AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #1 Skrevet 25. april 2023 Jeg har to barn (5 og 3) og en baby på 6mnd. De to eldste barna går i bhg, og der går det nå vannkopper. Ville dere holdt de to eldste hjemme? Vannkopper kan jo være farlig for babyer. Samtidig vil jeg på en måte at de to eldste skal bli smittet slik at de slipper det senere hvor forløpet kan bli mer alvorlig. Hva tenker dere? Anonymkode: 81de9...a4b
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #2 Skrevet 25. april 2023 https://www.volvat.no/aktuelt/dette-ma-du-vite-om-vannkopper-og-spedbarn/ "– Ingen fare – babyer over to måneder tåler fint å få vannkopper, sier Volvats barnelege Kristin Jensen." Anonymkode: 157ef...b6a
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #3 Skrevet 25. april 2023 Er det noe jeg ikke har fått med meg? Trodde ikke vannkopper var farlig når de ikke var nyfødt lenger? Jeg hadde ikke holdt hjemme, er de smittet er de det allerde Anonymkode: 9fb43...fc5 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #4 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (På 25.4.2023 den 14.49): Er det noe jeg ikke har fått med meg? Trodde ikke vannkopper var farlig når de ikke var nyfødt lenger? Jeg hadde ikke holdt hjemme, er de smittet er de det allerde Anonymkode: 9fb43...fc5 Ja da er det virkelig noe du ikke har fått med deg. Nyfødte kan få hjernehinnebetennelse av vannkopper. Anonymkode: 6e1bc...137
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #5 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja da er det virkelig noe du ikke har fått med deg. Nyfødte kan få hjernehinnebetennelse av vannkopper. Anonymkode: 6e1bc...137 6 mnd gammel baby er ikke nyfødt.. Anonymkode: 586c0...018 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #6 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja da er det virkelig noe du ikke har fått med deg. Nyfødte kan få hjernehinnebetennelse av vannkopper. Anonymkode: 6e1bc...137 Vedkommende skrev ikke noe annet heller. Les igjen du Anonymkode: b1789...4c7 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #7 Skrevet 27. april 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Ja da er det virkelig noe du ikke har fått med deg. Nyfødte kan få hjernehinnebetennelse av vannkopper. Anonymkode: 6e1bc...137 Det kan store barn også. Og kommentaren min var baby som ikke var nyfødt, du snakker jo fortsatt om nyfødte. Anonymkode: 9fb43...fc5 2
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #8 Skrevet 27. april 2023 Er bare en fordel om babyen får det nå. I den alderen er det nesten alltid et mildt forløp. Anonymkode: f1bc9...36c
Million Skrevet 27. april 2023 #9 Skrevet 27. april 2023 (endret) Ammer du kanskje ennå? Da er jo babyen beskyttet mot å få det hardt angrepet, hvis det er sånn at du har hatt vannkopper i din tid. Antistoffer i melken. Min sønn fikk vannkopper da han var 10 måneder. Det forløp ganske greit for seg. Sov om natten og ikke noe spesielt ugreit. Han taklet det fint. Jeg synes det var greit å få dem tidlig for da var han ferdig med dem før han begynte i barnehagen. Sønnen min ble delammet da han fikk vannkopper. Så svaret på spørsmålet ditt er vel, nei, jeg ville ikke holdt de eldste barna hjemme i frykt for smitte av vannkopper. Det er like greit å bli ferdig med det. Kjøp hvitvask på apoteket og ha i hus (til å pensle prikkene hvis de klør). Endret 27. april 2023 av Million
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #10 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja da er det virkelig noe du ikke har fått med deg. Nyfødte kan få hjernehinnebetennelse av vannkopper. Anonymkode: 6e1bc...137 Ser andre kom meg i forkjøpet, men alle kan få komplikasjoner av vannkopper. Ikke bare nyfødte. Vannkopper er uansett mest smittsomt i dagene før blemmene kommer, så det er for sent å unngå smitte. Anonymkode: 12de9...9da
AnonymBruker Skrevet 27. april 2023 #11 Skrevet 27. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er bare en fordel om babyen får det nå. I den alderen er det nesten alltid et mildt forløp. Anonymkode: f1bc9...36c Det er sant, men ulempen et at de kan bli smittet igjen når de har fått et såpass mildt forløp som baby. Man er altså ikke nødvendigvis immun på samme måte som et eldre barn hadde blitt. Anonymkode: eb817...133
Arkana Skrevet 27. april 2023 #12 Skrevet 27. april 2023 Jeg ville ikke holdt dem hjemme. Guttene våre fikk vannkopper i barnehagen da de var 2 og 4 år gamle og smittet igjen søsteren sin på 4 mnd. Det gikk veldig fint og ingen av dem hadde særlig plager. I tråder om vannkopper på KG er det alltid noen som skal påpeke at man kan få det igjen hvis man fikk det veldig mildt første gang, men de som skriver dette glemmer alltid å få med at det er veldig sjelden og det er dermed ikke noe man trenger bekymre seg for eller advare andre om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå