på movicol daglig i to år pga dette. Når du skal starte en provokasjon, så bør det inneholde kun varmebehandlet melk i feks bakst. Pålegg er mye, mye lenger ute i provokasjonen. Hver nye melketing gies dagelig i 1-2 uker, før du eventuelt går videre på 'stigen'. Og når du i tillegg har levd melkefritt en stund, så vil barnet reagere litt uansett i starten, fordi melkeproteinet er hardt for tarmene. Datteren vår reagerer alltid med først magevondt, så kommet utslettet, hvesingen, slimet, blodet osv. Anonymkode: c0470...359 Vi kuttet kun på grunn smerter. Han skrek i timesvis, men da vi kuttet ut melk sluttet han å skrike. Provokasjon bør skje i samråd med helse, for det er ulike varianter ut ifra symptomene. Vi skulle provosere med en teskje ren melk Anonymkode: bf632...0df
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2023 #11 Skrevet 5. mai 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi kuttet kun på grunn smerter. Han skrek i timesvis, men da vi kuttet ut melk sluttet han å skrike. Provokasjon bør skje i samråd med helse, for det er ulike varianter ut ifra symptomene. Vi skulle provosere med en teskje ren melk Anonymkode: bf632...0df Hvor lenge hadde hen symptomer etter provokasjon hos dere? Anonymkode: 6f319...91a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå