Gå til innhold

Hvorfor er små biler så lite trendy? Det er jo klart det mest miljøvennlige, og økonomiske.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 4/22/2023 at 11:28 AM, AnonymBruker said:

Du får sjekke hvordan de klarer seg i kollisjonstest med en handlevogn og større kjøretøy,

 

 

Anonymkode: f31f5...ce2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En større bil passer kanskje ikke for deg TS men det betyr ikke at det ikke passer for andre, når vi er inne på miljø så kan vi jo ta med at små biler ofte har liten motor som man må bruke 100% av i mange tilfeller, men en større bil med større motor kanskje man trenger kun å bruke 60% effekt av, derfor er ikke det nødvendigvis mer miljøvennlig å kjøre liten bil vis vi ser kun på drivstoff forbruk.

Så er det andre faktorer da, hvor mange skal sitte på, bagasje etc. En større bil kan frakte mer på færre turer enn en liten en. Hvis du til syvende og sist er opptatt av miljø så dropper du å kjøpe bil i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 11.27):

Slår et slag for småbiler, Nissan Micra, Fiat 500, Toyota IQ etc. Det duger jo for 98% av kjøringen. 

Skal man noe ekstra så er det jo fullt mulig å leie en bil, eller en transport tjeneste.

Ser ikke helt behovet for en XC 90, i hverdagen, eller svære stasjonsvogner og SUVer av ulik type. 
Ser på det som temmelig egoistisk egentlig, med sånne svære biler. Det vanskeliggjør trafikkbildet både på smale landeveier og i trange bygster, og ikke minst parkering, dee er jo så vanvittig trangt. Kommer en sånn svær bil og parkerer attmed en, så må man smyge seg innimellom, dunke dører og få flekker på klerene av skitne biler. 

Jeg snakker om hverdagen. Jobb, skole, barnehage, handleturer, og fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 40802...80b

Du starter en tråd om miljøvennlige biler  og ramser opp en haug med utdaterte fossilbiler?.I en tid da 90% av nybilsalget er miljøvennlige elbiler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Suzuki ignis. Bruker 0,46 i snitt på sommer og  ca 0,53 på vinter kjøring. Bilen har alldeles super firhjulstrekk, og har ikke hatt trøbbel en gang i vinter. 

Jeg syntes den er dritkul å se på. Selv med liten motor, er den både sterk og rask. 

Jeg kjøpte 2017 modell, fordi fra den modellen var den også topp score på kræsj test.  

Setene bak kan flyttes frem og tilbake, og legges ned. Så 0 problem med plass. Faktisk skjelden vi trenger å flytte på seter , da bagasje rommet er konstruert helt perfekt i fasong,  så normalt store kofferter ol får akkurat plass. 

I tillegg har jeg takgrind og mini skiboks om jeg skulle ha behov for mer bagasje plass.

I fjor dro vi 3 stk på langtur, uten denne skiboksen,  og hadde god plass  til all bagasje til alle 3.

Min store bror, som i stor i lengde og mage, har god plass i baksetet.  Men må passe på hodet, når han setter seg inn. Men god klaring mot taket inni bilen. Han er 1,9 høy, og hadde hatt klaring fortsatt om han var 2meter lang

Skal jeg ta frem minus sider  er at jeg syntes det er litt lite sikt bakover ,  redder inn med kamera, men kamera har ikke spyling. Sitter det flere enn en i baksetet, demper den ikke nok i dumper, og kan oppleves hardt å sitte på da.  Går nok fint med to små barn. 

Var nok mest bekymret for plass iht bagasje ol. Men fikk hentet fyringspellets ved å legge ned setene. I volum kunne jeg tatt med mer enn 16 sekker, men valgte å la være pga vekt.  

Det er svært gode seter å sitte i. Full tank er med dagens høye priser ca 5-600kr.

Dyreste tanken , var engangstilfelle på 650 kr.

Det er en halvhybrid bil, som har et lite batteri som lades ved motorbremsing. Denne strømmen kommer til bruk, ved tilfeller der du trenger mer kraft, iht tyngre bakker eller  akselerasjon iht forbikjøringer. 

Swift er vel i bunn og grunn samme bil, den har lavere bakke klarering. Så gikk bort fra den iht hvor jeg bor, i en bratt bakke det kan bli litt snø, før de brøyter. Da jeg i utgangspunktet hadde tenkt å kjøpe Swift. Men syntes også det er en ganske kul og unik bil utseende messig

Anonymkode: 0b5a1...810

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjører Suzuki ignis. Bruker 0,46 i snitt på sommer og  ca 0,53 på vinter kjøring. Bilen har alldeles super firhjulstrekk, og har ikke hatt trøbbel en gang i vinter. 

Jeg syntes den er dritkul å se på. Selv med liten motor, er den både sterk og rask. 

Jeg kjøpte 2017 modell, fordi fra den modellen var den også topp score på kræsj test.  

Setene bak kan flyttes frem og tilbake, og legges ned. Så 0 problem med plass. Faktisk skjelden vi trenger å flytte på seter , da bagasje rommet er konstruert helt perfekt i fasong,  så normalt store kofferter ol får akkurat plass. 

I tillegg har jeg takgrind og mini skiboks om jeg skulle ha behov for mer bagasje plass.

I fjor dro vi 3 stk på langtur, uten denne skiboksen,  og hadde god plass  til all bagasje til alle 3.

Min store bror, som i stor i lengde og mage, har god plass i baksetet.  Men må passe på hodet, når han setter seg inn. Men god klaring mot taket inni bilen. Han er 1,9 høy, og hadde hatt klaring fortsatt om han var 2meter lang

Skal jeg ta frem minus sider  er at jeg syntes det er litt lite sikt bakover ,  redder inn med kamera, men kamera har ikke spyling. Sitter det flere enn en i baksetet, demper den ikke nok i dumper, og kan oppleves hardt å sitte på da.  Går nok fint med to små barn. 

Var nok mest bekymret for plass iht bagasje ol. Men fikk hentet fyringspellets ved å legge ned setene. I volum kunne jeg tatt med mer enn 16 sekker, men valgte å la være pga vekt.  

Det er svært gode seter å sitte i. Full tank er med dagens høye priser ca 5-600kr.

Dyreste tanken , var engangstilfelle på 650 kr.

Det er en halvhybrid bil, som har et lite batteri som lades ved motorbremsing. Denne strømmen kommer til bruk, ved tilfeller der du trenger mer kraft, iht tyngre bakker eller  akselerasjon iht forbikjøringer. 

Swift er vel i bunn og grunn samme bil, den har lavere bakke klarering. Så gikk bort fra den iht hvor jeg bor, i en bratt bakke det kan bli litt snø, før de brøyter. Da jeg i utgangspunktet hadde tenkt å kjøpe Swift. Men syntes også det er en ganske kul og unik bil utseende messig

Anonymkode: 0b5a1...810

Glemte å skrive at jeg gikk fra stor suv til liten ignis.  Og har bare en gang måtte bruke den store suven vi har igjen iht å frakte store ting. Men kunne ha fått plass på takgrinden

Anonymkode: 0b5a1...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet fra en diger tysk premium elbil til en bitte liten italiener, en Fiat 500e. Ikke bare koster den en tredel, men den er artig å kjøre (bra futt!), bruker nesten ikke strøm og har meget bra kjørekomfort. Overraskende bra til å være så liten bil. Kjører både i by og på motorvei, og pendler flere mil til jobb. 
De få gangene i året hvor jeg trenger å frakte med meg noe som ikke får plass i 500’n leier jeg en billig varebil på Hyre.

Skal sies at jeg ikke har små barn lenger, og at Fiat 500 ikke er et godt alternativ hvis man må ha med vogn og/eller mer enn ett barnesete…

M50

Anonymkode: 1ae51...cb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Små biler har for dårlig rekkevidde

Anonymkode: 78902...f30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

1) først og fremst sikkerhet. Etter å ha sett en leaf bli smadret mot tunnellveggen i så lav fart som 80kmt så kommer jeg aldri til å kjøpe en bil uten skikkelig karosseri.

Anonymkode: 4fb93...61d

Det er jo bare tull. Leafen er omtrent den eneste Nissan som har et fantastisk rykte som trygg bil, da de her for en gangs skyld satset tungt på sikkerhet. 

Anonymkode: e8a1c...646

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

 

Anonymkode: f31f5...ce2

Hva skal en video med steinalderbiler vise oss her?

Anonymkode: e8a1c...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hunder og foreløpig er en av de for stor til å ha i baksetet. Vi kunne hatt en liten bil og heller leid bil til campingferiene men leiemarkedet her vi bor er elendig. Det har skjedd flere ganger at vi ikke har fått den gratis leiebilen vi har via forsikringen pga de ikke har biler inne.

Anonymkode: 32dc3...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Plass til hele familien
2. Plass til barnevogn
3. Plass til hund
4. Kan trekke tung henger

Jeg må ha skikkelig bil. Men fint om de som ikke trenger det kan kjøre en mindre.

Anonymkode: e5630...f54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alene til butikken virker en bitteliten bil. På ferie med familien bør den være større. Osv. 

Minner om diskusjonen om sko, hva skal men med mer enn ett par. Kan bare bruke ett par om gangen. 

Poenget er at bruker man penger på bil skal den dekke aller fleste behov.

Alternativet er 2 biler. En bitteliten til daglig en stor ved behov??? Dyrt og lite miljøvennlig.

Problemet er at veldig mange plutselig begynner å definere andre menneskers behov. Hvorfor dette behovet for å kritisere andres valg. 

Store biler går flere år. Når en I20 knuses hos huggeren går en XC90 videre år etter år. Det er en miljøgevinst i favør store solide biler.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 18.32):

1. Plass til hele familien
2. Plass til barnevogn
3. Plass til hund
4. Kan trekke tung henger

Jeg må ha skikkelig bil. Men fint om de som ikke trenger det kan kjøre en mindre.

Anonymkode: e5630...f54

Legg merke til at ingen med romslige biler kritiserer småbil eieren. Det er småbil eieren som har dette behovet  Rart det der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjører utrolig mye i forbindelse med jobb, og er vandt med å kjøre store biler. Nå er den nye bilen min forsinket, og jeg har derfor fått låne en liten elbil. 

- Dårlig bagasjeplass, ikke plass til mer enn en liten koffert. Siden jeg ofte kjører sammen med andre som har koffert går ikke dette. 

- Man sitter lavt og har mindre oversikt. Dårligere kjørekomfort. 

- Svært dårlige stoler, har faktisk fått vondt i ryggen etter jeg fikk låne denne bilen. 

- Mindre driftssikker, mistenker den blir totalsmadret dersom jeg krasjer. 

-Ikke plass til bilstol, eller det er plass, man da er det ikke plass til noen i passasjersetet fremme. 

- Usedvanlig dårlig på vinterføre!

+ Enorm rekkevidde, den lille rotta konsumerer ingenting. 

+ Enkel å parkere overalt. 

+ En rimelig og økonomisk bil. 

Anonymkode: df37c...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 18.23):

Det er jo bare tull. Leafen er omtrent den eneste Nissan som har et fantastisk rykte som trygg bil, da de her for en gangs skyld satset tungt på sikkerhet. 

Anonymkode: e8a1c...646

Du mener at en Leafen har et mer solid og større karosseri enn en XC90? 😅 Fordi det er den eneste Nisan som som "for en gangs skyld" satset på trygghet. Og at dette derfor kan overføres til andre, små biler? 

Fantastisk. 

Anonymkode: 4fb93...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 11.27):

Slår et slag for småbiler, Nissan Micra, Fiat 500, Toyota IQ etc. Det duger jo for 98% av kjøringen. 

Skal man noe ekstra så er det jo fullt mulig å leie en bil, eller en transport tjeneste.

Ser ikke helt behovet for en XC 90, i hverdagen, eller svære stasjonsvogner og SUVer av ulik type. 
Ser på det som temmelig egoistisk egentlig, med sånne svære biler. Det vanskeliggjør trafikkbildet både på smale landeveier og i trange bygster, og ikke minst parkering, dee er jo så vanvittig trangt. Kommer en sånn svær bil og parkerer attmed en, så må man smyge seg innimellom, dunke dører og få flekker på klerene av skitne biler. 

Jeg snakker om hverdagen. Jobb, skole, barnehage, handleturer, og fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 40802...80b

Jeg hadde forresten nissan micra i mange år, i mine yngre dager som singel og nyutdannet. Funket gullegodt det. Men som sagt, mitt behov tilsier at småbil ikke dekker mitt behov pr dags dato. Men skal tilbake til småbil, eller aller helst kun kollektiv.

Anonymkode: 7f6e6...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 24.4.2023 den 21.36):

Du mener at en Leafen har et mer solid og større karosseri enn en XC90? 😅 Fordi det er den eneste Nisan som som "for en gangs skyld" satset på trygghet. Og at dette derfor kan overføres til andre, små biler? 

Fantastisk. 

Anonymkode: 4fb93...61d

Gjesp, ingen skrev noe slikt og det vet du. Klart en tanks som XC90 har fysikken på sin side. Men det betyr ikke at en Leaf er en utrygg bil. Dessuten er ikke en Leaf liten, den har ytre mål som en Zafira eller Stream, selv om formen likner på en Golf. Det er et lite synsbedrag der.

Anonymkode: e8a1c...646

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet med hund og hest i alle år, og er dermed avhengig av hengerfeste og plass til bur. Så har en litt større stasjonsvogn. I tillegg liker jeg å ha muligheten til å komme meg på søppelfyllinga, hente møbler på ikea, fjerne hageavfall osv selv, uten å måtte mase på noen fordi jeg kjører liten bil. 

Anonymkode: 85831...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 11.27):

Slår et slag for småbiler, Nissan Micra, Fiat 500, Toyota IQ etc. Det duger jo for 98% av kjøringen. 

98% av kjøringen din. Du vet jo ingenting om hvilke behov andre har.

Anonymkode: 7fed9...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bitteliten bil hadde nok duget til 99.9% av min kjøring nå som jentungen er stor nok til å sitte fremme uten ekstra sikring. Nå har ikke jeg noen kjempestor bil fra før, en Lancer Sportback fra 2011 kjøpt fordi Polo og barnevogn ikke er en spesielt bra kombo. 

Jeg kan godt tenke meg en liten bil igjen, men jeg har vanskelig for å tro at det er miljøvennlig å bytte ut en fullt fungerende traver - bruk-og-kast er den største trusselen mot miljø og klima pr nå.

Anonymkode: 06e79...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...