AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #1 Skrevet 22. april 2023 Hva skjer med babyer som opplever lite stimulering, typ, ligger mye i sprinkelseng, blir lite holdt, lite kos, lite pratet til og annen interaksjon? Naboen har et jevngammelt barn og syns at vi duller for mye med spedbarnet vårt på 9 måneder. Må si deres spebarn er mye roligere mens vår er en kruttønne av følelser, bevegelser, utforskning og stemmebruk. Det ser ut til at deres barn ikke har tatt noen skade av å være mye i fred? Anonymkode: 09dcb...f2d
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #2 Skrevet 22. april 2023 Hvis barnet blir ignorert blir det vel litt apatisk. Men om de gir oppmerksomhet men i rolige omgivelser, er det vel kanskje enkelte områder utviklingen går bittelitt sakte på? Kanskje mest motorisk, hvis hen blir liggende mye i senga? (Jeg tenker bare høyt, det er godt mulig helt feil…) Anonymkode: 1b991...09a
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #3 Skrevet 22. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis barnet blir ignorert blir det vel litt apatisk. Men om de gir oppmerksomhet men i rolige omgivelser, er det vel kanskje enkelte områder utviklingen går bittelitt sakte på? Kanskje mest motorisk, hvis hen blir liggende mye i senga? (Jeg tenker bare høyt, det er godt mulig helt feil…) Anonymkode: 1b991...09a Språkutvikling osv vil jeg jo absolutt tro at påvirkes! Det heter jo at man bygger hjernen ved å snakke med barna om hva de gjør, ser og reaksjoner Anonymkode: 1b991...09a 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #4 Skrevet 22. april 2023 29 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis barnet blir ignorert blir det vel litt apatisk. Men om de gir oppmerksomhet men i rolige omgivelser, er det vel kanskje enkelte områder utviklingen går bittelitt sakte på? Kanskje mest motorisk, hvis hen blir liggende mye i senga? (Jeg tenker bare høyt, det er godt mulig helt feil…) Anonymkode: 1b991...09a 28 minutter siden, AnonymBruker said: Språkutvikling osv vil jeg jo absolutt tro at påvirkes! Det heter jo at man bygger hjernen ved å snakke med barna om hva de gjør, ser og reaksjoner Anonymkode: 1b991...09a Ja, deres barn er ekstremt rolig. Vår er i full fart med krabbing og å gå langs med møbler. Deres kan knapt sitte oppreist. Men har det noe så si på sikt? Barn kan vel ta igjen det meste uansett. Eller er det som er farlig med understimulering, at de kan bli underutvikla på sikt også? Anonymkode: 09dcb...f2d
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #5 Skrevet 22. april 2023 9 måneder og kan knapt sitte oppreist...? Hva sier helsesøster til det mon tro. Barn kan uansett ta igjen mye, og antakeligvis så må nok naboen også ganske snart løpe etter en ettåring med egne meninger som er høyt og lavt på en gang 😁 Anonymkode: 91339...af8
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #6 Skrevet 22. april 2023 Barna lærer i interaksjon med nære omsorgspersoner. Det høres ut som de kanskje gir for lite stimuli. Det er klart dette går ut over utviklingen til barnet. Forhåpentligvis skal barnet i barnehage. En god barnehage kan være til hjelp for barn som får for lite stimuli hjemme. Når det er sagt går det og an å gi for mye. Da kan en ende opp med grinete, trøtte og sure babyer. Det gjelder å lese signalene babyer gir, både for hvile og stimuli. Anonymkode: 8acbe...4cc 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #7 Skrevet 22. april 2023 Just now, AnonymBruker said: 9 måneder og kan knapt sitte oppreist...? Hva sier helsesøster til det mon tro. Barn kan uansett ta igjen mye, og antakeligvis så må nok naboen også ganske snart løpe etter en ettåring med egne meninger som er høyt og lavt på en gang 😁 Anonymkode: 91339...af8 Ja, knapt sitte oppreist. Har ikke sånn pinsettgrep. Er lite lyd ifra ungen og lite bevegelse/utforskertrang. Hen er store deler av dagen i en vippestol og enda mer i en sprinkelseng. Anonymkode: 09dcb...f2d
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #8 Skrevet 22. april 2023 Hva tenker du at du ønsker ut av denne tråden egentlig? Å være like dømmende som dem? Anonymkode: fec81...384 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #9 Skrevet 23. april 2023 22 hours ago, AnonymBruker said: Ja, knapt sitte oppreist. Har ikke sånn pinsettgrep. Er lite lyd ifra ungen og lite bevegelse/utforskertrang. Hen er store deler av dagen i en vippestol og enda mer i en sprinkelseng. Anonymkode: 09dcb...f2d Stakkars barn:( Har de et våkent barn på 9 mnd som bare er alene oppi en sprinkelseng? Hvor er foreldrene da? Det er jo omsorgssvikt å bare etterlate ungen Anonymkode: e843d...ccf
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #10 Skrevet 23. april 2023 Hvordan vet du at barnet deres får lite stimuli? Snoker du inn vinduet døgnet rundt? Jeg skal si hva jeg tror. De er nok chill og stresser ikke. Dere styrer sikkert mye, og overstimulerer slik deres barn har mye "følelser" og ikke lærer ro. Det trenger ikke skje noe konstant. Anonymkode: 056e4...488 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #11 Skrevet 23. april 2023 Ytterste konsekvens av at baby blir understimulert på kontakt med foreldrene (respons ved gråt osv) er jo tilknytningsforstyrrelser feks RAD. Anonymkode: e843d...ccf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå