Gå til innhold

Er det nødvendig med ordentlige tursko på tur?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter en god vektnedgang klør jeg i beina etter å prøve meg på litt turer i skog og mark, og helst opp på noen topper. Ikke akkurat Galdhøpiggen med det første, men det som finnes i nærheten her.

Men, jeg har jo null og niks av den type bekledning. Trenger man egentlig noe mer enn behagelige klær, typ en treningstights, og joggesko? Bør jeg i det minste finne noen gode tursko, hvis man møter på litt mer diverse av underlag? Og hva kan anbefales?

Dette vil jo selvfølgelig variere med hvor man velger å gå, men hvis man tenker på generelt grunnlag, hva bør minimum av klær og utstyr være? 

Anonymkode: c52da...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør jo begynne på småturer først. Da klarer du deg helt fint med joggesko og joggebukse. Skal du gå litt lengre turer så må du sikre deg ifht vær, slik at du ikke fryser ihjel. Fjellsko er greit å ha hvis du skal gå lengre turer og spesielt der hvor det er veldig steinete og/eller myrete. 

Spesielle merker er ikke noe vits å tipse om, det kommer an på hva som passer deg. Prøv forskjellige på sportsbutikker. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du på skogsvei eller godt tråkket sti holder joggesko i massevis.

Er først når en beveger seg ut i selve marka stødigere sko med, sterkere såler og støtte for ankler trengs.

Folk som går forbi her for å ta seg en treningstur opp stien i lia går i alt fra treningsukser, joggebukser, tights, turbukse, vanlig dongeri. Det har i grunn lite å si, så lenge du har på deg noe du føler deg vel i og som passer vær og føreforhold :)

Prøv deg på noen merkede løyper, eller godt brukte turruter. Sånne steder er det som oftest brede stier og null problem med joggesko.

Anonymkode: b3161...8c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått mye på tur. Foretrekker forsvarets M77. Kjøpte nye fjellstøvler til datteren. Italienske til noen tusen kroner. Hva skjedde? De ble oppripet i sålen etter første fjelltur. Bruk M77 med ullsåle. Ekstra tørre sokker i sekken. Da er du på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt.

Skal du gå i ulendt terreng bør du ha sko med støtte til anklene. Jo mer ulendt jo høyere sko. Men det betyr og ofte tyngre sko.

Er det vått der du skal gå så bør du tenke på hvor vannavvisende skoene er og hvor høyt grensen går før det kommer vann inn. Høyt gress/busker som er våte vil gjøre føttene våte nesten uansett. Myr krever støvler.

Skal du bære tungt bør du ha stive såler, gjerne med demping.

Er det kaldt bør skoene ha god foring/vindtette.

Skal du gå steder det er glatte røtter/steiner bør de ha godt tydelig mønster under.

Noe som betyr at skal du gå langt på opparbeidet grusvei/sti uten sekk så klarer du deg lenge med joggesko.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Etter en god vektnedgang klør jeg i beina etter å prøve meg på litt turer i skog og mark, og helst opp på noen topper. Ikke akkurat Galdhøpiggen med det første, men det som finnes i nærheten her.

Men, jeg har jo null og niks av den type bekledning. Trenger man egentlig noe mer enn behagelige klær, typ en treningstights, og joggesko? Bør jeg i det minste finne noen gode tursko, hvis man møter på litt mer diverse av underlag? Og hva kan anbefales?

Dette vil jo selvfølgelig variere med hvor man velger å gå, men hvis man tenker på generelt grunnlag, hva bør minimum av klær og utstyr være? 

I ulendt terreng bør du ha litt stødige sko, er veldig lett å strekke sener og få betennelser om man plutselig utsetter knær og ankler for veldig uvanlig gangmønster. Så det hjelper veldig å ha gode sko - men prøv deg litt fram. Om du begynner med kortere turer på noen timer så vil du kjenne på om skoene holder. 
Skoene er for meg det absolutt viktigste, men det er stor forskjell på hva folk behøver.
Jeg har en gammel skade i kneet fra jeg var ung. Den jeg kjenner igjen om jeg bruker dårlige sko i  ulendt terreng over lang tid. På bare noen timers tur kan jeg omså gå i crocks. 

På toppturer på sommeren har jeg egentlig ingen spesielle klær. Går i det jeg syns er behagelig - men siden været fort kan snu, og det ofte er kaldere i høyden; så har jeg alltid en lue, hansker, genser og vindjakke i en liten sekk. Heldagsturer så hiver jeg med en lett jervenduk og.  

Anonymkode: 2e4aa...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

Generelt.

Skal du gå i ulendt terreng bør du ha sko med støtte til anklene. Jo mer ulendt jo høyere sko. Men det betyr og ofte tyngre sko.

Dette er bare tull. Jo mer støtte, jo mindre blir musklene brukt, og du ender potensielt opp men ankelproblemer ettersom støttemusklene svekkes.

Til TS; er det én ting du bør investere i, så er det gode sko. Jeg vil ha sko som er så lette som mulig, og ettersom jeg går i alt mulig slags terreng vil jeg også ha god gripeevne i sålene. Såkalte vannavisende so (goretex) er bare tull, de er ikke vannavvisende spesielt lenge før materialet svekkes og blir de først våte så blir de våte innvendig også. Og bruker lang tid på å tørke. Jeg bruker sko som er supertynne i stoffet, og blir de våte er de omtrent tørre igjen før turen er over. Vet jeg at jeg må vasse over en elv tar jeg med et par crocs i sekken. 

Anonymkode: 42de7...89d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dette er bare tull. Jo mer støtte, jo mindre blir musklene brukt, og du ender potensielt opp men ankelproblemer ettersom støttemusklene svekkes.

Til TS; er det én ting du bør investere i, så er det gode sko. Jeg vil ha sko som er så lette som mulig, og ettersom jeg går i alt mulig slags terreng vil jeg også ha god gripeevne i sålene. Såkalte vannavisende so (goretex) er bare tull, de er ikke vannavvisende spesielt lenge før materialet svekkes og blir de først våte så blir de våte innvendig også. Og bruker lang tid på å tørke. Jeg bruker sko som er supertynne i stoffet, og blir de våte er de omtrent tørre igjen før turen er over. Vet jeg at jeg må vasse over en elv tar jeg med et par crocs i sekken. 

Først vil jeg minne deg på at jeg skrev generelt.

For det andre lurer jeg på hvorfor de fleste på jakt kjøper høye sko? Er de født med svake ankelmuskler?

For det tredje skal du være litt forsiktig med å anbefale tynne sko fordi de tørker fort. Våte føtter kan ødelegge enhver tur og folk takler dette ulikt. Som et minimum bør du forklare hva det er som gjør at en våt sko tørker og hvilke temperaturer vedkommende skal gå i. For det rådet du kommer med der kan generelt sett være svært farlig og en direkte drepen av turglede for all fremtid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 minutt siden):

For det andre lurer jeg på hvorfor de fleste på jakt kjøper høye sko? Er de født med svake ankelmuskler?

Flertallet på jakt er jo feite gamle gubber. Klart de har et annet behov for sko enn en slank ung voksen. Min mor på 60+ bruker også sko med ankelstøtte, men har man spesielle behov bør det opplyses om i HI. Ellers tar jeg utgangspunkt i at vedkommende ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Flertallet på jakt er jo feite gamle gubber. Klart de har et annet behov for sko enn en slank ung voksen. Min mor på 60+ bruker også sko med ankelstøtte, men har man spesielle behov bør det opplyses om i HI. Ellers tar jeg utgangspunkt i at vedkommende ikke har det.

Merkelig påstand. Og lite seriøst. Hadde jo vært fint om du visste hva du snakket om. Noe du kunne vist ved å for eks forklare hva som gjør at en tynn våt sko tørker.

Å komme opp på en fjelltopp med en tynn våt sko kan være ekstremt ødeleggende for turen. Og ikke minst føre til lite samarbeidsvillig muskulatur i ankel som igjen gjør det enda mer risikabelt å gå i ulendt terreng. Spesielt når en etterpå skal nedover…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Merkelig påstand. Og lite seriøst. Hadde jo vært fint om du visste hva du snakket om. Noe du kunne vist ved å for eks forklare hva som gjør at en tynn våt sko tørker.

Dette blir for dumt. Hva er det som gjør at en linskjorte tørker fortere enn en ullgenser? Virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette blir for dumt. Hva er det som gjør at en linskjorte tørker fortere enn en ullgenser? Virkelig.

Takk for at du er seriøs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (1 time siden):

Generelt.

Er det vått der du skal gå så bør du tenke på hvor vannavvisende skoene er og hvor høyt grensen går før det kommer vann inn. Høyt gress/busker som er våte vil gjøre føttene våte nesten uansett. Myr krever støvler.

Skal du bære tungt bør du ha stive såler, gjerne med demping.

Er det kaldt bør skoene ha god foring/vindtette.

Skal du gå steder det er glatte røtter/steiner bør de ha godt tydelig mønster under.

Noe som betyr at skal du gå langt på opparbeidet grusvei/sti uten sekk så klarer du deg lenge med joggesko.

Veldig uenig. Jeg går mye, går alltid i joggesko (eller støvler om det er veldig vått), helst så flate og myke såler som mulig 🙃 Er det kaldt har jeg ullsokker på. Liker bevegelsesfriheten man får uten fjellsko, man blir lettere på foten, og ankelen får mulighet til å trene seg opp. 

Når det et varmt går jeg som regel i bomullstights fra hm 😅 Jo mindre styr man lager, jo lettere et det å bare gå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei!

jeg har skotøy i massevis da jeg både løper, og,går MYE. 
når,det er tørt, foretrekker jeg lette sko fremfor fjellsko, og har tre par «trail runners», altså,joggesko med litt grovere såle enn vanlige løpesko.Et annet poeng i dette er at vanlige sko fortere vil bli utslitt i røft terreng da sålen ikke er designet for å tåle det.

jeg tenker at det viktigste er at du har sko som sitter godt på DIN fot. Og gjerne to par å,alternere mellom. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det absolutt dummeste jeg ser er folk som går tursti på 3 km i de samme klærne som folk bruker når de skal opp på verdens høyeste fjell 😆 

Min erfaring med fjellsko er at man uansett blir våt fordi man svetter. Men det er selvfølgelig smak og behag, men mye billigere å først teste om man i det hele tatt liker å gå tur med det man har fra før, og om man da merker at man ikke liker å gå med joggesko kan det være lurt å prøve noe annet. Men les gjerne tester og gå mange runder i butikken før du kjøper! Dårlige fjellsko er i hvert fall veldig kjipt å gå i. Finnes heldigvis en del veldig lette modeller som også tåler vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tull. De fleste som går på jakt er yngre menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare for å ta dette med lette tynne sko og fuktighet.

Dette er et råd som går igjen hos mange at det finnes ikke vanntette sko og at man blir våt uansett, så da kan man like godt gå for luftige sko som tørker fort. Tenker man. Og tanken kan virke logisk for mange, absolutt. Men det kan og være et potensielt ødeleggende råd.

Legger resten av teksten i spoiler om folk ikke gidder å lese det :)

Spoiler

Først for å ta dette med at en uansett alltid blir våt. Noen er bygget sånn, dessverre. Jeg er en av de. Føttene mine blir så varme og svette at selv om det er tørt i terrenget så blir jeg våt fra innsiden av svette. Fordelen vi har som sliter med dette er at når vi da blir litt fuktige på beina så vil varmen bidra til at fukten fordamper forutsatt at skoen er tynn og luftig nok. Problemet med dette rådet er at ikke alle er bygget sånn. Tar du en person som er notorisk kald på føttene så vil dette resultere i en kjip tur. Kanskje til og med en risikabel tur med nedkjølte føtter.

Denne fordampningen av fukt krever og energi, og kommer da fra varmeenergien i foten skoen er på, og vil føre til nedkjøling. Trenger ikke være et problem i det hele tatt siden vi som sliter med dette ofte er varme på føttene uansett. Men over tid eller i åpent terreng så kan den litt fuktige foten plutselig bli meget kald av vind/trekk mot skoene. Og siden de er tynne er det lite som beskytter mot vinden/trekk. Ofte noe man opplever når man kommer i åpent terreng eller opp på fjellrygger/fjelltopper - som TS skal på.

Men en tett sko og svett fot kan og bli kald selv om skoen er vindtett. Så problemet her oppstår som regel som en følge av at de, som meg, som har svette føtter velger seg tette sko og tenker det er kjipt. Så prøver de lette sko i ideelle forhold og opplever at det var jo ekstremt mye bedre (noe det er). Og så er konklusjonen at det er bedre med lette sko som "puster" siden man da blir fortere tørr, og så råder man alle til å gjøre det samme.

Husk og at for å faktisk kunne tørke våte sko med kroppsvarme så må man produsere kroppsvarme, altså være i bevegelse. En person som har fuktige sko som må stå i ro over lenger tid blir fort veldig veldig kald. Jeg har vært på mange turer (både organisert og i vennelag) hvor de med denne tankegangen på foten ofte er de som vil ha kortest mulig pause når vi stopper. Hvorfor? Fordi de begynner å bli kalde på føttene.

Så er jo problemet nettopp det at det er mye individuelt når det gjelder skovalg. Selv om vi vet størrelsen vi trenger så kan et merke være bedre for oss i rett størrelse enn et annet merke i samme størrelse. Dette fordi skoene lages forskjellig. Noen har over eller underpronasjon. Noen har større tær. Noen har lengre mellomtær. Noen har bredere såle. Noen er kalde og andre er varme. Og mye mye mer. Derfor skrev jeg det over med ordet "generelt" øverst. Støtte, vanntetthet og type såle.

Jeg er oppe i 5 ulike par fjellstøvler som brukes alt etter hvilken tur jeg skal ha. Det kan jeg fordi jeg har erfaringen som trengs og jeg kjenner kroppen min. Men jeg anbefaler ikke alle 5 sko for den del. Jeg anbefaler ikke nødvendigvis samme merke/modell til alle heller. For selv om mine Alfa Walk King er fantastiske for meg når jeg skal gå langt i variert terreng med sekk, så vet jeg at ikke alle er enig. Jeg vet mange har lagt M77 fra forsvaret for elsk til alt av turgåing men for min del foretrekker jeg de kun når jeg skal gå i vått terreng med korte distanser. M77 er forøvrig en veldig tett (om en tar vare på den) og høy sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg gikk på tur i marka med joggesko i mange år uten noe problem.

Men så en dag var underlaget hakket fuktigere og glattere enn jeg trodde, og jeg hadde ikke godt nok grep med joggeskoene. Jeg skled, ramlet så lang jeg var og landet på en spiss stein. Kjempevondt! Var blå på låret/rumpa i lang tid etterpå 😂

Etter det gikk jeg til innkjøp av ordentlige tursko. Ikke gjør som meg. Jeg lærte det på den harde måten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...