Gå til innhold

Hvor lenge vondt etter fødsel? Verker og dunker etter 9 uker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge er det normalt at det gjør vondt? Det verker liksom i beina i vaginaen, ikke inni åpningen men i skambeinet og ned rundt åpning. Ikke vondt i huden eller noe. Har hatt dette siden fødsel og føler det blir verre om jeg går mye eller er i aktivitet 

Anonymkode: c860c...b91

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kroppen bruker lang tid på å hente seg inn etter graviditet og fødsel, selv om noen tilsynelatende spretter opp etter fødselen. Hvis du plages mye ville jeg tatt det opp med lege/ jordmor. Hvis ikke du føler deg beroliget ville jeg vurdert forsøke en fysioterapeut med kompetanse på kvinnehelse. Når man går med smerter over tid blir det gjerne en vond sirkel og spenninger gjør hele situasjonen verre.

Anonymkode: e260e...3bc

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS! jeg kjenner meg igjen i beskrivelsen din.

Jeg hadde en knalltøff fødsel og hadde smerter nedentil i flere måneder etterpå. Det artet seg slik at hvis jeg lå i sengen/på sofaen så gikk smertene over, mens hvis jeg gikk trilletur kom de sigende på. På trilletur gikk det bra en stund mens jeg gikk, men hvis jeg stoppet opp feks fordi jeg traff noen å slå av en prat med, så kom smertene tilbake for fullt.

Smertene satt i de store kjønnsleppene på en måte. Veldig merkelig. Mulig det var nedpress-smerter jeg kjente på, men vet ikke helt. Ingen leger kunne gi meg noe svar, alle så ut som spørsmålstegn. 

Heldigvis så gikk det sakte men sikkert over, og det kom ikke tilbake ved fødsel nr to. Fødsel nr to var vesentlig lettere da (styrtfødsel og liten baby). Etter fødsel nr 2 kom jeg meg overraskende fort og hadde lite smerter sammenlignet med fødsel nr 1.

Jeg ble etter hvert operert for fremfall og mistenker i dag at mye av smertene skyldtes fremfallet (som jeg fikk etter fødsel nr 1).

Så mitt budskap til deg er å smøre deg med tålmodighet noen uker til, og hvis du har fått fremfall så kan det være medvirkende til smertene. PS! Jeg er ikke lege, dette er kun basert på min erfaring. 

Lykke til og håper du snart blir bra. 

Anonymkode: 7e20b...145

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg tenker meg om, så hadde jeg mye smerter også i skambenet eller «kjøttet» over skambenet. 

Anonymkode: 7e20b...145

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ta det på alvor og som et signal om at du bør roe ned litt :) Gjerne få inn liggende hvile flere ganger om dagen for å avlaste bekkenbunnen.

Anonymkode: 8da1b...707

Skrevet

Merka ingenting. Syns du skal be om å få en sjekk. Sørlig om det banker. Kan være infeksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...