Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en supersøt jente på snart ti måneder som veier hele 12kg. Hun sprenger kurva si og har hoppet opp flere kurver siden hun begynte med fast føde. Hun elsker mat, og er litt treig motorisk så hun kryper bare (krabber ikke eller reiser seg). Grunn til bekymring eller skal vi bare la henne fortsette å selvregulere?  hun får fast føde (grøt, brødskive og middag) og ammes. Helsestasjonen virket ikke bekymret, men kjenner jeg selv blir bittelitt bekymret da det ikke virker som det stopper😅 Vekta bare stiger! Noen med erfaring? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
nilie skrev (31 minutter siden):

Jeg har en supersøt jente på snart ti måneder som veier hele 12kg. Hun sprenger kurva si og har hoppet opp flere kurver siden hun begynte med fast føde. Hun elsker mat, og er litt treig motorisk så hun kryper bare (krabber ikke eller reiser seg). Grunn til bekymring eller skal vi bare la henne fortsette å selvregulere?  hun får fast føde (grøt, brødskive og middag) og ammes. Helsestasjonen virket ikke bekymret, men kjenner jeg selv blir bittelitt bekymret da det ikke virker som det stopper😅 Vekta bare stiger! Noen med erfaring? 

Har nå en gutt på 7 mnd som veier 10 kg. Syns ikke det høres så mye ut på din med tanke på andre barn. Min erfaring er at så lenge de følger kurven sin er det ikke noe spesielt man bør gjøre når de er så små. Hvertfall om ikke helsestasjonen bryr seg noe, ville jeg ikke tenkt særlig på det. Snart skyter hun nok i lengden, begynner bevege seg og vekta stopper opp :) 

Anonymkode: ca951...ab9

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv en 2 åring på rett i underkant av 11 kilo,så 12 kilo på en på 10 måneder,høres helt sykt ut for meg,men godt mulig min er i det minste laget🙈😅 Men ser du skriver at helsestasjonen ikke er bekymra, så tenker det da er null grunn til å bekymre seg🙂

Skrevet

Jenta mi veier vel nærmere 13 kg nå og er 10 mnd., men hun er veldig aktiv, krabber, reiser seg og går med støtte. Så her har ikke vekten påvirket bevegelsesgleden/muligheten, men det er jo kjedelig dersom det er tilfelle. Helsestasjonen har ikke sagt noe annet enn at det er godt å ha litt å gå på, selv om frøkna her ligger langt over alle vektkurvene i skjemaet de bruker på helsestasjonen. 

AnonymBruker
Skrevet

Har en som var 12 kg når han var 11 måneder. Hvis helsestasjonen ikke er bekymret ville ikke jeg vært det heller. Man skal helst ikke slanke babyer.

Følger høydekurven likt som vektkurven?

Anonymkode: ba7c9...f93

AnonymBruker
Skrevet

Pass på å gi sunn mat så er det ingen fare. Vår var smellfeit til hun var litt over året, så flatet det helt ut og hun begynte å vokse på høyden.

Anonymkode: 9a32d...794

Skrevet

Begge mine gutter har vært over 12 kg på 1 års dagen, men regulerte seg fint inn som normalvektige når de ble mer aktive i bhg/begynte å gå +++

Hadde ikke bekymret meg!

Gjest Abendstern
Skrevet

Hvorfor stiller du dette spørsmålet her? Ville tatt det med fastlegen/helsepersonell 

Skrevet

Vår gut var 9kg ved 3 mnd, 13kg ved 8 mnd og 1.5 år. No er han 2 år og 15kg og 95cm høg, så heilt perfekt! Så det utjamnar seg! Så lenge du ikkje fora ho på babysnop og masse sukker treng du ikkje bekymre deg! Straks blir ho meir aktiv og då skal du sjå ho held vekta lenge 🙂 

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
fordijegvil skrev (58 minutter siden):

Jenta mi veier vel nærmere 13 kg nå og er 10 mnd., men hun er veldig aktiv, krabber, reiser seg og går med støtte. Så her har ikke vekten påvirket bevegelsesgleden/muligheten, men det er jo kjedelig dersom det er tilfelle. Helsestasjonen har ikke sagt noe annet enn at det er godt å ha litt å gå på, selv om frøkna her ligger langt over alle vektkurvene i skjemaet de bruker på helsestasjonen. 

Jeg antar det er bare at barn utvikler seg forskjellig, ikke at vekten påvirker bevegelsene :) 

Anonymkode: ca951...ab9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Barn er forskjellige, de regulerer selv som du sier så ville ikke gjort noe med det. Du kan jo tenke over hvilke pålegg du gir men regner med du ikke gir syltetøy og nugatti, så ville ikke tenkt for mye på det.

Min brors barn var 3mnd og 10kg, ungen min er 3 år og 13kg. Jeg er mer sjalu på de som har unger som spiser det de får, her er det lokking og smisking for å få ned litt hvert måltid.

Anonymkode: f6a81...928

AnonymBruker
Skrevet
MaCeSø skrev (1 time siden):

Jeg har selv en 2 åring på rett i underkant av 11 kilo,så 12 kilo på en på 10 måneder,høres helt sykt ut for meg,men godt mulig min er i det minste laget🙈😅 Men ser du skriver at helsestasjonen ikke er bekymra, så tenker det da er null grunn til å bekymre seg🙂

Ja, din er per definisjon undervektig, dersom han har bikket 24 mnd. Da er normalområdet 11 til 14,5 kg. Alt utenfor er undervekt eller overvekt. 

Når det er sagt, er Ts sin jente overvektig, da normalområdet for jenter på 10 mnd er 7,4 til 11 kg. Kilde på disse tallene er forresten Babyverden.no.

Dersom helsestasjonen ikke er bekymret, er det neppe noe å bry seg om. I Ts sitt tilfelle er det sannsynlig at HS tenker at kurven vil gå ned i takt med den motoriske utviklingen. 

Anonymkode: 56962...cf7

• Liker 1
Skrevet

Min veide 11kg rundt samme alder. Fikk MME både på dag, og noen ganger på natt om han våkna og ikke roet seg. Krabbet overalt og var generelt veldig motorisk aktiv. Spiste masse mat ved siden av også, som regel alltid sunt med masse grønt, grove kornprodukter og frukt. Veldig matglad gutt.

Helt til han begynte i barnehagen.....

Han lærte å gå i løp av de 2 første dagene. Spiste helt OK i bhg, men ville omtrent ikke spise hjemme lengre. Så ble han syk for første gang, og det ballet bare på seg. I dag er han superkresen på visse ting, og nekter ofte å spise mat. Etter alle sjukdomsperiodene så raste han ned i vekt i takt med den motoriske utviklinga. 

Så hvis ikke noe helsepersonell er bekymra, så syns jeg ikke du skal være det heller. Vær glad for at baby spiser og koser seg, for det kan brått ta slutt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn var både litt kort og litt tung for alderen, så en skikkelig god klompebaby. Så begynte han i barnehagen. Etter flere runder med sykdom, i tillegg til at han er svært aktiv, så har vekten stagnert. Har kun gått opp 100g på 4 mnd. Men han vokser i lengden og alt er normalt :)  Ville bare tenkt at det er godt å ha litt ekstra vekt å gå på :)

Anonymkode: 690bf...8fc

AnonymBruker
Skrevet
RockyRose skrev (48 minutter siden):

Vår gut var 9kg ved 3 mnd, 13kg ved 8 mnd og 1.5 år. No er han 2 år og 15kg og 95cm høg, så heilt perfekt! Så det utjamnar seg! Så lenge du ikkje fora ho på babysnop og masse sukker treng du ikkje bekymre deg! Straks blir ho meir aktiv og då skal du sjå ho held vekta lenge 🙂 

Så du mener at det er vanlig for en 2-åring å veie 15 kilo? Sønnen min er 12 4,5 år og 15 kg. Han er 106 cm høy🤷‍♀️ synes han er perfekt jeg😅 jenta vår var 12 kilo når hun var 2 år, mye mer "småbarnslubben", men var perfekt hun også.

Så alle småttiser er fine som de er, om de er slanke eller har litt ekstra❤️

Anonymkode: 3e09d...482

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det motsatte problemet, med babyer/barn som var treige med fast føde, generelt småspiste, og med ekstra oppfølging fra helsestasjon pga faller nedover kurvene. (Ene endte med mandeloperasjon som treåring.) Spesielt når de har vært syke (typ hele første året i barnehagen) har jeg ønsket at de hadde litt mer å gå på! 

Vi hadde flere babyer i barselgruppa som var veldig gode og runde. De "vokste inn" i vekta når de begynte å gå (og løpe... 😅). Så lenge helsestasjonen ikke er bekymra ville jeg tatt det helt med ro, etter min erfaring er de flinke til å fange opp når det faktisk er grunn til bekymring. Tilby sunn mat og la barnet regulere selv. ❤️

Anonymkode: 2eddf...4f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Så du mener at det er vanlig for en 2-åring å veie 15 kilo? Sønnen min er 12 4,5 år og 15 kg. Han er 106 cm høy🤷‍♀️ synes han er perfekt jeg😅 jenta vår var 12 kilo når hun var 2 år, mye mer "småbarnslubben", men var perfekt hun også.

Så alle småttiser er fine som de er, om de er slanke eller har litt ekstra❤️

Anonymkode: 3e09d...482

I følgje veksttabellar og KMI for born så er ein 2årig gut heilt perfekt med 15kg når dei er så høge, ja! 🙂 i følgje same tabellar er din gut undervektig. Men så lenge dei følg sine kurver, er friske og raske så 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Vår unge gikk nesten ikke opp i vekt i andre leveår (lærte seg å gå, sluttet å amme og begynte i bhg og hadde luftveisinfeksjonsbonanza). Veldig glad for at jeg ikke prøvde å begrense matinntaket hans tidligere. :) 

Fikk også samme råd på helsestasjonen: barn i den alderen skal (stort sett) få lov til å selvregulere hvor mye de skal spise. Jobben til oss foreldrene er å regulere hva de spiser, altså alderstilpasset, variert og ikke for søtt/usunt. Det synes jeg var et godt råd.

Gutten er forøvrig ni år i dag og alltid vært helt normalvektig, bortsett fra at han var ganske lunbben mellom 6 og 18 måneder. 

Anonymkode: 6adf2...ad4

AnonymBruker
Skrevet

Min jente var 4,9 kg ved fødsel liksom 😅

Anonymkode: 801e1...01c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, din er per definisjon undervektig, dersom han har bikket 24 mnd. Da er normalområdet 11 til 14,5 kg. Alt utenfor er undervekt eller overvekt. 

Når det er sagt, er Ts sin jente overvektig, da normalområdet for jenter på 10 mnd er 7,4 til 11 kg. Kilde på disse tallene er forresten Babyverden.no.

Dersom helsestasjonen ikke er bekymret, er det neppe noe å bry seg om. I Ts sitt tilfelle er det sannsynlig at HS tenker at kurven vil gå ned i takt med den motoriske utviklingen. 

Anonymkode: 56962...cf7

Veldig rart at at du kan si at mitt barn er undervektig når du ikke vet hvor høy hun er. Hun er litt lavere enn snittet, noe som gjør at hun selv med sine kun nesten 11 kilo, har en helt passende vekt til høyden sin, og er ikke undervektig på noen som helst måte.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...